Onderwerpen: Politiek

  • Transnistrië mogelijk nieuwe brandhaard in oosten Europa

    Transnistrië mogelijk nieuwe brandhaard in oosten Europa

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Mitch McConnell gaat na twee decennia afzwaaien als Senaatsleider

    » Parlement Ghana neemt verstrekkende anti-LGBT-wetten aan

    De regio kan worden gebruikt om Oekraïne aan te vallen

    Het Westen houdt de situatie in de afgescheiden Moldavische regio Transnistrië nauwlettend in de gaten, meldt Politico, nadat pro-Russische functionarissen in het gebied een beroep op het Kremlin deden voor ‘bescherming’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Transnistrië, dat in het oosten grenst aan Oekraïne, heeft drie decennia lang autonomie behouden ten opzichte van Moldavië met steun van Rusland, dat er sinds een korte oorlog in 1992 meer dan duizend troepen heeft gestationeerd. Sinds Moskou is begonnen met zijn grootschalige aanval op Oekraïne, is men bezorgd dat het Kremlin Transnistrië zou kunnen gebruiken om een nieuw front te openen in het zuidwesten, in de richting van Odessa.

    Het verzoek aan Rusland om de economie van Transnistrië te helpen de Moldavische ‘druk’ te weerstaan, werd gedaan na een bijeenkomst van honderden ambtenaren in de niet-erkende regio. De pro-Europese regering van Moldavië deed de oproep af als een propaganda-evenement om de krantenkoppen te halen.

  • Mitch McConnell gaat na twee decennia afzwaaien als Senaatsleider

    Mitch McConnell gaat na twee decennia afzwaaien als Senaatsleider

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Parlement Ghana neemt verstrekkende anti-LGBT-wetten aan

    » Transnistrië mogelijk nieuwe brandhaard in oosten Europa

    McConnell blijft nog wel actief in de Senaat

    Mitch McConnell, de langstzittende Senaatsleider in de geschiedenis, zal in november zijn functie neerleggen. Dat meldt CNN. McConnell, die vorige week 82 jaar werd, kondigde zijn beslissing woensdag aan in de Senaat, waar hij sinds 1985 in zit. Hij was zeker twee decennia leider van de Republikeinen in de Senaat.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    McConnell zei dat hij van plan is om zijn Senaatstermijn, die eindigt in januari 2027, uit te dienen, zij het vanuit een andere zetel in de kamer’. President Joe Biden, die een productieve werkrelatie met McConnell heeft, zei dat hij het nieuws betreurde. ‘Ik vertrouw hem en we hebben een geweldige relatie’, zei de Democratische president.

    Onder McConnell maakte de Republikeinse Partij een grote metamorfose door, aangestuurd door de opkomst van Donald Trump, die de partij richting populistischer vaarwater dreef.

  • Senegal: president Macky Sall belooft amnestiewet

    Senegal: president Macky Sall belooft amnestiewet

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Macron sluit het sturen van westerse troepen naar Oekraïne niet uit

    » Hongarije geeft groen licht voor toetreding van Zweden tot de NAVO

    Politieke crisis in Senegal na uitstel verkiezingen

    De Senegalese president Macky Sall heeft plannen aangekondigd voor een algemene amnestie voor politieke demonstranten die zijn opgepakt in de periode 2021-2024, in een poging om de spanningen in de aanloop naar de komende verkiezingen te verminderen. Dat schrijf Africanews. Tijdens een nationale dialoog op maandag herhaalde Sall zijn belofte om verkiezingen te houden voor het regenseizoen in juli begint en verzekerde hij dat hij het einde van zijn mandaat in april zal respecteren.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Senegal maakt een ernstige crisis door sinds het uitstel van de presidentsverkiezingen die gepland waren voor afgelopen weekend. Ondanks de verzekeringen van Sall hebben de zestien presidentskandidaten de nationale dialoog geboycot en eisen ze onmiddellijk duidelijkheid over de verkiezingsdatum na een gerechtelijk bevel eerder deze maand. Het Grondwettelijk Hof van Senegal oordeelde dat het vorige verkiezingsuitstel onwettig was en droeg de regering op om snel een nieuwe datum vast te stellen.

  • Prominente politici waarschuwen voor ‘dictatoriale tendens’ in Venezuela

    Prominente politici waarschuwen voor ‘dictatoriale tendens’ in Venezuela

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zuid-Afrikaanse Showmax verdringt Netflix in Afrika

    » VS, VK, Frankrijk en Duitsland spreken steun uit voor Rutte als NAVO-chef

    VN-mensenrechtencommissie is het land uitgezet

    De Latijns-Amerikaanse Ronde Tafel voor Reflectie, geleid door de Chileense ex-president Michelle Bachelet, heeft zich uitgesproken tegen de repressie in Venezuela van afgelopen maand. De overleggroep beschouwt de uitzetting van het Bureau van de Hoge Commissaris van de VN voor de Mensenrechten en de arrestatie van activiste Rocío San Miguel als een ernstige fout van het chavismo. Dat schrijft El País. Meer dan zestig politici, academici en intellectuelen waarschuwen in een document voor de ‘sombere vooruitzichten’ voor ‘de toekomst van de Venezolaanse democratie’ en wijzen op de risico’s van een ‘dictatoriale tendens’ die niet past bij Venezuela.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Sinds haar arrestatie op 9 februari zit de activiste San Miguel gevangen in El Helicoide, de beruchte gevangenis van de Venezolaanse inlichtingendienst. Ze wordt verdacht van het beramen van een staatsgreep. Nadat het Bureau van de Hoge Commissaris van de VN voor de mensenrechten zich uitsprak tegen de arrestatie van San Miguel is de organisatie gesommeerd het land te verlaten. Volgens de Venezolaanse minister van Buitenlandse Zaken, Yvan Gil, is de mensenrechtencommissie ‘een privékantoor geworden van coupplegers en terroristische groeperingen die voortdurend complotten smeden tegen het land’.

  • In Duitsland heeft meer dan de helft van de lokale politici last van intimidatie

    In Duitsland heeft meer dan de helft van de lokale politici last van intimidatie

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Japan lanceert ’s werelds eerste houten satelliet om ruimtevervuiling tegen te gaan

    » Onderzoek: herbebossing houdt opwarming in het oosten van de VS tegen

    Lokale politici krijgen meer ondersteuning

    In 2022 heeft meer dan 60 procent van de lokale volksvertegenwoordigers in Duitsland te maken gehad met bedreigingen en agressie, blijkt uit gegevens van de Heinrich-Böll-Stiftung en de Universiteit van Duisburg-Essen. Vooral burgemeesters liggen onder vuur.

    ‘Veel mensen die betrokken zijn bij de lokale politiek ervaren vijandigheid’, schrijft Die Tageszeitung. In januari 2024 richtte het Duitse ministerie van Binnenlandse Zaken daarom zelfs een ‘contactpunt voor de bescherming van gemeenteambtenaren en gekozen vertegenwoordigers’ op om dit fenomeen aan te pakken. Minister Nancy Faeser zei dat het doel van het nieuwe contactpunt was om aan ambtsdragers en gekozen vertegenwoordigers over te brengen: ‘Je staat er niet alleen voor.’

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Lokale politiek is direct,’ aldus Faeser. Deze nabijheid maakt mensen echter ook kwetsbaar. Dit varieert van haatmails tot fysieke aanvallen en zelfs moord, zoals in het geval van de districtsvoorzitter van Kassel, Walter Lübcke, die in 2019 werd vermoord door een rechts-extremist.

    Veel van deze overtredingen worden niet eens bij de politie gemeld, aldus Faeser. Pogingen tot intimidatie zoals ‘Ik weet naar welke school je kinderen gaan’ zijn niet ongewoon. Ze heeft al met verschillende burgemeesters gesproken die zeiden: ‘Dan kan ik maar beter stoppen om mijn gezin te beschermen.’

    Lokale politici waarmee Die Tageszeitung sprak, maken melding van haatcampagnes en intimidatie op sociale netwerken, rotte eieren die naar hun huizen werden gegooid en beledigende brieven. Gekozen vertegenwoordigers voelen zich in de steek gelaten wanneer ze worden geconfronteerd met bedreigingen, geven het op en stellen zich niet langer verkiesbaar.

    Thomas Zschornak, de CDU-burgermeester van Nebelschütz, een kleine gemeente in het oosten van Duitsland, is een van de bedreigde politici. Twee jaar lang was hij het slachtoffer van een intense intimidatiecampagne, ook hij stelde zich niet herkiesbaar. Hij verliet de politiek met een burn-out.

  • Huis van Afgevaardigden zet Amerikaanse minister af

    Huis van Afgevaardigden zet Amerikaanse minister af

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Estland: Rusland bereidt zich voor op confrontatie met het Westen

    » Ruim 200 miljoen Indonesiërs naar de stembus

    Het gaat om de minister van Binnenlandse Veiligheid Mayorkas

    Een meerderheid in het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden heeft voor de afzetting van de minister van Binnenlandse Veiligheid Alejandro Mayorkas gestemd vanwege zijn aanpak van de migratieproblematiek. Dat schrijft NPR. Of zijn afzetting ook door de Senaat heen komt, zou zeer te betwijfelen zijn.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Republikeinen proberen Mayorkas al langer af te zetten, zeker omdat zij hem medeverantwoordelijk houden voor de migratiecrisis aan de Mexicaanse grens. Migratie is daarnaast een van de grote thema’s bij de aanstaande verkiezingen en een thema waar de Republikeinen willen laten zien dat ze het serieus nemen.

    Zelfs gematigde Republikeinen, waaronder Republikeinen in districten die president Joe Biden in 2020 won, gaven aan bereid te zijn Mayorkas af te zetten. Het is voor het eerst in de Amerikaanse geschiedenis dat een zittende minister wordt afgezet door het Huis, al is het dus nog onduidelijk of Mayorkas daadwerkelijk het veld zal ruimen.

  • Hongaarse president Katalin Novák treedt af

    Hongaarse president Katalin Novák treedt af

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Israëlische veiligheidstroepen bevrijden twee gijzelaars in Rafah

    » Centrumrechtse Alexander Stubb wint presidentsverkiezingen in Finland

    Novák kwam in opspraak vanwege een presidentieel pardon

    De Hongaarse president Katalin Novák kondigde zaterdagavond in een televisietoespraak haar aftreden aan. Ze nam dit besluit na een schandaal in verband met een presidentieel pardon dat was verleend in een pedofiliestrafzaak. Novak, een nauwe bondgenoot en voormalig minister van Familie van premier Viktor Orbán, onderbrak een reis naar Qatar en vloog terug naar Boedapest om haar besluit bekend te maken na protesten in de Hongaarse hoofdstad, aldus Politico.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Hoewel het algemeen bekend was dat Novák zo’n twee dozijn mensen gratie had verleend in de aanloop naar het bezoek van paus Franciscus aan Hongarije in april 2023, werd pas onlangs bekend dat een van de mensen die profiteerde van de maatregel de adjunct-directeur van een kindertehuis was die was veroordeeld voor het toedekken van een seksueel roofdier dat aasde op de minderjarige bewoners. ‘Ik heb een fout gemaakt, want het gratiebesluit en het gebrek aan rechtvaardiging zorgden ervoor dat er twijfel ontstond over de nultolerantie voor pedofilie,’ zei Novák tijdens haar toespraak.

    Naast Novák kondigde ook Judit Varga, de voormalig minister van Justitie die de lijst van de regerende Fidesz-partij zou aanvoeren voor de Europese verkiezingen in juni, aan dat ze ontslag nam uit het Hongaarse parlement, waar ze aan het hoofd staat van de Commissie Europese Zaken, en ‘zich terugtrekt uit het openbare leven’. Varga tekende voor de gratieverlening aan Novák en lag ook onder vuur van de oppositie, die eiste dat ze verantwoordelijkheid zou nemen.

  • Saoedi-Arabië: geen banden met Israël tot herstel Palestijnse staat

    Saoedi-Arabië: geen banden met Israël tot herstel Palestijnse staat

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Chileense oud-president Piñera komt om bij helikopterongeluk

    » Hof VS: Trump niet immuun voor vervolging in zaak om verkiezingsfraude

    Voor de oorlog waren de twee landen bezig banden aan te halen

    Saoedi-Arabië heeft de VS laten weten dat er geen diplomatieke betrekkingen met Israël zullen worden aangeknoopt, tenzij er een onafhankelijke Palestijnse staat wordt erkend op basis van de grenzen van 1967. Dat schrijft Arab News. Ook moet de Israëlische agressie in de Gazastrook worden gestopt, zo meldt Saoedi-Arabië.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Met de verklaring zet Saoedi-Arabië de door de VS gesteunde plannen om de banden met Israël te normaliseren in de ijskast. Voor de oorlog was Saoedi-Arabië juist bezig die banden te herstellen, en sommige analisten beweren zelfs dat de aanval van Hamas deels als doel had om ervoor te zorgen dat de twee landen niet te nauw zouden samenwerken.

    Meerdere Arabische landen in het Midden-Oosten hebben zich fel tegen Israël gekeerd sinds het begin van de oorlog. Tot dusver lijkt alleen Bahrein nog bereid te zijn Israël en de coalitie van westerse landen te steunen, getuige hun activiteiten tegen de Houthi’s in Jemen.

  • Albanië wil het nieuwe Dubai zijn

    Albanië wil het nieuwe Dubai zijn

    Een stijgend bbp, politieke stabiliteit, explosieve toename van het toerisme – alle seinen staan op groen in Albanië, waar de economie een hoge vlucht neemt. Het Italiaanse dagblad Il Sole 24 Ore bezocht hoofdstad Tirana om de redenen voor dit succes te onderzoeken.

    Nog maar een paar jaar geleden was het een gigantische ruïne in het centrum van Tirana. Een gebouw met gebroken ruiten, vol met graffiti, een overblijfsel uit een verleden van armoede, ellende en chaos dat mensen het liefst zo gauw mogelijk vergeten. Maar sinds een paar weken is het voormalige piramidevormige mausoleum dat gewijd is aan Enver Hoxha, de communistische dictator die Albanië in de twintigste eeuw [tussen 1941 en 1985] met ijzeren vuist regeerde, het grootste technologiecentrum op de Westelijke Balkan geworden dat zich bezighoudt met start-ups en innovatie. Zodoende is men erin geslaagd de geschiedenis en een pijnlijk verleden te recyclen op een manier die consistent is met het nieuwe nationale verhaal van Albanië: de overgang van callcenters naar digitale centra, op weg om een soort Tel Aviv van de Balkan te worden.

    In de afgelopen dertig jaar, die werden gekenmerkt door turbulente politieke perioden – van postcommunistische anarchie tot maffiademocratie en tien jaar ‘ramistische’ regering (genoemd naar de premier, Edi Rama) – was Albanië vooral een land van economische activiteit gebaseerd op een grote, goedkope beroepsbevolking. Maar er is iets aan het veranderen in een staat die de herinnering aan een van de meest gesloten en paranoïde dictaturen van de twintigste eeuw lijkt te hebben verdrongen.

    Albanië heeft ook de bladzijde omgeslagen van de jaren negentig, de tijd van massale emigraties, gewapende bendes en de ‘virtuele burgeroorlog’ die werd uitgelokt door de ineenstorting van de ‘financiële piramides’ die door de staatstelevisie werden aangemoedigd en die het spaargeld van bijna 70 procent van de bevolking hadden opgeslokt. Dat was in 1997.

    Strategisch

    ‘Vandaag de dag is er nog steeds het grote voordeel van arbeidskrachten, met basissalarissen tussen de 410 en 420 euro per maand,’ merkt Antonio Nidoli op, voorzitter van de Italiaanse Kamer van Koophandel in Albanië. Maar dat is niet het enige wat het land te bieden heeft. ‘De regering heeft een wet aangenomen die gunstig is voor startende bedrijven en heeft voordelige belastingmaatregelen ingevoerd die nieuwe bedrijven aantrekken, met name in de digitale sector.’ 

    Op deze manier hoopt Tirana een land met minder dan 3 miljoen inwoners om te vormen tot een soort ‘nieuw Singapore of Dubai’, door zich te richten op informatietechnologieën, de digitale transitie en megadata. ‘Het is een klein land, maar wel een strategisch land,’ stelt Sergio Fontana, voorzitter van de Puglia-Albania-tak van de Italiaanse werkgeversorganisatie Confindustria. 

    Dus naast de traditionele uitbesteding van IT-contracten aan jonge Albanese software-ingenieurs, is er nu een markt gebaseerd op hightechbedrijven die hier flexibele arbeidskrachten vinden met een gedegen opleiding en een uitstekende beheersing van het Engels.

    ‘Tegenwoordig ligt de toekomst voor veel jonge mensen thuis en niet meer in de diaspora, vooral in de technologiesector,’ legt Nidoli uit. Maar in tegenstelling tot de vorige generatie, die twintig jaar geleden naar Italiaanse televisiezenders keek, spreken de jongeren van nu vaker Engels dan de taal van Dante.

    Ook op het gebied van onderwijs heeft het land schoon schip gemaakt met het oerwoud aan privéuniversiteiten die in het nieuwe Albanië floreerden en waarvan de neonreclames veel gebouwen in het centrum van de hoofdstad verlichtten.

    Tirana telde er zo’n dertig, waarvan de meeste diplomafabrieken waren. Nu zijn het er veel minder en de serieuzere, zoals de katholieke universiteit Notre-Dame-du-Bon-Conseil, leiden de middenklasse op door dubbele studieprogramma’s aan te bieden in samenwerking met bepaalde Italiaanse universiteiten. De kinderen van de nieuwe oligarchie studeren daarentegen rechtstreeks in Londen, Duitsland of de Verenigde Staten. 

    Tirana, de hoofdstad van Albanië, die zich nu uitstrekt langs de hellingen van de omringende bergen, is een weerspiegeling van al deze invloeden.

    ‘Als je de stad bekijkt vanaf een van de gebouwen die de afgelopen jaren zijn verrezen, zie je drie stedelijke lagen,’ legt Daniele Rielli uit, een schrijver die een paar jaar geleden een prachtige reportage over Albanië schreef. ‘De oude laagbouw uit het communistische tijdperk, die heeft plaatsgemaakt voor de bouwwerken uit het eerste democratische tijdperk; de flatgebouwen van tien tot twaalf verdiepingen, en tot slot het hedendaagse Tirana, met zijn wolkenkrabbers die voortdurend in aanbouw zijn.’

    Deze esthetische evolutie is vooral duidelijk rond het Skanderbergplein, dat omgeven is door departementen die tijdens het fascistische tijdperk werden gebouwd, toen Albanië in feite nog een kolonie van Mussolini was.

    ‘Tegenwoordig ligt de toekomst voor veel jonge mensen thuis’

    ‘Twintig jaar geleden telde Tirana 250 000 inwoners, nu zijn het er bijna een miljoen. Er staan kranen zover het oog reikt en de vastgoedprijzen rijzen de pan uit. Het is ook een erg veilige stad geworden, waar de politie zeer sterk aanwezig is. Kleine criminaliteit bestaat niet en zware criminaliteit is nauwelijks merkbaar,’ vat Francesco Milella samen, voormalig directeur van het bedrijf Publikompass in Bari, die in de Albanese hoofdstad een nieuwe roeping heeft gevonden sinds hij de kliniek voor cosmetische chirurgie Medicalba opgericht heeft.

    ‘Gezondheidstoerisme, van esthetiek tot orthodontie, is een andere snelgroeiende sector in Albanië,’ vervolgt Milella. ‘Onze patiënten komen voornamelijk uit Italië en Ticino, in Zwitserland.’ 

    In zijn postcommunistische geschiedenis heeft Albanië twee zeepbellen gekend: de financiële zeepbel van de financiële piramides en de vastgoedzeepbel. ‘Deze laatste bestaat vandaag de dag nog steeds, deels omdat veel Albanezen in de diaspora om emotionele redenen huizen in Albanië terugkopen, met de bedoeling om er later weer te gaan wonen, of gewoon om te bewijzen dat ze hun zaken goed op orde hebben,’ merkt Nidoli op.

    Naast de bouw-, technologie- en digitale sectoren zet het nieuwe Albanië nu ook zwaar in op de agrarische business. ‘Gezien de uitstekende waterbronnen en vruchtbare grond van het land is dit een sector die hoge groeipercentages belooft,’ aldus Fontana.

    Tot slot speelt ook het toerisme een belangrijke rol in deze lange economische transitie. Het bewijs: deze zomer ontving Albanië een recordaantal toeristen als gevolg van een stijging van 32 procent. De kustlijn die zich uitstrekt van Durrës en Vlorë tot aan de gouden stranden van Ksamil en Sarandë, tegenover Corfu, staat vol met prachtige locaties die sterk doen denken aan het Griekenland van begin jaren negentig. Landschappen op een ansichtkaart die de grote internationale ketens aantrekken die de nieuwe luxe hotels en vakantiedorpen moeten beheren die de nieuwe lokale bouwbaronnen blijven bouwen.

    ‘Begin oktober 2023 hadden we al 8,3 miljoen toeristen verwelkomd,’ vertelt de minister van Infrastructuur en Energie, Belinda Balluku. Het doel is om de grens van 10 miljoen te passeren en daarmee de cijfers van 2022 te verdubbelen. Daarmee zou het kleine Balkanland officieel op de radar komen van Europa’s populairste bestemmingen aan zee.

    Alle gemakken

    Naast toeristen zijn gepensioneerden een andere groep die graag voet aan de grond wil krijgen in Albanië, vooral sinds Portugal, dat een paar maanden geleden nog een gouden toevluchtsoord was, een einde heeft gemaakt aan de belastingvrijstelling voor buitenlandse gepensioneerden. Sinds 23 januari 2020 belast Albanië alleen nog inkomsten die in het land zelf zijn gegenereerd. In gewone taal betekent dit dat gepensioneerden die naar Albanië verhuizen met een geldige verblijfsvergunning het pensioen blijven ontvangen dat ze in Italië hebben verdiend, dat belast is door de Italiaanse belastingdienst maar niet door de Albanese belastingdienst, zodat dubbele belastingheffing wordt vermeden.

    Carmine Iampietro werkte zijn hele leven in Novara, vlak bij Milaan. Ongeveer tien jaar geleden verhuisde hij naar Durrës, waar hij de Vereniging van Italiaanse Gepensioneerden in Albanië oprichtte. Hij legt uit: ‘We hebben een overeenkomst met zorginstellingen, makelaars en advocatenkantoren.’ Net als de meeste van de bijna duizend Italiaanse gepensioneerden die in Albanië wonen, woont hij in Durrës, in een woonwijk aan de zee.

    ‘We zitten op minder dan een half uur rijden van Tirana, waar je artsen in alle specialismen hebt. Je bent hier van alle gemakken voorzien: de kosten van levensonderhoud zijn aanzienlijk lager dan in Italië, het hele jaar door een aangenaam klimaat, de zee, lekker eten en, niet in de laatste plaats, het feit dat iedereen boven de veertig Italiaans spreekt.

    Ondanks deze troeven neemt de levendigheid van het nieuwe Albanië zeker niet de enorme problemen weg van een land dat nog steeds in clantermen denkt, een erfenis van een plattelandswereld die standhoudt buiten Tirana en de grote steden. En dan is er nog de diaspora, die het gevolg is van het isolement en de langdurige dictatuur (1,25 miljoen Albanezen wonen nu in het buitenland, dat is 40 procent van de totale bevolking van het land).

    De diaspora ziet er echter niet meer zo hopeloos uit als aan het begin van de jaren negentig, toen het koopvaardijschip Vlora, overvol met wanhopige mensen, aanmeerde in de haven van Bari (op 8 augustus 1991) en de foto’s ervan de hele wereld over gingen.

    Arjan Vasjari, een Albanees die jurisprudentie studeerde in Bari, is een gecultiveerde en briljante man met een academische achtergrond die vandaag de dag consul-generaal van Albanië is in de hoofdstad van de Italiaanse regio Apulië. ‘Albanië is een tumultueuze democratie,’ geeft hij toe. ‘Onze geschiedenis na de dictatuur hangt ook van valpartijen aan elkaar, maar we zijn altijd weer opgestaan. We proberen onze problemen niet onder het tapijt te vegen, maar ze bij de horens te pakken.’

    ‘De huidige politieke en institutionele overgang in Albanië is zeker een goede zaak, vooral in vergelijking met andere Balkanlanden,’ aldus Fabrizio Bucci, de Italiaanse ambassadeur in Albanië. ‘Edi Rama is bezig aan zijn derde termijn, hij garandeert stabiliteit en blijft regeren met een grote meerderheid.’ Kredietbeoordelaar Moody’s geeft het land ‘een stabiele aanblik, met een groei van het bbp van naar schatting 3,5 procent in 2023, tegenover 5 procent in 2022’, aldus Vasjari.

    Edi Rama richt zich resoluut op Europa, maar blijft tegelijk Turkije en de Golfstaten in de gaten houden

    De afgelopen jaren heeft de regering grote hervormingen doorgevoerd, te beginnen bij de justitie. Er lopen nog steeds onderzoeken om zo’n achthonderd Albanese magistraten [verdacht van vriendjespolitiek en corruptie] te berechten en er zijn nog zo’n honderd zaken die onderzocht moeten worden. Tot nu toe heeft de procedure geleid tot het ontslag van 60 procent van de magistraten, terwijl anderen er de voorkeur aan hebben gegeven ontslag te nemen om aan de publieke veroordeling te ontkomen.

    ‘Albanië boekt ook vooruitgang op het internationale toneel en heeft officieel onderhandelingen geopend over het EU-lidmaatschap tijdens de eerste intergouvernementele conferentie in juli 2022,’ vervolgt Bucci.

    Meer in het algemeen rekent de internationale gemeenschap op Albanië om een turbulente Balkanregio te helpen stabiliseren. ‘Als ambassadeur herinner ik onze grote bedrijven er voortdurend aan dat Tirana binnenkort lid zal zijn van Europa en dat het de poort is naar de Balkan’ – een markt van 22 miljoen mensen die al geconcentreerd zijn in een vrijhandelszone, de ‘Open Balkan’ tussen Servië, Albanië en Noord-Macedonië.

    Toch zal Albanië nog minstens zeven of acht jaar moeten wachten voordat het officieel tot Europa kan toetreden. Het hangt er helemaal van af hoe snel Tirana voldaan heeft aan het stappenplan van Brussel. ‘Het belangrijkste is dat het proces al in volle gang is: de vraag is niet meer of, maar wanneer,’ concludeert Bucci.

    Edi Rama richt zich resoluut op Europa, maar blijft tegelijk Turkije en de Golfstaten in de gaten houden. ‘Vergeet niet dat het hart van deze regering en van Albanië weliswaar naar het Westen leunt, maar dat de portefeuille ondertussen aan de kant van het Oosten staat,’ waarschuwt Carlo Bollino, een Italiaanse journalist die al jaren in Albanië woont.

    Albanië is per slot van rekening nog altijd een overwegend islamitisch land.

  • Spanje: Catalaanse separatisten stemmen tegen omstreden amnestiewet

    Spanje: Catalaanse separatisten stemmen tegen omstreden amnestiewet

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Myanmar: drie jaar na de staatsgreep boekt het verzet vooruitgang

    » Elon Musk krijgt toch geen salarispakket van 55 miljard dollar van Tesla

    ‘De regering hangt aan een zuiden draadje’

    ‘Junts vernedert Sánchez opnieuw en dwingt hem te heronderhandelen over de amnestiewet’, kopt de Spaanse krant ABC. Dinsdag stemde de Catalaanse separatisten tegen de controversiële amnestiewet in het Spaanse parlement. De wet voorziet in een generaal pardon voor honderden Catalaanse pro-onafhankelijkheidsactivisten die betrokken waren bij het illegale referendum in 2017, maar gaat volgens Junts niet ver genoeg.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Dit is een zware klap voor PSOE van premier Pedro Sánchez en een onverwachte wending, aangezien de steun van Junts aan de regering in ruil voor deze wet de premier in staat had gesteld om in functie te blijven ondanks zijn nederlaag bij de parlementsverkiezingen in juli 2023. ‘Het is onbegrijpelijk dat Junts tegen een wet stemt die de partij al vier keer eerder had gesteund,’ zei minister van Justitie Félix Bolaños.

    De wet beschermt Catalaanse separatisten niet die beschuldigd worden van terrorisme of verraad, de twee aanklachten tegen de voormalig Catalaanse president Carles Puigdemont en leider van Junts. PSOE heeft de door zijn partij voorgestelde amendementen niet bekrachtigd, omdat ze waarschijnlijk zouden sneuvelen als tegenstanders naar de Europese rechter stappen. Het wetsvoorstel wordt nu teruggestuurd naar een parlementaire commissie en wordt binnen dertig dagen opnieuw in stemming gebracht

    ‘De regering hangt aan een zijden draadje’, concludeert parlementair journalist Xosé Hermida van El País. ‘Zonder amnestie overleeft de regering niet.’ Maar volgens Hermida staat er voor Puigdemont ook veel op het spel: ‘de voormalig president verliest de kans om terug te keren naar Spanje [zonder amnestie belandt hij in de gevangenis] en laat honderden mensen die bedreigd worden met gevangenisstraf of boetes van miljoenen euro’s aan hun lot over.’ Het is dus afwachten of Junts zover wil gaan om de regering-Sánchez vanwege dit punt te laten valen.

  • NAVO-lidmaatschap Zweden dichterbij met goedkeuring Turkije

    NAVO-lidmaatschap Zweden dichterbij met goedkeuring Turkije

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Overheidsfinanciering voor Duitse extreemrechtse partij stopgezet

    » Tientallen doden in China door aardverschuiving

    Alleen Hongarije moet het lidmaatschap nog ratificeren

    Het parlement van Turkije heeft dinsdag met een overweldigende meerderheid ingestemd met de toetreding van Zweden tot de NAVO. Dat schrijft Dagens Nyheter. Na het besluit van dinsdagavond moet president Recep Tayyip Erdoğan nu het zogenaamde toetredingsprotocol ondertekenen en moet het besluit worden gepubliceerd in het Turkse staatsblad voordat het van kracht wordt.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Door de Turkse goedkeuring is Hongarije het enige NAVO-lid dat de toetreding van Zweden nog moet ratificeren, aangezien ieder NAVO-lid groen licht moet geven voordat het land kan toetreden. Finland sloot zich in april vorig jaar al aan, maar de aanvraag van Zweden was minder eenvoudig.

    Erdoğan had de goedkeuring van zijn land onder andere gekoppeld aan de levering van F-16-gevechtsvliegtuigen door de VS. Het Amerikaanse Congres moet de verkoop van straaljagers aan Turkije nog goedkeuren. Daarnaast werd de ratificatie uitgesteld vanwege de vermeende steun van Zweden aan groepen die Ankara als terroristisch beschouwt, zoals de Koerdische PKK.

    Lees ook:

  • Moet de extreemrechtse Alternative für Deutschland verboden worden?

    Moet de extreemrechtse Alternative für Deutschland verboden worden?

    Na recente onthullingen dat AfD-politici plannen bespraken om immigranten te deporteren, is in Duitsland het debat opgelaaid of de partij verboden moet worden. Maar een lange verbodsprocedure zou de partij alleen maar groter maken, stellen tegenstanders.

    Ja: ‘De samenleving kan het probleem niet zelf oplossen’

    Er zijn veel argumenten tegen een verbod van de extreemrechtse partij Alternative für Deutschland, schrijft Mark Bauer, juridisch redacteur bij de Duitse omroep ARD, in een commentaar op de website van het nieuwsprogramma Tagesschau. ‘Maar in tijden waarin taboes voortdurend worden doorbroken, kan de samenleving het probleem niet alleen oplossen.’

    Bauer verwijst hierbij naar de berichten van het Duitse onderzoeksplatform Correctiv over een omstreden bijeenkomst van hooggeplaatste AfD-politici met een Oostenrijkse extremist, waar werd gesproken over een plan voor massadeportaties van immigranten. Naar aanleiding hiervan zijn de afgelopen dagen tienduizenden Duitsers de straat op gegaan in verschillende steden om te protesteren tegen extreemrechts.

    ‘Het maatschappelijk middenveld is niet langer in staat om rechts-extremisten buiten de macht te houden’

    ‘Het moment is dan ook aangebroken voor een verbod’, aldus Bauer. Alle argumenten tegen een partijverbod van de AfD zijn gebaseerd op het vertrouwen ‘in een verlichte samenleving die haar eigen problemen met vijanden van vrijheid en democratie oplost. Maar daar ligt het probleem: deze ideale samenleving bestaat steeds minder in deze tijden. Het publieke debat is snel veranderd. TikTok, X en YouTube zetten de toon. En deze media zijn geen plekken om in een doordacht debat naar elkaar te luisteren. De algoritmes van sociale media zijn gericht op snelle prikkels, rumoer, het permanent doorbreken van taboes.’

    Dit politieke klimaat is de ideale voedingsbodem voor de AfD, vervolgt Bauer. ‘Vooroordelen en haat, puberale opstandigheid, het verdelen van de wereld in vriend en vijand, in echte Duitsers en gevaarlijke migranten – dit patroon vindt een publiek op sociale media voor wie bedachtzaamheid, nuancering, geduld en empathie steeds minder belangrijk zijn. De democratische cultuur heeft zodanig geleden dat het maatschappelijk middenveld alleen niet langer in staat is om rechts-extremisten buiten de macht te houden.’

    Bauer wijst erop dat ‘dit een bittere constatering is in het licht van de Duitse geschiedenis, waarin een samenleving de democratie al eens eerder in de steek heeft gelaten en zich heeft overgeleverd aan een misantropisch wij-tegen-zijfascisme’. Hij stelt dan ook dat politici en rechters het beschermen van de democratie niet alleen aan de samenleving mogen overlaten. ‘De Grondwet is niet blind voor deze situatie. Er bestaan niet voor niets instrumenten om de democratie te verdedigen, zoals een verbod op politieke partijen of het verlies van grondrechten in het geval van extreemrechtse opruiers zoals Björn Höcke [de fractieleider van de AfD in Thüringen, die wordt beschuldigd van antisemitisme en banden met neonazi’s]. Politici moeten een beschermend schild voor de democratie creëren. Nu meteen. Het moment is aangebroken.’


    Nee: ‘Een verbodsprocedure zou op dit moment te riskant zijn’

    ‘Het is bemoedigend om te zien hoeveel mensen nu in heel Duitsland de straat op gaan om een signaal af te geven tegen een steeds openlijker rechts-extremistische partij: de AfD. Lange tijd werd het groeiende succes ervan met verbazingwekkende gelijkmoedigheid geaccepteerd, wat beschamend genoeg is in een land met deze geschiedenis.’ Zo opent journalist en commentator Georg Mascolo zijn opiniebijdrage in de Süddeutsche Zeitung. ‘’Stabiliteit wordt niet alleen beïnvloed door wie de democratie aanvalt, maar ook van wie bereid is haar zichtbaar te verdedigen. Juist daarom zijn de protesten die nu plaatsvinden een signaal op het juiste moment.’

    Hoewel Mascolo de protesten toejuicht en zich terdege bewust is van de dreiging van de AfD voor de Duitse democratie, ziet hij geen heil in een partijverbod, ‘althans niet op dit moment’. De procedure voor een verbod kan alleen door de landelijke politiek of door de regering in gang worden gezet, maar ‘aangezien de betrokken autoriteiten waarschuwen tegen een verbod op de partij vanwege een gebrek aan bewijs, zouden politici hun voorbeeld moeten volgen’, aldus Mascolo.

    ‘Uitsluiting van de stembusgang mag alleen in extreme noodsituaties worden gebruikt’

    Daarnaast zou een verbod weinig zin hebben, aldus politiek redacteur Stefan Reinecke in Die Tageszeitung. ‘Een verbodsprocedure bij het Federale Constitutionele Hof duurt maanden, zo niet jaren. Dit zou de AfD de kans geven om zich bij de deelstaatverkiezingen in 2024 en bij de federale verkiezingen in 2025 te presenteren in haar favoriete rol: als de eenzame verkondiger van de waarheid en als superslachtoffer dat bedreigd wordt door onderdrukking. De slachtofferrol is de grondstof van extreemrechtse politiek.’

    Ook vindt Reinecke dat een partijverbod alleen in hoge uitzondering mag worden toegepast in een liberale rechtsstaat, en dat de maatregel eigenlijk meer iets is voor autoritaire regimes. ‘De verkiezingen zijn het hart van de parlementaire democratie. Uitsluiting van de stembusgang is een maatregel die alleen in extreme noodsituaties gebruikt zou moeten worden, als het al gebeurt. Er zijn dus terecht zeer hoge drempels voor een partijverbod: Er zijn terecht zeer hoge drempels voor een partijverbod: een partij moet hiertoe de liberale democratie “agressief” en “effectief” willen vernietigen. Het uiten van  anticonstitutionele ideeën op partijcongressen is niet genoeg.’

  • VK: Hogerhuis wijst oproep van Sunak om Rwanda-plan te versnellen af

    VK: Hogerhuis wijst oproep van Sunak om Rwanda-plan te versnellen af

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Canada geeft Nunavut beheer over eigen grondgebied

    » Indiaas bedrijf werkt aan eerste bioscoopfilm die compleet door AI gegenereerd is

    Het omstreden wetsvoorstel zou het toestaan om migranten uit te zetten naar Rwanda

    De belofte van de Britse premier Rishi Sunak om in de lente al te beginnen met het uitzetten van asielzoekers naar Rwanda is door leden van het Hogerhuis tegengehouden. Dat schrijft The Guardian. Het Lagerhuis keurde het voorstel woensdagavond wel goed.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Op donderdag drong Sunak er bij de leden van het Britse Hogerhuis op aan om zijn asielwet zo snel mogelijk goed te keuren onder het mom dat de wet ‘de wil van het volk’ weerspiegelt. Zijn opmerkingen leken echter een averechts effect te hebben. Leden van het Hogerhuis noemden Sunaks woorden ‘bizar’, ‘inhoudsloos’ en ‘vreemd’ en stelden een tijdschema van twee maanden vast om het wetsvoorstel te beoordelen.

    Angela Smith, de fractieleider van de Labour Party in het Hogerhuis, vertelde aan The Guardian: ‘Sunaks persconferentie was bizar. Volgens mij heeft hij geen idee hoe het Hogerhuis werkt. We houden vast aan onze gebruikelijke procedures om dit wetsvoorstel goed te keuren.’ Op 12 maart vindt waarschijnlijk een eindstemming over het wetsvoorstel plaats.

  • Eenwording met Zuid-Korea is niet langer mogelijk, zegt Kim Jong-un

    Eenwording met Zuid-Korea is niet langer mogelijk, zegt Kim Jong-un

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Oekraïne beveelt evacuatie dorpen vanwege oprukkende Russische troepen

    » Daling in wereldwijd aantal rokers, meldt de WHO

    De Noord-Koreaan noemt zijn buurland ‘vijand nummer één’

    Kim Jong-un, de leider van Noord-Korea, heeft opgeroepen tot een grondwetswijziging om Zuid-Korea te identificeren als de ‘vijandige staat nummer één’, waarmee een einde komt aan de belofte van het regime om het Koreaanse schiereiland te verenigen. Dat meldt de BBC. Kim zei in een toespraak voor de Opperste Volksvergadering: ‘We willen geen oorlog, maar we zijn niet van plan deze te vermijden.’

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het staatspersbureau KCNA zei dinsdag dat Noord-Korea drie agentschappen zou sluiten die probeerden de eenwording van de twee landen te stimuleren: het Comité voor de Vreedzame Hereniging, het National Economic Cooperation Bureau en de Mount Kumgang International Tourism Administration. De opmerkingen van Kim leidden tot een boze reactie van de Zuid-Koreaanse president Yoon Suk Yeol, die Pyongyang ervan beschuldigde oorlogssentimenten aan te wakkeren.

    Kim’s toespraak markeert een breuk met tientallen jaren van officieel beleid waarin verzoening en eenwording als het ultieme doel werden gezien, ondanks de frequente stijgingen van de spanningen op het schiereiland. Kim zei verder dat een oorlog Zuid-Korea zou ‘decimeren’ en een ‘onvoorstelbare’ nederlaag zou toebrengen aan de VS.

    Lees ook:

  • Frederik X gekroond tot nieuwe koning van Denemarken

    Frederik X gekroond tot nieuwe koning van Denemarken

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Bouterse zoek: ex-president meldt zich niet bij gevangenis

    » Opluchting in het Westen, woede in China na verkiezingen Taiwan

    Zijn moeder Margrethe II was eerder afgetreden als monarch

    Frederik X is zondag tot de nieuwe koning van Denemarken gekroond. Dat schrijft Politiken. Zijn moeder, voormalig koningin Margrethe II, had afgelopen jaar aangekondigd te zullen aftreden, waarmee een einde kwam aan haar 52-jarige bewind als langstzittende monarch van het land.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Tienduizenden mensen waren zondag samengekomen in de straten van de Deense hoofdstad Kopenhagen voor de kroningsceremonie van Frederik, en om afscheid te nemen van Margrethe, die als eerste Deense monarch in bijna negenhonderd jaar vrijwillig aftrad. In zijn eerste toespraak als koning zei Frederik te hopen ‘een verenigende koning’ te worden.

    Frederik was eerder op de dag al formeel de nieuwe koning geworden toen zijn moeder een abdicatieverklaring ondertekende in de Raad van State. Ze verliet de kamer met tranen in haar ogen en zei: ‘God zegene de koning.’

    Lees ook: