Tekort aan accommodatie leidt tot oververhitte huurmarkt
In Qatar dreigt een tekort aan accommodatie voor het WK-voetbal in november, schrijft Middle East Eye. Het kleine emiraat moet in november naar schatting 1,2 miljoen bezoekers herbergen. Het gevolg is dat de huurprijzen drastisch omhoog gaan en dat bewoners zelfs uitgezet dreigen te worden.
De afgelopen weken hebben steeds meer expats hun beklag gedaan over hotels en vastgoedbeheerders die de huren willen verhogen, de verlenging van huurovereenkomsten willen stopzetten of regelrecht het huurcontract willen opzeggen. Bewoners vertelden MEE dat hun huur dit jaar met 20 tot 35 procent stijgt, terwijl een normale stijging 10 procent is. In april meldde The Peninsula dat in het laatste kwartaal van 2021 de huuraanbiedingen in Doha en de omliggende gebieden met 36 tot 45 procent zijn gestegen.
Nieuwe appartementen en villa’s worden uitsluitend toegewezen aan WK-fans
Ook op het kunstmatige eiland The Pearl-Qatar, waar beroemde woningen staan van onder andere Versace, Hermes en Ferrari, verwacht men dat de prijzen zullen verdubbelen voor nieuwe huurders. Een inwoner van Pearl-Qatar zei tegen MEE dat ze niet de optie kreeg om de huur te verlengen, zelfs niet tegen een hogere prijs. In plaats daarvan kreeg ze te horen dat haar contract zou eindigen. Een recent artikel van Reuters bevestigt dit en meldt dat nieuwe appartementen en villa’s uitsluitend worden toegewezen aan WK-fans.
Voorzitter FIFA betwist onderzoek van The Guardian
Gianni Infantino, sinds 2016 voorzitter van FIFA (Fédération Internationale de Football Association), heeft op een conferentie in Los Angelos gereageerd op geruchten over migranten die worden gedwongen te werken aan de bouw van nieuwe stadions en over het aantal arbeiders dat op deze bouwplaatsen is omgekomen: 6500, volgens een gepubliceerd onderzoek in The Guardian.
Qatar is later dit jaar gastheer van het Wereldkampioenschap voetbal. Duizenden migranten worden ingezet voor projecten die met het toernooi te maken hebben, zoals de bouw van stadions en de beveiliging. De rol die de FIFA naar verluidt speelt bij het mogelijk maken van de uitbuiting van migranten is stelselmatig bekritiseerd door organisaties als Amnesty International, dat recentelijk verklaarde dat sommige WK-arbeiders ‘dwangarbeid’ hebben moeten verrichten.
‘Het is geen liefdadigheid’
‘Laten we één ding niet vergeten als we over dit onderwerp spreken’, zei Infantino op het Milken Institute, geciteerd door The Athletic. ‘Wanneer je iemand werk geeft, zelfs in moeilijke omstandigheden, geef je hem waardigheid en trots. Het is geen liefdadigheid.’
Ook ging hij in op het onderzoek van The Guardian: ‘Wat betreft de bouw van de WK-stadion: we onderzoeken al deze zaken met behulp van externe partijen. Het zijn drie personen die zijn overleden. Dat is drie te veel, maar het zijn er geen zesduizend.’
Infantino erkent dat de verschillende controverses rond de wedstrijd ‘een schaduw hebben geworpen op de voorbereiding’ van het evenement.
Novak Djokovic en Martina Navratilova uiten afkeuring
De organisatoren van het tennistoernooi Wimbledon hebben Russische en Belarussische spelers dit jaar uitgesloten van het evenement, meldt The Telegraph. De All England Lawn Tennis and Croquet Club vaardigde een algeheel verbod uit vanwege de aanhoudende invasie in Oekraïne. Ook zou er een internationaal conflict kunnen ontstaan bij de uitreiking van een trofee door leden van de koninklijke familie aan een Russische speler. Daniil Medvedev, de regerend US Open-kampioen en de huidige nummer 2 van de wereld, behoort normaal gesproken tot de favorieten voor het toernooi, maar is nu uitgesloten.
‘Als de politiek zich met sport bemoeit, loopt het meestal niet goed af’
Volgens de krant heeft de spelersbond ATP de ‘oneerlijke‘ beslissing veroordeeld en hebben verschillende spelers hun ongenoegen geuit. Novak Djokovic en Martina Navratilova hebben hun afkeuring uitgesproken over het besluit om Russische en Belarussische spelers te weren van alle kampioenschappen van deze zomer. Djokjovic gaf gisteren een verklaring waarin hij de beslissing bekritiseerde. ‘Ik zal altijd de eerste zijn om de oorlog te veroordelen. Als kind van de oorlog weet ik wat voor emotioneel trauma een oorlog achterlaat. Dat gezegd hebbende, kan ik het besluit van Wimbledon niet steunen. Het is niet de fout van de atleten. Als de politiek zich met sport bemoeit, loopt het meestal niet goed af.’ Voormalig kampioen Martina Navratilova zei dat ze ‘er kapot van was’.
Na de #MeToo-affaire bij The Voice duikt de internationale pers nu ook op het schandaal rond Marc Overmars, ‘director of football affairs’ van AFC Ajax. Experts denken dat zijn vertrek gevolgen heeft voor de prestaties van de club.
Net als over het #MeToo-schandaal bij The Voice of Holland, de talentenshow van John de Mols Talpa, waarover 360 Magazine eind januari berichtte, laat de internationale pers zich niet onbetuigd over het grensoverschrijdende gedrag van Marc Overmars bij Ajax.
‘Overmars habría enviado fotos de su pene a una compañera’, oftewel: ‘Overmars zou foto’s van zijn penis aan een collega hebben gestuurd’, is de niets aan duidelijkheid te wensen overlatende kop van de Spaanse sportkrant en -site Mundo Deportivo, een dag nadat het nieuws over Overmars’ wangedrag naar buiten kwam.
‘Ajax kondigde zondagavond laat het ontslag aan van directeur voetbalzaken Marc Overmars wegens “het sturen van grensoverschrijdende berichten aan medewerkers van de organisatie”, aldus een verklaring’, schrijft Mundo Deportivo. ‘Maar een dag nadat het ontslag bekend werd, gaat een krant uit het Nederland nog een stap verder om duidelijk te maken wat er is gebeurd. Volgens Het Parool zou Overmars, naast de ongepaste berichten die in het ontslagbericht worden genoemd, ook foto’s van zijn penis naar een clubmedewerker hebben gestuurd.’
De achtenveertigjarige ‘director of football affairs’, zoals BBC de positie van Overmars omschrijft, ‘vervulde die rol sinds 2012 en had onlangs een contractverlenging getekend tot juni 2026’. Volgens de nieuwssite van de Britse omroep speelde Overmars ‘tussen 1992 en 1997 meer dan honderddertig wedstrijden voor Ajax en won hij drie landstitels, de Nederlandse beker en de Champions League voordat hij in 1997 naar Arsenal ging, waar hij de dubbel [zowel het landskampioenschap als de beker] won met de Gunners’, zoals de bijnaam van de Londense club luidt.
Arsenal
JustArsenal, een fansite van Arsenal, brengt het nieuws ook en voegt eraan toe dat het vertrek van Overmars betekent ‘dat het onwaarschijnlijk is dat hij een baan bij Arsenal zal krijgen, zelfs niet in de toekomst’, verwijzend naar eerdere geruchten dat Overmars misschien zou vertrekken bij Ajax en als technisch directeur bij Arsenal aan de slag zou gaan.
‘Zijn werk bij de Nederlandse topclub was indrukwekkend, en hij is een van de redenen waarom ze goede spelers hebben gekocht en opgeleid. Arsenal streeft naar de reputatie die Ajax de afgelopen seizoenen heeft opgebouwd, maar we moeten erop vertrouwen dat Edu [de huidige technische directeur] nu blijft samenwerken met Mikel Arteta [de hoofdtrainer van Arsenal] om dat te kunnen bereiken.’
‘Edu is voorlopig verzekerd van zijn positie nu zijn potentiële vervanger Ajax schaamtevol heeft moeten verlaten’, concludeert JustArsenal.
‘Het is verwoestend voor de vrouwen die met dit gedrag te maken hebben gehad’
De Spaanse krant El Paísdeelt het nieuws over het plotse vertrek van de oud-voetballer en noteert: ‘Overmars is sinds 2013 getrouwd met Chantal van Woensel, die in 1995 Miss Nederland was, en ze hebben twee kinderen.’
De krant vervolgt: ‘Hij had een goede reputatie vanwege zijn werk, en werd grotendeels gecrediteerd voor het huidige succes van de club. Hij had zakelijk inzicht, werkte nauw samen met manager Erik ten Hag en trok Premier League-spelers zoals Dusan Tadic aan. Ajax won de competitie in 2019 en 2021 en keerde terug in de grote Europese wedstrijden. Evenzeer tekende hij voor de transfers naar andere clubs van spelers als Frenkie de Jong, Hakim Ziyech of Donny van de Beek voor miljoenen. De schatkist van Ajax kreeg daardoor een financiële buffer – door de Nederlandse media geschat op 300 miljoen euro –, waardoor zijn populariteit toenam.’
Gevolgen
De krant laat ook zien zich ervan bewust te zijn dat er slachtoffers zijn in deze zaak, iets wat bij veel andere media ondergeschoffeld raakt door de beschrijvingen van Overmars’ prestaties voor zijn club: ‘Het managementteam heeft nog geen uitleg gegeven over de aard van de berichten die door Overmars werden verzonden, of over de ontvangers ervan. “We weten niet hoe het met ze gaat en of ze hebben meegewerkt aan de totstandkoming van het persbericht”, citeert El País Marjan Olfers die onderzoek doet naar ongewenst gedrag in de sport.
De krant memoreert dat ‘de Nederlandse Voetbalbond (KNVB) alle slachtoffers van ongewenst gedrag vraagt om melding te doen. “Het kan anoniem, via een vertrouwenspersoon bij de clubs, of rechtstreeks bij de federatie.” Nederlandse clubs zijn op hun beurt verplicht dergelijke incidenten te melden bij de KNVB.’
Afscheid van Overmars kan het einde betekenen van een succesvolle periode in de sport
‘Bestuursvoorzitter Leen Meijaard omschreef Overmars als “de beste voetbaldirecteur die Ajax ooit heeft gehad”‘, noteert het Duitse dagblad Die Welt, dat zich vervolgens evenals El País rekenschap geeft van het feit dat vrouwen slachtoffer van het wangedrag zijn: ‘Meijaard voegde toe: “Het is verwoestend voor de vrouwen die met dit gedrag te maken hebben gehad.” Toen de toezichthoudende instanties van zijn nieuws hoorden “hebben we onmiddellijk gehandeld en zorgvuldig overwogen en afgewogen wat het beste was om te doen. Helaas overschreed hij grenzen, zodat een vervolg als directeur uit den boze was.”’
Met het vertrek is de kous nog niet af, verwacht Die Welt: ‘Voetbalexperts denken dat het vertrek van Overmars gevolgen zal hebben voor Ajax. Het tabloid De Telegraaf spreekt al over het “einde van een tijdperk”. Afscheid nemen van Overmars kan het einde betekenen van een succesvolle periode in de sport. Het Algemeen Dagblad ziet “een sterk instortingsgevaar” voor “het zorgvuldig opgebouwde Ajax-imperium”. De koers van het aandeel van de club daalde maandagochtend fors’, aldus de Duitse krant.
Het Americanfootballteam van de California School for the Deaf in Riverside walst over zijn (horende) tegenstanders heen. De ongeslagen Cubs brengen vreugde op een school die al heel wat sportieve nederlagen te verduren heeft gehad.
De sportteams van de California School for the Deaf in Riverside hebben in de loop der jaren al heel wat vernederingen en pesterijen moeten slikken. Zoals toen de coach van een bezoekend volleybalteam de spot dreef met de dove spelers. En de keer dat de horende coach van het meisjesbasketbalteam tegenstanders hoorde zeggen hoe gênant het zou zijn om te verliezen van een doof team. Ook weinig bevorderlijk voor het moreel was het feit dat de Cubs, het Americanfootballteam van de school, in het recente verleden zeven seizoenen op rij wedstrijd na wedstrijd verloren, zodat tegenstanders die de campus in Riverside bezochten er al van tevoren van uitgingen dat het een makkie zou worden.
Maar nu doet niemand meer geringschattend over de Cubs. Ze zijn dit seizoen ongeslagen en bezetten de eerste plaats in hun Zuid-Californische divisie. Elf wedstrijden lang hebben ze hun tegenstanders niet alleen verslagen, maar compleet platgewalst. In de tweede ronde van de play-offs, afgelopen november, straften de Cubs de Desert Christian Knights af met 84-12, een uitslag die nog meer uit balans zou zijn geweest als de Cubs niet uit medelijden de hele tweede helft uitsluitend spelers van het tweede garnituur hadden opgesteld.
Een razendsnel en efficiënt systeem van gecodeerde handgebaren die spelers en coaches met elkaar uitwisselen, brengt tegenstanders in verwarring
Onder leiding van de potige en bruisende Keith Adams, de dove docent lichamelijke opvoeding van de school, wiens twee dove zoons ook deel uitmaken van het team, zijn de Cubs een snel en sterk team geworden. Wide receivers schieten op voeten met vleugels langs verdedigers met een gemiddelde van zeventien meter per catch. De quarterback heeft een dubbelrol als de belangrijkste rusher van het team, met 22 touchdowns in één seizoen. Een razendsnel en efficiënt systeem van gecodeerde handgebaren die spelers en coaches met elkaar uitwisselen, brengt tegenstanders in verwarring.
Domineren
Na de winst op die vrijdagavond in november waren de Cubs nog twee wedstrijden verwijderd van het divisiekampioenschap, wat een primeur in de achtenzestigjarige geschiedenis van de school zou zijn. Maar coaches en spelers voelden zich nu al winnaars. ‘Soms kan ik nog steeds niet geloven hoe goed we dit jaar hebben gespeeld,’ zei coach Adams na de wedstrijd. ‘Ik wist dat we goed waren, maar dat we in elk spel zouden domineren had ik nooit durven dromen.’
In dit deel van Californië, dat ernstig is getroffen door de pandemie, resulterend in een hoge werkloosheid en meer dan vijfduizend doden, hebben de uitstekende resultaten van de Cubs de school en de omringende gemeenschap een hart onder de riem gestoken.
Bij American football spelen geluiden een belangrijke rol: het tegen elkaar knallen van helmen, het geknars van een tackle, de schreeuwende teamgenoten langs de zijlijn en het goedkeurende gebrul van de toeschouwers. De vrijdagavondwedstrijden in Riverside zijn niet doodstil, maar evenmin lawaaierig. De generators die de lampen voeden snorren en her en der reageert het publiek met applaus. Maar er is geen commentator die via luidsprekers de namen van spelers noemt na een touchdownpass of een genadeloze tackle.
Een door de school ingehuurde doventolk fungeert als tussenpersoon tussen het coachteam van de Cubs en de scheidsrechters
Er wappert wel een Amerikaanse vlag bij het veld, maar voorafgaand aan de wedstrijd wordt er geen volkslied gezongen. Een door de school ingehuurde doventolk fungeert als tussenpersoon tussen het coachteam van de Cubs en de scheidsrechters. Voor de wedstrijd van afgelopen november herinnerde de doventolk de scheidsrechters eraan dat ze ook met hun handen moesten zwaaien als ze op hun fluitje bliezen om het spel stil te leggen. Volgens het coachteam heeft het succes van de Cubs de aloude opvatting weerlegd dat doofheid een belemmering is bij American football.
Conditieverbetering
Keith Adams, die het team in 2005 en 2006 ook al leidde en vier jaar geleden aan zijn tweede periode begon, schrijft de ommekeer toe aan een rigoureuze conditieverbetering en een uitzonderlijk getalenteerd stel spelers, van wie sommigen jarenlang hebben samengespeeld op een lager niveau. Hij hangt ook de filosofie aan dat elk nadeel een voordeel kan hebben. Veel teams proberen onderling te communiceren door middel van handgebaren, maar tegen de razendsnelle gebarentaal van de Cubs kunnen ze niet op. Er wordt geen tijd verspild met naar de zijlijn rennen om door de coaches te worden geïnstrueerd. Tussentijdse tactiekbesprekingen, de zogenaamde huddles, zijn niet nodig.
Ook hebben dove spelers volgens de coaches een beter ontwikkeld gezichtsvermogen, waardoor ze alerter zijn op beweging. En omdat ze zo visueel zijn ingesteld, zijn dove spelers zich scherper bewust van de posities die hun tegenstanders in het veld innemen.
Na de nederlaag op die vrijdagavond in november zei Aaron Williams, de coach van de Desert Christian Knights, dat toekomstige tegenstanders van de California School for the Deaf in Riverside gewaarschuwd waren. ‘Ik zou maar niet te gauw denken dat je in het voordeel bent,’ zei hij. ‘Ze communiceren onderling beter dan alle andere teams waar ik tegen heb gecoacht.’
Eenzaamheid
Voor spelers, ouders en coaches is het succes van het footballteam meer dan alleen een sportieve triomf. Velen beschrijven het als een teken dat dove spelers op hun best kunnen zijn in een omgeving met alleen maar doven. Delia Gonzales, de moeder van Felix, een van de wide receivers van het team, stond die vrijdag te stralen aan de zijlijn toen haar zoon twee touchdowns scoorde. Ze vertelde dat Felix al op zijn tiende smeekte of hij op American football mocht, maar wanhopig werd toen hij alleen maar werd omringd door horende spelers die hij niet kon verstaan. ‘De coach praatte alleen maar tegen hem,’ zei mevrouw Gonzales. ‘Hij kwam huilend thuis.’
Docenten en ouders vertellen hoe leerlingen opbloeiden met alleen doven om zich heen
Veel spelers en stafleden gebruiken het woord ‘eenzaamheid’ om te beschrijven hoe ze zich voelden in een ‘gewone’ omgeving: omringd door mensen en toch geïsoleerd. En docenten en ouders vertellen hoe leerlingen opbloeiden met alleen doven om zich heen. ‘Dit heeft zijn leven absoluut veranderd,’ zei mevrouw Gonzales over haar zoon. ‘Nu is hij een van de sterren.’
Omdat hun highschool maar 168 leerlingen telt, spelen de Cubs in een competitie voor teams met acht spelers [in plaats van de gebruikelijke elf], die voornamelijk is bedoeld voor kleinere plattelands- of privéscholen. Andere scholen in Zuid-Californië met een team van acht spelers zijn de prestigieuze Cate School en Thacher School. Er is maar één andere highschool voor doven in de staat, maar die speelt niet in dezelfde divisie.
Door hun reeks overwinningen beginnen de Cubs op te vallen. Spelers en coaches werden voorafgaand aan de NFL-wedstrijd tussen de Los Angeles Charters en de Minnesota Vikings al op een groot beeldscherm voorgesteld aan een stampvol, uitzinnig juichend stadion.
Winnen
De school is de enige openbare dovenschool in de zuidelijke helft van Californië, met een 25 hectare grote campus die ooit werd omringd door sinaasappelbomen, maar nu ligt ingeklemd tussen winkelpromenades, snelwegen en fastfoodrestaurants. Het succes van het footballteam heeft de campus nieuwe energie gegeven en de wedstrijden zijn aanleiding voor menige geïmproviseerde reünie van oud-leerlingen. Een van de aanwezigen op die vrijdagavond in november was Patricia Davis, een van de eerste 56 leerlingen toen de school in 1953 opende. ‘Dit heeft lang geduurd,’ zei ze. ‘We zijn zo lang het verliezende team geweest. Ik ben helemaal opgewonden.’
Met een onverhard pad rond het veld, stukken tribune die eruitzien alsof ze uit een gesloopt stadium zijn gered, een wazig scorebord en een hobbelige grasmat heeft de school alles in huis voor een team van underdogs. Het veld wordt vaag verlicht door draagbare schijnwerpers, elk met zijn eigen walmende generator van het soort dat wegwerkers gebruiken als er ’s nachts een snelweg moet worden gerepareerd.
Dankzij de overwinningen zijn die omstandigheden dit seizoen beter te verdragen. Voordat de wedstrijd die vrijdagavond begon, luisterden de spelers op banken in hun kleedkamer naar de peptalk van hun coaches. ‘Jullie hoeven maar één ding te doen, en dat is winnen,’ prentte assistent-coach Esau Zornoza de spelers in gebarentaal in. Gekleed in hun kardinaalrode tenues stelden de 21 spelers zich op bij de deur en sloegen tegen de muren van de gang terwijl ze achter elkaar de warme Zuid-Californische avond in liepen.
Broederschap
Trevin Adams, de quarterback van de Cubs met zijn lange bruine haar, zei dat het spelen met dove teamgenoten bevrijdend werkt en voor de juiste chemie heeft gezorgd om het team te laten winnen. ‘We kunnen onszelf volledig uitdrukken,’ zei hij. ‘We kunnen leiders zijn. We kunnen assertief zijn.’ Toen hij jonger was, speelde Trevin, een zoon van coach Keith Adams, in een competitie met horende spelers. ‘Dat voelde alleen maar als een team,’ zei hij. ‘Dit voelt meer als een broederschap.’
‘Acht Kameroeners vinden de dood in het Olembe-stadion’, kopt Le Journal du Cameroun. De tragedie vond plaats rondom de achtste finale van de African Cup of Nations, het Afrikaans kampioenschap voetbal. De betreffende wedstrijd werd door gastland Kameroen met 2-1 gewonnen van de Comoren. Voor een van de ingangen van het Olembe-stadion in Yaoundé ontstond een stormloop om het stadion binnen te komen, waardoor acht doden zijn gevallen en ongeveer vijftig mensen gewond zijn geraakt.
Volgens Le journal du Cameroun ‘probeerden sommige fans zich een weg naar binnen te banen’. Door de coronamaatregelen gold er capaciteitslimiet van 80 procent in het stadion. Voor dinsdagmorgen is een crisisvergadering gepland tussen de Afrikaanse voetbalbond en het organisatiecomité van de competitie die dit jaar in Kameroen wordt gehouden.
College football mogelijk stilgelegd vanwege de vele coronagevallen
College football in de Verenigde Staten is toe aan de play-offs maar het stijgende aantal coronagevallen brengt het doorgaan van die wedstrijden in gevaar. Daardoor dreigt het sportnetwerk ESPN, dat in handen is van Disney, maar liefst 400 miljoen dollar (circa 354 miljoen euro) aan reclamegelden te verliezen, zo berekende een analist van Bloomberg.
De Women’s Tennis Association heeft al haar toernooien in China opgeschort. ‘Ik zie niet in hoe ik onze atleten kan vragen om daar te spelen als Peng Shuai zich niet vrij mag uitdrukken‘, zei Steve Simon, de voorzitter van de WTA, tegen The Guardian.
Nadat de vijfendertigjarige tennisster Peng Shuai, een Chinese hoogwaardigheidsbekleder in een bericht op het sociale netwerk Weibo had beschuldigd van aanranding, werd er veertien dagen niets meer van haar vernomen. Haar verdwijning heeft tot ver buiten de tenniswereld bezorgdheid gewekt. Een wereldwijde #WhereIsPengShuai-campagne zette de Chinese autoriteiten onder druk. Sedertdien is Shuai opnieuw in het openbaar verschenen en schijnt zij op haar beschuldigingen te zijn teruggekomen.
‘Als de WTA geeft om de #MeToo-beweging en vrouwenrechten, dan moet ze ook laten zien waar ze voor staat’
‘Het zal een grote financiële klap zijn voor de WTA om zich terug te trekken uit China. Maar als de WTA geeft om de #MeToo-beweging en vrouwenrechten, dan moet ze ook laten zien waar ze voor staat’, aldus Mark Thomas, directeur van S2M Consulting, een sportbureau dat gespecialiseerd is in China, in The Guardian.
De oud-profvoetballer ontvangt hiervoor 150 miljoen Britse pond
Oud-profvoetballer David Beckham, voormalig aanvoerder van het Engelse voetbalelftal, heeft voor controverse gezorgd door cultureel ambassadeur van Qatar te worden, schrijft Middle East Eye. Hij wordt het gezicht van het WK dat in 2022 door Qatar wordt georganiseerd en zal tien jaar lang toerisme en cultuur van het land promoten. Qatar betaalt hem daarvoor 150 miljoen Britse pond, circa 178 miljoen euro.
Orbán en veel van zijn collega’s vertonen zich in de media graag met tienduizenden brullende Hongaren op de achtergrond. De teksten die worden gebruld liegen er niet om, hoewel supporters zelf zeggen dat ze weliswaar fanatiek zijn, maar geen racisten.
Uit het archief
Onlangs boekte de Hongaarse premier Viktor Orbán een grote zege bij de verkiezingen en haalde hij opnieuw een tweederdemeerderheid in het parlement. Zijn antiliberale beleid en retoriek lijken weinig veranderd. Dit onderzoeksartikel van Bellingcat laat het duistere gedachtegoed van het extreemste deel van Orbáns achterban zien.
Vóór de WK-kwalificatiewedstrijd op 2 september in Boedapest tegen Engeland zei de Hongaarse bondscoach dat hij achter de Engelse spelers stond die van plan waren om voor de aftrap te knielen als protest tegen racisme.
Toen hem werd gevraagd wat hij vond van eventuele racistische reacties van Hongaarse fans, zei bondscoach Marco Rossi: ‘Ik hoop erg dat die uitblijven, maar mochten ze er toch zijn, dan staan we helemaal aan hun kant, de kant van de Engelse spelers, bedoel ik.’
Een groot deel van de Hongaarse fans trok zich weinig van zijn woorden aan. Zodra de Engelse spelers voor de aftrap knielden, werden zij door Hongaarse fans onthaald op luid boegeroep. En toen Raheem Sterling de score opende voor de Engelsen werd hij bekogeld vanuit het vak van de Karpatische Brigade, een groep hardcoresupporters van het Hongaarse nationale elftal. Na de wedstrijd – die Engeland met 4-0 won – werd duidelijk dat een aantal van hen racistische apengeluiden richting zwarte Engelse spelers had gemaakt.
Ook de Engelse supporters maken zich geregeld schuldig aan zulk racistisch gedrag, bijvoorbeeld in juli 2021. Nadat hun team de WK-finale na strafschoppen van Italië had verloren, werden de Engelse spelers online massaal beledigd door eigen fans. Ook bij Engelse competitiewedstrijden worden spelers die knielen uit protest tegen racisme uitgejouwd. Vóór het WK weigerden de Britse premier Boris Johnson en de minister van Binnenlandse Zaken Priti Patel Engelse fans te veroordelen die hieraan mee hadden gedaan.
Maar de harde kern van de Hongaarse supporters maakte het nog veel bonter. De Europese voetbalorganisatie UEFA legde de Hongaarse voetbalbond een boete op van 100.000 euro en verplichtte het elftal om twee wedstrijden zonder publiek te spelen, vanwege anti-lgbt- en racistische uitlatingen van Hongaarse fans tijdens EK-wedstrijden in Boedapest en München.
De wedstrijd van 2 september tegen Engeland was een WK-kwalificatiewedstrijd en viel dus onder verantwoordelijkheid van de mondiale voetbal-organisatie FIFA. Bij de UEFA-straf werd deze daarom niet meegewogen.
Volgens de Hongaarse voetbalbond werden haar sporters vooral gestraft vanwege anti-lgbt-spreekkoren en -spandoeken. De uitspraak van de UEFA preciseert dit: het ging om een anti-lgbt-spandoek en spreekkoren tijdens de eerste wedstrijd in de poulefase tegen Portugal in Boedapest op 15 juni 2021, anti-lgbt-spreekkoren en een anti-BLM-spandoek tijdens de wedstrijd tegen Frankrijk in Boedapest op 19 juni 2021 en tot slot een anti-lgbt-spandoek en spreekkoren tijdens Hongarijes laatste wedstrijd tijdenshet toernooi tegen Duitsland op 23 juni in München.
Anti-lgbt-wetsvoorstel
De spreekkoren en de spandoeken volgden op het aannemen van een controversieel anti-lgbt-wetsvoorstel door het Hongaarse parlement, waarin de rechtse Fidesz-partij van premier Orbán de meerderheid heeft.
De wet verbiedt het om homoseksualiteit of transgenderisme te promoten en af te beelden onder minderjarigen. Hongaarse lgbt-ers voelen zich hierdoor gestigmatiseerd en vrezen voor hun toekomst.
Een formele band tussen Fidesz en de supportersgroepen die betrokken waren bij de racistische en homofobe incidenten is er niet. Prominente Hongaarse politici wimpelen kritiek op deze incidenten echter af, bagatelliseren ze en gingen er de afgelopen maanden soms zelfs achter staan.
Voor Orbán en zijn medestanders is voetbal meer dan een spelletje. Fidesz heeft in de ogen van veel Hongaren het voetbal ‘gekoloniseerd’ en gebruikt zowel het nationale elftal als de topclubs om aan de macht te blijven. Aan Fidesz gelieerde zakenlui bezaten dit seizoen 11 van de 12 clubs in de hoogste Hongaarse divisie. In de loop van het afgelopen decennium werden minstens 25 stadions gebouwd, dankzij belastingvoordelen voor bouwbedrijven – vaak gelieerd aan Fidesz – die schenkingen doen aan sportteams.
Orbán en veel van zijn collega’s vertonen zich in de media graag met tienduizenden brullende Hongaren op de achtergrond. Een artikel uit juni 2021 van het politieke weekblad HVG merkte op dat Fidesz-politici ‘meer foto’s posten van de toeschouwers bij wedstrijden van het nationale elftal dan van de wedstrijden zelf’.
Hongaarse hooligans: wij zijn misschien ‘fanatici’, maar geen racisten
Toen supporters bij een vriendschappelijke interland vlak voor het EK knielende Ierse voetballers uitjouwden, nam Orbán het voor de supporters op. En alhoewel de Hongaarse minister van Buitenlandse Zaken Péter Szijjártó toegaf dat er tijdens de wedstrijd tegen Engeland racistische incidenten hadden plaatsgevonden, suggereerde hij dat de ophef erover overdreven was. Wel bekritiseerde hij Engelse supporters die bij een eerdere wedstrijd het volkslied van de tegenstander met boegeroep hadden overstemd.
Orbán ging zelfs zo ver te suggereren dat de voetbalfans die de knielende Ierse voetballers uitjouwden waren uitgelokt. Op CNN zei hij: ‘Hun reacties zijn niet altijd even verfijnd, maar we moeten begrip hebben voor hun motieven… Ik sta aan de kant van de supporters.’
Toen de UEFA het verbood om tijden de wedstrijd tussen Hongarije en Duitsland op het EK de Allianz Arena in München te verlichten in de kleuren van de regenboogvlag, juichte Szijjártó de beslissing toe en noemde hij het plan ‘een politieke provocatie van Hongarije’.
Ondanks een ellenlange lijst van antisemitische, anti-zwarte, anti-Roma en homofobe incidenten houden prominente Hongaarse hooligans vol dat zij misschien ‘fanatici’ zijn, maar nog geen racisten. Toch wordt de supporterscultuur in en om veel Hongaarse voetbalstadia gedomineerd door extreemrechtse groepen – al maken zij maar een minderheid van de fans uit.
De Hongaarse keeper Péter Gulácsi sprak zich zelfs uit vóór lgbt-rechten en het homohuwelijk
Normaal gesproken richten deze extremistische supporters zich op hun rivaliteit met andere clubs, die soms uiterst gewelddadige vormen aanneemt. Maar zodra het nationale elftal speelt, zetten zij hun verschillen opzij en sluiten veel van hen zich aan bij de Karpatische Brigade, een in 2009 opgerichte groep hardcoresupporters van het nationale elftal met een lange geschiedenis van racistische, antisemitische en anti-lgbt-retoriek.
Deze Karpatische Brigade waarschuwde de supporters op haar Facebook-pagina bijvoorbeeld om, voordat zij naar Duitsland gingen, tattoos ‘die niet in overeenstemming zijn met lokale wetten’ te bedekken. Waarschijnlijk wordt gedoeld op een artikel uit het Duitse Wetboek van Strafrecht dat extremistische symbolen verbiedt, helemaal als die met neonazi’s geassocieerd zijn.
Zeker niet alle bij de Karpatische Brigade aangesloten supporters zijn neonazi’s, en lang niet alle Hongaarse fans deden mee met het boegeroep tegen Engelse en Ierse knielende spelers. Eerder dit jaar sprak de Hongaarse keeper Péter Gulácsi, die voor de Duitse club RB Leipzig speelt, zich zelfs uit vóór lgbt-rechten en het homohuwelijk.
Toch bleek uit een opensourceonderzoek van Bellingcat dat sommige supporters van het nationale elftal die vóór het EK beledigende anti-lgbt-spandoeken in hun bezit hadden en deze later in de stadions toonden, nauwe banden hebben met notoire extreemrechtse- en neonazigroeperingen.
‘LMBT? Nein Danke’
In de poulefasewedstrijd van het EK 2020 tegen Duitsland, die op 23 juni in München werd gespeeld, ontrolden Hongaarse supporters een spandoek met de tekst ‘LMBT? Nein Danke’ (LMBT is de Hongaarse afkorting voor lgbt). Erbij stond een grove, met de hand geschilderde afbeelding.
Het spandoek was die avond in München niet voor het eerst te zien. Al eerder die middag, zeker acht uur voor de wedstrijd, werd er een foto van gepost op een Telegram-kanaal van neonazi-hooligans van de club Budapest Honvéd FC, vaak afgekort als Kispest.
Het is geen geheim dat Légió Hungária, een aan de extreemrechtse partij Mi Hazánk gelieerde paramilitaire beweging, en extreemrechtse voetbalsupporters relaties met elkaar onderhouden. Légió Hungária plaatst geregeld berichten van extreemrechtse voetbalsupporters die hun bijeenkomsten bezoeken.
‘De gemeenschap van voetbalfans in Hongarije is erg nationalistisch en daar zijn we trots op’
Toen Bellingcat Légió Hungária om commentaar vroeg, wilde de organisatie Bellingcats vragen over hun relatie met de Karpatische Brigade niet beantwoorden. ‘De gemeenschap van voetbalfans in Hongarije is erg nationalistisch en daar zijn we trots op,’ vertelt een zegspersoon van Légió Hungária per e-mail. ‘Légió Hungária is solidair met alle voetbalsupportersgroepen die zichzelf rechts noemen.’
Légió Hungária liet Bellingcat bovendien weten dat het wenste dat alle landen ter wereld supporters hadden zoals de Hongaren – fans die tegen zogenaamde deviantsi zijn. Die fans maken van Hongarije, in hun woorden, een ‘baken’, waar deze ‘afwijkingen’ nooit wortel zullen schieten.
Na ons verzoek om commentaar te hebben ingewilligd, beklaagde Légió Hungária zich op haar Telegram-kanaal over de journalist van Bellingcat en zijn berichtgeving over de groep. ‘Als iemand zich niet eerlijk tegen ons gedraagt, dan proberen wij diegene als het even kan met gelijke munt terug te betalen.’
De acties van een minderheid van de Hongaarse voetbalfans stellen natuurlijk niet alle supporters van het nationale elftal in een kwaad daglicht, laat staan Hongarije als land. Maar de weigering van de Hongaarse regering om deze supporters, na de straf van de UEFA, af te vallen, is typerend voor hoe Orbán en zijn medestanders met internationale kritiek omgaan. De premier en zijn collega’s kloppen zichzelf op de borst over een vermeende Hongaarse wedergeboorte, die in zou gaan tegen een algehele, smorende ‘politieke correctheid’.
‘Voetbalsupporters hebben een belangrijk aandeel gehad in de opkomst van populistische, onliberale regeringen’
Het eerder genoemde commentaar van Péter Szijjártó is een goed voorbeeld van dit herwonnen Hongaarse zelfgevoel. In een Facebookbericht beklaagde hij zich over het slechte gedrag van Engelse fans jegens Italiaanse supporters tijdens de EK-finale. Szijjártó gaf weliswaar toe dat er racistische incidenten hadden plaatsgevonden tijdens de wedstrijd tegen Engeland, maar beklaagde zich over de ‘dubbele maatstaven’ die werden gehanteerd – geheel in lijn met eerdere reacties vanuit Boedapest op internationale kritiek.
Misschien bestaan er tussen de Hongaarse machthebbers en de marginale extreemrechtse groeperingen geen formele banden. Maar de weigering van politici om de acties van een kleine groep ‘fanatici’ te veroordelen, roept hoe dan ook vragen op. Weten ze wel hoe extreem de supporters zijn die deze spandoeken omhooghielden? En als ze het weten, maakt het ze dan iets uit? Voetbalsupporters hebben immers, volgens de Britse schrijver James Montague, ‘een belangrijk aandeel [gehad] in de opkomst van populistische, onliberale regeringen, vooral in Oost-Europa en op de Balkan’.
Volgens Montague, die een boek publiceerde over subculturen van voetbalsupporters, zijn hooligans door hun extreme standpunten heel lang outsiders bleven. Maar nu in landen als Hongarije, Servië en Polen de kleur van de regering is veranderd, ‘zijn deze gezichtspunten opeens niet meer zo radicaal. Veel politici beseften dat ze dit sentiment konden gebruiken.’
Ontstaan uit een mix van corruptie, sigarettensmokkel, geopolitiek en voetbal, strijdt FC Sheriff dit seizoen mee in de Champions League. De club is gevestigd in Tiraspol, de hoofdstad van Transnistrië, een strook land tussen Moldavië en Oekraïne, dat zich in 1990 onafhankelijk verklaarde maar sindsdien door vrijwel niemand is erkend.
‘Een kleine club uit een piepklein land weet zich voor het eerst te kwalificeren voor het belangrijkste voetbaltoernooi van Europa: de Champions League’, begint Fabian Held zijn relaas over de voetbalclub FC Sheriff Tiraspol in de Duitse Krant Die Zeit. ‘Deze club, afkomstig uit een voor het voetbal onbeduidend gebied, gaat het opnemen tegen grote Europese clubs uit Milaan en Madrid, en het verhaal zou wel eens hét sprookje kunnen zijn van het nieuwe Champions League-seizoen.’
Voor het eerst neemt een club uit de Republiek Moldavië deel aan de hoogste clubcompetitie van het continent. En daarmee wordt het ingewikkeld, aldus Held. FC Sheriff Tiraspol is namelijk kampioen van Moldavië, maar speelt in de hoofdstad van Transnistrië. En Transnistrië is een staat die niet echt bestaat. De kleine strook land ligt ingeklemd tussen de rivier de Dnjestr en de grens met Oekraïne in het oosten van de Republiek Moldavië. Het is volledig in handen van een bedrijf met de naam Sheriff, dat werd opgericht door twee voormalige politieagenten.
Rusland
Marcel Röthig, is werkzaam in Oekraïne en de Republiek Moldavië voor de Friedrich Ebert Stichting, een aan de Duitse SPD gelieerde stichting ter bevordering van democratie, politieke en maatschappelijke vorming. Hij is zodoende bekend met de situatie in Transnistrië. Volgens Röthig gaat het om ‘een land in een land dat door niemand anders wordt erkend, met een eigen munteenheid, een eigen leger, eigen politie-eenheden, eigen economisch systeem, en eigen bestuur’.
Terwijl de rest van de Republiek Moldavië voornamelijk een agrarische geschiedenis heeft, werd in opdracht van Moskou in de jaren vijftig zware industrie ten oosten van de Dnjestr gebouwd. Vooral Russen vestigden zich er. Na de ineenstorting van de Sovjet-Unie hoopten velen in Moldavië zich bij Roemenië aan te sluiten, maar dat mislukte voornamelijk vanwege economische factoren. De regio Transnistrië daarentegen voelde zich meer een deel van Rusland. Na wat korte schermutselingen in 2004, waarbij Rusland Transnistrië actief steunde, zijn er nu naar schatting 1300 tot 1400 Russische soldaten gestationeerd in Transnistrië.
Gedurende de periode van onrust richtten twee voormalige politieagenten, Victor Gusan en Ilja Kasmaly, het Sheriff-concern op. Het bedrijf bezit alle benzinestations van het landje, een supermarktketen, en tal van andere ondernemingen, waaronder media- en telecombedrijven. Sheriff genereert ongeveer 60 procent van het bruto binnenlands product van Transnistrië. In 1996 werd de FC Sheriff Tiraspol opgericht, met als president: Victor Gusan.
FC Sheriff begon in de derde divisie van de Republiek Moldavië en promoveerde in 1998 naar de eerste divisie, de Divizia Națională. Van 2001 tot 2010 werd FC Sheriff tien keer op rij kampioen van Moldavië. ‘Als je kijkt naar de marktwaarde van de ploeg’, zegt Marcel Röthig tegen Die Zeit, ‘dan beslaat die de helft van de marktwaarde van de gehele competitie.’
Van de dertig spelers van FC Sheriff komen er 23 niet uit de Republiek Moldavië
Van de dertig spelers van FC Sheriff komen er 23 niet uit de Republiek Moldavië, maar uit Brazilië, Griekenland, Trinidad-Tobago, Senegal en Luxemburg. De Moldavische voetbalbond maakte dit mogelijk door vorig seizoen een beperking voor buitenlandse spelers op te heffen, legt Röthig uit. ‘Natuurlijk heeft alleen FC Sheriff daar baat bij gehad.’
Een van die buitenlandse spelers die bij FC Sheriff speelt is Luxemburger Sebastien Thill. Hij speelde lange tijd in zijn thuisland bij FC Progrès Niederkorn, verhuisde daarna naar een Russische club die failliet ging en belandde in januari van dit jaar in Tiraspol. In een telefoongesprek met Die Zeit reageert Thill lacherig als hem wordt gevraagd hoe hij daar terecht is gekomen. ‘Ik wilde heel graag een keer een titel winnen’, zegt hij.
In plaats van onbekende clubs met exotische namen als FC Petrocub Hînceşti of FK Sfîntul Gheorghe Suruceni, zijn de tegenstanders van Thill in de Champions League nu Real Madrid, Inter Milan en Sjachtar Donetsk. ‘Een superzware groep’, zegt Thill, maar zijn team hoopt desondanks ‘voor één of twee verrassingen te kunnen zorgen’. Dapper voegt hij eraan toe: ‘Misschien kunnen we mikken op de derde plaats.’ Dat zou betekenen dat FC Sheriff in ieder geval in de Europa League kan blijven spelen.
Levenloos en liefdeloos
Op 15 september werd een eerste stap gezet op weg naar dat droomscenario: tot ieders verrassing won FC Sheriff op 15 september met 2-0 van Sjachtar Donetsk, de sterke ploeg uit Oekraïne. Op 28 september staat de uitwedstrijd tegen grootmacht Real Madrid op het programma en op 19 oktober volgt in Milaan de wedstrijd tegen de Italiaanse kampioen Inter Milan.
Thill kan of wil niet veel vertellen over het dagelijkse leven in Transnistrië. Veel is er niet te beleven, hij gaat elke dag uit eten en dat is het zo’n beetje. De meeste lokale mensen spreken geen Engels, hetgeen de communicatie bemoeilijkt. Maar het personeel van de club is erg vriendelijk, zegt de 27-jarige Luxemburger.
Marcel Röthig van de Friedrich Ebert Stichting weet iets meer te vertellen: ‘Het voelt een beetje alsof de Sovjet-Unie er bewaard is gebleven. Je staat er versteld van hoe leeg de straten zijn, hoe levenloos en liefdeloos het leven in Transnistrië is.’ Officieel wonen er een half miljoen mensen in de regio. Waarnemers schatten echter dat slechts de helft van hen nog aanwezig is. De rest is naar het buitenland verhuisd om te werken. Niemand kan het precies zeggen omdat Transnistrische paspoorten door niemand worden erkend. Daarom hebben de meeste burgers een tweede paspoort.
Over de politieke situatie wordt binnen de ploeg niet gesproken en ook hijzelf heeft zich nauwelijks met de situatie in Transnistrië beziggehouden, zegt profvoetballer Thill. Voor zijn overstap naar de club sprak hij vooral met een vriend die eerder onder contract stond bij FC Sheriff.
Voor spelers uit Zuid-Amerika of Afrika is Sheriff een tussenstap om voet aan de grond te krijgen elders in Europa
Thill is onder de indruk van het sportcomplex dat de club voor 200 miljoen euro heeft laten bouwen. Er zijn drie stadions, waarvan één overdekt. Er zijn twee kantines en negen trainingsvelden. In een aangrenzend luxehotel hebben alle spelers een kamer en de meesten hebben daarnaast ook nog een eigen appartement, aldus Thill.
Wat hem vooral zal bijblijven is het team. ‘Een echte multicultigroep’, lacht Thill en hij bedoelt dat absoluut positief. ‘Ik heb nog nooit met zoveel spelers uit zoveel verschillende landen gespeeld.’ De middenvelder beschouwt FC Sheriff als een springplank. Hij hoopt zich op het podium van de Champions League te kunnen bewijzen en zo misschien de aandacht van een grotere club te trekken.
Dat is dan ook het economische model van FC Sheriff, legt Marcel Röthig uit. De club betaalt zelden transfersommen, maar de salarissen zijn hoog. Voor spelers uit Zuid-Amerika of Afrika is Sheriff een tussenstap om voet aan de grond te krijgen elders in Europa. De fluctuatie in het spelersbestand is dan ook navenant hoog. Ook de coach, Yuriy Vernydub, komt uit het buitenland, uit buurland Oekraïne.
‘Elke oligarch in het Oosten die zichzelf iets vindt, bezit een voetbalclub’
Met de kwalificatie voor de Champions League zou het businessmodel van de club wel eens kunnen gaan werken. Voor het eerst dit seizoen zou het stadion met een capaciteit van 13.000 bijna uitverkocht kunnen raken; in de eerste CL-wedstrijd mag echter slechts de helft van het stadion bezet zijn vanwege coronamaatregelen. De club krijgt in ieder geval minimaal 15,6 miljoen euro voor deelname aan de groepsfase.
Voor Victor Gusan, de president, bedrijfseigenaar en mecenas, vervult de club nog een andere functie. ‘Elke oligarch in het Oosten die zichzelf iets vindt, bezit een voetbalclub’, aldus Röthig. Het gaat tenslotte om aanzien. ‘Velen, ook degenen die kritisch staan tegenover Transnistrië, duimen natuurlijk voor Tiraspol’, voegde Röthig eraan toe. Ook veel voetbalfans uit Moldavië proberen kaartjes voor de wedstrijden te bemachtigen. ‘Het is voor het eerst dat het land vertegenwoordigd is in de Champions League. De club zelf presenteert zich niet als Transnistrisch, maar omschrijft zichzelf trots als kampioen van Moldavië.’
Mensenrechten
Maar er bestaat ook angst onder politieke waarnemers, die Röthig deelt: ‘De zogenaamde voetbaldiplomatie om Transnistrië op de Europese kaart te zetten wekt zorgen die zeker terecht zijn. De wedstrijden kunnen worden gebruikt om mensen af te leiden van misstanden.’ Want in Transnistrië zijn er grote problemen met de mensenrechten, de democratie is door het Sheriff-concern uitgehold en corruptie viert hoogtij. ‘Mensenrechtenactivisten hebben het heel moeilijk. Er is oppositie, maar die zit meestal in de gevangenis’, volgens Röthig.
Ook zijn er hardnekkige geruchten dat de club wordt gebruikt voor het witwassen van geld. Transnistrië wordt ervan verdacht een belangrijk knooppunt voor sigaretten te zijn. Het land importeert 35 keer meer sigaretten dan dat de bevolking consumeert. Het is onvoorstelbaar dat handel van zo’n omvang Victor Gusan en zijn Sheriff-concern volledig zou ontgaan. Bewijzen zijn er echter niet. Evenmin voor de volgende anekdote: Omdat Gusan ooit kwaad was over de prestatie van het team, zou hij vanaf de tribune een handgranaatdummy op het veld hebben gegooid.
‘Afsluitend blijft de vraag aller vragen: kun je duimen voor FC Sheriff Tiraspol?’, vraagt Die Zeit-journalist Fabian Held zich af, ‘ook al is de club gefabriceerd door een oligarch die weinig geeft om democratie en mensenrechten? Ook al bestaat het team in zekere zin uit een groep huursoldaten?’
Op zijn vraag krijgt Held een volmondig ‘ja’ van Marcel Röthig: ‘Natuurlijk is het geen klassieke underdog, maar een oligarchenclub. Maar als we Qatar het WK gunnen, dan kunnen we ook van Champions League-wedstrijden in Transnistrië genieten.’ Röthig is blij dat FC Sheriff zo ver is gekomen en hoopt dat er daardoor iets meer aandacht ontstaat voor een conflict dat door Europa inmiddels vergeten lijkt.
Braziliaans kiestribunaal opent onderzoek naar Bolsonaro
Het Braziliaanse kiestribunaal heeft maandag besloten een onderzoek in te stellen naar president Jair Bolsonaro vanwege zijn ongefundeerde aanvallen op de legitimiteit van het elektronische stemsysteem, dat sinds 1996 wordt gebruikt. Het dagblad Folha de São Paulo sprak van ‘de meest energieke actie’ tegen de extreemrechtse leider ‘sinds hij de verkiezingen van 2022 in twijfel begon te trekken’.
Het kiestribunaal stemde er ook mee in het hoogste federale gerechtshof te vragen een onderzoek in te stellen naar het staatshoofd wegens het verspreiden van nepnieuws over de verkiezingen tijdens een live-uitzending op Facebook op 29 juli.
Aandelen van game-uitgever Activision Blizzard daalden afgelopen week met 9 procent vanwege een rechtszaak die tegen het bedrijf is aangespannen voor ongelijke beloning van mannen en vrouwen, discriminatie op grond van geslacht en seksuele intimidatie. Sinds de rechtszaak vorige week vrijdag werd aangekondigd, verloor Activision Blizzard maar liefst 6,5 miljard dollar van zijn marktwaarde, schrijft Business Insider.
Wielrennen voor vrouwen in Afghanistan
Halverwege juni stonden zo’n 50 vrouwen aan de start voor de Ronde van Bamiyan, ondanks dat er een zwaar taboe rust op het vrouwenfietsen in Afghanistan, schrijft Al Araby. Officieel werd in 1986 een Afghaans wielerteam voor vrouwen opgericht, maar het werd eigenlijk pas een sport in het post-talibantijdperk.
Veel vrouwen uit de nationale wielerploeg hadden als vluchteling leren fietsen in Iran en Pakistan
De Amerikaanse Shannon Gilpin speelde daarbij een belangrijke rol. In 2009 was ze de eerste vrouw die mountainbikend door Afghanistan trok. Ze ontdekte dat een kleine groep vrouwen een eigen nationale wielerploeg had gevormd, met een slechte uitrusting maar met groot enthousiasme. Veel van die vrouwen hadden als vluchteling leren fietsen in Iran en Pakistan. Gilpins liefdadigheidsinstelling Mountain2Mountain zorgde voor beter materieel en betaalde het team om deel te kunnen nemen aan internationale toernooien.
Nu de Taliban sinds het vertrek van de Amerikanen claimen dat ze 85 procent van het land in handen hebben en berichten over strenge beperkingen voor vrouwen weer aanzwellen, is het de vraag of het Afghaanse vrouwenfietsen nog toekomst heeft.
De ex-vrouw van de Russische oligarch Farchad Achmedov, die in 2016 van het Britse hooggerechtshof een echtscheidingsuitkering van 525 miljoen euro kreeg toegewezen, de hoogste ooit in Groot-Brittannië, gaat akkoord met een schikking van ‘slechts’ 174 miljoen euro, bericht Daily Mail. Tatjana Achmedova heeft de strijd opgegeven om het vonnis van het hooggerechtshof ten uitvoer te brengen en accepteert nu een schikking in contanten en kunst van ongeveer een derde van het toegewezen bedrag. Daarvan moet Achmedova overigens ruim 86 miljoen euro betalen aan Burford Capital dat haar juridische strijd financierde.
‘Burford en zij hebben miljoenen uitgegeven aan een kostbare wereldwijde tournee’
Achmedova claimde ook het superjacht Luna van 260 miljoen als onderdeel van de 525 miljoen, maar die eis werd in latere rechtszaken afgewezen. Volgens een woordvoerder van haar ex-man levert de zaak haar uiteindelijk weinig op vanwege de betrokkenheid van Burford. ‘Burford en zij hebben miljoenen uitgegeven aan een kostbare wereldwijde tournee langs verschillende jurisdicties om Luna te verkrijgen. Dat is mislukt.’
Verzoening elf jaar na Ivoriaanse burgeroorlog
De Ivoriaanse president Alassane Ouattara en zijn voorganger Laurent Gbagbo hebben dinsdag in Abidjan hun verzoening bezegeld, tijdens hun eerste ontmoeting sinds de burgeroorlog van 2010. ‘Het conflict werd uitgelokt door de weigering van Gbagbo om zijn nederlaag in de presidentsverkiezingen te aanvaarden’, aldus BBC. Het geweld heeft drieduizend mensenlevens gekost.
Twee doden bij explosie in Duitsland
Dikke zwarte rook heeft dinsdag de Duitse stad Leverkusen bedekt na een explosie in een afvalverwerkingsinstallatie in een chemisch industriepark. Inwoners van de stad werd verteld ‘naar huis te gaan en deuren en ramen af te sluiten’, meldde Deutsche Welle.
Bij de explosie, waarvan de oorzaak onbekend is, vielen twee doden, 31 gewonden en raakten vijf mensen vermist.
Turnster Simone Biles trekt zich terug
Tot ieders verbazing heeft het Amerikaanse gymnastiekwonder Simone Biles zich dinsdag op de Olympische Spelen van Tokio teruggetrokken uit de meerkampwedstrijd voor teams. Ze vertelde verslaggevers dat ze ‘demonen in haar hoofd’ had en leed aan een gebrek aan ‘vertrouwen’ in zichzelf, volgens The New York Times. Haar teamgenoten wonnen de zilveren medaille.
Net als vorige week na de eerste ronde van de Franse regionale verkiezingen, noteert de internationale pers ook na de tweede ronde van afgelopen zondag een ‘bittere nederlaag’ voor Rassemblement National (RN), het vroegere Front National van Marine Le Pen. Daarnaast valt opnieuw het ‘ontwaken’ van traditioneel rechts op, dat in een sterke positie lijkt om Emmanuel Macron uit te dagen voor de presidentsverkiezingen van 2022.
‘Velen zagen deze regionale verkiezingen als een opwarmertje voor de presidentsverkiezingen van volgend jaar, maar voor de zogenaamde favorieten van 2022, Emmanuel Macron en Marine Le Pen, viel er niet veel te vieren’, zo schrijft The Guardian.
Zowel het huidige staatshoofd als Le Pen, leider van RN, zijn de grote verliezers in de tweede ronde van de regionale en departementale verkiezingen, die opnieuw worden gekenmerkt door een zeer lage opkomst; ongeveer 66 procent van de kiezers kwam niet opdagen.
Fiasco
De partij van Macron, La République en Marche! (LREM), ‘had in de eerste ronde al catastrofale resultaten behaald en had weinig meer te verliezen’, merkt de Spaanse krant La Vanguardiaop. Maar de klap is nog groter voor RN, die er niet in slaagde de enige regio waar zij kans maakte te winnen: Provence-Alpes-Côte d’Azur werd uiteindelijk behouden door Renaud Muselier van Les Républicains (LR).
‘De tweede ronde van de Franse regionale verkiezingen was niet onbelangrijk voor de toekomst van het land’, aldus Clarín. Deze verkiezingen zouden laten zien ‘hoe ver RN zou kunnen komen bij de presidentsverkiezingen’, maar kiezers hebben zowel de stembus als extreemrechts gemeden en de resultaten zijn een ‘absoluut fiasco’ voor RN, schrijft het Argentijnse dagblad.
Marine Le Pen erkende haar nederlaag, maar schreef deze toe aan ‘tegennatuurlijke allianties’ die door traditionele partijen waren gesmeed om haar te blokkeren, aldus Deutsche Welle.
‘De Franse kiezer leunt nu sterk naar rechts wat betreft de nationale verkiezingen’
Ook al behield links de regio’s waar het al regeerde, de Franse kiezer leunt ‘nu sterk naar rechts wat betreft de nationale verkiezingen. Politici die vanuit hun regio’s spraken nadat de resultaten bekend werden, benadrukten herhaaldelijk het belang van thema’s als law and order’, zo analyseert Financial Times.
‘En het is de LR-partij, de politieke familie die Frankrijk de meeste van zijn presidenten heeft gegeven tijdens de Vijfde Republiek, die zich het sterkst heeft getoond tijdens deze regionale verkiezingen’, voegt het dagblad eraan toe.
Ook de correspondent van El Paísin Parijs bevestigt dat traditioneel rechts, dat Emmanuel Macron ‘al jaren poogt te verzwelgen’, sterker uit deze verkiezingen is gekomen en daarmee aantoont ‘dat de volgende presidentsverkiezingen niet noodzakelijk een zaak is tussen Macron en Le Pen’.
Xavier Bertrand
VolgensLe Temps ‘profiteert rechts in Frankrijk in feite van het macronisme, dat drijft op politieke strijd. Daarom is het van beslissend belang om een goede kandidaat te vinden die Macron kan tegenwerken, als hij zich in 2022 weer kandidaat stelt’. Deze kandidaat, ‘gesterkt’, door de resultaten van zondag, zou Xavier Bertrand kunnen zijn, ‘die reeds is gelanceerd in de presidentiële race’, aldus het Zwitserse dagblad.
Le Soir onderstreept dat Bertrand, winnaar van de regio Hauts-de-France, zich onmiddellijk presenteerde als ‘de natuurlijke kandidaat van zijn kamp’. ‘Het was spectaculair om te zien hoe Xavier Bertrand gisteravond direct zijn toespraak hield, vlak nadat de resultaten bekend waren gemaakt’, schrijft het Belgische dagblad. ‘Met een presidentiële houding en accenten à la Sarkozy, heeft de man die zich al kandidaat heeft gesteld voor het Élysée, het fundament gelegd voor een nieuwe campagne die nu gericht is op heel Frankrijk.’
Ze hebben niet echt de reputatie, maar nijlpaarden zijn de dodelijkste wilde dieren in Afrika. In de regio van het Naivashameer, ten noorden van Nairobi, zijn ze zo in aantal gegroeid dat er nu plannen zijn om ze uit te roeien, meldt La Repubblica.
Hoe is het mogelijk dat nijlpaarden, die schijnbaar slome dieren, zo angstaanjagend zijn dat mensen ze willen uitroeien, vraagt de krant zich af. Hoe moeilijk ook voor te stellen, het idee slaat in ieder geval aan in de buurt van het Naivashameer, een van Kenia’s mooiste en meest ongerepte regio’s, waar zilt water grenst aan gigantische vlaktes met uitgestrekte, prachtig gekleurde bloemenkwekerijen. De afgelopen maanden hebben nijlpaarden steeds vaker vissers en boeren in de regio aangevallen. Alleen al afgelopen winter waren er zeker veertig aanvallen, waarvan veertien met dodelijke afloop.
Vijfhonderd slachtoffers per jaar
‘Het is de diersoort die de meeste menselijke slachtoffers eist, aldus Maurizio Oltolina, van het zoölogisch park Le Cornelle in Valbrembo, in de Italiaanse provincie Bergamo. ‘Niet zozeer omdat nijlpaarden agressief zijn, maar omdat ze zo groot en sterk zijn dat elk contact met hen erg gevaarlijk kan zijn.’
Hoewel ze bijna twee ton wegen, kunnen de dikhuiden tot 40 kilometer per uur rennen. Ze hebben kaken die 180 graden open kunnen met daarin hoektanden van 40 centimeter lang. Jaarlijks doden ze wereldwijd ongeveer vijfhonderd mensen, een stuk meer vergeleken met tweehonderd dodelijke slachtoffers door de leeuw, een dozijn door haaien en minder dan tien door beren.
Nijlpaarden vallen mensen niet aan om ze op te eten, maar om hun territorium te beschermen
Omdat het herbivoren zijn, vallen ze mensen niet aan om ze op te eten, maar om hun territorium te beschermen: nijlpaarden dulden de nabijheid van anderen niet in de buurt van hun jongen of in gebieden waar ze aan het grazen zijn.
Samenleven met nijlpaarden rond het Naivashameer was tot vorig jaar nooit een probleem, integendeel: de dieren werden gewaardeerd als toeristische trekpleister en dus als een bron van inkomsten, en beschermd door de lokale bevolking. Maar binnen een paar maanden raakte deze balans om verschillende redenen uit evenwicht.
Klimaatverandering
Ten eerste brak in 2001 een kweekvijver voor karpers open en kwamen duizenden vissen in het meer terecht. Ze verslonden de eieren van de lokale fauna en plantten zich duchtig voort, met als resultaat dat ze nu 90 procent van de waterfauna van het meer vertegenwoordigen. Fijn voor de visindustrie, maar met schadelijke effecten voor de biodiversiteit.
De tweede reden is klimaatverandering. De zware regenval die in oktober 2019 begon, zorgde ervoor dat het Naivashameer overstroomde, waardoor het water, dat eerst alleen tot de oevers en de bloemenkassen reikte, nu fabrieken en woningen rond het meer nadert. Het meer beslaat nu 173 vierkante kilometer, tegen 112 tien jaar geleden. Zo worden mensen en nijlpaarden, tegenwoordig zo’n 1500, dichter op elkaar gedwongen. En zelfs als het water van het meer weer terugtrekt, schreef de lokale krant Africa News een paar weken geleden, verkeert het gebied in een kritieke situatie omdat het nu ook geteisterd wordt door andere wilde dieren: naast de nijlpaarden die tussen de woningen komen grazen, zijn er nu buffels en slangen in overvloed.
Bij deze toch al gecompliceerde situatie kwam covid-19. De pandemie heeft veel banen in de regio vernietigd, vooral in de tuinbouw. Kenia is de grootste producent van bloemen ter wereld en die markt is bijna volledig ingestort door de afwezigheid van westerse kopers. Om te overleven proberen werkloze tuinders nu met vissen in hun levensonderhoud te voorzien. ‘Ten minste 70 procent van de illegale vissers’, aldus Immaculate Maina, van het Comité voor Landbouw van Nakuru County, ‘bestaat uit voormalige tuinbouwarbeiders die werkloos zijn sinds de tuinbouwbedrijven zijn gesloten’. Ze dringen nu het leefgebied van de nijlpaarden binnen en vice versa. Met als dramatisch resultaat dat boeren en vissers in de regio nu eisen dat de nijlpaarden worden afgeschoten.
Oplossing
Voorlopig zijn de boswachters in het gebied daar nog op tegen, maar als het water van het meer blijft stijgen, kan slachting onvermijdelijk worden. En dat zou rampzalig zijn. ‘Nijlpaarden worden beschouwd als een bedreigde diersoort en staan op de Rode Lijst van de Internationale Unie voor Natuurbehoud’, aldus Isabella Pratesi, directeur van WWF Italië. ‘Er zijn er naar schatting nog iets meer dan 100.000 in de wereld, terwijl dat aan het begin van de vorige eeuw meer dan het dubbele was. Ze worden voornamelijk gedood door stropers die op het ivoor van hun tanden uit zijn, door vervuiling van rivieren en door de geleidelijke afname van hun leefgebied. Maar dieren afschieten kan niet de oplossing zijn, als is het maar om praktische redenen. Zonder de nijlpaarden en zonder hun uitwerpselen zou de regio veel minder vruchtbaar zijn. Het gebied dat ermee gewonnen wordt zou voor boeren niet meer bruikbaar zijn.’
Er zal echter een oplossing moeten worden gevonden, omdat niemand een zoogdier van twee ton in zijn achtertuin wil hebben. ‘Maar we kunnen het probleem oplossen zonder dieren te doden, door bijvoorbeeld elektrische omheiningen te gaan plaatsen.’
Eerste zwarte Zuid-Afrikaanse renner in de Tour de France
Afgelopen zaterdag begon de Tour de France en als renner van het Zuid-Afrikaanse team Qhubeka NextHash heeft Nic Dlamini al geschiedenis geschreven: de 25-jarige renner is de eerste zwarte man die is geselecteerd door het Zuid-Afrikaanse team. ‘Het was altijd al een kwestie van “wanneer” en niet “of” voor de man uit Kaapstad’, schrijft de Zuid-Afrikaanse krant Daily Maverick.
De renner, die een gebroken arm opliep bij een gewelddadige politiecontrole in 2019, is ‘het werkpaard’ van de ploeg, met als belangrijkste rol mee te gaan tijdens ontsnappingen in geselecteerde etappes en het ondersteunen van zijn teamgenoten Michael Gogl en Simon Clarke.
‘Een geweldig moment voor Nic, voor Zuid-Afrika en voor ons team’
‘Een geweldig moment voor Nic, voor Zuid-Afrika en voor ons team’, aldus teambaas en oud-renner Douglas Ryder over de voormalige hardloper. ‘Hij is altijd iemand geweest die zichzelf overtreft en die vecht voor zijn kansen’, aldus Ryder, die van mening is dat de keuze voor Dlamini ‘veel zegt over wat we met dit team hebben gecreëerd en opgebouwd’.
Hoewel Team Qhubeka NextHash geen renners die kans maken om de drieweekse etappekoers te winnen, is de doelstelling om enkele individuele etappes te winnen niet zo gek; de ploeg won drie etappes in de recente Giro d’Italia.
Op Twitter schrijft Nic Dlamini verheugd te zijn om zijn droom waar te kunnen maken en hij hoopt ‘meer kinderen te kunnen inspireren om in zijn voetsporen te treden en op de fiets de wereld te ontdekken’.
Dlamini hoopt op 18 juli, de Internationale Dag van Nelson Mandela, de Champs-Élysées te bereiken; daarna zal hij deelnemen aan de Olympische Spelen in Tokio.
De Indiase export is in de maand mei met ruim 67 procent gegroeid tot 32,21 miljard dollar, dankzij positieve ontwikkelingen in sectoren als techniek, farmaceutica, olieproducten en chemie. Dit blijkt uit voorlopige gegevens die het Indiase ministerie van Handel deze week publiceerde. Business Standard bericht dat de export vorig jaar mei 19,24 miljard dollar bedroeg. In mei 2019 was dat 29,85 miljard dollar.
Docenten willen vrijuit spreken
Meer dan vier op de tien leraren van middelbare scholen in Hongkong vinden dat ze vrijuit hun mening moeten kunnen uiten, maar slechts een vijfde van de schoolhoofden denkt er hetzelfde over, zo blijkt uit een recente enquête. De bevindingen maken deel uit van een onderzoek door de Vereniging van Middelbare Schoolhoofden naar de professionele status en sociale erkenning van leraren.
Bijna tweeduizend middelbare scholieren en meer dan honderd leraren werden uiteindelijk gearresteerd
Uit de peiling blijkt ook dat de meeste docenten en ouders van mening zijn dat leraren het recht hebben om vrijelijk deel te nemen aan ‘sociale evenementen’, hoewel de meesten het er wel over eens zijn dat docenten de verantwoordelijkheid hebben om studenten te ontmoedigen om deel te nemen aan illegale activiteiten.
Volgens de onderzoekers tonen de resultaten de opvattingen van ouders en leraren over de protesten tegen de regering die in juni 2019 uitbraken, waaraan veel docenten en studenten deelnamen. Bijna tweeduizend middelbare scholieren en meer dan honderd leraren werden uiteindelijk gearresteerd op verdenking van aan de protesten gerelateerde misdrijven, schrijft South China Morning Post.
Ngo’s boycotten Winterspelen
China zal de Winterspelen van 2022 in Beijing organiseren. Maar een groeiend leger van mensenrechtenactivisten roept landen op om de spelen te boycotten vanwege de schendingen van mensenrechten door China, zoals de vervolging van Oeigoerse moslims in Xinjiang, die door het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken is betiteld als’genocide’.
Een coalitie van ongeveer honderdtachtig mensenrechtenorganisaties heeft een ‘oproep tot actie’gedaan waarin landen en atleten worden opgeroepen tot een boycot van wat ze de’genocide Olympics’ zijn gaan noemen. Als Beijing ongestoord een Olympisch spektakel mag organiseren, zeggen ze, dan komt dat neer op acceptatie van de wreedheden van de Chinese regering tegen de Oeigoeren, het antidemocratisch optreden in Hongkong en andere mensenrechtenschendingen, aldus Vox.
‘Als genocide geen aanleiding is om de Olympische Spelen te boycotten, dan is niets dat meer’, zegt Zumretay Arkin van het World Uyghur Congress, een van de groepen die de campagne voor een boycot steunen.
België herroept ambassadeur
In april sloeg de vrouw van de Belgische ambassadeur in Zuid-Korea een medewerker in een kledingwinkel. Volgens Zuid-Koreaanse media werd de vrouw verdacht van winkeldiefstal. Bij het verlaten van de winkel zou ze boos hebben gereageerd toen een medewerker vroeg of ze wel had betaald voor de jas die ze droeg. Op bewakingsvideo’s is te zien hoe de ambassadeursvrouw vervolgens een medewerker slaat en een ander lastigvalt, meldt Der Spiegel.
De video werd later op sociale media gedeeld en daardoor leidde het incident tot wijdverbreide verontwaardiging. Sindsdien zijn de betrekkingen tussen de twee landen behoorlijk gespannen. Het Belgische ministerie van Buitenlandse Zaken heeft nu laten weten dat het zijn ambassadeur Peter Lescouhier terugtrekt uit Zuid-Korea. ‘Het is duidelijk geworden dat de huidige situatie hem niet toestaat zijn rol op een ontspannen manier te blijven uitoefenen’, aldus een verklaring van het ministerie. Lescouhier was sinds drie jaar de ambassadeur in Seoul.
Zagreb kiest groene kandidaat
Een linkse en groene kandidaat won afgelopen zondag de race om het burgemeesterschap van de Kroatische hoofdstad Zagreb door zijn extreemrechtse rivaal in een tweede ronde te verslaan. Met deze uitslag krijgt de stad voor het eerst in twee decennia een nieuwe burgemeester. Tomislav Tomasevic, die een vooruitstrevend milieubeleid beloofde om de leefbaarheid in de hoofdstad te verbeteren, kreeg 65 procent van de stemmen. Zijn tegenstander was de 59-jarige ex-popzanger Miroslav Skoro.
De vertrekkende burgemeester, Milan Bandic, leidde meer dan twintig jaar de stad. Hij werd beschuldigd van corruptie, stapte toch in de race voor een nieuwe termijn, maar stierf in februari aan een hartaanval.
Tomasevic, 39, die wordt gezien als symbool van een nieuwe generatie Kroatische politici, voerde campagne met de belofte om vriendjespolitiek en de ‘octopus van corruptie’ in de hoofdstad uit te roeien. Hij belooft de hoofdstad ‘groener, eerlijker, efficiënter en transparanter’ te maken, aldus EuroNews.
Horeca Italië mag binnen open
Italië zet de coronaversoepelingen door en sinds afgelopen dinsdag mogen bars en restaurants hun klanten ook weer binnen bedienen, tot opluchting van uitbaters die niet beschikten over een terras buiten. De verplichting tot het dragen van mondkapjes wanneer klanten niet zitten, eten of drinken, blijft vooralsnog van kracht.
De klassieke Italiaanse gewoonte van een espresso ‘al bancone’, aan de bar, was sinds maart verboden, maar wordt nu dus weer in ere hersteld zo meldt The Local. Vooral dat verbod leidde tot protesten van Italiaanse bareigenaren, omdat de traditie van een snelle koffie aan de bar de ‘levensader’ vormt voor tienduizenden kleine bedrijven in de horeca.
Situatie Libanon is uitzichtloos
De langdurige economische crisis in Libanon behoort tot ’s werelds tien zwaarste crises sinds het midden van de negentiende eeuw. Dat schrijft de Wereldbank in een recent rapport, weergegeven door . ‘Voortdurende beleidsinactiviteit en de afwezigheid van een optimaal functionerende uitvoerende autoriteit bedreigen de toch al kwetsbare sociaal-economische omstandigheden en de broze sociale vrede, terwijl een duidelijk keerpunt aan de horizon ontbreekt’, aldus de Wereldbank geciteerd door Middle East Monitor. Volgens het rapport is het bbp van Libanon gekelderd van bijna 55 miljard dollar in 2018 tot naar schatting 33 miljard dollar in 2020, terwijl het bbp per hoofd van de bevolking in dollars met ongeveer 40 procent is gedaald.
Deze website gebruikt cookies. Door de site te gebruiken gaan we er vanuit dat je ze accepteert. OK
Manage consent
Over onze cookies
Deze website gebruiks cookies die de gebruikservaring verbeteren. De cookies die we als noodzakelijk categoriseren worden opgeslagen door je browser en zijn essentiëel voor een goede werking van de basisfuncties van deze website. We gebruiken ook third-party cookies die ons helpen te analyseren hoe deze website gebruikt wordt. Deze cookies kunnen ook voor marketingdoeleinden worden gebruikt. Ze worden alleen door je browser opgeslagen als je daar toestemming voor geeft.
Onze noodzakelijke cookies zijn essentiëel voor het goed functioneren van deze website. De basisfuncties en beveiliging van deze website zijn hiervan afhankelijk. Deze cookies slaan geen persoonlijke informatie op.