Ben Amadasun, directeur content van Netflix Afrika, zei eerder dit jaar dat hij denkt dat de wereld getuige is van ‘het begin van een Gouden Eeuw voor Afrikaanse films’. Netflix speelt daar een grote rol in. Verder: Burn-out, ongelukkige huwelijken, depressies zouden kunnen worden voorkomen als we de moed zouden hebben om eerder op te geven en de waarheid onder ogen te zien & Meer aanraders van de 360-redactie.
Omdat 360 niet alles kan vertalen wat de redactie leest, ziet en hoort, tippen wij voor u enkele interessante artikelen, podcasts, documentaires en fotoreportages die wij deze week tijdens het speuren naar mooie journalistiek zijn tegengekomen.
Opgeven is niet voor losers
‘Zoals we in deze video uitleggen geven we niet op omdat we zwak zijn, maar omdat we sterk zijn’, aldus Lindsay Crouse and Kirby Ferguson op de opiniepagina van The New York Times. In het vijf minuten durende filmpje legt Crouse, gefilmd door Ferguson, uit waarom opgeven in sommige gevallen juist verstandig is. Ze trekken ten strijde tegen de Amerikaanse uitdrukking: ‘Winners never quit and quitters never win’. Een aanrader van redacteur Joep Harmsen.
Burn-out, ongelukkige huwelijken, depressies zouden kunnen worden voorkomen als we de moed zouden hebben om eerder op te geven en de waarheid onder ogen te zien, betogen ze. Een inzicht dat veel mensen hebben gekregen terwijl ze tijdens de pandemie thuiszaten, en waaraan massaal gevolg is gegeven, zoals valt te lezen in dit artikel dat we onlangs publiceerden:
Miniatuuroorlogen
Voor zijn werk bouwt Andy Belsey architectuurmodellen, maar het zijn de modellen die hij in zijn vrije tijd bouwt die hem wereldwijde aandacht hebben opgeleverd. En dan vooral de ongelooflijk gedetailleerde modellen van de loopgravenoorlog in de Eerste Wereldoorlog, die redacteur IJsbrand van Veelen zag op de website van het New Yorkse Metropolitan Museum of Art.
Belsey is al van kinds af aan gefascineerd door miniaturen en dit leidde tot een voorliefde voor historische modellen. Sinds 2013 doet hij onderzoek naar en blogt hij over de constructie van zijn WW1-modellen. De afgelopen achttien maanden heeft hij besteed aan de publicatie van een nieuw boek, Modeling WWI Trench Warfare, dat op 16 november verschijnt.
Belsey zet nauwgezet historisch onderzoek om in realistische modellen
Belsey pleegt nauwgezet onderzoek naar hoe de Fransen, Duitsers en Britten hun loopgraven en bunkers hebben gemaakt en zet deze kennis om in realistische modellen. Sinds kort werkt hij ook samen met andere bekende modelmakers, waaronder Mike Butler, die naam maakte als schilder van miniaturen. Butler, die in Nieuw-Zeeland is gevestigd, en Belsey, die in het Verenigd Koninkrijk woont, sturen al meer dan een jaar hun modellen heen en weer over de hele wereld. Door samen te werken, is het werk van Belsey nog beter geworden; Butler weet verbluffend realisme weer te geven op de gezichten van de soldaten.
Afbeeldingen van hun miniaturen vind je hier en hier.
Creëert Netflix een Gouden Eeuw voor de Afrikaanse filmindustrie?
Netflix en UNESCO zijn een competitie gestart om zes jonge makers in Afrika bezuiden de Sahara te vinden die worden gefinancierd om films te produceren voor 2022. Hun opdracht is om volksverhalen te verbeelden die lange tijd ‘een steunpilaar [vormden] van het Afrikaanse culturele erfgoed’, aldus dit artikel in The Guardian. Nelson Mandela sprak van ‘brokjes die rijk zijn aan de ruige essentie van Afrika, maar in veel gevallen universeel in hun weergave van de mensheid, dieren en het mystieke’. Een tip van hoofdredacteur Laura Weeda.
Kandidaten mogen tussen de 18 en 35 jaar oud zijn en zullen worden getraind en begeleid door professionals uit de industrie en een productiesubsidie krijgen van $ 75.000, via een lokaal bedrijf. De bedoeling is bovendien dat de Afrikaanse filmindustrie meer dan 20 miljoen banen op het continent kan creëren.
‘Als je verhaal vleugels krijgt en eigendom wordt van anderen, mag je het niet tegenhouden‘
Veel Afrikaanse filmmakers hebben momenteel te maken met grote barrières, van politieke – zoals grenzen aan de vrijheid van meningsuiting – tot praktische: fragmentarische internetconnectiviteit en een gebrek aan financiering. Uit het UNESCO-rapport dat aan dit plan voorafging bleek dat slechts negentien Afrikaanse landen filmmakers financiële steun boden.
Ben Amadasun, directeur content van Netflix Afrika, zei eerder dit jaar dat hij geloofde dat de wereld getuige was van ‘het begin van een Gouden Eeuw voor Afrikaanse films’. Hij noemt Netflix in tijdschrift New African ‘een van de belangrijkste bedrijven ter wereld, dat ons deze kans geeft om onze verhalen en onze stemmen over de hele wereld te laten horen’.
Zoals Mandela schreef: ‘Je mag een verhaal vertellen zoals je verbeelding, je wezen en je omgeving het dicteren; en als je verhaal vleugels krijgt en eigendom wordt van anderen, mag je het niet tegenhouden. Op een dag zal het naar je terugkeren, verrijkt met nieuwe details en met een nieuwe stem.’