Blindness
19 t/m 22 november, Koninklijk Theater Carré, Amsterdam, carre.nl
Op het podium waar in deze periode eigenlijk Herman van Veen had moeten staan, is nu een ingenieus lichtdecor geplaatst, bestaand uit spotjes en tl-balken, waarin een klein publiek kan plaatsnemen met een koptelefoon op, op losse stoeltjes, netjes verspreid van elkaar. In Carré is de theatrale performance Blindness te zien, en vooral te horen; een heuse ‘socially distanced sound installation’, die deze zomer werd ontwikkeld door The Donmar Warehouse in Londen.
Blindness is gebaseerd op de roman De stad der blinden (1995) van de Portugese schrijver José Saramago, een parabel over wat er met de mensheid gebeurt tijdens een pandemie.
In dit geval leidt dat tot extreem geweld en beestachtige taferelen. In Blindness wordt een stad, en later de hele wereld, getroffen door een geheimzinnige oogziekte; in een mum van tijd wordt iedereen blind.
Hoe dat gaat, hoor je van de verteller, de Engelse actrice Juliet Stevenson, bekend van de tv-serie The Politician’s Wife. Die stem, te horen in 3D-geluid, komt af en toe akelig dichtbij: Stevenson rent, gilt en fluistert in je oor, alsof ze pal naast je staat. Enkele spectaculaire licht- en geluidseffecten versterken dit effect. De verteller blijkt de vrouw van een oogarts, de enige die nog kan zien, en zij neemt je mee op een gruwelijke dwaaltocht door een wereld in chaos, vol plunderende, gewelddadige mensen. En toch gloort er aan het eind hoop; ‘don’t lose yourself’ is de slotboodschap