Tag: Donald trump

  • Robert Mercer: datamiljardair achter Donald Trump

    Robert Mercer: datamiljardair achter Donald Trump

    Robert Mercer, een computerwetenschapper die banden heeft met Donald Trump, Steve Bannon en Nigel Farage, is de spin in het web van 
een rechts propagandanetwerk. Zo is hij verbonden aan Cambridge Analytica, een bedrijfje dat kiezers gericht bestookt via Facebook. 
‘Het is hersenspoelen. Het is ongekend gevaarlijk.’

    Onlangs ontbood Donald Trump leden van 
de wereldpers, om hen vervolgens voor leugenaars uit te maken. ‘De pers is volkomen dolgedraaid,’ zei hij. ‘De mensen geloven jullie niet langer.’ CNN werd omschreven als ‘nepnieuws… het ene na het andere slechte artikel’. De BBC was ‘al niet veel beter’.

    Die avond heb ik twee dingen gedaan. Eerst heb ik ‘Trump’ ingetikt in het zoekvak van Twitter. Op 
mijn eigen feed viel te lezen dat Trump gestoord was, een gek, dat hij raasde en tierde. Maar niet overal werd het zo geïnterpreteerd. Ik zag een hele reeks berichten met: ‘Go, Donald!!!!’, of met: ‘Zeg ze maar eens flink de waarheid!!!!’ Ik zag emoji’s van de 
Amerikaanse vlag of opgestoken duimen, ik zag video’s waarin Trump van leer trekt tegen ‘de 
liegende mainstreammedia met hun NEPnieuws!’

    Trump had gesproken en zijn publiek had de 
boodschap opgepikt. Vervolgens deed ik wat ik nu 
al tweeënhalve maand doe: ik googelde ‘de mainstreammedia zijn…’ En daar kwam het. Google vulde automatisch aan: ‘de mainstreammedia zijn… dood, op sterven na dood, nepnieuws, nep, afgeschreven.’ Zijn de mainstreammedia inderdaad ten dode 
opgeschreven, vroeg ik me af? Is het nepnieuws 
als winnaar uit de strijd gekomen? Zijn wij nu 
nepnieuws? Zijn de mainstreammedia – wij, ik – 
op sterven na dood?

    Hedgefondsmiljardair

    Ik klik op de eerste link die Google geeft. Die leidt 
me naar een website van CNSnews.com, met daarop het volgende artikel: ‘De mainstreammedia zijn afgeschreven.’ Ze zijn afgeschreven, lees ik, omdat ze – wij, ik – ‘niet te vertrouwen zijn’. Hoe is het mogelijk dat een of andere duistere site waarvan ik nog nooit heb gehoord, Googles zoekalgoritme over dit onderwerp domineert? Onder de ‘Over ons’-knop staat te lezen dat CNS News onderdeel uitmaakt van het Media Research Center, en nog een klik later 
lees ik dat dit ‘de mediawaakhond van Amerika’ is, een organisatie die zich laat voorstaan op ‘zijn niet-aflatende inzet om een tegenwicht te bieden aan 
de linkse vooringenomenheid in nieuws, media en populaire cultuur’.

    Nog een paar klikken later kom ik tot de ontdekking dat de financiering van de site – en dan gaat het om meer dan 10 miljoen dollar in de afgelopen tien jaar – goeddeels afkomstig is van één enkele bron, 
en wel de hedgefondsmiljardair Robert Mercer. 
Voor wie de Amerikaanse politiek volgt zal dit geen onbekende zijn. Robert Mercer is het grote geld 
achter Donald Trump. Maar vervolgens zal ik tot de ontdekking komen dat Robert Mercer het grote geld is achter nog veel meer. Hij was Trumps belangrijkste geldschieter. Mercer steunde aanvankelijk Ted Cruz, maar toen Cruz zich terugtrok uit de race om het Witte Huis heeft Mercer zijn geld – 13,5 miljoen dollar – in de Trump-campagne gestoken.

    Het is geld dat hij heeft verdiend tijdens zijn carrière als briljante maar eenzelvige computerwetenschapper. Hij begon zijn loopbaan bij IBM, waar hij verantwoordelijk was voor ‘revolutionaire’ doorbraken op het gebied van programmeertalen – een vakgebied dat van essentieel belang is gebleken voor de ontwikkeling van de kunstmatige intelligentie zoals wij 
die nu kennen. Later werd hij een van de CEO’s van Renaissance Technologies, een hedgefonds dat zijn geld verdient met het opstellen van algoritmen voor de handel op de financiële markten. Een van zijn fondsen, Medallion, dat alleen het geld van de eigen werknemers beheert, behoort tot de meest succesvolle ter wereld – tot nog toe heeft het 55 miljard dollar gegenereerd. Sinds 2010 heeft Mercer 45 
miljoen dollar gedoneerd aan verschillende politieke campagnes – uitsluitend van Republikeinen – en 
nog eens 50 miljoen aan non-profitorganisaties – allemaal rechts en ultraconservatief. We hebben het hier over een miljardair die, zoals miljardairs gewoon zijn, probeert de wereld te vormen naar zijn eigen inzichten.

    Robert Mercer spreekt zelden in het openbaar en hij spreekt al helemaal nooit met journalisten, dus om een beeld te krijgen van zijn opvattingen moet je kijken waaraan hij zijn geld spendeert: een aantal jachten, allemaal Sea Owl geheten, een modeltreinemplacement van 2,9 miljoen dollar en initiatieven die de klimaatverandering 
ontkennen (hij financiert een denktank die zich daarmee bezighoudt, het zogeheten Heartland Institute). Tot slot steekt hij geld in wat misschien wel het 
ultieme speeltje is van de man die zwemt in het geld: het onderuithalen van de mainstreammedia. Hierin wordt hij bijgestaan door zijn bondgenoot Steve 
Bannon, Trumps campagnemanager en inmiddels chef-strateeg. Het geld dat Mercer schenkt aan het Media Research Center, dat een tegenwicht zou willen bieden aan ‘linkse vooringenomenheid’, is slechts 
een voorbeeld van zijn inmenging in de media. Er 
zijn bredere strategieën, die tevens doelgerichter 
zijn. De stralende ster die hoog aan het Mercer-
mediafirmament prijkt, is Breitbart.

    Vlnr. Rebekah Mercer, Robert Mercer en Diana Mercer tijdens het World Science Festival Gala in New York in 2014. – © Getty Images
    Vlnr. Rebekah Mercer, Robert Mercer en Diana Mercer tijdens het World Science Festival Gala in New York in 2014. – © Getty Images

    Dankzij 10 miljoen dollar van Mercer was Bannon destijds in staat Breitbart in het leven te roepen – 
een rechtse nieuwssite, die is opgezet vanuit de nadrukkelijke wens een rechtse Huffington Post het licht te doen zien. De site biedt regelmatig een 
podium aan mensen met een antisemitische of 
islamofobe visie. Na een campagne van activisten wordt Breitbart inmiddels geboycot door zo’n duizend verschillende merken.

    De vooraanstaande rechtse journalist Andrew Breitbart, die de site heeft opgezet maar in 2012 is overleden, zei destijds tegen Bannon dat ze ‘de maatschappij moesten terugveroveren’. Je zou kunnen zeggen dat Breitbart daarin is geslaagd, al lijkt de Amerikaanse maatschappij slechts het begin. In 2014 ging Breitbart London online, heel bewust vóór de 
Britse verkiezingen, liet Bannon The New York Times weten. Hij noemde Breitbart London het nieuwste front ‘in onze huidige culturele en politieke strijd’. Hierna zullen Frankrijk en Duitsland volgen.

    Cambridge Analytica

    Maar de naam Robert Mercer deed bij 
mij ook nog een ander belletje rinkelen. Mercer is verbonden aan Cambridge 
Analytica, een klein bedrijfje dat data analyseert. Naar verluidt heeft hij 10 miljoen dollar gestoken in het bedrijf, dat een dochteronderneming is van een groter Brits bedrijf, de SCL Group. Het bedrijf is gespecialiseerd in ‘verkiezingsmanagementstrategieën’ en ‘communicatie- en informatieprocessen’. In de afgelopen 25 jaar heeft het bedrijf in landen 
als Afghanistan en Pakistan de werkwijze verfijnd. In militaire kringen staan dit soort activiteiten bekend als psyops – psychologische operaties. (Massapropaganda die effect sorteert door in te spelen op de 
emoties van de mensen.)

    Cambridge Analytica werkte voor de Trump-
campagne en ook, las ik, voor de Leave-campagne 
in Groot-Brittannië. Toen Mercer zich achter Cruz schaarde, ging Cambridge Analytica met hem in zee. Toen Robert Mercer zich achter Trump schaarde, ging Cambridge Analytica mee. En waar Mercers geld opduikt, is Steve Bannon meestal niet ver weg: hij schijnt tot voor kort in de raad van bestuur te hebben gezeten.

    Afgelopen december schreef ik over Cambridge 
Analytica in een artikel over de zoekresultaten die Google geeft, en die bij sommige onderwerpen 
worden aangevoerd door rechtse en extremistische sites. Jonathan Albright, hoogleraar Communicatie aan Elon University in North Carolina, de man die het nieuwsecosysteem in kaart heeft gebracht, was op miljoenen verbindingen gestuit tussen verschillende rechtse sites die de mainstreammedia ‘aanvallen’. Hij vertelde me dat trackers van sites als Breitbart ook kunnen worden ingezet door bedrijven als 
Cambridge Analytica, om mensen te volgen op hun omzwervingen op internet en om hen vervolgens, 
via Facebook, te bestoken met advertenties.

    Tot mijn verbijstering las ik op de website van 
Cambridge Analytica dat het bedrijf er prat op gaat over de psychologische profielen te beschikken van 220 miljoen Amerikaanse kiezers, gebaseerd op 
vijfduizend separate gegevens – hun unique selling point is dat ze deze gegevens kunnen gebruiken om de diepste drijfveren van mensen te achterhalen en hen vervolgens gericht te bestoken. Dit systeem komt feitelijk neer op een ‘propagandamachine’, aldus Albright.

    Een paar weken later werd er een brief bezorgd 
bij The Observer. Cambridge Analytica is nooit ingeschakeld door de Leave-campagne, staat er te lezen. Cambridge Analytica ‘is een in de VS opgericht bedrijf dat is gevestigd in de VS. Het heeft zich niet actief beziggehouden met de Britse politiek.’


    Zo kwam het dat ik afgelopen week ineens in een koffietentje in de buurt van Westminster zat, met Andy Wigmore, de innemende man die hoofd 
Communicatie is van Leave.EU. We kijken naar 
snapshots van Trump op zijn telefoon. Wigmore is degene die het bezoek van Nigel Farage aan de Trump Tower heeft geregeld – de pr-stunt waardoor Farage als eerste buitenlandse politicus de aanstaande president de hand mocht schudden.

    Wigmore scrolt door de foto’s op zijn telefoon. ‘Deze heb ik gemaakt,’ zegt hij, en hij wijst op de inmiddels wereldberoemde foto van Farage en Trump voor de gouden liftdeuren, beiden met een opgestoken duim.

    Cambridge Analytica heeft voor hen gewerkt, zegt hij. Het bedrijf heeft hun geleerd hoe ze profielen moeten aanmaken, hoe ze mensen gericht kunnen benaderen en hoe ze allerlei data kunnen genereren op grond van Facebookprofielen.

    Facebook was de sleutel tot de hele campagne, vertelt Wigmore. Een like op Facebook, legt hij uit, was hun ‘krachtigste wapen’. ‘Want door gebruik te maken van kunstmatige intelligentie, zoals wij dat hebben gedaan, kom je van alles en nog wat aan de weet over mensen, en kom je erachter met wat voor advertentie je iemand over de streep kunt trekken. En je weet dat er ook andere mensen in hun netwerk zitten die wat zij leuk vinden ook weer leuk vinden, en zo kun je het verbreden. Je volgt al die mensen. De computer gaat continu door met leren en met volgen.’

    Klinkt griezelig, zeg ik. “Dat is het ook! Het is doodgriezelig! Daarom zit 
ik ook niet op Facebook!”

    Klinkt griezelig, zeg ik.

    ‘Dat is het ook! Het is doodgriezelig! Daarom zit 
ik ook niet op Facebook! Ik heb het op mezelf uitgeprobeerd om te kijken wat het systeem allemaal over me wist, en ik had echt zoiets van: “O, mijn God!” 
Het enge is dat mijn kinderen dingen op Instagram hadden gezet en dat dat ook was opgepikt. Het systeem wist waar mijn kinderen op school zitten.’

    Ze hebben Cambridge Analytica nooit ‘ingehuurd,’ zegt hij. Er is geen geld over tafel gegaan. ‘Ze wilden ons met alle plezier helpen.’

    Waarom?

    ‘Omdat Nigel een goede vriend is van de Mercers. En Robert Mercer heeft ze aan ons voorgesteld. Hij zei: “We denken dat jullie wel iets aan hun diensten 
kunnen hebben.” Er waren grote overeenkomsten tussen wat zij probeerden te doen in de Verenigde Staten en wat wij hier probeerden te doen. Samen beschikten we over ongekende hoeveelheden informatie. Dus waarom zouden we onze krachten niet bundelen?’ De mensen achter de Trump-campagne en de mensen van Cambridge Analytica waren ‘dezelfde mensen’, zegt hij. ‘Eén grote familie.’

    De afgelopen maand hebben eerst Zwitserse en 
vervolgens Amerikaanse media zich afgevraagd wat Cambridge Analytica precies met al die gegevens van Amerikaanse kiezers doet. Het bedrijf ging niet in op de vraag hoe het psychometrische model tot stand komt, geënt op onderzoek van het Psychometric 
Centre van de Universiteit van Cambridge, dat weer was gebaseerd op een persoonlijkheidstest op Facebook die viraal is gegaan. Uiteindelijk hebben meer dan zes miljoen mensen de vragenlijst ingevuld, 
wat een ontstellende schat aan data opleverde. Die Facebookprofielen – met name de ‘likes’ – kunnen worden gelinkt aan miljoenen andere, wat tot 
griezelig precieze resultaten leidt. Michal Kosinski, die aan het hoofd staat van het wetenschappelijk team van het Psychometric Centre, constateerde dat het centrum met de kennis van honderdvijftig likes meer over iemands persoonlijkheid kon zeggen dan zijn of haar partner. Met driehonderd likes begreep het centrum jou beter dan jij jezelf begrijpt. ‘Computers hebben een duidelijker omlijnd beeld 
van ons dan wijzelf,’ zegt Kosinski.

    Maar wat je met deze data kunt doen, is aan strikte ethische regelgeving gebonden. Had de SCL Group toegang tot het model of tot de data van de universiteit, vraag ik professor Jonathan Rust, de directeur van het centrum. ‘Als ze dat al hadden, dan was het niet via ons,’ zegt hij. ‘Wij hanteren daar heel strenge regels voor.’

    De beroemde foto van Donald Trump en Nigel Farage voor de gouden liftdeuren: Farages bezoek aan de Tower was een pr-stunt waardoor Farage als eerste buitenlandse politicus de aanstaande president de hand mocht schudden. – © Twitter Andy Wigmore
    De beroemde foto van Donald Trump en Nigel Farage voor de gouden liftdeuren: Farages bezoek aan de Tower was een pr-stunt waardoor Farage als eerste buitenlandse politicus de aanstaande president de hand mocht schudden. – © Twitter Andy Wigmore

    Aleksandr Kogan, een wetenschapper 
die ook aan het centrum is verbonden, is gevraagd een model te ontwikkelen voor SCL, en hij zegt dat hij zijn eigen data heeft vergaard. Professor Rust zegt niet te weten waar Kogan zijn data vandaan heeft. Maar Rust begrijpt als geen ander hoe het soort informatie dat mensen uit eigen vrije wil prijsgeven op social media kan worden gebruikt. ‘Het is duidelijk wat het gevaar is van 
het ontbreken van regelgeving omtrent het soort informatie dat je van Facebook en dergelijke kunt halen. Met deze gegevens kan een computer 
psychologisch inzicht verkrijgen, menselijk gedrag voorspellen en dat mogelijk sturen. Het is wat de Scientology Church probeert te doen, maar dan 
veel krachtiger. Het is de manier om mensen te 
hersenspoelen. Het is ongekend gevaarlijk.’

    ‘Het is niet overdreven om te zeggen dat je iemands gedachten kunt veranderen,’ vervolgt Rust. ‘Gedrag kan worden voorspeld en gestuurd. Ik vind het 
allemaal doodeng, echt. Maar niemand heeft echt goed nagedacht over de mogelijke consequenties. Mensen realiseren zich niet dat het ook voor hen geldt. Zonder dat ze het zich bewust zijn, wordt 
hun kijk op de dingen beïnvloed.’

    Dat Mercer heeft geïnvesteerd in Cambridge 
Analytica is volgens The Washington Post ‘deels 
vanuit een overtuiging dat rechts over onvoldoende moderne technologische middelen beschikte’. Maar wat het moederbedrijf van Cambridge Analytica doet, roept in zekere zin nog veel meer vragen op.

    Emma Briant, propagandaspecialist aan de Universiteit van Sheffield, schreef over de SCL Group in haar in 2015 verschenen boek Propaganda and Counter-Terrorism: Strategies for Global Change. Cambridge Analytica beschikt over de technologische middelen om 
veranderingen te bewerkstelligen in zowel denken als gedrag, zegt ze, maar het is SCL dat de technologie in kwestie ook echt strategisch inzet. SCL heeft zich op het hoogste niveau – denk aan de NAVO, het Britse ministerie van Defensie, het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken – gespecialiseerd in het beïnvloeden van het gedrag van grote groepen 
mensen. Het brengt massapopulaties in kaart en verandert vervolgens hun overtuigingen.

    SCL is opgericht door ene Nigel Oakes, die destijds namens Saatchi & Saatchi aan het imago van 
Margaret Thatcher werkte, aldus Briant. Het bedrijf heeft ‘lange tijd goed verdiend aan de propagandakant van de war on terror. SCL heeft verschillende 
takken, maar in alle geledingen gaat het om bereik en om de mogelijkheid het debat te bepalen. Men probeert bepaalde politieke narratieven te versterken. En SCL is zeer selectief in voor wie er wordt gewerkt: dit doet men niet voor links.’

    Vrijwel de gehele Amerikaanse bevolking

    Tijdens de Amerikaanse verkiezingen legde Cambridge Analytica naar eigen zeggen een database aan die vrijwel de gehele Amerikaanse bevolking bestreek – 220 miljoen mensen. The Washington Post schreef onlangs 
dat SCL bezig is extra personeel te werven voor de vestiging in Washington, en dat het bedrijf op weg is een aantal lucratieve contracten met de regering-Trump in de wacht te slepen. ‘Het lijkt veelzeggend dat een bedrijf dat zich richt op het beïnvloeden van de uitkomst van een politiek proces garen spint bij het resultaat daarvan. Al helemaal wanneer het gaat om het manipuleren, en vervolgens consolideren, van angst,’ zegt Briant.

    Het is met name die database, en wat daar vervolgens mee kan gebeuren, die Paul-Olivier Dehaye zorgen baart. Deze Zwitserse wiskundige en 
data-activist doet al ruim een jaar onderzoek naar Cambridge Analytica en SCL. ‘Hoe gaat dit allemaal gebruikt worden?’ zegt hij. ‘Gaat dit gebruikt worden om mensen te manipuleren in de binnenlandse 
politiek? Of om conflicten tussen verschillende gemeenschappen aan te wakkeren? In potentie is 
het allemaal doodeng. Mensen realiseren zich niet hoe machtig deze data zijn, en hoe ze tegen hen gebruikt kunnen worden.’

    In theorie kunnen er twee dingen tegelijkertijd plaatsvinden: het manipuleren van informatie op massale schaal, en het manipuleren van informatie op strikt persoonlijk niveau. Dit alles gebaseerd op 
de nieuwste wetenschappelijke inzichten over hoe mensen in elkaar steken, en mogelijk gemaakt door technologische platforms die zijn bedoeld om ons nader tot elkaar te brengen.

    Leven we in een nieuw propagandatijdperk? vraag 
ik Emma Briant. Propaganda die we niet kunnen zien en die ons in zijn greep heeft op manieren die we niet kunnen bevatten? Waarin we niets anders kunnen, op emotioneel vlak, dan reageren op berichten? ‘Zonder meer. Door de technologie kan men dieper doordringen in ons bestaan, en het vergaren van data en het gebruik ervan gaat geraffineerder in zijn werk dan ooit. Het onttrekt zich volledig aan ons blikveld. Mensen hebben geen idee wat er speelt.’

    Zowel de publieke opinie als de politiek doorlopen cycli. Je hoeft geen aanhanger te zijn van complottheorieën, zegt Briant, om te zien dat er een enorme omwenteling plaatsvindt waar het de publieke 
opinie betreft. Of om te zien dat sommige van de technieken die worden gehanteerd rechtstreeks zijn ontleend aan de werkwijze van het leger of van SCL.

    Steve Bannon, Donald Trumps topstrateeg, bij de Conservative Political Action Conference in National Harbor, Maryland op 24 februari 2017. ‘Waar Mercers geld opduikt, is Bannon meestal niet ver weg.’– © HH
    Steve Bannon, Donald Trumps topstrateeg, bij de Conservative Political Action Conference in National Harbor, Maryland op 24 februari 2017. ‘Waar Mercers geld opduikt, is Bannon meestal niet ver weg.’– © HH

    Er zijn steeds meer bewijzen dat onze openbare podia – de social media, waar 
we onze vakantiekiekjes posten of 
commentaar leveren op het nieuws – een nieuw strijdtoneel vormen waar, in realtime, de internationale geopolitieke strijd wordt uitgevochten. Het is een nieuw tijdperk van propaganda. Maar wiens propaganda? Rusland heeft onlangs laten weten 
een nieuwe legereenheid te hebben opgericht: de ‘informatiestrijdtroepen’.

    Sam Woolley van de afdeling Computational Propaganda van het Oxford Internet Institute weet me te vertellen dat een derde van al het Twitterverkeer voorafgaand aan het Britse EU-referendum afkomstig was van geautomatiseerde ‘bots’ – accounts die zo zijn geprogrammeerd dat ze lijken op mensen, zich gedragen als mensen, de discussie een bepaalde kant op sturen, bepaalde topics trending maken. En die bots waren allemaal voor Leave. Voorafgaand aan de Amerikaanse verkiezingen waren vier op de vijf bots voor Trump – en daarvan waren er vele Russisch.

    Bio-psycho-social profiling, lees ik later, is een van 
de offensieven in wat wel ‘de cognitieve oorlog’ wordt genoemd. Er zijn nog veel meer offensieven, zoals cognitive casualty – een ‘morele shock’ die een ‘ontwrichtend effect zal hebben op de empathie 
en op hogere processen zoals het morele oordeelsvermogen en het vermogen tot kritisch denken.’

    Hoe verander je de manier van denken van een heel land? Je zou kunnen beginnen met het oprichten 
van een belangrijk nieuwskanaal om de bestaande mainstreammedia naar de achtergrond te dringen, zoals de website Breitbart. Je zou andere sites kunnen opzetten om bestaande bronnen van nieuws en informatie in diskrediet te brengen met je eigen definities van concepten als ‘vooringenomen linkse media’ – denk aan cnsnews.com. En je zou de overgebleven mainstreammedia, kranten zoals de ‘falende New York Times!’ kunnen geven wat ze willen: verhalen. Want de derde poot van het media-imperium van Mercer en Bannon is het Government Accountability Institute (GAI).

    Toen Trump later Mercer en Cambridge Analytica erbij haalde, lagen de kaarten weer even anders. 
‘Het draait allemaal om emoties,’ zegt Woolley. ‘Dat is het grote verschil met wat wij deden. Bio-psycho-social profiling wordt dit genoemd. Er wordt gekeken naar allerlei fysieke, mentale en lifestyleaspecten, 
en op grond daarvan wordt duidelijk hoe mensen in elkaar zitten, hoe ze emotioneel reageren.’

    ‘Vandaag de dag 
zul je geen Watergate meer zien, en geen Pentagon Papers, omdat niemand het zich meer kan veroorloven een journalist zeven maanden lang aan een verhaal te laten werken. Wij kunnen dat wel. Wij hebben een ondersteunende taak’

    Bannon is een van de medeoprichters van dit 
instituut, met 2 miljoen dollar van Mercer. Mercers 
dochter, Rebekah, werd benoemd in het bestuur. 
Vervolgens werd er geïnvesteerd in dure, diepgravende onderzoeksjournalistiek. ‘De moderne 
economie van de nieuwsredactie laat geen ruimte meer voor gedegen onderzoeksjournalistiek,’ zei Bannon tegen zakenblad Forbes. ‘Vandaag de dag 
zul je geen Watergate meer zien, en geen Pentagon Papers, omdat niemand het zich meer kan veroorloven een journalist zeven maanden lang aan een verhaal te laten werken. Wij kunnen dat wel. Wij hebben een ondersteunende taak.’

    Zie hier de toekomst van de journalistiek in het tijdperk van het platformkapitalisme. Nieuwsorganisaties zullen beter hun best moeten doen om nieuwe financiële modellen te ontwikkelen. Maar in de gaten die nu vallen hebben een vastberaden 
plutocraat en een briljante mediastrateeg kansen gezien om de journalistiek naar eigen inzicht te 
hervormen – en niet alleen hebben ze die kansen gezien, ze hebben ze ook gegrepen.

    In 2015 legde Steve Bannon aan Forbes uit hoe het 
GAI te werk gaat, met behulp van een datawetenschapper die het dark web afspeurt (in het artikel gaat hij er prat op te beschikken over supercomputers ter waarde van 1,3 miljard dollar) om zo materiaal naar boven te halen waar Google niet bij kan. Dat heeft onder meer een New York Times -bestseller 
opgeleverd: Clinton Cash: The Untold Story of How and 
Why Foreign Governments and Businesses Helped Make Bill and Hillary Rich, geschreven door Peter Schweizer, 
die aan het hoofd staat van het GAI. Van het boek is later een filmbewerking gemaakt, die is geproduceerd door Rebekah Mercer en Steve Bannon.

    Op deze manier, legde Bannon uit, kun je een 
narratief naar keuze ‘inzetten als wapen’. Met harde feiten, die zijn gecheckt. Dan kun je meteen doorstoten naar de voorpagina van The New York Times, zoals ook is gebeurd met het verhaal over het geld van Hillary Clinton. Dat bepaalde het nieuws, net als Hillary’s e-mails. En, misschien nog wel belangrijker, het verlegde de aandacht binnen de nieuwscyclus – ook een klassieke psyops-aanpak, het ‘strategisch smoren’ van andere berichten.
    Het is een strategisch spel, gericht op de lange 
termijn, en zonder meer perfect uitgevoerd. In de jaren negentig, aldus Bannon, waren de rechtse media niet in staat Bill Clinton onderuit te halen, omdat ze ‘uiteindelijk alleen maar tegen zichzelf 
aan het praten waren in een “echokamer”.’

    Waarschijnlijkheidsmodellen

    En dat geldt nu voor de linkse media, zo blijkt. 
We zijn uiteengedreven, op onszelf aangewezen, 
we lopen kriskras door elkaar heen en worden als schietschijven op de korrel genomen. Er ontstaat steeds meer het gevoel dat we tegen onszelf praten. En of het nou komt door de miljoenen van Mercer 
of door andere factoren, Jonathan Albrights kaart 
van het nieuws- en informatieecosysteem maakt duidelijk dat YouTube en Google en aanverwanten worden gedomineerd door rechtse sites – sites die stevig bijeen worden gehouden door miljoenen links.

    Zit daar een overkoepelend brein achter, vraag ik Albright. ‘Dat kan haast niet anders. Er moet een of andere vorm van coördinatie zijn. Kijk maar naar 
de kaart, kijk maar hoe het systeem in elkaar zit, 
dat kan geen toeval zijn. Het wordt duidelijk aangestuurd door geld en politieke belangen.’

    De afgelopen maanden is er in de echokamer heel wat afgepraat over Bannon, maar Mercer is degene die heeft gezorgd voor het geld om bepaalde delen van het medialandschap opnieuw vorm te geven. En Bannon mag dan verstand hebben van de media, Mercer heeft verstand van big data. Hij begrijpt hoe het internet werkt. Hij weet hoe algoritmen werken.

    Nick Patterson, een Engelse codeur die 
in de jaren tachtig voor Renaissance 
Technologies werkte en zich nu aan het MIT bezighoudt met computergenetica, vertelt me dat hij als eerste Mercers talent heeft onderkend. 
‘In de jaren tachtig was er een zeer select gezelschap bezig met spraakonderzoek en spraakherkenning, 
en toen ik bij Renaissance kwam werd me duidelijk dat de wiskundige modellen die wij op de financiële markten probeerden toe te passen, zeer vergelijkbaar waren.’

    Patterson noemt Mercer ‘zeer conservatief’. ‘Hij moest echt niets hebben van de Clintons. In zijn ogen was Bill Clinton een misdadiger. En zijn politieke opvattingen komen er volgens mij uiteindelijk op neer dat hij een rechtse libertair is; hij duldt 
geen enkele inmenging van de overheid.’ Patterson vermoedt dat Mercer zijn briljante computervaardigheden, die hij op de financiële wereld heeft toegepast, nu op een heel ander terrein zal inzetten. ‘Wij ontwikkelen wiskundige modellen voor de financiële markten. Dat zijn waarschijnlijkheidsmodellen, en op grond daarvan proberen we voorspellingen te doen. Ik vermoed dat Cambridge Analytica probeert waarschijnlijkheidsmodellen voor het stemgedrag 
te ontwikkelen. En vervolgens gaan ze kijken hoe ze dat kunnen beïnvloeden.’

    Kwantitatief analisten, ofwel quants, zoeken naar informatievoorsprong. Ze bouwen kwantitatieve modellen om het proces van het aankopen en verkopen van aandelen te automatiseren, en dan gaan ze op zoek naar kleine lacunes in kennis waar ze geweldige bedragen mee binnenhalen. Renaissance Technologies was een van de eerste hedgefondsen die investeerden in kunstmatige intelligentie. Maar wat het daarmee doet, hoe het is geprogrammeerd, dat is volkomen duister.

    Voormalig Breitbart-redacteur en Trump-supporter Milo Yiannopoulos, die in februari de site verliet na controversiële uitspraken over pedofilie. – © HH
    Voormalig Breitbart-redacteur en Trump-supporter Milo Yiannopoulos, die in februari de site verliet na controversiële uitspraken over pedofilie. – © HH

    Johan Bollen, hoogleraar aan de School of Informatics and Computing van Indiana University, vertelt me hoe hij een mogelijke manier om informatievoorsprong te behalen op het spoor is gekomen: hij heeft onderzoek gedaan waaruit is gebleken dat je op grond van Twitter koersschommelingen kunt voorspellen. Je kunt de stemming onder het publiek peilen en vervolgens in kaart brengen. ‘De maatschappij wordt aangedreven door emoties, die collectief altijd lastig te meten zijn. Maar er zijn nu programma’s die teksten kunnen lezen en kunnen taxeren, en die ons een kijkje kunnen geven in die collectieve emoties.’

    Het onderzoek bracht nogal wat beroering teweeg 
bij twee heel verschillende doelgroepen. ‘We kregen heel veel belangstelling van hedgefondsen. Zij 
zoeken overal naar aanwijzingen, en dit is een zeer interessant signaal. Ik heb de indruk dat hedgefondsen beschikken over deze algoritmen die sociale feeds scannen. De flash crashes die we hebben gezien – waarbij de aandelenkoersen ineens kelderden – duiden erop dat deze algoritmen op grote schaal worden gebruikt. Men is verstrikt in een soort wapenwedloop.’

    De andere groep die is geïnteresseerd in Bollens werk, wil niet alleen in kaart brengen wat er onder de 
mensen leeft, maar wil dat ook veranderen. Bollens onderzoek laat zien hoe dat kan. Kun je de landelijke, of zelfs mondiale stemming doen kenteren? Deze in kaart brengen en vervolgens veranderen? ‘Dat lijkt mogelijk,’ zegt Bollen, ‘en dat baart me zorgen. Er zijn diverse onderzoeken waaruit blijkt dat als je iets maar vaak genoeg herhaalt, mensen het onwillekeurig gaan geloven. En dat kun je inzetten, of zelfs als wapen gebruiken, voor propagandadoeleinden. 
We weten dat er duizenden geautomatiseerde bots 
op het net zitten, met precies dat oogmerk.’

    De strijd der bots is een van de meest krankzinnige aspecten van de verkiezingen van 2016. Op de 
afdeling Computational Propaganda van het Oxford Internet Institute laten directeur Phil Howard en onderzoeksleider Sam Woolley me zien op welke manieren de publieke opinie kan worden gemasseerd en gemanipuleerd. Maar is er ook hard bewijs, vraag ik, is het duidelijk wie hierachter zit? ‘Er is zat bewijsmateriaal,’ zegt Howard. ‘Bewijs te over. Kijk zelf maar,’ zegt hij, en hij laat me zien hoe, voorafgaand aan de Amerikaanse verkiezingen, honderden websites zijn aangemaakt enkel en alleen om een paar links het net op te slingeren, links naar pro-Trump-artikelen. ‘Dat wordt gedaan door mensen die verstand hebben van informatiestructuren, 
mensen die grote hoeveelheden domeinnamen opkopen en vervolgens geautomatiseerd een bepaald bericht verspreiden. Om de indruk te wekken dat Trump brede steun geniet.’

    En daar is geld voor nodig?

    Breitbart-mokken en andere prullaria op de Conservative Political Action Conference in National Harbor, Maryland. – © Getty Images
    Breitbart-mokken en andere prullaria op de Conservative Political Action Conference in National Harbor, Maryland. – © Getty Images

    ‘Daar is geld voor nodig, en er is een organisatie 
voor nodig. En als je maar genoeg bots en mensen inzet, en die op een slimme manier met elkaar 
verbindt, krijg je vanzelf bestaansrecht. Dan creëer 
je de waarheid.’

    Je kunt een bestaand trending topic nemen, zoals nepnieuws, en dat dan als wapen gebruiken. Je kunt het inzetten tégen de media die het aan het licht hebben gebracht. Vanuit een bepaald perspectief 
is nepnieuws een bomgordel in het hart van ons informatiesysteem. En die is om óns lichaam gegord – het levende lichaam van de mainstreammedia.

    Een van de dingen die Howard nog het meest verontrusten, zijn de honderdduizenden ‘slapende’ bots die ze hebben aangetroffen. Twitteraccounts die slechts een of twee tweets hebben verzonden en die nu in stilte wachten op een trigger: een of andere crisis die hen tot leven wekt, waarna ze met zijn allen alle andere informatiebronnen kunnen verdringen.

    Als zombies?

    ‘Als zombies.’

    Alternatieve werkelijkheid

    Veel van die technieken zijn geperfectioneerd in Rusland, zegt Howard, en vervolgens naar elders geëxporteerd. ‘We hebben het over ongekende propagandamiddelen die tot 
ontwikkeling zijn gekomen onder een autoritair bewind en zich dan ineens in een vrijemarkteconomie begeven, in een regelgevingsvacuüm.’

    Dit is de wereld waarin we ons dagelijks bewegen, op onze laptop en onze smartphone. Dit is het slagveld waar de ambities van landen en ideologen de strijd met elkaar aanbinden – en daar gebruiken ze ons voor. Wij zijn de buit: onze social media-feeds, onze gesprekken, onze emoties en meningen. Onze stemmen. Bots beïnvloeden trending topics en trending topics hebben een krachtig effect op algoritmen, legt Woolley uit, op Twitter, op Google, op Facebook. Wie in staat is de informatiestromen te manipuleren, is in staat de realiteit te manipuleren.

    We leven nog niet echt in de alternatieve werkelijkheid waarin het echte nieuws ‘NEPnieuws!!!’ is geworden. Maar het scheelt niet veel.

    Auteur: Carole Cadwalladr
    Vertaler: Nicolette Hoekmeijer

    The Observer
    Verenigd Koninkrijk | zondagskrant | oplage 449.000

    Oudste kroonjuweel van de Britse kwaliteitspers. Uit dezelfde groep als The Guardian maar met liberale signatuur.

    thierry baudet portret

    Ook de Nederlandse politicus Thierry Baudet keek bij zijn succesvolle campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen goed naar de methodes van Cambridge Analytica, vertelde hij onlangs.

    ‘We doen het net als Trump,’ verklaarde hij nog tijdens de verkiezingsrace tegen website Follow the Money. Later zei hij in de Volkskrant: ‘Cambridge Analytica werkte niet voor ons, maar we hebben wel hun methode gebruikt. Die methode gaat uit van de informatie die Facebook heeft over gebruikers en die heel nuttig is bij het vinden van potentiële kiezers. Laat ik een voorbeeld geven. Bij Forum hebben wij een standpunt over de transportsector. We vinden dat er sprake is van uitbuiting van vrachtwagenchauffeurs en dat valse concurrentie moet worden tegengegaan. Vroeger zou je een advertentie met die boodschap in een magazine over de transportsector zetten. Nu richt je je op Facebook direct op mensen die in de transportsector actief zijn. Dat is heel effectief.’

  • Trump: redder van de EU?

    Trump: redder van de EU?

    Nog voor de uitslag van de Nederlandse verkiezingen waagde Ivan Krastev al een voorspelling: de anti-EU-partijen in Europa zullen niet overwinnen. Met dank aan Donald Trump.

    ‘De Europese Unie is dood, maar ze weet het nog niet,’ verklaarde Marine Le Pen, leider van het Front National, onlangs. De voornaamste nieuwsmedia namen meteen afstand van haar uitspraak, maar veel mensen vragen zich af of 2017 misschien het laatste jaar van 
de Europese eenheid zou kunnen zijn. Europese leiders voelen zich alsof ze elk moment de strop van de beul om hun hals kunnen krijgen.

    In veel delen van Europa maken mensen zich ongerust dat de populistische golf niet gekeerd kan worden. Het 
oude continent wordt verscheurd 
door bittere tegenstellingen die zijn veroorzaakt door de euro en migratiecrises. De unie zit klem tussen het 
revisionistische Rusland en president Trumps America First, en is gedemoraliseerd door Groot-Brittanniës schokkende keuze voor een Brexit.

    Bovendien zouden de komende verkiezingen in Nederland, Frankrijk, Duitsland, Tsjechië en, hoogstwaarschijnlijk, Italië het naoorlogse Europese project de das om kunnen doen. De Europese economie leeft op, maar tegelijk neemt het gevoel van onveiligheid toe. Uit een peiling van het Britse bureau YouGov in januari bleek dat 81 procent van de Fransen, 68 procent van de Britten en 60 procent van de Duitsers verwachtte dat er dit jaar een grote terroristische aanval zou plaatsvinden in hun land.

    Dus: zal de Europese Unie in 2017 
uiteenvallen?

    De verkeerde gok van 2017

    Waarschijnlijk niet. Net zoals arrogantie en zelfverzekerdheid de Europese elites blind hebben gemaakt voor de mogelijkheid van een Brexit, kunnen mensen nu, gehinderd door wanhoop en een modieus fatalisme, niet voorzien welke kant het zal uitgaan. Een weddenschap afsluiten op de instorting van de Europese Unie zou weleens de verkeerde gok van 2017 kunnen zijn.

    Het ziet er op dit moment naar uit 
dat Amerika, wederom, de redder van Europa zal zijn. Sommige Europeanen steunen het feit dat Trump afstand neemt van de traditionele bondgenoten van zijn land, anderen verafschuwen het. Maar beide groepen zijn nerveus geworden door wat ze in de eerste maand van de nieuwe Amerikaanse regering hebben zien gebeuren. 
Europeanen zijn niet bang voor Trump omdat hij bereid is muren te bouwen (Europa loopt wat dat betreft op hem vooruit) en ook niet omdat ze zo dol 
zijn op globalisering (velen hebben er een afkeer van). Hij jaagt Europeanen schrik aan omdat hij president Chaos is. Hij gedraagt zich als een personage uit een kinderboek – de man die op zijn paard sprong en in alle richtingen 
tegelijk galoppeerde.

    Marine Le Pen veranderde ineens van een meelevende radicaal in een heilige strijdster tegen de twee “totalitarismen” van onze tijd: de islam en globalisering

    Maar wat Trump tot de redder van 
de Europese Unie zou kunnen maken, is niet alleen de verontwaardiging 
die hij opwekt in de risicomijdende middenklassen, maar ook het radicaliserende effect dat zijn overwinning heeft op de populistische partijen hier. De populisten waren al lang voor de Amerikaanse verkiezingen in opkomst. In diverse landen slaagden ze erin een aanzienlijk aantal stemmen te trekken door naar het politieke centrum te laveren. Zo werden ze, voor sommigen, een levensvatbaar alternatief voor de status-quo.

    Maar sinds de overwinning van Trump hebben zijn Europese zielsverwanten die benadering laten vallen en besloten om weer te radicaliseren en de winnende strategie van zijn campagne te imiteren. Ze gooiden hun moeizaam aangeleerde matigheid overboord en keerden terug naar een bozere toon 
en een apocalyptischer wereldbeeld. 
Marine Le Pen veranderde ineens van een meelevende radicaal in een heilige strijdster tegen de twee ‘totalitarismen’ van onze tijd: de islam en globalisering.

    De electorale nederlaag van Norbert Hofer, de kandidaat van extreem-rechts, bij de Oostenrijkse presidentsverkiezingen in december, is misschien het beste voorbeeld van het Trump-effect op de Europese politiek. Door de overwinning van Trump werd extreem-rechts in Europa agressiever en arroganter, terwijl tegelijkertijd de bereidheid van zwevende kiezers om radicale alternatieven uit te proberen afnam.


    Net zoals Barack Obama’s gejubel over de Europese Unie de aanhangers ervan niet heeft geholpen, bewijst Trumps anti-EU-retoriek de populisten geen dienst. Europese elites grijpen dit moment aan om de onafhankelijkheid van Europeanen te verdedigen en op 
te komen voor hun nationale belang. Zo maakt Trumps revolutie ruimte voor een EU-vriendelijk nationalisme.

    Tot voor kort waren het extreem-rechts en extreem-links die vraagtekens zetten bij de mate waarin de Europese Unie afhankelijk is van de Verenigde Staten. Nu pleiten pro-
Europeanen voor een Europees leger 
en een onafhankelijke Europese 
buitenlandse politiek. Vorige maand omschreef Donald Tusk, de voorzitter van de Europese Raad, in een open brief aan de leiders van de 27 lidstaten het Amerika van Trump als een existentiële bedreiging van de Europese Unie, samen met Rusland, China en 
de radicale islam.

    Wat 2017 anders maakt dan vorig jaar, en waarom de Europese Unie een 
goede overlevingskans heeft, is dat de verwachtingen van het publiek zijn veranderd. Nu zijn we er niet alleen van overtuigd dat het ondenkbare wel degelijk realiteit kan worden (Brexit, president Trump), maar we verwachten het ook. We wachten erop dat Geert Wilders de volgende premier van Nederland wordt. We nemen aan dat Marine Le Pen de volgende president van Frankrijk zal zijn. En we speculeren erop dat er een einde komt aan 
bondskanselier Angela Merkels 
ambtsperiode.

    Dat zou allemaal kunnen – maar hoogstwaarschijnlijk gebeurt het niet. Als het ergste vermeden wordt, zou 
dat het Europese project juist nieuwe, broodnodige politieke energie kunnen geven. De geschiedenis leert ons dat overleven in tijden van crisis de 
ultieme bron van legitimiteit is. Het is eerder het vermogen van de Europese Unie om in 2017 te overleven dan het vermogen van de Unie om zichzelf te hervormen, dat de Europeanen ervan zal overtuigen dat eenheid niet tot het verleden behoort.

    Auteur: Ivan Krastev
    Vertaler: Tineke Funhoff

    Ivan Krastev is voorzitter van het Center for Liberal Strategies, staflid van het Institute for Human Sciences in Wenen en columnist van The New York Times.

    The New York Times
    Verenigde Staten | dagblad | oplage 1.120.402

    De Krant der kranten. Won meer journalistieke prijzen dan enig ander medium. Het motto ‘All the news that’s fit to print’ wordt sinds 1896 bewaakt door de familie Ochs Sulzberger. De gedrukte oplage is onder de 1 miljoen gedaald maar de website trekt meer dan 30 miljoen bezoekers per maand.

  • Big data

    Big data

    De rumoerige entree van Donald Trump in het Witte Huis op 20 januari, en zijn vertrek over acht jaar (of over drie maanden), speelt zich af tegen de achtergrond van een betrekkelijk nieuw fenomeen: de ‘big data’, de gedigitaliseerde versie van Orwells Big Brother.

    In onze numerieke samenleving is de eenling op administratief niveau gereduceerd tot een cijfercode, die afwijkt van of correspondeert met andere cijfercodes, waaruit machines met bijna de snelheid van het licht een heel individueel mensbeeld samenstellen, compleet met alle afwijkingen en voorkeuren, gewoonten, leefomstandigheden, burgerlijke staat, inkomen, opleidingen, competenties, gedragingen in verleden en heden, meningen, lidmaatschappen, abonnementen, familieverbanden – kortom, met alles wat het individu uniek maakt, en vooral ook met alles waarin dit individu afwijkt van dan wel overeenkomt met anderen.

    Die big data verstrekken wij voor het overgrote deel zelf, misschien onbewust maar uit vrije wil, en in steeds overvloediger mate, voornamelijk, maar niet uitsluitend, via 
‘sociale’ media. Kijk om u heen, in de trein, in de wachtkamer bij de dokter, in het café, op het werk, kijk naar voorbijgangers, te voet, in de auto, op de fiets, iedereen kijkt vroeg of laat naar een oplichtend schermpje.

    Politico-journalist Jack Shafer noemde de vernieuwde verhouding tussen politiek en 
journalistiek “het grootste cadeau sinds de uitvinding van 
het declaratieformulier”

    Het beschikken over al die gegevens kan zijn nut hebben. In het medisch-wetenschappelijk onderzoek, bijvoorbeeld, en 
bij uitstek in de reclame zijn individuele gegevens, gebundeld tot consumentenclusters, goud waard – en dus ook in de 
politieke marketing, het aan de man/vrouw brengen van een 
partij of een kandidaat. In de Verenigde Staten, waar ondanks het tijdsverschil alles nog steeds een halfuur eerder gebeurt dan elders, bestaat een bedrijf dat beschikt over big data 
van 220 miljoen van de 320 miljoen Amerikaanse burgers. Directeur is grootste geldschieter en vriendje van de 
Amerikaanse president.

    Daar begint het griezelig te worden. Data kan worden (en wordt) gebruikt voor het beïnvloeden van de uitkomst van een politiek proces. Het kan conflicten tussen verschillende gemeenschappen aanwakkeren en 
het nieuws bepalen. Al was het maar om de aandacht te verleggen.

    Brrr. Gelukkig is de journalistieke lente aangekondigd. Oplagen stijgen. We willen niks missen. Politico-journalist Jack Shafer noemde de vernieuwde verhouding tussen politiek en 
journalistiek ‘het grootste cadeau sinds de uitvinding van 
het declaratieformulier’. Boven zijn artikel stond: ‘Trump Is Making Journalism Great Again’.

    Katrien Gottlieb
    gottlieb@360international.nl

  • Dossier – Amerika doet niet meer mee

    Dossier – Amerika doet niet meer mee

    De globalisering lijkt over haar hoogtepunt heen.

    De VS kiezen onder Donald Trump voor een protectionistische koers (‘America first’), die ingrijpende gevolgen kan hebben voor de Europese export. Ook de hoogtijdagen van de multinationals lijken voorbij. Zijn straks de Aziatische landen de lachende derde?

    1. Kan Europa het ook zonder Amerika?

    2. Hoogtijdagen multinationals zijn voorbij

    3. Foxconn wil Trumps spelletje best meespelen

    4. China, de andere wereldkampioen

    5. Trump vs. Adam Smith

    Openingsbeeld: Bedrijven als Mercedes-Benz vrezen voor dalende exportinkomsten als gevolg van het beleid van Donald Trump. – © Mike Coppola / Getty Images

  • Scrabbelen op het wereldbord

    Scrabbelen op het wereldbord

    ‘Kunnen we het zonder Amerika?’ vraagt de Duitse journalist Georg Meck zich af in het dossier over deglobalisering. Waarschijnlijk niet. Alleen al de uitvoer van auto’s naar dat continent levert Duitsland 200.000 arbeidsplaatsen op.

    Het nieuwe antiglobalisme dat president Trump de wereld 
in twittert, past in het politieke spectrum van zowel extreem-rechts als extreem-links en is onlosmakelijk verbonden met het oprukkende populisme. Het leidt immers alleen maar tot banenverlies en terrorisme. De onhoudbaarheid 
van de Eigen Land Eerst-doctrine is voor leiders die met 
kreten hun kiezers weten te bereiken niet opportuun. En daarom een belangrijke call voor tegenstanders die naar emoties hengelende ismes met feiten kunnen weerleggen. Want elk land en America first besteedt veel werk uit, 
anders zou de binnenlandse markt veel te duur worden voor consumenten. Welk land is volledig zelfvoorzienend?

    Maar het internationale handelsverkeer en de uitwisseling van arbeid, kennis en goederen heeft behalve tot ongekende welvaart ook voor enorme ongelijkheid gezorgd. Door met Oost-Europa, India en China te moeten concurreren, werden arbeidsvoorwaarden tot op het bot uitgebeend, terwijl 
men zich aan de bovenkant juist heeft kunnen verrijken 
aan de globalisering.

    Trump mag dan wel blaffen, de karavaan zal verder trekken – en dan voornamelijk langs de zijderoute richting China

    Trump heeft dus een punt, dat hij echter meteen weer 
verliest in zijn eigen verbale kabaal. Met enige moeite kunnen we er in ieder geval uit afleiden dat de nieuwe president van de Verenigde Staten een voorstander is van economisch protectionisme en isolationisme.

    Amerika is gelukkig groter dan zijn president, en de wereldeconomie omvangrijker dan de VS. Voor zover Trump nog aanzien genoot binnen de eigen Republikeinse Partij, is dat in de eerste maand van zijn presidentschap al fors afgebladderd. Hij kan zich op economisch vlak weinig capriolen veroorloven, wil hij niet het risico lopen dat hij door Congres of Senaat – of beide instituties – wordt gecensureerd.

    We kunnen helemaal niet zonder de Verenigde Staten, en dat hoeft ook niet. Ze zijn nog altijd ’s werelds grootste importeur, maar komen als het om export gaat op de tweede plaats. Trump mag dan wel blaffen, de karavaan zal verder trekken – en dan voornamelijk langs de zijderoute richting China.

    Je kunt wel merken dat de voormalige hotelier niet van jongs af aan heeft gescrabbeld, en dat zijn cognitieve vaardigheden behoorlijk zijn verkommerd. Anders (lees het hier) beschikte hij nu wel over wat meer geduld en was hij beter in staat geweest gestructureerd te denken.

    Auteur: Katrien Gottlieb
    gottlieb@360international.nl

    Beeld: Een met LED verlicht en draadloos werkend scrabblebord moet het spel sexyer maken. – © Mind Sports International

  • 1. Kan Europa het ook zonder Amerika?

    1. Kan Europa het ook zonder Amerika?

    De nieuwe protectionistische koers van de Verenigde Staten kan enorme gevolgen hebben voor de Europese export. In Duitsland maakt vooral de autoindustrie zich zorgen.

    Op 27 januari 1867, vrijwel exact honderdvijftig jaar geleden, neemt in het Zwabische stadje Heidenheim handwerksman Friedrich Voith de smederij over van zijn vader Johann Matthäus. Het duurt niet lang of hij werkt zich op tot fabrikant. Hij levert papiermachines aan het Russische tsarenrijk, bouwt in China de eerste waterkrachtcentrale en verscheept turbines naar de Amerikaanse Niagarawatervallen. In 1903 wordt in de waterkrachtcentrale daar de grootste turbine ter wereld in werking gesteld, gefabriceerd in het Zuid-Duitse heuvelland.

    Tegenwoordig is Voith een trots familiebedrijf met 19.000 medewerkers in zestig landen. Het bedrijf maakte Heidenheim en omgeving welvarend en getuigt tot op de dag van vandaag van de zegeningen van de globalisering. Dankzij de ingenieurs valt Duitsland als wereldkampioen export bovendien maar moeilijk te onttronen. Op het jubileum vraagt de bij Voith aangestelde topman Hubert Lienhard zich bezorgd af hoe het met de vrije handel verder moet, nu er in het Witte Huis een man zit die het rad van de globalisering terug wil draaien.

    Nu kunnen we ons afvragen of we niet onder een teveel aan Trump-hysterie gebukt gaan. Jullie doemdenkers moeten niet zo overdrijven, wat is nou 10 procent export meer of minder? Zo erg is dat toch niet?

    America first, luidt het parool. Globalisering is alleen goed als het de VS ten goede komt, dus als het zorgt voor Amerikaanse arbeidsplaatsen en Amerikaanse winsten. Zo niet, dan trekt de president muren op. ‘Strafheffingen en handelsbeperkingen passen niet in de eenentwintigste eeuw,’ windt de topman van Voith, tevens voorzitter van de afdeling Azië-Stille Oceaan van het Duitse bedrijfsleven, zich op. En hij vraagt zich af wat velen zich dezer dagen afvragen: hoe zwaar kan Donald Trump de Duitse industrie schaden? Kunnen we het desnoods ook zonder Amerika af? En wat betekent dit alles voor onze welvaart?

    Eerst maar eens de kale cijfers, en die zijn onheilspellend genoeg: Amerika is Duitslands belangrijkste handelspartner, elk jaar goed voor bijna 10 procent van de export. Trump heeft uit de grote aantallen fraaie Duitse limousines op straat de juiste conclusies getrokken: de Amerikanen zijn dol op Duitse producten, en niet zo’n beetje ook. Dat is geen nepnieuws en ook geen alternatief feit. De export naar de VS groeide de afgelopen tien jaar met 64 procent, gewild zijn Duitslands klassiek sterke kanten: auto’s, chemie, machinebouw – de bedrijfstakken die het land al tientallen jaren lang werk en welvaart garanderen.

    Twee miljoen arbeidsplaatsen zijn alleen al van de auto-industrie afhankelijk. Die is goed voor 8 procent van Duitslands totale toegevoegde waarde. In geen enkel ander land is deze bedrijfstak zo dominant, een gevolg van de wereldwijde faam van de Duitse merken: driekwart van de productie is bestemd voor de export, en weer gaat Amerika aan kop. ‘Met alleen al de uitvoer van auto’s naar Amerika zijn 200.000 arbeidsplaatsen gemoeid’, rekent het Institut für Weltwirtschaft in Kiel voor. Maar als de exportindustrie lijdt, lijden ook de werknemers. Dan verdienen ze minder geld, geven ze minder uit, neemt de binnenlandse vraag af en komt er een neerwaartse spiraal op gang, waarschuwt Marcel Fratzscher, directeur van het Deutsches Institut für Wirtschaftsforschung (DIW).

    BMW’s staan te wachten op transport in de haven van Charleston, South Carolina. – © Luke Sharrett / Getty Images
    BMW’s staan te wachten op transport in de haven van Charleston, South Carolina. – © Luke Sharrett / Getty Images

    Geen twijfel mogelijk, de Duitse economen zijn zeer bezorgd over wat de machtigste man ter wereld elke dag aan hatelijkheden over de wereldhandel twittert. ‘Onder president Trump dreigen we in een handelsoorlog met Amerika te belanden,’ zegt Fratzscher. Duitsland werkt op Trump als een rode lap, omdat het zo veel meer naar Amerika exporteert dan omgekeerd. De door Trump aangekondigde strafheffingen moeten eerst alleen voor Mexico gelden, maar daarna ook voor landen die een positief handelssaldo met Amerika hebben, China en Duitsland voorop.

    Voor de schade die dat tot gevolg heeft, heeft Clemens Fuest, directeur van het IFO-Institut (IFO staat voor Information und Forschung), de cijfers paraat. In zijn somberste scenario lopen 1 miljoen arbeidsplaatsen in de Duitse exportindustrie gevaar, en verder 600.000 banen bij Amerikaanse bedrijven in Duitsland. ‘In geval van een escalatie met tegenmaatregelen vanuit Europa zijn die ook niet zeker,’ zegt Fuest. ‘Al met al worden 1,6 miljoen arbeidsplaatsen bedreigd wanneer de economische relaties met Amerika tot nul worden gereduceerd – voor Duitsland een horrorscenario.’

    Het roept bij Dennis Snower, directeur van het Kielse Institut für Weltwirtschaft, zelfs herinneringen op aan de jaren twintig, toen handelsoorlogen de wereldeconomie in een afgrond stortten – met fatale gevolgen: ‘Uit deze bittere ervaring hebben we allemaal ons lesje geleerd – behalve Donald Trump,’ zegt Snower. ‘We leven in een tijd waarin de liberale wereldorde onder vuur ligt.’

    Nu kunnen we ons afvragen of we niet onder een teveel aan Trump-hysterie gebukt gaan. Jullie doemdenkers moeten niet zo overdrijven, wat is nou 10 procent export meer of minder? Zo erg is dat toch niet?

    ‘Het is nog erger,’ antwoorden de experts. Feit is dat we met alleen de exportcijfers het Amerikaanse belang voor de Duitse economie fors onderschatten; in de handelsstatistieken komt maar een fractie naar voren van wat er op het spel staat. Zo’n 3500 Duitse ondernemingen hebben dochtermaatschappijen in Amerika, waar ze aan meer dan 620.000 mensen werk verschaffen. Die komen niet voor in de handelsbalans, maar het geld dat ze verdienen komt wel terecht bij het moederbedrijf in Duitsland – en bij de biotoop eromheen: adviseurs en juristen, bakkers, slagers, burgemeesters.

    De wereld één fabriek

    Traditiegetrouw onderhouden Duitsland en Amerika nauwe relaties, gegroeid in de afgelopen honderdvijftig jaar sinds beide landen Engeland als leidende wereldmacht begonnen uit te dagen. Johann August Roebling, een Thüringse ingenieur, ontwierp de Brooklyn Bridge in New York. Carl Laemmle, zoon van een joodse veehandelaar die niet ver van de Voiths opgroeide, stond mede aan de wieg van de filmindustrie in Hollywood. En omgekeerd stond autopionier Henry Ford keverbouwer Ferdinand Porsche al bij met raad en ingenieurs om de Volkswagenfabriek in Wolfsburg van de grond te tillen.

    Vandaag de dag is elke onderneming van enig belang in Amerika aanwezig, zowel het beursgenoteerde bedrijf als de hidden champion uit de provincie. En om Trump te kalmeren, praten alle bestuurders van ondernemingen nu net als Voith-chef Lienhard: ‘In Amerika zijn we een zo goed als Amerikaans bedrijf.’ De Duitsers doen meer dan het meebrengen van hun producten, ze produceren ook ter plekke en doen er onderzoek. Voith alleen al op twintig plaatsen.

    Hoe sterker de arbeidsdeling in de wereld is, hoe moeilijker het wordt om etiketjes op producten te plakken, zegt DIW-directeur Fratzscher: ‘Een Duits product dat voor honderd procent Duits is bestaat niet, zoals er ook geen echt Amerikaanse producten bestaan.’

    In een geglobaliseerde wereld stuit het nationalisme op zijn grenzen, de zaak wordt snel absurd. ‘Tegenwoordig is de hele wereld één enkele fabriek, dan is het geen goed idee om muren op te trekken,’ zegt Dennis Snower, de Oostenrijks-Amerikaanse econoom uit Kiel. ‘Als het om economie gaat, dan is die vervlochten,’ wist Kurt Tucholsky al. Dan wordt het lastig uitwijken: waar moet die 10 procent export dan naartoe? Het gaat per slot van rekening om producten ter waarde van 114 miljard euro, die iemand anders moet betalen. Toen tijdens de financiële crisis de afzet aan auto’s in Zuid-Europa in een mum van tijd stagneerde, schakelde de industrie vliegensvlug om richting China. Dat zal met Trump moeilijk worden, als die tegelijkertijd de Chinese economie aanvalt. Naarmate hij daarin slaagt, treft hij ook de Duitse industrie.

    Wanneer de exportinkomsten van China dalen – waar Trump onbetwist op uit is, ‘hebben Duitse concerns en middenstanders hier ook onder te lijden,’ zegt IFO-directeur Fuest. Het verband is simpel: ‘Als China in zijn fabrieken minder goederen voor Amerika produceert, heeft China ook minder behoefte aan machines uit Duitsland.’ Deze indirecte gevolgen van Trumps antivrijhandelspolitiek schatten economen nog ernstiger in dan de directe effecten. Wat overblijft is de hoop dat Trump zich inhoudt – in eigen Amerikaans belang.

    Auteur: Georg Meck
    Vertaler: Marten de Vries

    Frankfurter Allgemeine Sonnatsgzeitung
    Duitsland, dagblad, oplage 382.000

    Zondagseditie van een van de belangrijkste kranten van Duitsland. Hoewel politiek onafhankelijk, wordt de FAZ over het algemeen een gematigd conservatief profiel toegedicht.

    schermafbeelding 2017 02 22 om 11 13 40

    CONTEXT: Vaarwel, verdragen

    Donald Trump had tijdens de campagne zijn protectionistische voornemens duidelijk aangekondigd – en hij houdt woord. Nauwelijks had hij zich gevestigd in het Witte Huis, of de president, die trots het ‘America first’ verkondigt, haastte zich om op 23 januari de terugtrekking van de VS uit het Trans-Pacific Partnership (TPP) te ondertekenen, een vrijhandelsverdrag waarvan de tekst toch al in 2015 na harde onderhandelingen was ondertekend door twaalf landen in Azië en rond de Stille Oceaan.

    Het nieuwe staatshoofd heeft trouwens ook al enkele malen zijn voornemen aangekondigd de onderhandelingen te heropenen over het Noord-Amerikaanse vrijhandelsakkoord NAFTA, met Canada en Mexico, dat sinds 1994 van kracht is.

    Trump heeft het Amerikaanse bedrijfsleven tevens een drastische inperking van de regelgeving beloofd, naast een massale belastingverlaging. Hij spoort de Amerikaanse ondernemers aan hun activiteiten in het buitenland te repatriëren naar het eigen land en wil daartoe de importen vanuit Mexico met 20 procent gaan belasten. Die aankondiging kwam op dezelfde dag dat de Mexicaanse president Enrique Peña Nieto liet weten af te zien van zijn bezoek aan Washington, onderstreept Business Insider, een Duits-Amerikaanse website, gevestigd in New York.

  • 2. Dus als het over Trump gaat mag het wel

    2. Dus als het over Trump gaat mag het wel

    Een journalist van de Engelse website Spiked ergert zich dood aan de dubbele standaard van media als Buzzfeed. Steen en been klagen over nepnieuws, maar tegelijk zelf onzinverhalen over Trump naar buiten brengen.

    Als er een prijs bestond voor met twee maten meten, zou de Trumpvrezende, Brexit-hatende babbelklasse die met gemak winnen. Deze mensen maken zich nu al maanden druk over ‘nepnieuws’, waarschuwen dat we in een ‘post-waarheid’-tijdperk leven en kijken neer op de gewone man, omdat die in de leugens trapt van elke demagoog die hem een simpeler leven met minder immigranten belooft. En toch hebben diezelfde mensen nu een document gepubliceerd en gedeeld dat totaal ongeverifieerd is, uit onbekende bron komt en vol onbewezen beweringen en onwaarschijnlijke verhalen staat. Maar deze geruchten mag je gewoon verspreiden, want ze zijn gericht tegen Trump en we hebben allemaal de pest aan Trump.

    Buzzfeed, het jeugdige, min of meer hippe doorgeefluik van elk liberaal cliché, doet al maanden zorgelijk over de westerse wereld die afglijdt in de ‘post-waarheid’. In december wierp de site het Amerikaanse Congres nog voor de voeten dat het niet optrad tegen ‘nepnieuws’ en niets deed tegen ‘de vele complottheorieën die tijdens de presidentsverkiezingen zo breed waren gedeeld’ en tegen alle ‘desinformatie en propaganda’ over Hillary. En toch publiceerde datzelfde Buzzfeed afgelopen maand iets wat je gerust ‘desinformatie’ of ‘propaganda’ of in ieder geval ‘uiterst ongefundeerde beweringen’ mag noemen: het document waaruit zou blijken dat Trump tot over zijn oren in de Russische contacten zit en prostituees heeft betaald om op een bed te plassen waarin de Obama’s ooit hadden geslapen.

    “Doe wat wij zeggen en sloop Amerika voor ons, of anders onthullen we jouw anti-Obama-hoerenpiesfeestje.” Als je dat gelooft, geloof je alles

    Ja, ik heb het over het dossier met informatie die verzameld zou zijn door een voormalige Britse geheim agent – en Britse geheim agenten liegen immers nooit –, waarin wordt beweerd dat Trump ‘geheime banden’ heeft met Rusland. Vooral één verhaal ging de hele wereld over: Trump zou de Obama’s zo hevig haten dat hij naar een hotel in Moskou ging waar zij ooit hadden gelogeerd en daar prostituees inhuurde om op het bed te plassen waarin zij ooit hadden geslapen. En al doende werden ze gefilmd door de Russische geheime dienst, die camera’s in de kamer had geplaatst en vervolgens Trump chanteerde: ‘Doe wat wij zeggen en sloop Amerika voor ons, of anders onthullen we jouw anti-Obama-hoerenpiesfeestje.’ Als je dat gelooft, geloof je alles.

    Dit gerucht past prachtig in de steeds verder uitdijende complottheorie van liberaal links dat Trump eigenlijk een manchurian candidate is, een mol, een marionet van Poetin die doet wat zijn meester beveelt. Nu weten we dus waarom de president zo ijverig bezig is Amerika te vergiftigen ten bate van het Boze Rusland: op zijn minst voor een deel omdat Rusland de anti-Obama-pisprostitutiefilm bezit. Zo erg is de pro-Hillary-, pro-EU-kliek nu de weg kwijt, zo losgeslagen zijn deze mensen dat ze nu met een linkse versie van het mccarthyisme uit de jaren vijftig het idee verspreiden dat de Russen Trump in hun macht hebben. Ze zijn blij met elk dossier, hoe ongefundeerd ook, waarin ze bevestigd zien dat ze níét verloren hebben, dat de EU níét mislukt is of dat Hillary wél deugde, maar dat boze chanteurs achter de Zwarte Zee onze computers, ons hoofd en ons hart zijn binnengedrongen en alles hebben bedorven.

    donald

    Natuurlijk moet bediscussieerd worden of en zo ja waarom Rusland de e-mails van de Democratische Partij heeft gehackt. Maar inmiddels zijn we al vele stappen verder en zijn we verzand in het klassieke complotdenken waarin je a) ervan overtuigd raakt dat een boosaardige, angstaanjagende buitenlandse macht de controle heeft over jouw politiek, jouw samenleving en jouw medeburgers (maar niet over jou, want jij bent superslim); en b) je wanhopig vastklampt aan elke bewering en elk verhaal dat jouw totaal van lotje getikte mening ondersteunt.

    Vijftien jaar geleden waren mensen van de media verontwaardigd over het ‘obscure’ dossier van Tony Blair voorafgaand aan de inval in Irak. Ze zagen het als een verzameling onverifieerbare feiten, uit naamloze of onbetrouwbare bronnen. Nu, in 2017, vinden delen van de media het prima om zelf obscure dossiers te publiceren. Ze laten elke scepsis varen, verwaarlozen hun taak om te verifiëren, zetten objectiviteit opzij, verspreiden geruchten en voeden roddelpraat. Buzzfeed heeft zich niet gedragen als een serieus journalistiek medium, maar als al die andere premoderne geruchtenmachines die verhalen vertelden of documenten verspreidden over onwelgevallige personen – heksen, bisschoppen, Joden – om de haat tegen hen aan te jagen. En al hebben de mainstream media de beweringen uit het dossier niet zelf gepubliceerd, toch gaan ook zij niet vrijuit: vele zijn nu stiekem blij dat Buzzfeed gedaan heeft wat zij van hun nog steeds bestaande richtlijnen voor objectiviteit niet mochten doen, want nu kunnen ze de verhalen herhalen en meedeinen op de geruchtenstroom.

    Als dit geen “post-waarheid”, of op zijn minst post-objectiviteit, post-journalistiek en pre-verificatie is, dan weet ik het niet meer

    Als dit geen ‘post-waarheid’, of op zijn minst post-objectiviteit, post-journalistiek en pre-verificatie is, dan weet ik het niet meer. We zijn nu zover dat mainstream media Facebook oproepen om mensen te straffen die likes posten naar verhalen als ‘Hillary’s adviseurs runden een pedofielennetwerk in een pizzeria’, en tegelijkertijd zelf verhalen verspreiden als ‘Trump reisde naar Moskou om prostituees op het kussen van Michelle Obama te laten piesen’. Maar het is natuurlijk alleen ‘nepnieuws’ als ánderen het doen.

    Dit is echt ernstig. De objectiviteit heeft het afgelegd, waarheid en feitelijkheid komen nu op de tweede plaats, ver na partijdigheid. Aan alle kanten. Velen laten hun haat tegenover Trump nu de overhand krijgen en verzaken zo hun plicht om feiten te verzamelen en sceptisch te staan tegenover geheime diensten die de politieke agenda willen bepalen – zie de eis dat FBI / CIA meer doen om Trumps zogenaamde Russische banden bloot te leggen. In hun steeds wanhopiger pogingen om te voorkomen dat Trump de westerse liberale waarden ondergraaft, verwoesten westerse liberalen die helemaal zelf.

    Auteur: Brendan O’Neill
    Vertaler: Annemie de Vries

    Spiked
    Verenigd Koninkrijk | spiked-online.com

    Deze onafhankelijke website werd in 2000 opgericht door vrijwilligers en wordt gefinancierd door donateurs – en een beetje reclame. De site heeft als doel om inhoud van hoge kwaliteit te bieden, en doet dat in rubrieken als Hot Topics, Free Speech, British news, etc.

  • We kunnen Trump er best onder krijgen

    We kunnen Trump er best onder krijgen

    Het presidentschap van Donald Trump is niet onoverkomelijk, schrijft journalist Gary Younge. Trumps overwinning illustreert de zwakte van de Republikeinse leiders, niet hun kracht. En ondanks zijn opschepperij blijft de nieuwe president kwetsbaar.

    Kort voor het eind van het jaar werd de komende president gevraagd te reageren op een Republikeinse partijgenoot die aandrong op sancties tegen Rusland, vanwege de vermeende deelname van dat land aan het hacken tijdens de verkiezingen. Hij zei: ‘Ik denk dat computers het leven erg ingewikkeld hebben gemaakt. Het hele, hoe heet het, computertijdperk is op een punt gekomen dat niemand meer weet wat er gebeurt. We hebben snelheid en we hebben een heleboel andere dingen, maar ik ben er niet zeker van of we het soort veiligheid hebben dat je nodig hebt. Maar ik heb niet met de senatoren gesproken en dat zal ik over een tijdje zeker doen.’

    Het wordt een lange paar jaar, dus laten we ons maar schrap zetten. Donald Trump is een hansworst. Hij is een racist. Hij is een vrouwenhater. Hij is een schurk met lange tenen en een charlatan. Hij is een ordinair burgermannetje en een xenofoob. Hij is een leugenaar en een plutocraat. Dat is allemaal waar; maar daar gaat het niet om. Wie zich daarop concentreert, bouwt een gloeiend hete oven van zelfingenomen woede waar je hoogstwaarschijnlijk aan onderdoor gaat. Het kan een inspiratiebron zijn voor geweldige sketches en memes, en een gevoel van wanhoop en wrok voeden dat je in een badje van zelfgenoegzaamheid kunt marineren. Linkse lieden die boos willen zijn, zullen hun lol op kunnen. Maar wie die woede in effectief verzet wil omzetten, wordt met een zwaardere uitdaging geconfronteerd.

    Niet de eerste

    Het wemelt op de wereld van pathologische types als Donald Trump die zichzelf en hun omgeving het leven zuur maken. Trump is niet de uitvinder van racisme, stompzinnigheid, islamofobie of nationalisme. Hij is niet de eerste die het Witte Huis met discriminerende bedoelingen betrekt. Het presidentschap is geen meritocratie – er hebben al veel te veel domme blanke mannen in dat kantoor gezeten om serieus te kunnen geloven dat het alleen wordt bezet door degenen die het meest geschikt zijn om een land te leiden.

    Evenmin zal Trump een autoritair regime hoeven op te bouwen dat de mensenrechten met voeten treedt; hij treft een bouwwerk aan dat volledig intact is, opgetrokken door voorgangers van beide partijen. De werkelijkheid is al erg genoeg; we hoeven de gruwelen ervan niet met mythes te versterken. Zo iemand als hij hebben we nog nooit gezien, maar hij komt niet vanuit het niets.

    Trump is gevaarlijk. Zijn campagne heeft allerlei bekrompen soortgenoten aangemoedigd; ze vond niet alleen weerklank in de VS, maar ook in de rest van de wereld, waar uiterst rechts, van Frankrijk tot Finland, het grootste electorale profijt heeft getrokken uit de financiële crisis. Trumps campagne lapte electorale normen aan haar laars ten gunste van gewelddadigheid en racistische ophitsing. Als zodanig was zijn kandidatuur niet alleen een bedreiging voor de democratie, maar ook, op veel langere termijn, het product van een democratie die al in een crisis verkeerde. De reden dat Trump van belang is, is niet omdat hij een afschuwelijke figuur is. Het probleem met Trump is niet dat hij stompzinnig is. Het probleem is dat hij heeft gewonnen, dat hij deze eigenschappen aan het land heeft getoond en er zelfs openlijk en schaamteloos mee heeft gepronkt, en als overwinnaar uit de bus is gekomen.

    Dit laatste punt wordt gemakkelijk overschat. Hij heeft niet de meeste stemmen gekregen. Dankzij een van de laagste opkomsten in twintig jaar heeft Trump een kleiner percentage van de stemmen binnengehaald dan John Kerry, John McCain, Mitt Romney en Gerald Ford toen zij naar het presidentschap dongen – en zij hebben allemaal verloren. Hij heeft hetzelfde deel van de blanke stemmen gekregen als Romney in 2012 en Bush in 2004, en maar net iets meer dan McCain in 2008. Dit was geen stormloop van leden van uiterst rechts; ze liepen gewoon door een open deur die op een kier werd gehouden door de ambivalentie van velen en de arrogantie van een enkeling.

    Maar het valt niet te ontkennen. ‘Verkiezingen hebben gevolgen,’ waarschuwde Barack Obama de Republikeinen, kort nadat hij in 2008 aan de macht was gekomen. En omdat Trump heeft gewonnen, heeft hij nu de macht – het soort macht dat levens kan beëindigen en de planeet kan vernietigen. De ooit naar pussy grijpende handen hebben nu toegang tot de codes. Zijn persoonlijkheid stuit tegen de borst; maar zijn macht is pas echt eng.

    Een vergelijking van het aantal bezoekers van de inauguraties van Trump (rechts) en Obama. Still uit een filmpje van CNN.
    Een vergelijking van het aantal bezoekers van de inauguraties van Trump (rechts) en Obama. Still uit een filmpje van CNN.

    Hoewel rechts in de kaart is gespeeld, is het niet in opkomst. Trumps overwinning illustreert de zwakte van de Republikeinse leiders, niet hun kracht. Ze wilden iemand anders en nu kunnen ze hem niet meer in toom houden. Hij bespot en treitert hen openlijk. Ondanks zijn opschepperij blijft hij kwetsbaar. Zijn agenda is niet onaantastbaarder dan zijn overwinning onbegrijpelijk was.

    Maar Trumps presidentschap is niet onoverkomelijk. Als links hem de komende jaren effectief wil uitdagen, zal men lessen moeten trekken uit de nederlaag. De Democratische machine moet niet worden bijgesteld, maar compleet worden gereviseerd. Veel te lang is ze te arrogant, zelfgenoegzaam of minachtend geweest (en soms alle drie tegelijk) om met een beter argument te komen dan ‘wij zijn tenminste niet zoals zij’.

    De reden dat Trump aan de macht heeft kunnen komen is niet omdat hij betere ideeën had, of betere argumenten, of een grotere organisatie, of omdat hij meer geld heeft uitgegeven. De reden dat hij kon winnen was dat degenen die oppositie tegen hem moesten voeren geen hoop boden maar vasthielden aan de status quo, in een land waar het verschil tussen arm en rijk en zwart en blank toeneemt. Hij won omdat zijn opponenten in hun eigen pr geloofden. Overmoed deed hen naar Arizona gaan, terwijl nederigheid hen in Pennsylvania had moeten laten blijven. Hij won omdat, na een periode van economische crisis, de multimiljonair en zakenman die het ‘Je bent ontslagen’ in de mond bestorven ligt minder op een vertegenwoordiger van de gevestigde orde leek dan zijn liberale tegenstander, die beweerde dat ze voor de belangen van de armen opkwam. Als hij stompzinnig is, wat zijn wij dan?

    Donald Trumps onsamenhangende en krankzinnige persconferentie op 11 januari versterkt het idee dat de nieuwe president de grootste bedreiging voor de democratie is die we ooit hebben gekend. Hij heeft weinig op met de grondwet, de rechtstaat of de belangrijkste democratische instituties.

    Trumps persconferentie was het beste bewijs dat we een krachtige en onafhankelijke minister van Justitie nodig hebben die de president weerwoord kan bieden. Maar terwijl Trump op het podium raaskalde, betoogden burgerrechtenactivisten in de Senaat dat zijn beoogde minister van Justitie, Jeff Sessions, een van de belangrijkste rechten in een democratie zou ondermijnen: het kiesrecht. ‘Er zal van hem worden verwacht dat hij het kiesrecht toegankelijker maakt, maar zijn staat van dienst doet het tegendeel vermoeden,’ zei senator Cory Brooker van New Jersey, die als eerste in de geschiedenis tegen een collega-senator getuigde.

    Burgerrechtenicoon John Lewis getuigde als een van de laatsten tijdens de twee dagen durende hoorzitting, maar weinigen spraken zich duidelijker uit. ‘Mensen die op de bres staan voor gelijke rechten in onze samenleving vragen zich af of de roep van senator Sessions om orde en gezag vandaag de dag hetzelfde betekent als destijds in Alabama, toen ik politiek actief werd,’ zei hij. ‘Toen werd de wet gebruikt om de mensen- en burgerrechten te schenden van de armen en mensen met een kleur.’ Lewis zei dat hij was komen getuigen namens ‘miljoenen Amerikanen die vrezen dat sommige leiders decennia van vooruitgang ongedaan zullen maken en terug willen naar het duistere verleden, toen de wet werd gebruikt om de door de grondwet beschermde vrijheden te verloochenen’.

    In 1965 kwam Lewis bijna om het leven tijdens een mars voor de wet op het algemeen kiesrecht, een wet die door Sessions ‘een inbreuk’ werd genoemd. Een van de mensen die vlak achter Lewis liepen tijdens die ‘Bloody Sunday’, was Albert Turner Jr., die twintig jaar later door Sessions werd vervolgd wegens stemfraude. Terwijl Lewis genadeloos in elkaar werd geslagen door de politie van Alabama, rende Turner voor zijn leven.

    ‘Hoe aardig senator Sessions ook glimlacht, hoe vriendelijk hij ook is, wat hij ook tegen u zegt, we hebben iemand nodig die opstaat en zich uitspreekt voor mensen die hulp nodig hebben, voor mensen die zijn gediscrimineerd’

    Sessions verdedigde zijn behandeling van de stemfraudezaak uit 1985 in Perry County, Alabama om zijn reputatie op het gebied van de burgerrechten op te poetsen. ‘Ik werd ervan beschuldigd dat ik als aanklager in de stemfraudezaak in Perry County het kiesrecht van Afro-Amerikanen schaadde,’ verklaarde hij op 11 januari. ‘De stemfraudezaak was een reactie op Afro-Amerikaanse kandidaten die beweerden dat per brief op hen uitgebrachte stemmen waren gestolen of veranderd ten gunste van hun opponenten. Als aanklager wilde ik de integriteit van de stemprocedure beschermen, niet mensen hun stem ontnemen. Het was een stemrechtzaak.’ Dat was een opmerkelijke uitspraak van Sessions. Het vervolgen van stemrechtactivisten een ‘stemrechtzaak’ noemen is hetzelfde als zeggen dat de rassenscheiding over ‘de hygiëne van drinkfonteintjes’ ging.

    Dit zijn de feiten:

    Een blanke officier van justitie drong er bij Sessions op aan om de burgerrechtenactivisten te vervolgen – dezelfde officier die in Selma alle zwarte juryleden wegstuurde, onder wie zes vanwege ‘geringe intelligentie’, en vervolgens een geheel blanke jury vroeg een zwarte man ter dood te veroordelen. (Sessions verdedigde de aanklacht in hoger beroep.)

    De zwarte kandidaten in Perry County die de achter de aanklacht stonden, werden gesteund door de White Citizens Council, een groepering die segregatie bepleit, en door het plaatselijke blanke establishment, zo meldde Emily Bazelon van The New York Times Magazine.

    De burgerrechtenactivisten die door Sessions werden vervolgd, hadden zich eerder tot het ministerie van Justitie gewend met de klacht dat blanke stemmers schriftelijk hun stem uitbrachten. Ze kregen te horen dat zwarte kandidaten dan zelf ook maar per brief moesten stemmen. Toen ze dat deden, stelden het ministerie van Justitie en de FBI een onderzoek tegen hen in. ‘Sessions stelde geen onderzoek in tegen degenen die blanke stemmers hielpen, maar wel tegen degenen die zwarte stemmers hielpen,’ getuigde David Cole, juridisch directeur van de American Civil Liberties Union.

    Van de zevenhonderd per brief uitgebrachte stemmen die tijdens de verkiezingen van 1984 werden onderzocht, kon slechts in 27 gevallen worden aangetoond dat ze veranderd waren; getuigen namens de regering, onder wie oudere en vaak ongeletterde zwarte stemmers, verklaarden dat ze Albert Turner om hulp hadden gevraagd bij het invullen van hun stembiljet.


    Dit was geen doorsneezaak, maar een uitzonderlijke en historische vorm van machtsmisbruik. Zoals The Washington Post opmerkte, was Sessions de eerste Amerikaanse procureur-generaal die burgerrechtenactivisten vervolgde wegens stemfraude sinds de wet op het algemeen kiesrecht in 1965 was aangenomen. De mensen die hij vervolgde hadden hun strijd voor stemrecht bijna met de dood moeten bekopen. Het proces vond plaats in Selma, op de twintigste verjaardag van de mars van Selma naar Montgomery. De jury sprak de activisten binnen drie uur vrij van alle aanklachten. De zaak in Perry County was een van de belangrijkste redenen waarom Sessions in 1986 niet als federale rechter werd benoemd.

    Sessions deed zich voor als Martin Luther King, maar hij had meer weg van een fanatieke voorstander van segregatie. ‘Als hij een voorvechter van de burgerrechten was geweest, zou de hele burgerrechtenbeweging hem dan niet hebben gesteund, in plaats van zich bijna unaniem tegen hem te keren?’ vroeg afgevaardigde Cedric Richmond, voorzitter van de kring van zwarte Congresleden.

    Dit alles is van belang omdat er geen bewijs is dat Sessions sindsdien is veranderd. ‘Senator Sessions’ verleden als aanklager van stemfraude is rechtstreeks van invloed op de huidige wetgeving die het sommige mensen moeilijk maakt om te stemmen,’ getuigde Cornell Brooks.

    Sessions pleitte ervoor dat ‘onze wetten met harde hand moeten worden uitgevoerd, zodat elke Amerikaan zijn stem kan uitbrengen’, maar hij hield vast aan zijn karakterisering van de wet op het algemeen kiesrecht als een ‘inbreuk’ en zei dat het ‘een goed gevoel gaf’ dat het hooggerechtshof de wet had uitgekleed. Hij zei dat wetten die eisen dat stemmers zich identificeren ‘mij niet discriminatoir lijken’, ook al hebben rechtbanken in North Carolina en Texas dergelijke wetten veroordeeld als een doelbewuste poging om zwarte en Latijns-Amerikaanse stemmers te discrimineren. Toen Sessions werd doorgezaagd over de uitspraken in North Carolina en Texas, zei hij daarmee ‘niet bekend’ te zijn, ook al behoorden ze tot de meest spraakmakende zaken die door Obama’s ministerie van Justitie waren aangespannen.

    Nagel aan Lincolns doodskist

    Tijdens een van de meest onthullende vraaggesprekken in de twee dagen vroeg senator Al Franken Sessions te reageren op Trumps tweet dat in 2016 ‘miljoenen mensen illegaal hebben gestemd’. ‘Gelooft u dat er tijdens de presidentsverkiezing miljoenen frauduleuze stemmen zijn uitgebracht?’ vroeg Franken.

    ‘Ik geloof dat er tijdens verkiezingen regelmatig frauduleuze activiteiten plaatsvinden,’ antwoordde Sessions. Dat was een opmerkelijke uitspraak, gezien het feit dat er in 2016 maar vier gevallen van stemfraude zijn geconstateerd op een totaal van 135 miljoen uitgebrachte stemmen. Maar Sessions hanteerde een beproefde Republikeinse strategie, namelijk om een mythe over stemfraude te verspreiden, zodat de stemwetten worden aangescherpt ten nadele van Democratische stemmers en mensen met een kleur.

    Tijdens de hoorzitting deelden medewerkers van Trump een artikel uit van Hans Spakovsky, de aanstichter van de stemfraudemythe, getiteld ‘Hoe zwarte Democraten stemmen stalen in Alabama en hoe Jeff Sessions heeft geprobeerd dat te voorkomen’. Toen Sessions zei dat hij ‘de integriteit van het verkiezingsproces wilde waarborgen’, doelde hij op toekomstige maatregelen om dat proces verder in te perken, zoals strengere identificatiewetgeving, het verbieden van vroeg stemmen, inperking van de kiezersregistratie en zuivering van het kiesregister. ‘Dat er volgens u drie miljoen frauduleuze stemmen zijn uitgebracht, gebruikt u als excuus om het stemrecht in te perken,’ reageerde Franken.

    Tijdens een toespraak vorig jaar zei Sessions dat hij ‘meer op de voorgrond had moeten treden’ in de burgerrechtenperiode. Toen senator Chris Coons Sessions vroeg wat hij nog meer had kunnen doen en waarom hij wetsvoorstellen om het algemeen kiesrecht te herstellen niet steunde, gaf Sessions geen antwoord. De maatregelen die hij heeft genomen, zoals het uitreiken van de gouden Congresmedaille aan de betogers van Selma, waren zuiver symbolisch.

    Ook eiste Sessions de eer op dat hij de Ku Klux Klan had vervolgd wegens het lynchen van een zwarte man in Mobile in 1981, ook al getuigde de eerste zwarte openbare aanklager van Alabama dat er druk op hem was uitgeoefend om ‘de zaak te laten rusten’. Sessions zei dat hij de National Association for the Advancement of Colored People nooit ‘on-Amerikaans’ had genoemd, al verklaarden talrijke getuigen in 1986 van wel. Na herhaalde vragen van Franken gaf Sessions toe dat hij niet aan ‘twintig tot dertig’ desegregatiezaken had gewerkt, zoals hij aanvankelijk had beweerd, iets wat bestreden werd door voormalige juristen van Justitie, en dat hij een van de advocaten die een belangrijke zaak behandelden waarover hij naar eigen zeggen de leiding had, niet eens kende.

    Sessions wordt waarschijnlijk wel benoemd omdat hij goed ligt bij zijn collega’s. Maar de senatoren moeten naar zijn staat van dienst kijken, niet naar zijn persoonlijkheid, aldus Lewis. ‘Hoe aardig senator Sessions ook glimlacht, hoe vriendelijk hij ook is, wat hij ook tegen u zegt, we hebben iemand nodig die opstaat en zich uitspreekt voor mensen die hulp nodig hebben, voor mensen die zijn gediscrimineerd.’

    Er zijn heel wat eerdere ministers van Justitie geweest die vijandig stonden tegenover het algemeen kiesrecht. De ministeries van Nixon en Reagan drukten er wetgeving door om het algemeen kiesrecht uit te hollen. John Ashcroft maakte van het opsporen van stemfraude een persoonlijke kruistocht, en de regering-Bush ontsloeg procureurs die geen verzonnen fraudeurs wensten te vervolgen. Maar deze pogingen waren grotendeels onsuccesvol: een tweepartijencoalitie in het Congres versterkte de kiesrechtbescherming onder Nixon en Reagan en bekrachtigde onder Bush opnieuw de wet op het algemeen kiesrecht. De wet was zo populair dat hij in 2006 met 98 tegen 0 stemmen door de Senaat werd aangenomen, en ook Sessions stemde voor.

    Maar die coalitie is ten onder gegaan, omdat Republikeinen overal in het land hebben besloten het stemmen te bemoeilijken. Sessions zal uitzonderlijk gevaarlijk zijn vanwege zijn eigen extreme standpunten, omdat het Congres hem niets in de weg zal leggen, omdat zijn baas weinig op heeft met democratie en omdat de Republikeinse Partij die hij vertegenwoordigt nu volstrekt aan de verkeerde kant staat wat de burgerrechten betreft. De partij van Lincoln is al een hele tijd dood, maar wanneer Sessions als minister van Justitie wordt benoemd, zal dat de laatste nagel aan zijn doodskist zijn.

    Auteur: Gary Younge
    Vertaler: Peter Bergsma

    The Nation
    Thailand | dagblad | oplage 50.000

    Deze onafhankelijke Engelstalige krant heeft in november 1998 een Aziatische editie op de markt gebracht. Opgericht door Thaise journalisten.

  • Is Donald Trump uit op een nieuwe Conferentie van Jalta?

    Is Donald Trump uit op een nieuwe Conferentie van Jalta?

    Sinds Trumps belofte om een handelsoorlog met Beijing te beginnen en te streven naar een betere samenwerking met Moskou draait de internationale politiek nu om de driehoek Verenigde Staten-China-Rusland.

    Keuze uit het archief

    De afgelopen tijd is in toenemende mate duidelijk geworden dat de Verenigde Staten onder Donald Trump Europa links laten liggen en meer naar Rusland toe bewegen. Dit is slecht nieuws voor de EU en Oekraïne, maar volgens dit archiefstuk van de Russische propagandist Pjotr Akopov is deze keuze vanuit Amerikaans perspectief wel te begrijpen. China, dat goede vrienden is met Rusland, vormt namelijk een bedreiging voor de VS. Akopov legt uit wat Trump van plan is met deze radicale ommekeer in het Amerikaanse buitenlandbeleid. Het artikel uit 2017 van de Russische online krant Vzglyad had vandaag geschreven kunnen zijn.

    In de Amerikaanse pers klinkt al de roep om een ‘nieuwe Conferentie van Jalta’ waarop de regels voor een nieuwe wereldorde moeten worden bepaald. Maar naast de Verenigde Staten en Rusland zou in deze trojka, anders dan in 1945, in plaats van Groot-Brittannië China moeten aanschuiven. In de ogen van de Amerikanen zou Rusland zo van een regionale macht opnieuw een allesbepalende wereldmacht worden, ook al heeft het land niet langer die vanzelfsprekende status die het in 1945 had. Destijds bezat Moskou het machtigste leger ter wereld en werd het gezien als de grote winnaar in een wereldoorlog. Tegenwoordig zien de Noord-Atlantische elites Rusland als een opstandig land dat ze graag hadden willen buitensluiten. Maar hun pogingen het land te isoleren zijn mislukt en nu is het tijd om hun Ruslandpolitiek te herzien. De crisis waarin de westerse elites nu verkeren, die manifest geworden is door de overwinning van Trump, biedt een goede gelegenheid om de hele strategie van de Amerikaanse geopolitiek radicaal te herzien.

    Nieuwe trojka

    Tegelijk is ook zonneklaar dat de Amerikaanse elites, ondanks Trumps isolationistische plannen, blijven geloven in mondialisering en beslist niet bereid zijn om die op te geven. Die mondialisering zal worden herzien, aangepast, gecamoufleerd of zelfs omgedoopt tot ‘antimondialisering’ om maar te zorgen dat de Verenigde Staten de status van wereldleider behouden. Er zal natuurlijk niet meer gesproken worden van een Amerikaans georiënteerde of een unipolaire wereld, en evenmin van een Noord-Atlantische wereldorde. Ook zullen de Verenigde Staten bescheidener worden en hoffelijker. Zo zullen Trumps oprechte verlangen ‘to make America great again’ en zijn daadwerkelijke bereidheid om een eind te maken aan de Amerikaanse militaire inmenging in andermans zaken samenkomen met de ‘levensvatbare geopolitieke concepten’ uit de koker van de mondialisten in het Amerikaanse establishment.

    Een van die concepten werd onlangs geschetst door Zbigniew Brzezinski, voormalig nationaal veiligheidsadviseur van het Witte Huis en vooraanstaand denker over de Amerikaanse buitenlandse politiek. De 88-jarige Brzezinski werd door de televisiezender MSNBC geïnterviewd over de risico’s die een toenadering van Trump tot Rusland mogelijk met zich meebrengen: ‘Die risico’s zijn overduidelijk, dus daarbij moet je voorzichtig en behoedzaam te werk gaan. Maar over het geheel genomen zou toenadering tot Rusland een goede zaak zijn.’ Hij vervolgt dan: ‘Ten eerste is Rusland niet langer een communistisch land. Dat moeten we goed begrijpen. Maar de transformatie naar de democratie is nog niet klaar. En er heerst nog veel verbittering, ook tegenover ons. Het is een land in transitie. Als wij het intelligent aanpakken, dan denk ik dat we misschien kunnen helpen om die af te ronden op een manier dat het land een belangrijk en constructief lid van de internationale gemeenschap wordt. Ik denk dat onze rol in de wereld, ook al is die niet langer dominant, doorslaggevend zal blijven. Amerika is onmisbaar bij de vorming van een grote coalitie om wereldwijde problemen op te lossen. Zo’n coalitie, met daarin natuurlijk de Verenigde Staten, China en een Rusland in transitie, zou een prominente rol kunnen spelen.’

    Brzezinski oppert dus de vorming van een nieuwe trojka, al is het wel onder de voorwaarde dat Rusland ook echt ‘de overgang naar de democratie’ maakt. Deze nuancering is van weinig betekenis omdat iets dergelijks niet over China wordt gezegd, terwijl naar Amerikaanse maatstaven Beijing op democratisch gebied overduidelijk ver achterloopt op Moskou. De reden hiervoor is simpel. China is economisch zo sterk dat voorwaarden stellen aan zijn plaats bij de Grote Drie onmogelijk is. Terwijl Rusland in de ogen van Brzezinski en de westerse elites zwak is. En ook al is de handelsblokkade tegen ons land mislukt vanwege een slechte inschatting van de relatie tussen de geopolitieke pressiemiddelen van Rusland en zijn economisch belang, de kijk op de plaats en de rol van Moskou is nog niet helemaal bijgesteld.

    (V.l.n.r.) De Britse premier Winston Churchill, de Amerikaanse president Franklin D. Roosevelt en de Russische leider Jozef Stalin in Jalta in 1945.
    (V.l.n.r.) De Britse premier Winston Churchill, de Amerikaanse president Franklin D. Roosevelt en de Russische leider Jozef Stalin in Jalta in 1945.

    Zeker, het Rusland van Poetin wordt nu wel gezien als een van de grote spelers op het internationale toneel. Maar de illusie dat onze politiek te beïnvloeden is, leeft nog voort. Want in de opmerking over de ‘overgang naar de democratie’ schuilt in wezen de hoop dat Rusland kan worden opgenomen in de westerse wereld door het in ideologisch opzicht afhankelijk te maken van de ‘avant-garde van de internationale gemeenschap’ (omdat het er niet toe gedwongen kan worden). Nog belangrijker: als Rusland echt democratisch wordt, zou het in de driehoek VS-Rusland-China dichter bij de VS dan bij China komen te staan. Wat meteen ook een mogelijke coalitie tussen China en Rusland zou dwarsbomen (die overigens al een feit is).

    Het idee van een nieuwe Grote Drie is een antwoord van de VS op de strategische toenadering tussen Moskou en Beijing. Doordat de Amerikanen probeerden Rusland via een blokkade te treffen, waren ze blind voor wat toch overduidelijk was: de druk vanuit het Westen dreef Rusland juist richting Azië en versterkte de Russisch-Chinese samenwerking. Die is vanaf 2012, 2013 steeds inniger geworden (na de vorming van de tandem Poetin-Xi Jinping), dus op dat moment hebben de VS de boot gemist en vervolgens het toenaderingsproces door eigen toedoen nog versterkt.

    De laatste twee jaar hebben zowel Henry Kissinger als Zbigniew Brzezinski (de twee invloedrijkste Amerikaanse strategen) blijk gegeven van ongerustheid over de ophanden zijnde toenadering tussen Beijing en Moskou. Kissingers denkbeeld, dat hij in de jaren zeventig van de vorige eeuw in praktijk bracht bij de verzoening tussen China en de VS, houdt in dat de Amerikaanse betrekkingen met Rusland en China beter zijn dan die tussen die twee laatste landen onderling. Dit model werkte in de jaren zeventig bij de Chinees-Russische breuk. Eind jaren tachtig normaliseerden Moskou en Beijing hun betrekkingen, maar toen stond de Sovjet-Unie al op uiteenvallen. In de jaren negentig was de wereld volgens de Amerikanen unipolair geworden en was Rusland niet langer een land om rekening mee te houden, terwijl China wel een mogelijk, maar twijfelachtig gevaar vormde.

    Twee aan elkaar grenzende landen waarvan het ene zich via het oosten en het andere via het westen tegen de Verenigde Staten verzet

    In het eerste decennium van deze eeuw heeft Rusland zijn kracht en ambities hervonden en is China explosief gegroeid, maar voor Washington was een ongewoon grote toenadering tussen Beijing en Moskou nog steeds geen reëel gevaar. Het zag Rusland niet als een land dat in staat was om zijn tegenhangers te tarten. Zelfs niet na 2008 en het begin van de wereldwijde financiële crisis, toen Rusland zich bereid toonde de post-Sovjetwereld te verdedigen.

    Bovendien gingen de Verenigde Staten uit van de grote afhankelijkheid van China op het gebied van de handel en meenden ze met Beijing te kunnen onderhandelen.
    In 2009 stelden de Verenigde Staten aan China voor om samen de ‘Grote Twee’ te vormen. Beijing wees dat plan af, overtuigd van de hypocrisie van de Amerikanen. Vervolgens richtten de VS zich op het Pacifisch gebied, wat China opvatte als obstructiepolitiek tegen het Hemelse Rijk. Juist daarom zag Beijing na het begin van de Oekraïnecrisis zijn toenadering tot Rusland als een strategische stap voorwaarts: twee aan elkaar grenzende landen waarvan het ene zich via het oosten en het andere via het westen tegen de Verenigde Staten verzet.

    Trumps overwinning en zijn openlijke oproep om een handelsoorlog tegen China te beginnen en met Rusland tot een betere samenwerking te komen maken de onderlinge relaties binnen de driehoek Verenigde Staten-China-Rusland tot centrale kwestie in de wereldpolitiek. Overigens valt zowel vanuit het oogpunt van de Russische als vanuit dat van de Chinese nationale belangen aan deze situatie niet te tornen: Moskou en Beijing zullen hun strategisch partnerschap niet opgeven. Mogelijk zal Rusland zijn betrekkingen met de VS verbeteren, maar die zullen nooit zo nauw worden als die met China.

    Toch denken de Amerikanen nog enige speelruimte te hebben. Vanwege hun belangen zouden de Amerikaanse mondialisten Rusland graag losweken van China, terwijl het Trump als voorstander van een sterke staat beter zou uitkomen om echt overeenstemming te bereiken door met China en Rusland gunstige, voor een ‘in zichzelf gekeerd Amerika’ nuttige betrekkingen te sluiten.

    Met Rusland zal Trump eerst besprekingen beginnen over oorlog en vrede in het Midden-Oosten en daarna over de invloedssferen in Europa en de post-Sovjetruimte, en met China over een herziening van de economische betrekkingen en de handelsrelaties. Maar binnen het format van de ‘grote trojka’ kunnen echt wereldomvattende kwesties aan de orde komen, zoals het mondiale financiële systeem, de regels voor de internationale handel, de organisatie van de internationale defensie en veiligheid. Kortom, een nieuwe wereldorde.

    Rest nog de vraag of Trump daarvoor sterk genoeg is. Want Poetin en Xi Jinping zijn er allang klaar voor.

  • 5. Hoe gaat China om met de strapatsen van Trump?

    5. Hoe gaat China om met de strapatsen van Trump?

    Donald Trump zette de verhoudingen met China meteen op scherp door zijn telefoontje met de president van Taiwan. De Chinese diplomatie gaat een paar zware jaren tegemoet.

    Dat een simpel telefoontje de wereldorde op zijn kop kan zetten, laat zien hoe vreemd en onvoorspelbaar de wereld is. Het gaat om een langeafstandsgesprek van de president van Taiwan, Tsai Ing-wen, met de toekomstige president van de Verenigde Staten, Donald Trump, om hem te feliciteren met zijn overwinning. Zo’n beleefdheidsgesprekje zou de internationale gemeenschap als onbeduidend hebben kunnen afdoen, ware het niet dat de correlatie tussen de Chinees-Amerikaanse betrekkingen en de betrekkingen tussen Beijing en Taiwan een zeer gevoelig onderwerp is, zodat een dergelijke stap als bijzonder ‘politiek incorrect’ wordt beschouwd. Bovendien hebben de ongenuanceerde uitlatingen van Donald Trump, bedoeld of niet, een diplomatieke storm ontketend.

    Voor Donald Trump was het de gewoonste zaak van de wereld om een felicitatietelefoontje aan te nemen en was de reactie van Beijing volstrekt overdreven; en trouwens, ‘had China soms toestemming aan de Verenigde Staten gevraagd om de eilandjes in de Zuid-Chinese Zee te militariseren?’ repliceerde hij sarcastisch in een tweet. Hij ging nog verder door eraan toe te voegen dat de VS geen reden had zich achter het idee van ‘één China’ te scharen, en dus alleen de regering in Beijing te erkennen, als China niet bereid was tot handelsconcessies aan de VS.

    Het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken, dat zich na het telefoontje met Tsai Ing-wen betrekkelijk gematigd had getoond, reageerde als door een adder gebeten toen Trump het principe van één China ter discussie stelde. Minister Wang Yi waarschuwde dat iedereen die aan het principe van één China tornde de cruciale belangen van China schaadde en zich in eigen voet schoot omdat daarmee iedere samenwerking tussen China en de VS onmogelijk zou worden. Het officiële dagblad Huanqiu Shibao verzekerde zelfs dat als de VS dat principe liet varen, de Volksrepubliek China een militaire interventie niet uitsloot om Taiwan met de rest van het land te herenigen.

    Infantiel

    De kwalificatie ‘infantiel’, die door de Chinese pers werd gebezigd, sluit naadloos aan op de onervarenheid van Trump. De Chinees-Amerikaanse relaties berusten immers op drie gemeenschappelijke communiqués, dat van Shanghai in februari 1972, na het bezoek van Nixon aan China, dat van januari 1979 over het aanknopen van diplomatieke betrekkingen tussen China en de VS en dat van 17 augustus 1982, waarin het probleem van Amerikaanse wapenverkopen aan Taiwan werd geregeld. In dat laatste staat onomwonden dat ‘de Verenigde Staten van Amerika erkennen dat de regering van de Volksrepubliek China de enige legitieme regering in China is’. Hoewel de VS het principe van één China al veertig jaar huldigt, zou Donald Trump met zijn opmerkingen de hoeksteen onder de Chinees-Amerikaanse betrekkingen vandaan trekken.

    In groter verband zal elke samenwerking tussen China en de VS onmogelijk worden als deze twee gespierde mastodonten elkaar naar het leven staan. Al zal Beijing misschien niet direct militair ingrijpen om Taiwan in te lijven, het kan wel zwijgend instemmen, om niet te zeggen meewerken, met de provocaties van schurkenstaten als Noord-Korea, die Japan en Zuid-Korea, trouwe bondgenoten van Uncle Sam, het leven zuur maken. En dat zou Donald Trump weleens lelijk kunnen opbreken, om nog maar te zwijgen van een domino-effect dat een mondiale chaos zou kunnen veroorzaken.

    Een kiosk in Shanghai. – © Johannes Eisele / Getty
    Een kiosk in Shanghai. – © Johannes Eisele / Getty

    In de ogen van de miljardair staat alles wellicht in het teken van marchanderen en winstbejag. Daarom heeft hij het principe van één China er waarschijnlijk bij gehaald toen hij het over de handelsbetrekkingen met de VS had. Maar voor Beijing gaat het om een wezenlijk principe waarmee de waardigheid van het land in het geding is en waaraan geen enkele concessie mag worden gedaan; de relatie tussen China en Taiwan is betrekkelijk stabiel. Maar ook al heeft een gewelddadige hereniging een funeste connotatie en ziet niemand momenteel het nut in van een grote militaire operatie, die eventualiteit zal altijd meespelen in de ijzeren wil van de Chinese Volksrepubliek om het principe van één China te verdedigen.

    Na de infantiele uitlatingen van Donald Trump heeft Josh Earnest, woordvoerder van het Witte Huis, zich een stuk volwassener betoond door te verzekeren dat de VS wel degelijk hecht aan het principe van één China. Hij benadrukte dat de VS Taiwan sinds lange tijd als een deel van China beschouwt en herinnerde eraan dat het feit dat Taiwan een trouwe bondgenoot is van de VS geen rol mag spelen in de gesprekken met Beijing, evenmin als de Taiwanees-Amerikaanse betrekkingen; het is niet in het belang van de VS om zich in te laten met dergelijke koehandel.

    China zal het moeten wennen aan de ongenuanceerde taal van deze dwaze president en de momenten waarop hij iets serieus meent moeten kunnen scheiden van de momenten waarop hij zomaar wat zegt

    Donald Trump heeft bakzeil gehaald, maar een andere karaktertrek van hem maakt dat hij heel makkelijk terugkomt op zijn uitspraken en vervolgens het tegendeel beweert van wat hij eerder heeft gezegd. Als hij eindelijk zal begrijpen dat het principe van één China niet onderhandelbaar is, zal hij ongetwijfeld snel inbinden; laten we niet vergeten dat hij voorlopig alleen nog maar de toekomstige president van de VS is en nog niet officieel zijn intrek in het Witte Huis heeft genomen. Een draai van 180 graden is voor hem geen enkel probleem en zal hem niet doen blozen.

    De officiële media van de Volksrepubliek dringen erop aan dat China ‘een genadeloze strijd’ tegen Donald Trump voert om hem duidelijk te maken dat China en andere wereldmachten niet bereid zijn zijn spelletje mee te spelen. Volgens de pers moet China zich erop voorbereiden dat zijn relaties met de VS een woelige toekomst tegemoetgaan. Ook zal het moeten wennen aan de ongenuanceerde taal van deze dwaze president en de momenten waarop hij iets serieus meent moeten kunnen scheiden van de momenten waarop hij zomaar wat zegt, zodat daar op een gepaste manier op kan worden gereageerd en de situatie niet ontaardt in een strijd tussen een demente feniks en een dwaze draak, die slechts twee verliezers zou kennen.

    CONTEXT: Trump, Rusland en China

    Trump begint Beijing op de zenuwen te werken, zoals het commentaar in de zeer nationalistische Huanqiu Shibao aantoont: ‘De Chinese publieke opinie maakt zich ongerust over de verbetering van de Russisch-Amerikaanse betrekkingen ten koste van de relatie tussen China en de VS’, zo bevestigt de krant, die deze ongerustheid ‘logisch maar weinig onderbouwd’ acht.

    ‘De verbetering van de betrekkingen tussen Moskou en Washington zal op belangrijke structurele tegenstellingen stuiten, zoals de kwestie-Oekraïne, de versterking van de NAVO-strijdkrachten in Oost-Europa en rond de Baltische Zee, die de Russische veiligheid bedreigen, maar ook de oorlog in Syrië. Die problemen vormen voor Poetin de rode lijnen, maar als Trump al te veel concessies aan Moskou zou doen, zullen de Europese bondgenoten het gevoel krijgen dat zij worden verraden door Washington.’

    Daarenboven ‘heeft China altijd respect getoond voor Poetin, zelfs is de moeilijkste perioden voor Rusland’, aldus de krant uit Beijing.
    Volgens de commentator ‘zal Moskou nooit de onafhankelijkheid van zijn diplomatie opgeven en zich verlagen tot de rol van collaborateur van de Amerikaanse wereldpolitieke strategieën. Als Rusland op het wereldtoneel een hoofdrol wil blijven spelen, zal het zeker niet het “bureau buitenland” van Trump willen worden.’

    Shun Po
    China | dagblad | oplage 65.000

    Liberale krant met als Engelse ondertitel ‘Hongkong Economic Journal’. De enige krant in het Chinees die zich kan meten met de Financial Times of de Wall Street Journal.

  • Antiamerikanisme is een heilloze weg

    Antiamerikanisme is een heilloze weg

    Veel Arabische commentatoren vinden dat de Arabische wereld zich verre moet houden van de maatschappelijke kwesties die het Westen verdelen. Een gevaarlijke fout, betoogt Hazem Saghieh.

    Veel Arabieren lijken niet wakker te liggen van de komst van Donald Trump naar het Witte Huis. Dat is althans de mening van een aantal Arabische commentatoren, die denken dat de enige keus die Amerika altijd heeft geboden die tussen kwaad en erger is. Wie zo over de Amerikaanse presidentsverkiezing denkt, en over de debatten die deze heeft uitgelokt, denkt dus dat Arabieren geen boodschap hebben aan uiteenlopende thema’s als vrouwenrechten, de plaats van religie in de maatschappij, de discussies over seksualiteit, de houding tegenover vluchtelingen, migranten en asielrecht, racisme, vrijheid van meningsuiting, scheiding van machten en bestuurskwesties.

    Deze Arabieren zouden evenmin geïnteresseerd zijn in de kant die de wereld opgaat, met meer dan wel minder openheid. Of in economische betrekkingen en de risico’s van handelsoorlogen. Of in de toename van extremisme en geweld. Ze zouden ook niet gevoelig zijn voor de huidige verstoring van het milieu, en voor de opwarming van de aarde.

    Ten slotte zou het eveneens betekenen dat ze geen belangstelling hebben voor kunst, niet naar de film gaan, niet de media volgen, geen gebruikmaken van de sociale netwerken. In bredere zin zouden ze zich niet druk maken over politieke zeden of het debat over ideeën. Kortom, ze zouden zich niets aantrekken van de toekomst van de Arabische wereld zelf, van de situatie in hun eigen land en van hun eigen volk, of van het lot van de vluchtelingen.

    ‘Als Trump ‘het ware gezicht van Amerika’ toont, tonen Osama bin Laden en Abu Bakr al-Baghdadi ‘het ware gezicht van de moslims”

    Daar moet wel worden bij gezegd dat een aantal extreemlinkse westerse krachten er alles aan doen om Arabieren het idee te geven dat ze buiten de wereld staan. De onthutsende conclusie is dat de beroemde zaken waarvoor de Arabieren zich inzetten ook los lijken te staan van de realiteit van de rest van de wereld. Volgens deze redenering zouden de Arabieren een soort schijnbestaan leiden en zou hun aanwezigheid in de wereld vergelijkbaar zijn met die van een parasitaire uitwas.

    Dit is uiteraard niet het geval. Maar het is wel de logische conclusie die je kunt trekken uit het discours van de voorvechters van het arabisme en het antiamerikanisme. Zo horen we zeggen dat er geen verschil is tussen Barack Obama en Donald Trump, noch tussen Hillary Clinton en Donald Trump, en dat er dus hoe dan ook niets nieuws onder de zon is. In werkelijkheid zijn de meningsverschillen over de belangrijkste thema’s levensgroot. Overal op de wereld beseft men dat. En toch wordt ons gezegd dat ze geen enkel invloed zullen hebben op de Arabische wereld.

    Degenen die stellen dat de Arabische wereld in dit opzicht losstaat van de rest van de wereld, graven het graf voor hun eigenheid. Als je weigert de invloed van de wereld op je eigen situatie te erkennen, kun je ook niet om de geringe invloed heen die je zelf op die wereld hebt.

    Want wat veel Arabieren niet willen inzien, is dat zijzelf en de rest van de wereld van elkaar afhankelijk zijn. Daarmee raak je precies aan een van de speerpunten van Trump, die muren wil bouwen en immigranten wil uitzetten omdat de ander alleen maar problemen veroorzaakt.

    Het leven gaat zijn gangetje op een markt in Saoedi-Arabië. – © Getty Images
    Het leven gaat zijn gangetje op een markt in Saoedi-Arabië. – © Getty Images

    Als je de Arabische wereld als een belegerd fort beschouwt, kun je jezelf ook wel feliciteren met de verkiezing van Trump, die eindelijk ‘het ware gezicht van Amerika’ toont, terwijl Obama en Clinton alleen maar een trompe-l’oeil waren om onze illusies te voeden. Op diezelfde manier zou een Trump-kiezer kunnen zeggen dat Osama bin Laden en Abu Bakr al-Baghdadi, de kalief van Islamitische Staat, ‘het ware gezicht van de moslims’ tonen. Dus om de volledige waarheid onder ogen te zien bespoedig je de komst van een ramp!

    Het drama van dit moment is dat dit soort taalgebruik gedoemd is te floreren onder het presidentschap van Trump, die hele volkeren en religies wegzet onder een globale noemer. En deze afschrikwekkende visie zal niet alleen de oorlog rechtvaardigen tussen twee groepen mensen, het Westen en de moslimwereld, maar zich ook alom verspreiden en de hele wereld besmetten.

    Auteur: Hazem Saghieh

    De Libanees Hazem Saghieh is politiek redacteur bij Al-Hayat. Hij publiceerde ook in Time, New Statesman en The Observer.

    Al-Hayat
    Saoedi-Arabië | dagblad | oplage 110.000

    ‘Het Leven’ is ongetwijfeld de meest toonaangevende krant van de Arabische diaspora en het favoriete podium voor liberale Arabieren die een groot publiek willen bereiken. De krant neigt naar pro-westerse en pro-Saoedische berichtgeving, maar staat ook open voor andere meningen.

  • Dossier: Wat de wereld verwacht van Trump

    Dossier: Wat de wereld verwacht van Trump

    Vriend en vijand houden de adem in.

    De verkiezing van Donald Trump markeert het begin van het tijdperk van het nationalisch populisme, schrijft Francis Fukuyama. Maar het 
zijn vooral zijn onvoorspelbaarheid en isolationisme die veel landen zorgen baren. Zal Vladimir Poetin zijn handen vrij krijgen in Europa en het Midden-Oosten? In het Verre Oosten maken de bondgenoten van de VS zich zorgen over het verlaten van Obama’s ‘draai naar Azië’.

    1. Het einde van de liberale democratie

    2. Een EU-leger, serieus?

    3. Open brief uit Rusland

    4. Groot-Brittannië als bruggenhoofd

    5. Goed nieuws 
voor Netanyahu

    6. ‘Erdogan en Trump komen 
 er wel uit’

    7. Stop de Mexicaanse hypocrisie over migratie

    8. Een stap terug in Azië?

    9. Dossier: context (Hongarije, Duitsland, Japan, Iran, Egypte en het klimaat)

    Beeld: Donald Trump koestert de Amerikaanse vlag op een bijeenkomst in Tampa, Florida. – © HH

  • 8. Een stap terug in Azië?

    8. Een stap terug in Azië?

    De pivot to Asia (draai naar Azië) was een van de paradepaardjes van de regering-Obama. Als Trump die terugdraait, zal dat ingrijpende gevolgen hebben voor de veiligheid, mensenrechten en handelsverdragen.

    De America First-retoriek van aankomend president Donald Trump doet vermoeden dat hij niet al te geïnteresseerd is in de binnenlandse politiek van zijn Aziatische bondgenoten. Trump leverde weliswaar stevige kritiek op het economische beleid van China, en zei dat Japan en Zuid-Korea meer moeten uitgeven aan defensie, maar afgezien daarvan heeft hij zich amper over Azië uitgelaten.

    Als Trumps isolationistische verhaal wordt omgezet in beleid, betekent dat waarschijnlijk dat een van Obama’s paradepaardjes op het gebied van buitenlandse zaken – de zogenoemde pivot to Asia [‘draai naar Azië’] – zal worden teruggedraaid. ‘Voor zover wij dat kunnen inschatten, zal Trumps presidentschap het einde betekenen van de draai naar Azië als expliciet onderdeel van het Amerikaanse buitenlandbeleid,’ aldus Tom Pepinsky, Zuidoost-Azië-analist aan de Cornell-universiteit.

    Elke vorm van troepenvermindering zou de onzekerheid in de regio kunnen aanwakkeren

    Wat dat betekent voor de militaire aanwezigheid van de VS in Azië blijft vooralsnog onduidelijk. Elke vorm van troepenvermindering zou de onzekerheid in de regio kunnen aanwakkeren, aangezien dit de toenemende militaire macht van China in de regio zou vergroten en Noord-Korea zou aanmoedigen om de verdediging van Zuid-Korea en Japan verder op de proef te stellen.

    In navolging van zijn eerdere beschuldigingen aan het adres van Europese NAVO-landen, die hij afschilderde als profiteurs, zei Trump dat Japan en Zuid-Korea wat hem betreft meer zouden moeten bijdragen aan de aanwezigheid van Amerikaanse soldaten in de regio.

    Op 9 november, daags na Trumps overwinning, zei Chung Jin-suk van de Zuid-Koreaanse regeringspartij Saenuri in het parlement dat men ‘ingrijpende veranderingen op het gebied van veiligheid’ moet verwachten. Trump verzekerde de Zuid-Koreaanse president Park Geun-hye er later van dat de VS ‘bescherming zullen bieden tegen de instabiliteit in Noord-Korea’, aldus een woordvoerder van Park.

    De aankomend president heeft zich tot nog toe dubbelzinnig uitgelaten over de vraag of de Verenigde Staten zich – zoals werd gedreigd – zullen terugtrekken uit Azië. Michael Flynn, voormalig hoofd van het Amerikaanse Defense Intelligence Agency en adviseur voor buitenlands beleid tijdens de campagne van Trump, vertelde de Nikkei Asian Review in oktober dat het Amerikaans-Japanse bondgenootschap ‘van cruciaal belang’ is voor de veiligheid in Azië. En Trump ‘deelt die mening’ absoluut, zei hij. Niettemin, voegde Flynn eraan toe, moeten de leiders ‘eens goed bekijken wat de kosten zijn en wat ervoor nodig is om de veiligheid en stabiliteit [in de regio] te behouden’.

    Chinese verkoopsters poseren met een Trump-vlag in hun winkel in de stad Jinhua, bekend om zijn gedroogde ham. – © Getty Images
    Chinese verkoopsters poseren met een Trump-vlag in hun winkel in de stad Jinhua, bekend om zijn gedroogde ham. – © Getty Images

    Eveneens onduidelijk is Trumps standpunt als het gaat om de conflicten in de Zuid-Chinese Zee – een gebied dat bijna volledig door Beijing wordt geclaimd, zelfs nu de VS hun aanwezigheid in dit gebied hebben opgevoerd om China in het gareel te houden. Trumps visie op de rivaliteit in de betwiste wateren zou voor het eerst zichtbaar kunnen worden wanneer er nieuwe onthullingen boven water komen over de kunstmatige eilanden die China er aanlegt of de militarisering die er plaatsvindt, of anders tijdens regionale topontmoetingen in Azië in het komende jaar.

    Mocht Trump zich inderdaad terugtrekken, dan ‘zal Zuidoost-Azië zich afvragen of Amerika nog wel een betrouwbare partner is; sommigen vragen zich dat nu al af’, aldus Lee Jones van de School of Politics and International Relations aan de Queen Mary University of London.

    Trump heeft laten doorschemeren dat Rusland wat hem betreft wat meer de vrije hand zou moeten hebben in de voormalige Sovjetrepublieken. Hij suggereerde bovendien dat hij de Amerikaanse steun aan de zogenoemde gematigde rebellen, die in Syrië strijden tegen de regeringstroepen, zou stopzetten. In een telefoongesprek met de Russische president Poetin zei Trump dat hij ‘een sterke en duurzame relatie’ tussen de twee landen nastreeft.

    Soft power

    Als Trump de claims van China in de Zuid-Chinese Zee als legitiem beschouwt, zou dit Beijing kunnen aanmoedigen om nog een stapje verder te gaan, ondanks het feit dat de historische aanspraken van China in juli nog werden verworpen door een internationaal gerechtshof. Ondanks die uitspraak probeerden verschillende landen in de regio zich al voor de verkiezingsuitslag in te dekken tegen eventueel naderend onheil; met name de Filipijnse president Duterte deed pogingen om de banden met China aan te halen.

    Als de VS weer zouden ‘terugdraaien’ uit Azië, zou Washington vrijwel zeker minder geneigd zijn om anderen de les te lezen over schendingen van mensenrechten – zoals de bloedige war on drugs van Duterte, waarbij sinds juni al meer dan drieduizend mensen om het leven zijn gekomen, of de aanhoudende macht van de militairen in Thailand, een andere oude bondgenoot van de VS.

    ‘Het gebrek aan fatsoen in de verkiezingsdebatten en de nativistische, xenofobische aard van diverse uitspraken van Trump hebben inmiddels al een negatieve uitwerking gehad op de Amerikaanse soft power in Azië en elders ter wereld’

    Naast hun ongeëvenaarde economische en militaire macht hebben de VS jarenlang kunnen vertrouwen op hun – minder tastbare – soft power bij het uitoefenen van invloed op andere landen. Volgens Joseph Nye, de wetenschapper van Harvard die deze term ooit bedacht, is dit ‘het vermogen om te verkrijgen wat men wil door middel van verleiding, in plaats van door dwang of beloning’. Nye merkt echter op dat het aanzien van de VS in Azië is geschaad. ‘Het gebrek aan fatsoen in de verkiezingsdebatten en de nativistische, xenofobische aard van diverse uitspraken van Trump hebben inmiddels al een negatieve uitwerking gehad op de Amerikaanse soft power in Azië en elders ter wereld,’ zo zei hij.

    Trumps aversie tegen vrijhandelsverdragen zou de aantrekkingskracht van de VS in Azië nog verder kunnen ondermijnen. Obama heeft zich vol overgave ingezet voor het Trans-Pacific Partnership (TPP), een handelsverdrag met elf landen rond de Stille Oceaan, waaronder Brunei, Japan, Maleisië, Singapore en Vietnam. Hij hoopte dat een succesvol TPP andere landen ertoe zou overhalen om ook mee te doen, maar nog voor de presidentsverkiezingen rezen er al twijfels, toen zowel Trump als Clinton zich tegen het voorstel uitsprak.

    De kans dat de Verenigde Staten het TPP zullen ratificeren is met de nieuwe machthebbers zo goed als nihil. ‘In zijn huidige vorm kan het TPP niet van kracht worden zonder Amerikaanse deelname,’ zei de Maleisische premier Najib echter tegen de Nikkei Asian Review.

    De ogen van de wereld zijn de komende maanden gericht op Donald Trump; hierin zal blijken in hoeverre hij de botte retoriek uit zijn verkiezingscampagne daadwerkelijk wil omzetten in beleid, of hij de confronterende koers zal varen die we van hem kennen uit The Apprentice, of toch zal terugvallen op de onderhandelingen en compromissen uit zijn jaren als zakenman.

    Auteur: Simon Roughneen
    Vertaler: Rogier Goetze

    Nikkei Asian Review
    Japan | weekblad | 2,946,594 ochtend, 1,558,594 Evening

    Bijdragen van over de hele wereld over Azië, met de nadruk op economie. Sinds 2015 ook eigenaar van Financial Times.

  • 7. Stop de Mexicaanse hypocrisie over migratie

    7. Stop de Mexicaanse hypocrisie over migratie

    In plaats van te klagen over een strengere Amerikaanse migratiepolitiek, zou Mexico beter zijn eigen falende beleid kunnen aanpakken, vindt een lokale journalist.

    Tientallen jaren lang hebben we een volkomen disfunctionele kijk gehad op de illegale migratie naar de Verenigde Staten. We beschouwden die als een van de belangrijkste bronnen van aanvullend inkomen voor de Mexicanen. Het is zelfs zo ver met ons gekomen dat we een president als Vicente Fox hebben, die de toename van geldzendingen uit het buitenland voorstelt als een succes van zijn regering, terwijl het om Mexicanen gaat die werk doen ‘waar zelfs de negers hun neus voor optrekken’.

    Men praat, alsof het de gewoonste zaak van de wereld is, over het belang van geldzendingen voor de binnenlandse economie, en de Mexicaanse Bank loopt met de hoogte van het bedrag te koop, en sommigen zijn er zelfs trots op dat dat bedrag hoger is dan de inkomsten uit toerisme of dat het de daling van de olieprijs compenseert. Ook wordt erover gesproken in termen van records: zo bedraagt het momenteel meer dan 25 miljard dollar.

    Voor de overgrote meerderheid van de Mexicanen valt het bedrag van de buitenlandse geldzendingen in dezelfde categorie als de inkomsten uit export of toerisme, dat wil zeggen iets waar we trots op moeten zijn omdat het het product is van het samenspel tussen particulier initiatief en overheidsbeleid. Maar eigenlijk zouden we ons vooral moeten schamen voor die geldzendingen, omdat ze het product zijn van het mislukken van ons land en zijn plicht om alle rechten die in de grondwet zijn vastgelegd te realiseren.

    Mythologie

    Een groot deel van de migranten behoren tot onze beste landgenoten. Mannen en vrouwen die, in plaats van hun hand op te houden bij de overheid of mee te doen met het cliëntelisme van de politieke partijen, besluiten in de Verenigde Staten te zoeken wat ze hier voor zichzelf en hun families niet kunnen verwezenlijken. Het zijn mensen die onuitgenodigd dat land binnenkomen en buiten de wet leven. Het gaat om een realiteit die dramatisch is en waarvoor we ons als land zouden moeten schamen. Vandaar dat we er een hele mythologie omheen hebben gebouwd, die woorden met feiten verwisselt.

    We zeggen dat het geen illegale immigranten zijn, maar ‘mensen zonder papieren’. Heel wat ambtenaren en ex-ambtenaren van Buitenlandse Zaken stellen deze kwalificatie ter discussie. Als iemand geen werk- en/of verblijfsvergunning heeft, dan overtreedt die persoon de wet en is het niet juist om te zeggen dat hij alleen maar ‘geen papieren’ heeft.

    De politici, en ook de burgers, hebben er de mond van vol dat ze goed behandeld dienen te worden en toegang moeten hebben tot alle voorzieningen van de Verenigde Staten. Maar het punt is dat ze die rechten hier zouden moeten hebben, dat ze hier werk zouden moeten kunnen krijgen, dat ze bij hun gezin moeten kunnen zijn en dat ze, als ze willen emigreren, dat legaal zouden moeten doen, dat wil zeggen, volgens de regels van het gastland.

    Arbeiders werken aan een hek bij de grens tussen de VS en Mexico. – © HH
    Arbeiders werken aan een hek bij de grens tussen de VS en Mexico. – © HH

    Als natie zijn we hypocriet. Sommigen zeggen zich erg veel zorgen te maken over de behandeling die deze Mexicanen door de komst van Donald Trump in het Witte Huis te lijden zouden kunnen krijgen, evenals over de toename van racisme waar we de afgelopen tijd getuige van zijn geweest.

    Menig economisch expert maakt zich zorgen over de economische groei als er belasting over de geldzendingen zal worden geheven, of als ze verminderen ten gevolge van een verharding van de immigratiepolitiek. (Barack Obama heeft trouwens in zijn regeerperiode ruim 2,5 miljoen mensen gedeporteerd, het hoogste aantal in de geschiedenis van de Verenigde Staten.)

    Hoe dan ook is het een hypocrisie die onaanvaardbaar is.

    De migranten worden gezien als een soort overtollige Mexicanen die alleen dienen om geld uit het buitenland te sturen en die het beter maar uit hun hoofd kunnen laten om nog ooit terug te keren

    1. De illegale migratie naar de Verenigde Staten is het gevolg van het falen van de overheid en de maatschappij om alle Mexicanen de mogelijkheid te geven zich samen met hun familieleden te ontwikkelen in hun geboorteland.

    2. De geldzendingen uit het buitenland zijn een teken van het falen van het economisch beleid om voor economische groei te zorgen.

    3. Over de migranten wordt gesproken als grote helden en er wordt geroepen om maatregelen die ervoor zorgen dat ze goed behandeld worden in de Verenigde Staten.
    Maar dat zou in Mexico moeten gebeuren.

    De migranten worden gezien als een soort overtollige Mexicanen die alleen dienen om geld uit het buitenland te sturen en die het beter maar uit hun hoofd kunnen laten om nog ooit terug te keren, zoals blijkt uit de hysterie van veel sectoren in de maatschappij, die zich afvragen wat ze in godsnaam met al die mensen aan moeten als de nieuwe regering van de Verenigde Staten de immigratiepolitiek nog verder verhardt.

    Auteur: David Páramo
    Vertaler: Jos den Bekker

    Dinero en imagen
    Mexico | dineroenimagen.com

    Alles over geld in woord 
en beeld. Toegankelijke 
analyses en adviezen over hoe geld te besteden dan 
wel te verdienen.

  • 3. Open brief uit Rusland

    3. Open brief uit Rusland

    Vriendschap tussen de VS en Rusland? Vergeet het maar.

    Geachte mijnheer de 45e president van de 
Verenigde Staten,

    Voor het eerst bevond mijn land zich zo ongeveer in het centrum van uw presidentsverkiezingen. Wat heeft u er niet allemaal over gezegd, u en uw tegenstander! Natuurlijk moeten we niet alles letterlijk nemen wat er tijdens verkiezingscampagnes wordt geopperd, vooral niet in Amerika. Maar al te pittige uitspraken kunnen de winnaar soms tijdens zijn ambtstermijn nog lang blijven achtervolgen.

    De wereld verandert snel, en op onomkeerbare wijze. Het zou naïef zijn om te denken dat de gebeurtenissen op het wereldtoneel gestuurd worden vanuit Moskou of Washington. U lijkt dat in te zien, aangezien u zich niet met alles lijkt te willen bemoeien en ook niet altijd het Amerikaanse belang vooropstelt. Maar u zegt ook dat Amerika zijn kracht moet laten zien en respect moet afdwingen. Die twee houdingen zijn lastig met elkaar te verenigen.

    Als rechtgeaard zakenman heeft u altijd benadrukt dat u als president ‘de beste deals’ zou sluiten. Wat dat betreft staan u twee verrassingen te wachten. In de eerste plaats valt er in de politiek niet over alles een deal te sluiten. Ten tweede, waar het in zaken gewoon is om de onderhandelingstafel te verlaten als de uitkomst je niet bevalt en dan maar een andere zakenpartner te zoeken, is dat in de politiek niet mogelijk.

    Rusland proberen te veranderen heeft geen zin. Rusland volgt zijn eigen logica, en als die misschien heel anders is dan die van de VS, betekent dat niet dat die geen recht van bestaan heeft

    Rusland en de VS hebben weinig met elkaar gemeen. Hun wereldbeeld, prioriteiten, waarden, de staatsvorm en de samenleving: alles verschilt hemelsbreed van elkaar. Deze verschillen zijn diepgeworteld in de wezensaard van de twee grootmachten.

    Om die reden is het verstandig ons geen illusies te maken over een al te hechte vriendschap tussen onze staten, of zelfs maar over de mogelijkheid van een bondgenootschap. Rusland proberen te veranderen heeft geen zin. Rusland volgt zijn eigen logica, en als die misschien heel anders is dan die van de VS, betekent dat niet dat die geen recht van bestaan heeft. U hoeft niet te verwachten dat Rusland samen met u zal optrekken tegen China of Iran. Als Rusland zich op het Oosten richt, is dat niet omdat het land ruzie heeft met het Westen, maar omdat dat dat geostrategisch noodzakelijk is.

    We zullen met onze tegenstellingen moeten leren leven, ze niet uit de hand laten lopen en de risico’s ervan temperen. We moeten leren om elkaar te respecteren, al zijn we het vaak oneens, een dialoog aan te gaan om de bedreigingen het hoofd te bieden waar we aan blootstaan. Vooral moeten we ons elk op onze binnenlandse aangelegenheden blijven richten, want daar bevinden zich de grootste uitdagingen.

    Auteur: Fjodor Loekianov
    Vertaler: Valentijn van Dijk

    Rossiya v global’noy politiké
    Rusland | tweemaandelijks | oplage onbekend

    Russische tegenhanger 
van het Amerikaanse 
Foreign Affairs.