Tag: Verenigde Staten

  • Commissie wil strafrechtelijke vervolging van stafchef Trump

    Commissie wil strafrechtelijke vervolging van stafchef Trump

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zwitserland sluit witwasonderzoek naar voormalige Spaanse koning Juan Carlos

    » Verenigde Arabische Emiraten voeren werkweek van 4,5 dag in

    Mark Meadows weigert mee te werken aan onderzoek

    De druk neemt toe in de entourage van de voormalige Republikeinse president Donald Trump: de parlementaire commissie die belast is met het onderzoek naar de bestorming van het Capitool op 6 januari, stemde maandag unaniem voor de vervolging van de voormalige stafchef van Trump, Mark Meadows, die weigert mee te werken aan het onderzoek van de commissie.

    Volgens documenten die door de commissie zijn geraadpleegd, heeft Meadows ‘persoonlijk de komst van groepen Trump-aanhangers naar het Capitool gecoördineerd met de organisatoren van deze rally’s om te protesteren tegen de verkiezingsnederlaag van de president’, verklaart The New York Times.

    Op minachting van het Congres, de aanklacht van de commissie, staat een gevangenisstraf van maximaal een jaar.

    Lees ook:

  • Waarom inflatie toch goed is voor je portemonnee

    Waarom inflatie toch goed is voor je portemonnee

    Wees gerust. Inflatie is knap nadelig voor de 1 procent, maar helpt de rest. Waar het volgens deze journalist om gaat is het volgende: inflatiepaniek draait om klassenstrijd tussen crediteuren en debiteuren.

    Keuze uit het archief

    Nu we weer worden doodgegooid met hoge inflatiecijfers en voorspellingen van een recessie, kunnen we een artikel als dit goed gebruiken. Een van de lessen: we moeten vooral niet in paniek raken. En daar is ook geen enkele reden toe. Tenzij je tot de allerrijksten hoort – maar ook in dat geval zijn de zorgen maar relatief.
    Nu klinkt deze boodschap wel heel cru voor de velen die moeite hebben hun (gas)rekeningen te betalen. Maar de achterliggende theorie zet op zijn minst aan het denken. Want inderdaad: als grote mediabedrijven zich massaal op iets storten, is het een goed idee om even stil te staan bij wat er echt aan de hand is, en waarom.

    Het meestgelezen verhaal op de website van The New York Times op 10 november ging over inflatie en was beangstigend: ‘De inflatie piekte in oktober, waardoor in Washington de hoop vervloog dat de prijsstijgingen zouden vertragen’. The Washington Post opende met een even alarmerend bericht: ‘De prijzen zijn in oktober 6,2 procent gestegen vergeleken met vorig jaar, de grootste stijging in dertig jaar. De inflatie zet de economie onder druk.’

    Kort daarna maakten tv-zenders, die de Times en de Post doorgaans op de voet volgen, verschillende onnauwkeurige nieuwsitems. CNN had bijvoorbeeld al een slordig portret van een groot gezin in Texas dat de gevolgen van de inflatie voelt door de grote hoeveelheden melk die het koopt.

    Paniek over inflatie schept op een handige manier de voorwaarden om de macht van werkenden te verzwakken

    Als grote mediabedrijven zich massaal op iets storten, zoals in dit geval, is het een goed idee om even stil te staan bij wat er echt aan de hand is, en waarom. Waar het om gaat is het volgende: inflatiepaniek draait om klassenstrijd. Sterker nog, misschien is het wel de ultieme klassenstrijd: die tussen crediteuren en debiteuren. Het is een strijd die al sinds de oprichting van de Verenigde Staten aan de gang is.

    Dat komt doordat inflatie doorgaans goed is voor de meesten van ons, maar akelig voor mensen die grote mediabedrijven bezitten of die bijvoorbeeld grote mijnbedrijven hebben opgericht. En paniek over inflatie schept op een handige manier de voorwaarden om de macht van werkenden te verzwakken.

    De verhalen in de media over inflatie ontstonden nadat de inflatiecijfers voor oktober waren gepubliceerd door het Amerikaanse Bureau of Labor Statistics (BLS), dat onder het ministerie van Arbeid valt. Het BLS stelde vast dat de prijzen van alle goederen in oktober met 0,9 procent waren gestegen. Met andere woorden, producten waarvoor je in september gemiddeld 10 dollar betaalde, kosten nu een afschrikwekkende 10,09 dollar. Ook zijn de prijzen nu over het algemeen 6,2 procent hoger dan een jaar geleden. Dus iets wat in oktober vorig jaar 10 dollar kostte, is nu 10,62 dollar waard. 

    Reële waarde

    De berichtgeving hierover van zowel de Times als de Post was misleidend. Door de kop van de Post – ‘De prijzen stegen in oktober met 6,2 procent vergeleken met vorig jaar’ – lijkt het alsof de prijzen met 6,2 procent stegen in oktober, met andere woorden: in één maand. Vergelijkbaar toonde de Times een grafiek waarin stond dat de prijzen stegen ‘met 6,2 procent in oktober’. Dat zou een groot probleem zijn. Maar gelukkig was dat niet het geval. 

    Waarom spreekt inflatie dan zo tot de verbeelding van de grote mediabedrijven? Dat is eenvoudig. Ten eerste vermindert inflatie de reële waarde van schulden. In 2020 hadden Amerikaanse gezinnen ongeveer 14,5 biljoen dollar aan schulden in de vorm van hypotheken, creditcards, studieleningen en andere zaken. Inflatie van 6,2 procent betekent dat de reële waarde van die 14,5 biljoen dollar nu nog maar 13,65 biljoen is in vergelijking met vorig jaar. Met andere woorden: de inflatie van het afgelopen jaar heeft in feite 850 miljard dollar aan vermogen verschoven van crediteuren naar debiteuren. En dat is veel geld. 

    De meeste mensen zijn een mengeling van crediteur (je hebt bijvoorbeeld een bankrekening) en debiteur (je hebt een hypotheek en studieleningen). Eigenlijk kun je stellen dat degenen aan de absolute top van de inkomensschaal een grote cheque van 850 miljard hebben uitgeschreven aan alle anderen. En je kunt wel bedenken dat die mensen aan de top daar niet blij mee zijn.

    Werknemers die loonsverhoging krijgen, hebben meer dollars om hetzelfde bedrag aan schulden af ​​te betalen

    Ten tweede gaat inflatie meestal samen met economische groei, waarbij de werkloosheidscijfers laag zijn en de werknemers de macht hebben om hogere lonen te eisen. Dat is wat er nu gebeurt: terwijl de prijzen het afgelopen jaar met 6,2 procent stegen, gingen de lonen van gewone mensen met 5,8 procent omhoog. Met andere woorden: de inflatie heeft nauwelijks invloed gehad op hun koopkracht. En met bijna driehonderd stakingen in de VS dit jaar gebruiken werknemers vaker dan ooit hun macht om beter betaald te krijgen. Inflatie kan een groot probleem zijn voor werknemers, als ze die niet gecompenseerd krijgen in hogere lonen, maar lijkt dat vandaag de dag dus onwaarschijnlijk.

    Bovendien had de gemiddelde Amerikaan de afgelopen tijd ongeveer 65.000 dollar aan schulden. En terwijl de inflatie de reële waarde van elke dollar aan inkomen verminderde – met andere woorden, de waarde ten opzichte van tastbare dingen – gebeurde hetzelfde met de reële waarde van elke dollar aan schulden. Werknemers die loonsverhoging krijgen, hebben meer dollars om hetzelfde bedrag aan schulden af ​​te betalen.

    Twee vliegen in één klap

    Voeg je deze twee dingen samen – verminderde waarde van activa en hogere lonen voor werknemers – dan begrijp je waarom de rijken die de VS runnen een bloedhekel hebben aan inflatie. Maar ze hebben de mogelijkheid twee vliegen in één klap te slaan. De Federal Reserve, de Amerikaanse centrale bank, kan de rente verhogen. Dat zou de economie vertragen en de werkloosheid verhogen, waardoor de onderhandelingsmacht van de werknemers zou afnemen. Minder onderhandelingsmacht betekent lagere of geen loonstijgingen, wat zich uiteindelijk zal vertalen in minder inflatie.

    En daar is inflatiepaniek op gericht: op het creëren van een economie met hogere werkloosheid, lagere groei en meer bange werknemers. Of de Amerikaanse crediteuren dit kunnen bewerkstelligen valt nog te bezien, maar we moeten ons geen illusies maken over wat ze aan het proberen zijn. En we moeten ze zeker niet helpen. 

  • Republikeins Congreslid wordt CEO van Trump Media

    Republikeins Congreslid wordt CEO van Trump Media

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Asbest zorgt voor onrust op de Australische woningmarkt

    » Leiding modegigant Inditex wordt doorgegeven van vader op dochter

    Trump stelt David Nunes als CEO van nieuw mediabedrijf aan

    Voormalig president Donald Trump heeft het Republikeinse Congreslid Devin Nunes uit Californië aangesteld als CEO van zijn nieuwe media- en technologiebedrijf Trump Media & Technology Group (TMTG). Nunes stopt als Congreslid en begint in januari als CEO, schrijft Hollywood Reporter.

    ‘Nunes begrijpt dat we moeten voorkomen dat liberale media en big tech de vrijheden inperken die Amerika groot hebben gemaakt’

    De bekendmaking komt op het moment dat TMTG blootstaat aan een onderzoek van de Amerikaanse toezichthouder SEC naar fusieplannen met Digital World Acquisition Company. Dat is een zogenoemde SPAC, een bedrijf dat wordt overgenomen om een snelle beursgang mogelijk te maken. De SPAC heeft inmiddels 1 miljard dollar aan financiering binnengehaald bovenop de bijna 300 miljoen dollar die het ophaalde met zijn beursgang. Dat kapitaal is de oorlogskas voor Nunes om met Truth Social, een nieuw socialemediaplatform, de concurrentie aan te gaan met Twitter.

    Het bedrijf wil ook een streamingservice voor abonnees opzetten. Trump liet weten dat Nunes ‘begrijpt dat we moeten voorkomen dat liberale media en big tech de vrijheden inperken die Amerika groot hebben gemaakt’.

    Lees ook:

  • Het kapitalisme heeft een update nodig

    Het kapitalisme heeft een update nodig

    Nu kritiek op het kapitalisme toeneemt, is het voor miljonairs niet langer geoorloofd om met hun vermogen te koop te lopen. Maar dat betekent niet dat geld gelijker zal worden verdeeld. Hoe ver kan het verschil tussen arm en rijk uiteenlopen zonder dat de democratie eraan bezwijkt?

    Ooit was het in Azië cool om op Instagram te koop te lopen met Bentleys en Lamborghini’s of om gouden Apple-horloges aan te schaffen voor je huisdier. Zo cool zelfs dat het verschijnsel Crazy Rich Asians een begrip werd. Gedoeld werd met name op de kinderen van Chinese miljonairs die absurd rijk geworden waren bij de gigantische inhaalrace, aangeduid als staatskapitalisme. 

    Maar die tijden zijn voorbij. Inmiddels laat vrijwel niemand zich meer zien met een zonnebril die even duur is als een kleine auto. Oud geld, nieuw geld. Geërfd, gegokt of geleend. Geld stinkt weer in China. In een land waar 600 miljoen mensen rond moeten komen van 150 dollar per maand en tegelijkertijd elke week weer iemand miljardair wordt. In een land waar het afgelopen jaar in ongekend tempo vermogen werd vergaard. En niet alleen daar.

    Momenteel creëert de markt elke zeventien uur een nieuwe miljardair

    De tien rijkste mannen ter wereld (ja, het zijn echt alleen mannen) vergrootten hun vermogen de afgelopen twaalf maanden met 540 miljard dollar. Terwijl honderden miljoenen mensen door de pandemie onder de armoedegrens belandden. In de hele wereld pompten regeringen 9 biljoen dollar aan coronahulp in de economie. Het merendeel ervan kwam via de markten weer terecht in de portfolio van de superrijken. Momenteel creëert de markt elke zeventien uur een nieuwe miljardair. Als dit zo doorgaat, zal het aantal miljonairs in 2025 met bijna 50 procent zijn toegenomen. 

    Tegelijkertijd betaalden de allerrijksten nauwelijks belasting, zoals blijkt uit een recent gepubliceerd verslag van onderzoek-platform Propublica. En het aandeel van de miljardairs in het bruto binnenlands product stijgt juist in die landen waar hardere belastingwetgeving als ineffectief van de hand gewezen wordt. Zoals in Zweden. Dat mag dan weinig opzienbarend zijn, het werpt wel de vraag op hoe ver het verschil tussen arm en rijk uiteen kan lopen zonder dat de democratie eraan te gronde gaat.

    Eeuwige liefde

    Behalve in China wonen de meeste superrijken in de VS. De ongelijkheid ligt er als het ware verankerd in de wet. ‘Onze belastingwetgeving is heel bewust zo ingericht dat inkomsten uit kapitaal worden bevoordeeld boven inkomsten uit arbeid,’ legt Erica Payne uit. De armsten betalen 10 cent per dollar aan belasting, de rijksten slechts 1 of 2 cent, zo vat de auteur van boeken over economie en politiek het samen. Politici als Bernie Sanders of Elizabeth Warren stelden daarom een vermogensbelasting voor. Ook de nieuwe Amerikaanse president Joe Biden heeft belastinghervorming heel hoog op zijn agenda gezet. Alleen kunnen alle stappen richting regulering, hoe klein ook, sneuvelen in de Senaat.

    Sinds onder Ronald Reagan de politiek vakbondsvijandige trekjes kreeg, is de depreciatie van arbeid tegenover kapitaal alleen maar verder toegenomen. En de eeuwige liefde van Amerika voor monopolisten van het slag oliemiljardair John Rockefeller ging gewoon door. Later was dit soort lieden bestuursvoorzitter van AT&T of Microsoft, momenteel heten ze Jeff Bezos of Elon Musk. En nog altijd wordt die liefde niet het minst levend gehouden door donaties. Wie genoeg geld aan partijen en kandidaten geeft, koopt zichzelf invloed en wordt juist nog rijker. Een bekend voorbeeld daarvan zijn de gebroeders Koch. Een ander is Peter Thiel, die vier jaar lang kind aan huis was bij Donald Trump. 

    Wie liever zijn geld weggeeft dan belastingen betaalt, gaat voorbij aan de regels van de democratie

    Toch werd het vermogen van bekende ondernemers lang onder de bevolking geaccepteerd. Zij deden immers ook veel goeds. Bill Gates die als quasi-monopolist aan de top van Microsoft lange tijd de rijkste mens op aarde was, werd na zijn pensioen hier een duidelijk voorbeeld van. De stichting die hij met destijds nog zijn echtgenote Melinda oprichtte hielp bij het uitroeien van ziektes. Inmiddels werkt hij aan schone vormen van energie. Hoe goed deze filantropie ook bedoeld is; wie liever zijn geld weggeeft dan belastingen betaalt, gaat voorbij aan de regels van de democratie.

    Zelfs ten tijde van de financiële crisis van 2008 leek Amerika zich, op Occupy Wall Street na, nauwelijks te storen aan de miljardairsklasse. De rijkste 10 procent verloor toen immers net zo goed als ieder ander.

    Bij de huidige crisis ziet dat er heel anders uit. Een heel jaar pandemie betekende voor de een arbeidsduurverkorting of werkloosheid, voor de ander enorme winsten op de aandelenmarkten. Markt en realiteit hebben nog maar weinig met elkaar van doen. En uit enquêtes blijkt dat dat goede oude kapitalisme aan populariteit verliest. Het protest groeit. Verveelde jongeren organiseren zich inmiddels op platforms als Reddit om de aandelenkoersen van vrijwel failliete bedrijven als Gameshop of AMC ‘op te jagen naar de maan’ en hebzuchtige hedgefonds met hun eigen methodes te verslaan. Ook dat duidt op een failliet systeem. Uiteindelijk voert het eigentijds activisme, de nieuwe Fight Club, het financieel kapitalisme ad absurdum.

    Tech-rockstars

    De tech-rockstars genieten een verbazingwekkende populariteit. Wereldwijd staan zij op de covers van de tijdschriften en treden ze op in comedyshows. Tegelijkertijd voerde Jeff Bezos het afgelopen jaar het werktempo in zijn warenhuizen zozeer op dat velen alleen met pijnstillers nog hun werk konden blijven doen en steeg zijn vermogen met 74 procent. Op de sociale mediaplatforms van Mark Zuckerberg verspreidden berichten dat covid-19 een fabeltje was zich sneller dan het echte nieuws. Hij werd zo’n 108 procent rijker. En Elon Musk weigerde zijn Tesla-fabrieken in Californië te sluiten, hoewel de pandemie allang miljoenen doden eiste. Hij verhoogde zijn marktwaarde met 599 procent. Musk is blijkens enquêtes de meest populaire van de groep. Hij geldt als een visionair die ons behoedt voor een klimaatramp, de vleesgeworden iron man

    Lees ook:

    Vanaf de late jaren negentig van de vorige eeuw cultiveerde Silicon Valley de ideologie ‘dat innovatie en kapitaal op zichzelf een sociaal goed zijn’, zegt Megan Tompkins-Stange. Zij is hoogleraar politicologie aan de universiteit van Michigan. Dat narratief heeft overal ter wereld ingang gevonden.

    En dat terwijl in software de oneerlijke concentratie van vermogen al ingebakken zit. Want het techbedrijf berust op netwerkeffecten en creëert winner-takes-it-all-markten. De servers op aarde zijn grotendeels in handen van Amazon en veel westerse regeringen werken met de krachtige software van data-analysebedrijf Palantir. Software die vol zit met algoritmes die mensen van kleur discrimineren en een ongekende vorm van controle in de hand werken. Wie de infrastructuur controleert, controleert de waarden. Misschien zou ze daarom juist niet door een paar miljardairs gebouwd moeten worden. Democratie en fairness staan doorgaans namelijk niet op hun prioriteitenlijst. Het kapitalisme heeft een update nodig die het vermoedelijk niet zal krijgen in Washington, Brussel of Berlijn. En al helemaal niet in Beijing.

    Protesten

    Uiteindelijk kunnen – ook dat laat de geschiedenis zien – arbeidersbewegingen voor een koerscorrectie zorgen. Bij Amazon kwam het vorig jaar tot grote protesten. En het personeel van Google en Apple organiseerde zogeheten walk-outs. Velen legden hun werk neer om op te komen voor hun rechten. Zij hebben echte macht en weten die inmiddels ook te gebruiken.

    Toen de beursgang van vakantieverhuur-start-up Airbnb een deel van haar personeel misschien niet miljonair maar wel heel rijk maakte, staken vierhonderd mensen de koppen bij elkaar en belegden in totaal 50 miljoen dollar in aandelen van goede doelen. De nieuwe techies lachen om dure auto’s of grote huizen. Als zij geld uitgeven, dan alleen voor NFT‘s, dus digitale kunst of cryptomunten zoals bitcoin. Systemen die weliswaar niet vrij van ongelijkheid zijn maar toch een verandering inhouden: de wil om zich niet langer aan de regels te houden die altijd van toepassing waren, regels die hun bazen onfatsoenlijk rijk maakten – of hun ouders.

    Lees ook:

  • Waarom schone energie niet afhankelijk moet worden van vieze kopermijnen

    Waarom schone energie niet afhankelijk moet worden van vieze kopermijnen

    Terwijl de wereld langzaam overschakelt naar windenergie en elektrische auto’s, neemt de vraag naar koper navenant toe vanwege de uitstekende geleidende eigenschappen. Maar het delven van koper zorgt voor veel milieuoverlast.

    Corky Stewart is een gepensioneerde geoloog die met zijn vrouw op het platteland woont in Grant County in New Mexico, ongeveer anderhalve kilometer ten noorden van de uitgestrekte Tyrone-kopermijn. ‘We wonen hier nu drie jaar en we hebben vier keer een explosie gehoord,’ zegt Stewart over de mijn. Hij vindt dat niet zozeer onredelijk, aangezien het mijnbouwbedrijf eigenaar is van het terrein en het recht heeft om daar te doen wat het wil.

    Maar toen hij het pand kocht, wist hij niet dat het bedrijf aanvraag zou doen voor een nieuwe groeve, de Emma B, op slechts 800 meter van de bronnen waarvan hij en zijn vrouw afhankelijk zijn voor drinkwater. ‘Als ze op de een of andere manier ook onze watertoevoer gaan gebruiken en daarmee onze watervoorziening zouden uitputten, dan worden onze huizen waardeloos,’ zegt Stewart.

    ‘We doen geen poging om te voorkomen dat die groeve wordt gerealiseerd,’ zegt hij. ‘Het enige wat we vragen, is een toezegging dat alles netjes wordt geregeld ten aanzien van onze watervoorziening.’ Maar de mijn, eigendom van het bedrijf Freeport-McMoRan, weigert volgens Stewart om hen die zekerheid te geven. Freeport-McMoRan heeft niet gereageerd op meerdere verzoeken van New Mexico In Depth en The Guardian om te reageren.

    Stijgende vraag

    De uitbreidingsplannen van het bedrijf hangen samen met de verwachting dat de VS gaan investeren in schonere energiebronnen dan fossiele brandstoffen, waardoor de wereldwijde vraag naar koper zal stijgen. Koper geleidt elektriciteit, buigt gemakkelijk en is recyclebaar, en daarmee is het een cruciaal materiaal voor de meeste vormen van hernieuwbare energie, van wind- en zonne-energie tot elektrische voertuigen. Maar als die ‘schone energie’ afhankelijk wordt van de winning van metalen zoals koper, kan de omgeving worden vervuild.

    Freeport-McMoRan roemt de vele duurzame maatregelen die het bedrijf heeft genomen om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen, maar het lijdt geen twijfel dat koperwinning aanzienlijke risico’s inhoudt voor omliggende gemeenschappen en een bedreiging vormt voor allerlei zaken, uiteenlopend van de watervoorziening en de luchtkwaliteit tot belangrijke locaties voor inheemse culturen.

    Mijnbedrijven graven enorme gaten in de grond, die tot onder de grondwaterspiegel reiken. Zware machines stuwen stof op waardoor de lucht vervuild raakt. Er worden chemicaliën gebruikt om het mineraal uit erts te logen en water dat daaraan wordt blootgesteld, is voor altijd verontreinigd. Sommige projecten, zoals de Tyrone-mijn van Freeport, zullen continu water moeten blijven pompen, zelfs als er geen koper meer te vinden is, om te zorgen dat verontreinigd water uit de mijn niet terugvloeit naar de grondwaterspiegel.

    De vraag naar koper zal naar schatting met 350 procent groeien in 2050, indien de wereld overschakelt op schone energie

    Volgens Chris Berry, een onafhankelijk analist die zich bezighoudt met energiemetalen, is het streven naar schone energie een belangrijke reden voor de toegenomen vraag naar koper, die naar schatting met 350 procent zal groeien in 2050, indien de wereld overschakelt op schone energie. Tussen 2019 tot 2020 is de prijs in de VS al bijna verdubbeld. Dat komt deels omdat de rol van koper in de transitie naar schone energie niet genoeg kan worden benadrukt.  ‘We zullen het elektriciteitsnet echt opnieuw moeten gaan ontwerpen om het schoner, groener en efficiënter te maken. En dat vereist veel meer koper en kopermijnen.’

    Deze realiteit stelt milieuactivisten zoals Allyson Siwik, directeur van het Gila Resources Information Project, een lokale milieuorganisatie in Grant County, voor problemen.

    Lees ook:

    ‘We proberen natuurlijk over te stappen naar een economie met schone energie,’ stelt Siwik. ‘Daar zijn we uiteraard groot voorstander van.’ Ze voegt er echter aan toe: ‘De toename van de wereldwijde vraag naar deze metalen is wel zeer verontrustend voor mij. Het zijn de gemeenschappen in de frontlinie, zoals wij hier in Grant County, die de prijs betalen voor de toegenomen exploratie en uitbreiding van de mijnbouw.’

    De enorme kopermijnen van Chino en Tyrone die eigendom zijn van Freeport-McMoRan, liggen verscholen in landelijke gebieden van Grant County in het zuidwesten van New Mexico en hebben daarom niet de aandacht van Santa Fe, de hoofdstad van de staat. New Mexico staat nationaal gezien op de derde plaats wat koperproductie betreft, en de mijnen bieden werk aan meer dan dertienhonderd mensen. Naarmate de vraag naar koper toeneemt, kan de lokale werkgelegenheid groeien. En daar gokt Freeport-McMoRan op.

    Het winnen van metalen is nu winstgevender is dan ze te recyclen

    In het jaarverslag van 2020 schat het bedrijf dat de vraag naar koper de komende vijf jaar zal verdubbelen als gevolg van de toename van elektrische voertuigen en hernieuwbare technologie.

    ‘Er is toenemende interesse om koper te ontginnen in zowel bestaande als nieuwe mijnen, om zo de energietransitie te ondersteunen,’ bevestigt Holland Shepherd. Hij is manager van het mijnbouwprogramma van het ministerie van Energie, Mineralen en Natuurlijke Hulpbronnen van de staat New Mexico. Zo wil mijnbouwbedrijf Themac Resources in Sierra County de Copper Flat-mijn opnieuw in gebruik nemen.

    Die mijn was begin jaren tachtig kort in bedrijf, maar stopte omdat de prijzen daalden. Themac Resources heeft een mijnbouwvergunning voor twaalf jaar aangevraagd, waarvoor ook voldoende waterrechten moeten worden verworven om de regelgevende instanties van de staat tevreden te stellen. Daarover maken bewoners van het nabijgelegen dorp Hillsboro zich zorgen.

    ‘We zijn voor al ons water afhankelijk van bronnen hier in de stad,’ zegt Gary Gritzbaugh, die al vijfentwintig jaar in Hillsboro woont en voorzitter is van de Hillsboro Mutual Domestic Water Consumers Association. Deze kleine watervereniging bedient tachtig tot negentig klanten en bestaat al meer dan een halve eeuw. ‘Het is een goed systeem,’ zegt hij, maar hij is bezorgd dat de mijn hun bronnen zal uitputten of vervuilen, ook al proberen ingenieurs van het mijnbouwbedrijf de stad gerust te stellen dat verontreinigd water uit de mijn de watervoorziening van Hillsboro niet zal bereiken.

    Voor milieuactivisten die achter vermindering van CO2-uitstoot staan, zijn er geen gemakkelijke oplossingen voor de bedreiging die de winning van koper en andere essentiële mineralen vormt voor gemeenschappen zoals Hillsboro of voor plattelandsbewoners zoals Stewart.

    Recycling

    Noah Long, regiodirecteur van het klimaat- en schone-energieprogramma bij de Natural Resources Defense Council, zegt dat als een energietransitie uitblijft de gevolgen desastreus zullen zijn, en dat sommige gevolgen al zichtbaar zijn. ‘We kunnen het ons niet veroorloven om te wachten,’ meent hij. Maar hij merkt ook op dat er behoefte is aan adequate regulering van mijnen, evenals aan het hergebruik en recyclen van batterijen van elektrische voertuigen.

    Een markt voor het recyclen van dergelijke batterijen, die zo’n tien jaar mee kunnen, kan helpen de vraag naar koper te verminderen en de mijnbouwactiviteiten te beperken in gebieden als New Mexico, waar kopererts overvloedig aanwezig is.  

    ‘We moeten overschakelen naar een beleid dat duidelijke prikkels creëert voor recycling,’ vindt ook Aimee Boulanger, directeur van het Initiative for Responsible Mining Assurance. Ze wijst erop dat het winnen van metalen nu winstgevender is dan ze te recyclen.

    Het recyclen van batterijen voor elektrische voertuigen staat nog in de kinderschoenen

    Vorig jaar werd in de VS naar schatting 35 procent van het koper gerecycled en aan ongeveer een derde van de totale wereldwijde vraag wordt voldaan met gerecycled koper. Maar het recyclen van batterijen voor elektrische voertuigen staat nog in de kinderschoenen. Die batterijen bevatten koper, nikkel, kobalt en lithium; hiervan zijn kobalt en nikkel meestal terug te winnen voor nieuwe batterijen, maar lithium en koper worden opgevangen voor gebruik in andere producten, of gaan verloren tijdens het proces.

    Toen loodzuurbatterijen in 1859 in beeld kwamen, werden ze zelden gerecycled, maar nu kunnen ze gemakkelijk worden afgebroken voor hergebruik. Dat zou een blauwdruk kunnen zijn voor batterijen voor elektrische voertuigen. China heeft al voorlopige regelgeving die fabrikanten aanmoedigt om voorzieningen te treffen voor het inzamelen en recyclen van gebruikte batterijen. Ook de EU heeft een wet in de maak die is gericht op duurzaamheid van batterijen.

    Als elektrische voertuigen het alternatief zijn voor olieslurpende auto’s, dan moet hun ecologische voetafdruk, van de winning van grondstoffen die nodig zijn voor de productie tot het beheer van afval van dat proces, in ogenschouw worden genomen, vindt Boulanger. ‘We moeten eraan werken om die impact te verminderen.’

    Het is ook belangrijk om autofabrikanten en elektronicabedrijven aan te moedigen om samen te werken met leveranciers die op verantwoorde wijze mineralen winnen, zeggen milieuactivisten. Maar uiteindelijk zullen dergelijke mijnen nooit 100 procent veilig zijn volgens Siwik, die zich onlangs bij inheemse stammen en milieugroeperingen heeft aangesloten om de Amerikaanse regering op te roepen om mijnbouwregulering te herzien.

    ‘We moeten de maximale hoeveelheid milieubescherming eisen, met mijnen die zo veilig mogelijk zijn.’ Dat betekent het veilig opslaan van voorraden, voorkomen dat giftige stoffen het grondwater binnendringen, de gevolgen voor de luchtkwaliteit verminderen en ook ervoor zorgen dat mijnen land teruggeven zodra een bepaald mijngebied opgebruikt is. Daarnaast moeten autofabrikanten en elektronicabedrijven worden aangemoedigd om samen te werken met leveranciers die op een verantwoorde manier mineralen winnen.

    Verantwoorde mijnbouw

    Siwik wil dat voor het beoordelen van mijnbouwpraktijken de standaard wordt gebruikt die is opgesteld door het Initiative for Responsible Mining Assurance (IRMA). Het IRMA werd onafhankelijk opgesteld en wijkt af van de normen die worden gehanteerd door de mijnbouwindustrie. Het IRMA kijkt onder meer naar sociale en ecologische verantwoordelijkheid, zakelijke integriteit en ‘de langetermijnplannen voor een positief nalatenschap’ om de prestaties te meten. Resultaten, beoordeeld door een onafhankelijke auditor, bevatten details over mijnbouwactiviteiten, bezochte faciliteiten en interviews die de auditors hebben gehouden met bedrijfsvertegenwoordigers.

    Deze openbare controle omvat ‘alles, van de bescherming van de rechten van inheemse volkeren, tot biodiversiteit en water en tot de gezondheid en veiligheid van werknemers’, aldus Boulanger. Het IRMA heeft al soortgelijke openbare audits uitgevoerd bij een platinamijn in Zimbabwe en een lood-zinkmijn in Mexico. Bedrijven als Tiffany’s, BMW en Ford hebben zich al gecommitteerd aan verantwoorde inkoop, dus als een mijn deel wil uitmaken van hun toeleveringsketens, zullen ze zich aan deze hoge standaard moeten houden, zegt Boulanger. Maar milieuactivisten vrezen dat de grote kopermijnen in New Mexico terughoudend zullen zijn om dergelijke normen te accepteren.

    ‘Zij zijn degenen die een expert betalen en als je wilt dat een expert iets zegt, kun je hem daarvoor gewoon betalen’

    Vorig jaar liet Freeport-McMoRan weten een andere standaard, het Copper Mark Responsible Production Framework, te zullen hanteren. Dat is speciaal ontworpen voor de koperindustrie en is ontwikkeld door de International Copper Association, een invloedrijke handelsgroep. Copper Mark luistert niet naar getroffen gemeenschappen, arbeidsorganisaties, niet-gouvernementele organisaties of mensenrechtenorganisaties, zoals het IRMA dat wel doet. Maar Copper Mark brengt wel rapporten uit op basis van duurzaamheidsnormen. Volgens Holland Shepherd van de staat New Mexico is er niets mis met Copper Mark.

    Gemeenschappen die worden getroffen door mijnactiviteiten staan juist sceptisch tegenover gegevens en rapporten die door de industrie zelf worden verstrekt.

    Zo is plattelandsbewoner Corky Stewart uit Grant County niet overtuigd als het bedrijf hem verzekert dat vervuild water van de geplande Emma B-mijn zijn waterputten niet zal bereiken. ‘Het is de mijn die de gegevens levert, toch?’ zegt hij. ‘Zij zijn degenen die een expert betalen en als je wilt dat een expert iets zegt, kun je hem daarvoor gewoon betalen.’

    Zodra vergunning wordt verleend voor de Emma B-mijn, is een rechtszaak de enige toevlucht die ingezetenen zoals Stewart nog hebben in het geval van waterverontreiniging. En dat vergt aanzienlijke financiële middelen, zegt hij. ‘Ik kan het me niet veroorloven om een eigen hydrologiebedrijf, advocaten, enzovoort in te huren.’

    Lees ook:

  • Huawei neemt niet langer personeel uit de VS aan. Uit Europa des te meer

    Huawei neemt niet langer personeel uit de VS aan. Uit Europa des te meer

    Ondanks Amerikaanse sancties is de Chinese techgigant overal ter wereld op zoek naar technisch talent voor hun ‘strijdmacht’. Nou ja, bijna overal. In Amerika is geen enkele vacature van het bedrijf te vinden.

    Wie dacht dat Huawei onder de druk van de jarenlange Amerikaanse campagne tegen het bedrijf was bezweken, zal er misschien van opkijken dat het zoveel vacatures heeft openstaan voor chipontwerpers in München, softwareontwikkelaars in Istanbul en AI-onderzoekers in Canada, en dat het zowel in China als daarbuiten honderden promovendi wil aantrekken. Deze wervingscampagne is een teken dat het bedrijf verre van verslagen is, maar juist vastberaden op zoek naar nieuwe manieren om te groeien, na de schade die de sancties en de politieke druk van Washington hebben toegebracht aan Huawei’s voorheen zo bloeiende handel in smartphones en telecomapparatuur.

    We hebben de vacatures op de verschillende wervingspagina’s en de officiële LinkedIn-account van het bedrijf geïnventariseerd en vonden honderden posities in Europa en Canada op het vlak van kunstmatige intelligentie, zelfrijdende auto’s, software- en computerinfrastructuur, chipontwikkeling en kwantumcomputers – allemaal terreinen waarop ook de VS zwaar investeert. In dat land heeft Huawei op deze gebieden momenteel echter geen vacatures.

    De Amerikaanse sancties legden op pijnlijke wijze de zwakke punten bloot in de toeleveringsketens van Huawei

    ‘In die nieuwe, opkomende vakgebieden kan Huawei het niet met lokaal talent alleen af, ze hebben ze internationaal talent nodig om technische vooruitgang te boeken en als bedrijf concurrerend te blijven,’ zegt Chiu Shih-fang, een specialist op het gebied van technologische productieketens bij het Taiwan Institute of Economic Research. ‘Vroeger trok Huawei jong talent aan door universiteiten donaties te geven of onderzoeksprogramma’s te financieren, maar dat wordt door de geopolitieke perikelen nu bemoeilijkt. Ze moeten dus andere manieren vinden om te zorgen dat hun kweekvijver van diverse talenten blijft groeien. Door in meerdere landen massaal mensen aan te nemen bijvoorbeeld.’

    De oprichter van Huawei, Ren Zhengfei, geeft dat zelf ook toe en heeft zich voorgenomen in 2021 minstens achtduizend pas afgestudeerde mensen in dienst te nemen en het budget voor onderzoek sterk uit te breiden. ‘2021 en 2022 worden de meest kritieke en uitdagende jaren voor het voortbestaan en de strategische ontwikkeling van Huawei. Talent speelt daarbij een sleutelrol,’ zo zei hij in een toespraak binnen het bedrijf waarvan wij de transcriptie hebben ingezien. Hij zei verder dat het bedrijf dit jaar nog ‘enkele miljarden dollars’ in toonaangevende technologieën wil steken, bovenop het normale R&D-budget.

    Bedreiging voor de nationale veiligheid

    Dat wervingsoffensief en die openlijke financiële injectie getuigen van een bewuste poging van Huawei om zijn technologische voorsprong te behouden en zo mogelijk zelfs te vergroten, in weerwil van de Amerikaanse tegenwerking die onder president Trump is ingezet. Het was Trumps regering die Huawei in mei 2019 een bedreiging voor de nationale veiligheid noemde en het op de zogenaamde Entity List plaatste van bedrijven waaraan Amerikaanse technologie niet zomaar mag worden verkocht. Om het hoofd boven water te houden, zocht Huawei toen zijn toevlucht bij leveranciers buiten de VS, waarop Washington het net van de handelsbeperkingen nog strakker aanhaalde: in 2020 verbood de Amerikaanse regering ook buitenlandse leveranciers om zonder voorafgaande toestemming producten met Amerikaanse technologie aan Huawei te leveren.

    De Amerikaanse sancties legden op pijnlijke wijze de zwakke punten bloot in de toeleveringsketens van Huawei, met name voor de geavanceerde chips waar hun apparaten op draaien. Zoals wij hier al eerder meldden, probeert Huawei daar iets aan te doen door zijn investeringen in Chinese chipfabrikanten flink op te schroeven. Ook onder de in januari aangetreden Biden lijken de maatregelen immers niet te worden versoepeld. De Amerikaanse minister van Handel Gina Raimondo zegt geen reden te zien om bedrijven van de zwarte lijst te halen en Huawei zegt zelf ook te verwachten dat het Amerikaanse verbod ‘een campagne van de lange adem’ zal zijn. Daarom richt het zich in zijn overlevingsstrategie niet meer alleen op de bestendiging van bestaande bedrijfssegmenten, zoals smartphones, maar ook op de uitbreiding met nieuwe activiteiten.

    En die trend is zichtbaar in het huidige wervingsoffensief. In München is Huawei verschillende ontwikkelingsteams aan het werven voor draadloze chipsets en chips voor de autoindustrie – München is ook de thuisbasis van BMW. Het Chinese bedrijf zet groot in op geavanceerde autotechnologie. Het werft niet alleen veel ingenieurs aan op het vlak van autotechniek en zelfrijdende systemen, maar werkt sinds kort ook met de Chinese autofabrikant Seres samen aan de ontwikkeling van ‘intelligente’ elektrische voertuigen. Verder heeft Huawei in München een laboratorium voor kwantumcomputers en optische computers. De wereld van de kwantumcomputers, ontworpen volgens de principes van de kwantummechanica en daardoor krachtiger dan conventionele supercomputers, is een cruciaal strijdperk voor de grootste technologiebedrijven ter wereld, waaronder IBM, Intel en Google.

    Software is een prioriteit geworden nadat de hardwaretak van het bedrijf door de Amerikaanse sancties onderuit werd gehaald

    Huawei’s onderzoekscentrum in Istanbul, zijn belangrijkste hub voor software-ontwikkeling buiten China, is ook op zoek naar meer dan veertig nieuwe werknemers. Software is een prioriteit geworden nadat de hardwaretak van het bedrijf door de Amerikaanse sancties onderuit werd gehaald. Op dit vlak werkt Huawei onder meer aan de ontwikkeling van HarmonyOS, zijn alternatief voor Googles besturingssysteem Android. In Canada, Finland, Zweden en Rusland zijn er de afgelopen maand verschillende vacatures bijgekomen voor AI-onderzoek en computerarchitectuur, en het bedrijf is ook op zoek naar wetenschappers voor zijn onderzoekscentrum in Zürich.

    Verder neemt Huawei ook in China honderden ingenieurs aan en is het bereid om goed te betalen voor toptalent. Een ervaren ingenieur verdient bij Huawei gemiddeld 191.024 dollar per jaar, inclusief bonussen. Ter vergelijking: volgens een overzicht van het wervingsplatform Glassdoor bedraagt het gemiddelde basissalaris voor dezelfde functie bij Google 161.733 dollar. Toptalent werd door Ren in zijn recente toespraak ‘van cruciaal belang voor elke strijd’ genoemd. ‘We hebben geld en ruimte genoeg om wereldwijd talent in huis te krijgen,’ hield hij zijn leidinggevenden voor, en hij spoorde ze aan op zoek te gaan naar veelbelovende kandidaten om de ‘strijdmacht’ van het bedrijf zo snel mogelijk mee uit te breiden. Volgens Huawei’s laatste rapport over maatschappelijk verantwoord ondernemen telde het bedrijf in 2019 op zijn totale personeelsbestand van 190.000 mensen al meer dan 37.000 buitenlandse werknemers.

    Verlies

    De vraag is alleen of deze wervings- en investeringsinitiatieven genoeg zijn om de klappen te compenseren die Huawei kreeg in de bedrijfsonderdelen die van oudsher het best rendeerden: smartphones en telecomhardware. Het is nog steeds wereldwijd de grootste fabrikant van telecomapparatuur, maar begint in die sector buiten China snel marktaandeel te verliezen, aldus Stephane Teral, hoofdanalist bij LightCounting Market Research. ‘Huawei heeft in heel Europa meer dan 90 procent van zijn marktaandeel verloren,’ zegt hij. ‘Meer dan veertig 5G-contracten gingen daar naar Ericsson, en ook elders hebben ze het overal zwaar te verduren, behalve in Rusland en een paar landen in Zuidoost-Azië.’ Volgens de ervaren telecomanalist trekt de VS geld uit om Ethiopië en andere landen in Afrika en het Midden-Oosten over te halen hun Huawei-apparatuur te vervangen. ‘Maar Huawei zal het hoe dan ook goed blijven doen in China, de grootste markt voor 4G en 5G ter wereld, en die trend houdt nog wel even aan,’ aldus Teral.

    Ondertussen kelderde Huawei’s marktaandeel op de mondiale smartphonemarkt naar 4 procent in het eerste kwartaal van 2021, waar het nog 18 procent was geweest in datzelfde kwartaal van het jaar ervoor, toen het de op één na grootste smartphonefabrikant na Samsung was, volgens cijfers van Counterpoint Research. Eind vorig jaar verkocht Huawei zijn budgetmerk Honor aan een groep investeerders onder aanvoering van de gemeentelijke overheid van Shenzhen. En HiSilicon Technologies, ooit China’s grootste ontwikkelaar van mobiele chips en een kroonjuweel van de Huawei-groep, is aan het kwakkelen sinds het door de Amerikaanse exportbeperkingen geïsoleerd werd van zijn belangrijkste productiepartner, Taiwan Semiconductor Manufacturing Co.

    Maar in andere opzichten heeft Huawei het tij weer mee: de ambitie om een zelfstandige productieketen voor chips op te zetten is helemaal in lijn met de doelstellingen van Beijing op dat vlak. China lanceerde in 2014 het zogenaamde ‘Grote Fonds’ om zijn eigen chipindustrie op te zetten. Toen Amerika in 2019 de druk op Huawei begon op te voeren, stak Beijing nog eens 204 miljard yuan (ruim 30 miljoen dollar) extra in dat fonds.

    ‘Of deze Chinese bedrijven hun buitenlandse tegenhangers echt kunnen vervangen, zal in de praktijk nog moeten blijken’

    Volgens onze analyse van cijfers die te vinden zijn bij Qichacha, een Chinese verzamelaar van bedrijfsgegevens, had Huawei in juni van dit jaar al in tien bedrijven geïnvesteerd die te maken hebben met de productie van chips. Dat betreft dan onder meer Rainbow Simulation Technologies en LEDA Technology, die software leveren voor het ontwerpen van chips – een sector die gedomineerd wordt door Amerikaanse leveranciers als Synopsys en Cadence Design Systems. Het in november opgerichte LEDA Technology zegt dat het zijn missie is om ‘China zelfredzaam te maken op het gebied van EDA-tools’ en vindt veel steun bij de overheid en particuliere klanten. Rainbow Simulation zegt dat zijn ontwerpsoftwaretools bruikbaar zijn voor verschillende soorten chips, telecommunicatiesystemen en defensie- en ruimtevaarttechnologie.

    In februari heeft Huawei een belang van 10 procent gekocht in het in Shanghai gevestigde Bonotec Electronic Materials, een fabrikant van hechtmiddelen die worden gebruikt bij de productie van halfgeleiders en beeldschermen. Tot de belangrijkste aandeelhouders van Bonotec behoren een investeringstak van het Grote Fonds en China’s grootste chipproducent, Semiconductor Manufacturing International Co.

    De investeringen van Huawei strekken zich inmiddels ook uit tot de apparatuur voor het produceren van chips, eveneens een sector die lange tijd is gedomineerd door Amerikaanse leveranciers als Applied Materials, Lam Research en KLA. Het heeft een belang genomen van ongeveer 5 procent in Beijing RSLaser Opto-Electronics Technology, een door de Chinese overheid gesteunde producent van lasers die gebruikt worden in lithografiemachines. Beijing RSLaser zegt in een openbare verklaring (te vinden bij Qichacha) dat het ‘de Chinese ambitie ondersteunt om zelfstandiger te worden in het maken van apparatuur voor chipproductie.’ Huawei wilde zelf geen commentaar geven op zijn investeringsstrategie.

    Er is natuurlijk geen enkele garantie dat zulke investeringen zich ook uitbetalen. ‘Huawei probeert zijn kwetsbaarheid in de toeleveringsketen van chips te verhelpen door opkomende Chinese aanbieders te helpen en stimuleren,’ zegt Chiu Shih-fang. ‘Maar of deze Chinese bedrijven hun buitenlandse tegenhangers echt kunnen vervangen, zal in de praktijk nog moeten blijken.’

    Nieuwe Infrastructuur Initiatief

    Toch lijken de inspanningen van Huawei wel vruchten af te werpen. In de bedrijfsonderdelen voor smartphones en telecomapparatuur, in 2020 nog goed voor respectievelijk 54 procent en 34 procent van de totale bedrijfsomzet, is de groei weliswaar gestagneerd, maar de afdeling bedrijfsdiensten groeit snel. Dit onderdeel levert clouddiensten en oplossingen voor digitale transformatie, voornamelijk voor overheidsinstanties, en zag zijn inkomsten vorig jaar met 23 procent stijgen, de snelste groei van alle onderdelen binnen het bedrijf. En China’s Nieuwe Infrastructuur Initiatief, dat vooral gericht is op de invoering van 5G-netwerken en digitale transformatie, levert Huawei veel omzet op door de vraag naar 5G-basisstations en apparatuur voor clouddiensten.

    ‘Nu Huawei in Amerika zo onder vuur ligt, doet het er goed aan om te blijven investeren in onderzoek en ontwikkeling en innovatie, en om zich te blijven ontwikkelen op terreinen waar de VS niet zulke strenge beperkingen kan opleggen,’ zegt Donnie Teng, een technologieanalist bij Nomura Securities. ‘Zo kan Huawei zijn leger aan talent misschien vasthouden in afwachting van nieuwe kansen in de toekomst. Je kunt beter rustig blijven en vechten voor je leven dan te snel de handdoek in de ring gooien.’

  • Westen vastbesloten om Oekraïne te beschermen tegen ‘Russische agressie’

    Westen vastbesloten om Oekraïne te beschermen tegen ‘Russische agressie’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Pr-bedrijven belemmeren klimaatdebat in VS

    » Myanmar: Straf Aung San Suu Kyi verlaagd van vier naar twee jaar

    De leiders van de Verenigde Staten, Duitsland, Italië, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk benadrukten maandag de noodzaak om de soevereiniteit van Oekraïne te beschermen tegen de aanhoudende Russische vijandigheid, meldde Deutsche Welle. De gesprekken over Oekraïne vinden plaats in de aanloop naar een geplande videoconferentie op dinsdag tussen de Amerikaanse president Joe Biden en zijn Russische ambtgenoot Vladimir Poetin.

    De Duitse radiozender herinnert eraan dat eind vorige week ‘Amerikaanse media meldden dat de inlichtingendiensten geloofden dat Poetin een invasie met een troepenmacht van 175.000 man aan het voorbereiden was’.

    Lees ook:

  • Pr-bedrijven belemmeren klimaatdebat in VS

    Pr-bedrijven belemmeren klimaatdebat in VS

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Westen vastbesloten om Oekraïne te beschermen tegen ‘Russische agressie’

    » Myanmar: Straf Aung San Suu Kyi verlaagd van vier naar twee jaar

    Pr-bureaus sturen discussie over klimaatbeleid

    In de VS spelen pr-bedrijven een belangrijke rol in het publieke debat over klimaat- en energiebeleid. Ze hebben de afgelopen dertig jaar een sleutelrol gespeeld bij het verspreiden van desinformatie en het belemmeren van maatregelen tegen klimaatverandering, door voor de fossiele brandstofindustrie campagnes op te zetten waarin de ernst van klimaatverandering werd gebagatelliseerd, en door de industrie gewenste oplossingen te positioneren als de te volgen strategie, schrijft EcoWatch.

    Dit blijkt uit een studie van Robert J. Brulle en Carter Werthman van Brown University in Providence, Rhode Island. De onderzoekers bekeken 214 organisaties in vijf grote sectoren – steenkool/staal/spoor, olie en gas, nutsbedrijven, hernieuwbare energie en de milieubeweging – en ontdekte dat elektriciteitsbedrijven het vaakst pr-bureaus inschakelden, gevolgd door olie- en gasbedrijven. Die organisaties gebruikten voornamelijk een handjevol grote pr-bedrijven, zoals Edelman, Glover Park Group, Cerrell en Ogilvy.

    ‘Pr-bedrijven vormen een groot deel van de propagandamachinerie van bedrijven en ze sturen de manier waarop Amerikanen denken over de problematiek’, aldus Robert Brulle.

    Lees ook:

  • VS: Huisje van 30 m2 verkocht voor 1 miljoen dollar

    VS: Huisje van 30 m2 verkocht voor 1 miljoen dollar

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Filipijnen: Favoriete kandidaat van Duterte trekt zich terug

    » Ryanair boos om coronamaatregelen

    Huizenprijzen in de VS zijn het afgelopen jaar met 20 procent gestegen

    Nieuwe kopers telden onlangs 1.025.000 dollar, circa 904.000 euro, neer voor een huisje van 30,5 vierkante meter in het Californische Santa Cruz, bericht Business Insider. De gemiddelde verkoopprijs van huizen in de VS is het afgelopen jaar met ongeveer 20 procent gestegen en vooruitblikkend voorspelt Goldman Sachs dat de prijzen in 2022 met nog eens 16 procent kunnen stijgen.

    Lees ook:

  • Lokale kranten in de VS bedreigd door overname hedgefonds

    Lokale kranten in de VS bedreigd door overname hedgefonds

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Extreem weer in Italië neemt toe

    » Lokale kranten in de VS bedreigd door overname hedgefonds

    Lokale krantenredacties gealarmeerd door overname

    Een overnamevoorstel van miljoenen dollars zou ruim twintig lokale kranten in het Amerikaanse Midden-Westen in bezit kunnen brengen van een in New York gevestigd hedgefonds dat bekendstaat om het ‘uitbenen’ van zijn kranten, schrijft Poynter, een lokaal dagblad uit St.-Petersburg in Florida. Alden Global Capital wil Lee Enterprises Inc., eigenaar van onder meer de St. Louis Post-Dispatch, de Omaha World-Herald en de Sioux City Journal, kopen voor 24 dollar per aandeel, en dat leidde tot alarm op allerlei redactiekantoren.

    Alden is een hedgefonds dat met dagbladen als The Denver Post en The Mercury News een van de grootste kranteneigenaren is geworden in de Verenigde Staten en het heeft een beruchte reputatie opgebouwd als het gaat om kostenbesparingen en inkrimping van het personeelsbestand. Alden kocht eerder dit jaar Tribune Publishing, eigenaar van kranten als The Chicago Tribune en The Baltimore Sun. Kathy Kiely van de Missouri School of Journalism noemt Aldens voorgestelde aankoop van Lee een ‘ramp voor de democratie‘.

    Lees ook:

  • Amerikaanse apotheken verantwoordelijk gehouden voor opioïdencrisis

    Amerikaanse apotheken verantwoordelijk gehouden voor opioïdencrisis

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Geen WTA-toernooien meer in China vanwege affaire-Peng Shuai

    » Tekort aan groene waterstof in de EU belemmert energietransitie

    Historische uitspraak in opioïdenzaak

    Een federale jury in de VS heeft geoordeeld dat apotheekketens CVS, Walgreens en Walmart verantwoordelijk zijn voor onzorgvuldige distributie van opioïden in twee districten in Ohio, bericht The Daily Beast. Volgens de districten heeft de drieste hoeveelheid pillen die aan patiënten werd uitgedeeld, geleid tot honderden sterfgevallen door overdoses en bijgedragen aan de ongebreidelde opioïdencrisis die talloze families heeft verwoest. Advocaten zeggen dat het buitensporige aantal pillen en de daaropvolgende sterfgevallen elk district ongeveer 1 miljard dollar hebben gekost.

    Het is de eerste keer dat grote ketens verantwoordelijk worden gehouden voor hun rol in de crisis die de afgelopen twintig jaar aan minstens een half miljoen Amerikanen het leven heeft gekost. Woordvoerders van CVSHealth en Walgreens zeggen dat ze het vonnis zullen aanvechten en beweren dat ‘veel factoren hebben bijgedragen aan de zaak rond opioïdenmisbruik’. Een van hun advocaten legt de schuld bij ‘farmaceutische fabrikanten die artsen hebben misleid om veel te veel pillen voor te schrijven’.

    Lees ook:

  • Vrouw van drugsbaas ‘El Chapo’ veroordeeld tot drie jaar gevangenis in VS

    Vrouw van drugsbaas ‘El Chapo’ veroordeeld tot drie jaar gevangenis in VS

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Italiaans antivax-raadslid verwijst naar Joodse senator met Auschwitz-nummer

    » Steeds meer Japanse bedrijven verkopen hun vastgoed

    Emma Coronel Aispuro is veroordeeld voor internationale drugshandel

    Emma Coronel Aispuro is dinsdag door een Amerikaanse federale rechter veroordeeld tot drie jaar gevangenisstraf voor drie strafbare feiten die verband houden met internationale drugshandel en haar relatie met het Sinaloakartel, een criminele organisatie uit Mexico die werd geleid door haar man, Joaquín ‘El Chapo’ Guzmán, meldt de Mexicaanse krant El Universal.

    Tijdens de hoorzitting in Washington vroeg Coronel om vergeving. ‘Ik wil mijn oprechte spijt betuigen voor alle veroorzaakte schade.’ De jonge vrouw zei ook dat ze niet wilde dat haar dochters zonder beide ouders zouden opgroeien, aangezien haar echtgenoot een levenslange gevangenisstraf uitzit in een gevangenis in Colorado.

    Lees ook:

  • Nicaragua stapt uit Organisatie van Amerikaanse Staten

    Nicaragua stapt uit Organisatie van Amerikaanse Staten

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Buitenlanders verlaten Ethiopië vanwege oprukkende burgeroorlog

    » Samsung bouwt chipfabriek in Texas om tekort aan te pakken

    Nicaragua hekelt macht VS in samenwerkingsverband

    Denis Moncada, minister van Buitenlandse Zaken van Nicaragua, heeft vorige week aangekondigd dat zijn land procedures is begonnen om zich terug te trekken uit de Organisatie van Amerikaanse Staten (OAS), omdat deelname ‘niet beantwoordt aan de belangen van de respectieve volkeren’, bericht persbureau MercoPress.

    Moncada voegde daaraan toe dat de OAS profiteert van de ondergeschiktheid van sommige regeringen aan andere belangen; dat is volgens hem de reden waarom zijn land het OAS-handvest opzegt. Volgens Moncada wordt de OAS namelijk door de Verenigde Staten gebruikt als instrument om zich te kunnen mengen in de interne aangelegenheden van de naties in de regio.

    Lees ook:

  • Samsung bouwt chipfabriek in Texas om tekort aan te pakken

    Samsung bouwt chipfabriek in Texas om tekort aan te pakken

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Nicaragua stapt uit Organisatie van Amerikaanse Staten

    » Buitenlanders verlaten Ethiopië vanwege oprukkende burgeroorlog

    Nieuwe chipfabriek is grootste investering van Samsung in de VS

    Samsung zet voor 17 miljard doller een chipfabriek neer in Texas en hoopt zo mede het wereldwijde tekort aan halfgeleiders aan te pakken. Deze grootste investering van de Zuid-Koreaanse elektronicagigant ooit in de VS creëert direct tweeduizend banen en duizenden meer als de faciliteit volledig operationeel is in de tweede helft van 2024, schrijft CNN.

    Lees ook:

  • In de secundaire kunsthandel draait het meer om ‘markt’ dan om ‘kunst’

    In de secundaire kunsthandel draait het meer om ‘markt’ dan om ‘kunst’

    Vier jaar na het openen van zijn eerste galerie draaide kunsthandelaar Inigo Philbrick een omzet van 130 miljoen dollar – een exorbitant hoog bedrag waar hij graag mee te koop liep. Maar zijn methodes hield hij liever voor zichzelf. Welkom in de wereld van flippen, wired fraud en spelers die betrokken zijn aan beide uiteinden van transacties van zeven cijfers.

    ‘Het toerismebureau van Vanuatu, een eiland in de buurt van de Australische kust, beweert dat “echtparen, gezinnen, adrenalinejunkies en rustzoekers” er allemaal genoeg te beleven zullen hebben’, schreef David Jenkins vorig jaar in zijn artikel ‘The Inigo Philbrick Saga: From Wunderkind To Art Fraudster’ dat op de website van the Center for Art Law in Brooklyn werd gepubliceerd.

    ‘Sinds kort wil het bureau voor toerisme misschien nog wel een ander type bezoeker aan die lijst toevoegen: voortvluchtige kunsthandelaren’, ging Jenkins verder. Want door samenwerking van het Amerikaanse ministerie van Justitie en de lokale autoriteiten werd Inigo Philbrick, een in Miami gevestigde dealer die gespecialiseerd is in hedendaagse kunst, op 11 juni 2020 gearresteerd op een van Vanuatu’s markten.’

    De kunsthandelaar was sinds oktober 2019 op de vlucht want, schreef Eileen Kinsella destijds voor ArtNet News: ‘In de afgelopen acht maanden stapelden zich civiele rechtszaken op waarin Philbrick ervan wordt beschuldigd dat hij voor tientallen miljoenen dollars aan kunstwerken heeft gestolen, verkoopopbrengsten heeft verduisterd, geld heeft geleend met kunst als onderpand die hij niet bezat en overlappende aandelen van kunstwerken heeft verkocht. De rechtszaken werpen een licht op de duistere kanten van de kunstmarkt en de byzantijnse financiële manoeuvres die achter de schermen worden uitgevoerd om prijzen op te krikken en de identiteit te verdoezelen van spelers die betrokken zijn aan beide uiteinden van transacties van zeven cijfers.’

    Reputatie

    ‘Velen van ons zouden op drieëndertigjarige leeftijd waarschijnlijk niet in staat zijn om vermogende individuen en organisaties te bedriegen’, schreef Jenkins vorig jaar, ‘maar de achtergrond en geschiedenis van Philbrick in de kunstindustrie verklaren in hoge mate hoe hij zo snel bekendheid kon verwerven. Philbrick is de zoon van Harry Philbrick, de voormalig directeur van het Aldrich Contemporary Art Museum in Ridgefield, Connecticut en oprichter van de non-profit kunstorganisatie Philadelphia Contemporary. Zijn moeder is Jane Philbrick, een veel tentoongestelde kunstenaar en parttime docent aan de New School’s Parsons Fine Arts School of Art, Media, and Technology met een master in design van de Harvard University.

    Philbrick Junior ging naar de prestigieuze Goldsmiths University in Londen, gespecialiseerd in kunst en design, toevallig ook de alma mater van zijn vader, aldus The New York Times. In 2010, na zijn opleiding, begon Philbrick een stage bij White Cube, de gerenommeerde galerie van Jay Joplin voor hedendaagse kunst in Londen. Binnen een jaar promoveerde Philbrick van stagiair tot verkoopdirecteur secundaire markt en in 2013 opende hij zijn eigen galerie in Londen, met steun van Jopling, later in 2018 gevolgd door een tweede vestiging in Miami.’

    Philbrick verwierf al snel een reputatie bij internationale verzamelaars en investeerders als expert van hippe, gewilde hedendaagse kunstenaars zoals Rudolf Stingel, Wade Guyton en Christopher Wool. In 2017 meldde zijn galerie een omzet van ongeveer 130 miljoen dollar, en Philbrick liet zijn rijkdom breed hangen door veelvuldig te reizen met privéjets, maatpakken van 7000 dollar en horloges van 55.000 dollar te dragen en door recordbiedingen op veilingen te doen. Een dergelijk snel en eclatant succes had misschien al eerder tot opgetrokken wenkbrauwen moeten leiden en het is niet echt verrassend dat Philbrick ten val kwam.

    Secundaire kunstverkopen lijken vaak meer op aandelenhandel dan op de verkoop van schilderijen en sculpturen

    Philbrick liep uiteindelijk tegen de lamp omdat hij, volgens de aanklachten, zijn klanten heeft opgelicht door ‘onder valse en frauduleuze voorwendselen, verklaringen en beloften te hebben verstrekt’ en door valse namen en handtekeningen te gebruiken bij het opstellen van verkoopcontracten.’ Zijn handelen wordt in Amerika ‘wire fraud’ genoemd: fraude waarbij gebruikgemaakt is van telecommunicatie of internet.

    Om de aanklachten tegen Philbrick te begrijpen, schrijft Jenkins, is het nuttig om te kijken naar het ecosysteem waarin hij zijn zaken deed, een wereld ‘waarin het meer draait om het woord “markt” dan om het woord “kunst”.’

    Philbrick, aldus Jenkins, ‘opereerde voornamelijk op de secundaire kunstmarkt en kunstwerken die al een aantal keren van eigenaar waren veranderd werden door hem verkocht aan investeerders, verzamelaars en partijen die mogelijk nooit in de buurt zijn geweest van de kunst die ze kochten. Beschrijvingen van secundaire kunstverkopen lijken vaak meer op aandelenhandel dan op de verkoop van schilderijen en sculpturen. Dergelijke verkopen houden vaak in dat klanten dealers zoals Philbrick miljoenen dollars betalen voor een volledig of gedeeltelijk eigendomsbelang in kunstwerken met het doel ze opnieuw te verkopen zodra de prijs voldoende is gestegen (een praktijk die bekendstaat als “flippen”), en dat allemaal zonder dat de betrokken partijen ooit daadwerkelijk bezit van de kunst nemen.’ 

    Lees ook:

    De belangrijkste wanpraktijken waarvan Philbrick wordt beschuldigd houden verband met liegen tegen zijn klanten over eigendom, beschikbaarheid en prijzen van kunstwerken. In sommige gevallen kwam het erop neer dat de som van de veronderstelde eigendomsaandelen van meerdere partijen in een werk meer dan 100 procent bedroeg.

    In oktober en november 2019 begonnen de bewijzen tegen Philbrick zich op te stapelen en Amerikaanse opsporingsdiensten noteerden hem als ‘voortvluchtige’ met openstaande vorderingen voor een bedrag van meer dan 20 miljoen dollar. Hij werd uiteindelijk in juli 2020 gevonden op het eiland Vanuatu in de Stille Oceaan, waar hij opvallend weinig deed om zijn identiteit te verbergen. Hij gebruikte zijn echte naam op het eiland, verwierf bekendheid bij de lokale gemeenschap en schepte soms op over zijn eerdere betrokkenheid bij de kunstscene.

    Realityster

    Een jaar geleden onthulde Philbricks partner, de Britse realityster Victoria Baker Harber, dat zij en Philbrick begin 2019 in het geheim getrouwd zijn door een sjamaan in Mexico. Ze beviel vorig jaar oktober van hun dochter Gaia-Grace en maakte het nieuws bekend via een fotoshoot in de Britse versie van Hello! Magazine, voorzien van juichende teksten: ‘“Mijn wereld veranderde op het moment dat Gaia werd geboren”, zegt de 33-jarige voormalige Made in Chelsea-ster. “Wat ik voor Gaia voel is meer dan liefde; het is een instinct dat overneemt. De tweede keer dat ik haar zag, haar vasthield, wist ik meteen dat ik haar zal beschermen zolang ik leef.”’

    Maar, treurt Hello! met haar mee, ‘Ondanks haar opgetogenheid is Victoria’s nieuwe rol nu ze aan het moederschap begint, getint met hartzeer. De grote afwezige in hun leven die al deze mijlpaalmomenten moet missen, is Gaia’s vader, Victoria’s Amerikaanse verloofde, Inigo Philbrick. De drieëndertigjarige kunsthandelaar, die galerieën runde in Londen en Miami en wereldwijd bemiddelde in transacties van miljoenen ponden, werd gearresteerd op beschuldiging van fraude toen Victoria vijf en een halve maand zwanger was.’

    ‘Ik kan niet wachten op de dag dat hij haar eindelijk kan ontmoeten’, zei de kersverse moeder over man en dochter in Hello!, maar dat zou nog wel eens een tijdje kunnen duren, want inmiddels is de rechtszaak tegen de in ongenade gevallen kunsthandelaar in de laatste fase beland. Volgens Artnet News pleitte Philbrick op 18 november schuldig tegenover de federale rechtbank in Manhattan en daarmee riskeert hij tot twintig jaar gevangenisstraf. De rechter doet daarover volgend jaar maart uitspraak.

    De kunstmarkt is sterk afhankelijk van niet veel meer dan een gevoel van vertrouwen

    Philbrick zegt bereid te zijn om zo’n 86,7 miljoen dollar te overhandigen aan de autoriteiten, het bedrag waar de totale fraude om zou draaien, en heeft beloofd een aantal schilderijen te retourneren, waaronder een Christopher Wool en een Wade Guyton. Ook zal hij zijn slachtoffers een nog nader door de rechter te bepalen bedrag terugbetalen.

    Hij zit nu al bijna anderhalf jaar vast na zijn arrestatie op Vanuatu. De rechter weigerde hem destijds op borgtocht vrij te laten, omdat hij het met de aanklagers eens was dat Philbrick een vluchtrisico kon vormen. Sindsdien verbleef hij in penitentiaire inrichtingen in Manhattan en Brooklyn. De vestigingen van zijn kunsthandel in Londen en Miami zijn gesloten.

    Hoewel de volledige gevolgen van de zaak van Philbrick pas duidelijk zullen zijn als het stof is neergedaald, schrijft Jenkins, is het duidelijk hoezeer het ontbreekt aan transparantie en regulering op de kunstmarkt, hetgeen ook werd bevestigd in een rapport van de Amerikaanse Senaat over de gevolgen van lakse Amerikaanse belastingwetgeving en antiwitwasregels op de kunstmarkt: ’de kunstindustrie is grotendeels niet gereguleerd.’ De kunstmarkt is een plek waar regelmatig transacties van miljoenen dollars plaatsvinden, maar waar geen gecentraliseerde database bestaat waarin het eigendom van kunstwerken is vastgelegd, zoals bijvoorbeeld het geval is bij onroerend goed. Dat maakt de kunstmarkt sterk afhankelijk van niet veel meer dan ‘een gevoel van vertrouwen’, aldus Jenkins.

    Gebrek aan berouw

    ‘Inigo aanvaardde de volledige verantwoordelijkheid voor zijn daden en zal de rest van zijn leven boeten voor zijn misdaden’, aldus zijn advocaat Jeffrey Lichtman na de schuldigverklaring in een e-mail aan ArtNet News. ‘Hoewel zijn acties oneerlijk en crimineel van aard waren, maakte hij deel uit van een industrie die van top tot teen ziek is, waar dit soort gedrag helaas alledaags is. Dat gezegd hebbende, biedt hij zijn slachtoffers zijn excuses aan en zal hij er alles aan doen om ze tevreden te stellen.’

    De advocaat van de klagers gebruikte iets andere bewoordingen. ‘Na de afgelopen zeventien maanden in hechtenis te hebben doorgebracht, was het schokkend om zijn schijnbaar totale gebrek aan berouw te zien toen hem werd gevraagd waarom hij deze misdaden beging’, aldus advocaat Judd Grossman, die verschillende slachtoffers vertegenwoordigt, waaronder Aleksander ‘Sasha’ Pesko, die miljoenen verloor in deals met Philbrick rond kunstwerken van Rudolph Stingel en Jean-Michel Basquiat.

    Toen de rechter vroeg waarom hij zijn misdaden had begaan, draaide Philbrick niet echt om de hete brij heen. Zijn antwoord bestond uit één woord: ‘Geld.’

    Lees ook: