Onderwerpen: Economie

  • VS: ministerie van Defensie wil bezuinigingen op het leger doorvoeren

    VS: ministerie van Defensie wil bezuinigingen op het leger doorvoeren

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Egypte: archeologen ontdekken oude koninklijke graftombe in Luxor

    » Israël: gijzelaarsforum bevestigt dood van gezin Bibas

    Het gaat om 8 procent van het budget van het Pentagon

    Het Amerikaanse ministerie van Defensie zei woensdag dat het aan het Pentagon een herziening van de uitgaven had bevolen. Het wil zo’n 50 miljard dollar die nu naar het leger gaan, besteden aan programma’s die meer in lijn liggen met de ‘prioriteiten’ van Donald Trump. Dit bevel kwam na de publicatie van een artikel in The Washington Post waarin grote bezuinigingen op het leger werden aangekondigd. Volgens de krant had minister van Defensie Pete Hegseth zijn teams aangespoord om zich in te stellen op een bezuiniging van 8 procent op het budget van het Pentagon, oftewel tientallen miljarden dollars per jaar, gedurende vijf jaar.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Dit verbazingwekkende voorstel zal zeker op interne weerstand en op hevige oppositie bij beide partijen in het Congres stuiten,’ aldus The Washington Post. Als de bezuinigingen die de krant voorstelt worden bevestigd, kan het budget van het Amerikaanse leger, ’s werelds grootste militaire macht, binnen vijf jaar met bijna 300 miljard dollar worden verminderd.

  • Argentinië: inflatie op laagste punt in vier jaar

    Argentinië: inflatie op laagste punt in vier jaar

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Aanslag in München: Scholz belooft de Afghaanse verdachte te deporteren

    » Macron: ‘Vrede in Oekraïne mag geen capitulatie betekenen’

    Alleen tijdens de coronapandemie was de inflatie nog lager

    De inflatie in Argentinië is in januari gestegen tot 2,2 procent, ‘het laagste niveau sinds het aantreden van Javier Milei’ in december 2023, aldus Clarín. Voor een lager maandelijks inflatiecijfer (1,9 procent) moet je teruggaan tot juli 2020, toen de economie vertraging opliep door de covid-19-pandemie, merkt het Argentijnse dagblad op. Na twaalf maanden Milei staat het inflatiecijfer op 84,5 procent, nog steeds een van de hoogste ter wereld, maar sterk gedaald ten opzichte van eind 2023 (211,4 procent) en 2024 (117,8 procent).

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De post met de grootste stijgingen in januari was de horeca (5,3 procent) als gevolg van stijgingen in verband met de vakantieperiode. Daarna volgden huisvesting, water, elektriciteit, gas en andere brandstoffen (4 procent) als gevolg van stijgingen van de huishuur en aanverwante uitgaven. De posten die de kleinste veranderingen vertoonden in januari 2025 waren onderwijs (0,5 procent), kleding en schoeisel. De twee laatstgenoemde posten waren de enige die deflatie vertoonden met een daling van 0,7 procent.

  • Donald Trump kondigt tariefverhogingen aan voor China, Canada en Mexico

    Donald Trump kondigt tariefverhogingen aan voor China, Canada en Mexico

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Duitsland inventariseert zijn schuilkelders met het oog op een eventuele aanval

    » Washington: ‘Een staakt-het-vuren in Libanon is dichtbij’

    Economen verwachten een inflatiestijging in de VS

    ‘Op 20 januari zal ik, in een van mijn vele eerste executive orders, alle benodigde documenten ondertekenen om tarieven van 25 procent op te leggen aan Mexico en Canada op ALLE producten die de Verenigde Staten binnenkomen,’ schreef de gekozen president Donald Trump in een post op zijn sociale netwerk Truth.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Deze belasting zal van kracht blijven totdat drugs, vooral fentanyl, en alle illegale immigranten stoppen met deze invasie van ons land!’ voegde hij eraan toe, waarbij hij Canada en Mexico opriep om op te treden. In een aparte post kondigde hij een tariefsverhoging van 10 procent aan, bovenop de tarieven die al van kracht zijn en extra tarieven waartoe hij kan besluiten, op ‘al de vele producten die vanuit China de Verenigde Staten binnenkomen’.

    ‘Hoewel Trump herhaaldelijk heeft gezegd dat de beoogde buitenlandse landen de tarieven zouden betalen, worden ze in feite betaald door de bedrijven die de geïmporteerde producten kopen – en deze kosten worden over het algemeen doorberekend aan Amerikaanse consumenten,’ merkt CNN op. De Amerikaanse nieuwszender wijst er verder op dat ‘de meeste economen’ geloven dat deze verhoging van de douanerechten ‘een inflatoir effect’ zal hebben.

  • Indiase bioscoopwereld grijpt terug op oude successen na reeks geflopte films

    Indiase bioscoopwereld grijpt terug op oude successen na reeks geflopte films

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Nieuwe piek in voedselprijzen treft lage-inkomenslanden

    » Russisch parlement neemt begroting aan met recordbedrag voor het leger

    Oude films leggen Bollywood geen windeieren

    Bollywood, India’s veelgeprezen filmindustrie gevestigd in Mumbai, is getuige van een ongekende opleving van heruitgaven, zogeheten rereleases, van beroemde films uit het verleden, aldus Al Jazeera. Tientallen van dit soort films zijn dit jaar in veel Indiase steden in de bioscoop te zien geweest – veel meer dan ooit tevoren. De filmindustrie van het land, die goed is voor 200 miljard dollar, probeert haar omzet veilig te stellen nadat ze de afgelopen jaren meerdere klappen heeft gekregen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    In een land als India, dat meer films per jaar produceert dan Hollywood, ‘is cinema in wezen een massamedium’, schrijft Al Jazeera. ‘Het overgrote deel van de films wordt in de donkere en dromerige beslotenheid van een bioscoop ervaren waar het nieuwste aanbod op een 70mm-scherm wordt vertoond.’ Maar de coronapandemie trof de Indiase filmindustrie hard, een crisis die nog verergerd is door de opkomst van streamingkanalen. Tijdens de coronapandemie zijn tussen 2020 en 2022 bijna 1500 tot 2000 bioscopen gesloten. De meeste daarvan beschikten maar over één zaal en waren niet opgewassen tegen de grote filmtheaters die in winkelcentra in het hele land als paddenstoelen uit de grond schieten, aldus het Qatarese nieuwsnetwerk. Daarnaast hebben enkele grote filmstudio’s het afgelopen jaar flink moeten toeleggen op kostbare films die niet het publiek bereikten waarop gehoopt werd, wat leidde tot verliezen bij studio’s én grote bioscoopketens die het moeten hebben van hoge bezoekersaantallen.

    Tegen die achtergrond besloten bioscoopeigenaren en filmmakers om oude films opnieuw uit te brengen. Veel van de films die opnieuw in de bioscoop te zien zijn, waren in eerste instantie ook een groot succes, maar andere niet – tot nu toe. Volgens de Indiase filmindustrie-analist Taran Adarsh werkt het model van rereleases goed, zo zegt hij tegen Al Jazeera. Veel heruitgebrachte films brengen nu meer op dan toen ze voor het eerst te zien waren in de bioscopen.

  • Nieuwe piek in voedselprijzen treft lage-inkomenslanden

    Nieuwe piek in voedselprijzen treft lage-inkomenslanden

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Indiase bioscoopwereld grijpt terug op oude successen na reeks geflopte films

    » Russisch parlement neemt begroting aan met recordbedrag voor het leger

    Soedan, Zuid-Soedan, Palestina, Haïti en Mali zwaarst getroffen

    De voedselprijzen bereikten in oktober het hoogste niveau in anderhalf jaar volgens de Voedsel- en Landbouworganisatie van de VN (FAO). ‘Een nieuwe klap voor landen met minder financiële middelen’, aldus El País. Gewapende conflicten en extreme weersomstandigheden zijn verantwoordelijk voor de stijging van de voedselprijzen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens de laatste cijfers van de FAO hebben ongeveer veertig landen in de wereld nu buitenlandse hulp nodig om hun bevolking te voeden. Drieëndertig daarvan zijn Afrikaans, negen Aziatisch, twee Latijns-Amerikaans (Venezuela en Haïti) en één Europees (Oekraïne). Deze situatie wordt verergerd door de financiële spanningen in het Mondiale Zuiden, dat al meer betaalt voor zijn schulden dan het ontvangt aan ontwikkelingshulp en waarvan de regeringen de handen gebonden zijn als het gaat om het reageren op voedseltekorten. In 22 landen – aangevoerd door Soedan, Zuid-Soedan, Palestina, Haïti en Mali – is de situatie bijzonder ernstig en zijn ‘dringende maatregelen’ nodig, aldus het VN-agentschap.

    De FAO-prijsindex steeg in oktober met 2 procent, een stijging van ongeveer 5,5 procent ten opzichte van een jaar geleden. Desondanks blijft deze indicator 20 procentpunten onder het recordniveau dat in maart 2022 werd geregistreerd, weken nadat de eerste troepen van Vladimir Poetin de grens met Oekraïne overstaken.

  • China opent controversiële megahaven in Peru

    China opent controversiële megahaven in Peru

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Onderzoek: nepaccounts op X proberen verkiezingen in Ghana te beïnvloeden

    » Zweedse minister verbergt haar bananenfobie niet langer

    Beijing verstevigt zijn aanwezigheid in Latijns-Amerika

    De megahaven van Chancay, gelegen in het gelijknamige district 80 kilometer ten noorden van Lima, werd deze donderdag ingehuldigd in het kader van het Asia-Pacific Economic Cooperation Forum (APEC). Het gezamenlijk miljoenenproject van China en Peru dat in 2007 vorm begon te krijgen, is bedoeld om de aanwezigheid van Beijing in Latijns-Amerika te versterken en tegelijkertijd het Zuid-Amerikaanse land te consolideren als de belangrijkste havenhub voor de Aziatische markt in het zuidelijke deel van de Stille Oceaan, aldus El País. ‘Ons doel is om het Singapore van Latijns-Amerika te worden’, zei de Peruaanse minister van Transport en Communicatie, Raúl Pérez Reyes.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De openingsceremonie vond echter niet ter plekke plaats, maar in het regeringspaleis, waar zowel de Chinese president Xi Jinping als de Peruaanse presidant Dina Boluarte de megahaven van Chancay op een reusachtig scherm voor geopend verklaarden. Reden voor deze ‘opening op afstand’ is een nieuwe reeks van protesten in het Zuid-Amerikaanse land, dat zich al sinds de afzetting van de vorige president Pedro Castillo in december 2022 in onrustig vaarwater begeeft. Sindsdien hebben er nog geen nieuwe verkiezingen plaatsgevonden in Peru. Momenteel vinden er bij de haven protesten plaats van de transport- en handelsvakbonden tegen de huidige regering.

    Daarnaast is de opening van de haven omgeven door controverses, schrijft de Spaanse krant. Zo eist het Chinese Cosco Shipping het alleenrecht op van het gebruik van de haven, terwijl die volgens de wet beschikbaar zou moeten zijn voor elk bedrijf dat tegen betaling vracht wil vervoeren, net als geldt voor andere Peruaanse havens. Een ander heikel punt rond de megahaven is de strategische positie voor mogelijk militair gebruik. Een paar maanden geleden gaf Laura Richardson, hoofd van het Southern Command van de Amerikaanse marine, aan dat ‘hij gebruikt zou kunnen worden als een faciliteit voor tweeërlei gebruik omdat het een diepwaterhaven is’. Son Yang, de Chinese ambassadeur in Peru, heeft deze beweringen verworpen en benadrukt dat zijn land geen geopolitieke bedoelingen heeft.

  • Namibië verwacht verdubbeling van economie door offshore olie

    Namibië verwacht verdubbeling van economie door offshore olie

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Nepal: achttienjarige recordklimmer strijdt voor erkenning sherpa’s

    » Venezolaanse oppositieleiders krijgen Sacharovprijs van EU

    Namibische oliereserves zouden 11 miljard vaten bevatten

    ‘280 kilometer uit de kust van Namibië wemelt de zeebodem van het Orange Basin, dicht bij een keten van oude onderwatervulkanen, van het zwarte goud’, schrijft Le Monde. In 2022 werd hier door het Franse TotalEnergie een enorm olieveld ontdekt, geschat op meer dan 3 miljard vaten. Na verder onderzoek wordt ervan uitgegaan dat de oliereserves voor de kust van het Afrikaanse land optellen tot zo’n 11 miljard vaten.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De oliewinning die vanaf 2030 van start zal gaan, biedt dit uitgestrekte land met een bevolking van slechts 2,5 miljoen mensen het vooruitzicht op een ongekende economische groei. De autoriteiten in Windhoek beweren dat de olieproductie het bbp van Namibië tegen 2040 zou kunnen verdubbelen. De oliewinning, die 500.000 vaten per dag zou kunnen bedragen, zou van Namibië de op vier na grootste olieproducent van Afrika maken, na Nigeria, Libië, Angola en Algerije.

  • Nobelprijs voor Economie gaat naar onderzoek over ongelijkheid tussen landen

    Nobelprijs voor Economie gaat naar onderzoek over ongelijkheid tussen landen

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » NASA-sonde gaat onderzoek doen naar leven op een maan van Jupiter

    » Crisis India-Canada: Ottawa en New Delhi zetten verschillende diplomaten uit

    ‘Toekomstige economen kunnen hierop voortbouwen’

    De Nobelprijs voor de Economie gaat dit jaar naar een onderzoek over ongelijkheden in rijkdom tussen landen. Maandag werd de prijs toegekend aan de Turks-Amerikaanse Daron Acemoglu en de Brits-Amerikaanse Simon Johnson en James A. Robinson.

    ‘Door de verschillende politieke en economische systemen te onderzoeken die door Europese kolonisatoren over de hele wereld werden geïntroduceerd, toonden de Amerikaanse onderzoekers het verband aan tussen de aard van politieke instellingen en welvaart’, legde de jury uit.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Samenlevingen met een slechte rechtsstaat en uitbuitende instellingen genereren geen groei of positieve verandering’, aldus de jury. ‘Het onderzoek van de laureaten vormt een breuk met theorieën die uitgaan van een onvermijdelijke, deterministische weg naar modernisering op basis van de historisch ongebruikelijke ervaringen van West-Europa’, merkte The Economist op.

    ‘Acemoglu, Johnson en Robinson zijn misschien niet in staat geweest om een volledige verklaring te geven waarom sommige landen rijk zijn en andere arm, maar toekomstige generaties economen hebben een solide basis waarop ze kunnen bouwen’, concludeert het tijdschrift.

  • Is de inflatie in de Eurozone eindelijk onder controle? 

    Is de inflatie in de Eurozone eindelijk onder controle? 

    Elke week pluist de redactie van 360 een actuele gebeurtenis voor je uit aan de hand van de internationale pers. Deze week kijken we naar de Eurozone, waar de inflatie voor het eerst sinds 2021 onder de 2-procentnorm is gezakt. Betekent dit ook dat het inflatiespook voorlopig is bedwongen?

    Dit artikel verscheen woensdag in de nieuwsbrief, exclusief voor abonnees. Wil je elke week op de hoogte blijven? Neem dan een (proef)abonnement – tijdelijk al vanaf €1,50 per maand – op 360 Magazine.

    Wat zijn de huidige inflatiecijfers?

    ‘De inflatie in de eurozone is vorige maand gedaald tot 1,8 procent en is daarmee voor het eerst in drie jaar onder de doelstelling van de Europese Centrale Bank (ECB) uitgekomen’, schreef Financial Times op 1 oktober naar aanleiding van de cijfers over september gepubliceerd door Eurostat, het Europese bureau voor de statistiek. Volgens het zakenblad versterkt deze laatste daling, na de 2,2 procent van augustus, ‘de verwachting van een renteverlaging’ tijdens de volgende ECB-vergadering op 17 oktober. De markten ‘verwachten dat de ECB haar rentetarieven met een kwart procentpunt zal verlagen tot 3,25 procent’, na een eerste verlaging in juni en nog een in september. De belangrijkste doelstelling van de centrale bank is prijsstabiliteit en daarom streeft ze naar een inflatiecijfer van onder de 2 procent. 

    ‘Opnieuw zijn er grote verschillen tussen de jaarlijkse inflatiecijfers voor de afzonderlijke eurolanden’

    De grote Europese economieën laten inflatiecijfers zien van minder dan 2 procent, waaronder Duitsland (1,8 procent), Spanje (1,7 procent), Frankrijk (1,5 procent) en Italië (0,8 procent). In Nederland blijft de inflatie onverminderd hoog met 3,3 procent. De inflatie in de eurozone is daarmee ‘op het laagste niveau sinds begin 2021’. Europa kende ‘een piek van 10,6 procent in oktober 2022, als gevolg van de stijging van de energie- en voedselprijzen na de inval van Rusland in Oekraïne’. 

    ‘Opnieuw zijn er grote verschillen tussen de jaarlijkse inflatiecijfers voor de afzonderlijke eurolanden’, schrijft Handelsblatt. ‘Eurostat toont een zeer hoog cijfer van 4,5 procent voor België en een zeer laag cijfer van 0,2 procent voor Ierland.’

    Waardoor is de inflatie gedaald? 

    ‘De inflatie in de eurozone is sterker gedaald dan verwacht’, aldus Handelsblatt. In een prognose van persbureau Reuters werd namelijk gesteld dat de inflatie in september op 1,8 procent zou liggen. De huidige daling is grotendeels het gevolg van dalende energieprijzen, die met 6 procent ten opzichte van vorig jaar zijn gedaald. ‘De kerninflatie, exclusief energie, voedsel en tabak, daalde licht van 2,8 procent in augustus naar 2,7 procent in september. De inflatie in de dienstensector, een belangrijke indicator van de binnenlandse prijsdruk, bleef echter hoog op 4 procent, iets lager dan de 4,1 procent in augustus,’ schrijft FT.

    charlotte venema 2OxSJVGE5zM unsplash 1
    Uitzicht op de Europese Centrale Bank en de skyline van Frankfurt. – © Charlotte Venema / Unsplash

    Jörg Krämer, hoofdeconoom van de Duitse Commerzbank, tegen Handelsblatt: ‘Het was duidelijk dat de inflatie ver onder de grens van 2 procent zou dalen door de daling van de energieprijzen. Het is echter opmerkelijk dat de inflatie ook zonder de volatiele prijzen voor energie en voedsel is gedaald.’

    Naast lagere energieprijzen hebben hogere leenkosten ook geholpen om de inflatie te bedwingen, schrijft The Economist. Wereldwijd hebben centrale banken hun rentes verhoogd, waardoor lenen op de kapitaalmarkt duurder werd en bedrijven minder gingen investeren. Het gevolg hiervan was dat er minder geld in omloop kwam en de vraag naar producten en diensten daalde. Ook is na de coronapandemie het aanbod van veel producten en diensten weer gestegen, waardoor de prijzen stabiliseren, zo benadrukt columnist Frank Wiebe van Handelsblatt. ‘De daling van de inflatie is misschien minder een succes voor de centrale banken dan ze willen doen geloven.’

    Waardoor zouden de prijzen weer omhoog kunnen schieten?

    The Guardian waarschuwt dat de inflatie zomaar weer zou kunnen gaan stijgen, nu wereldwijde toeleveringsketens onder druk staan door conflicten, stakingen en problemen op belangrijke vaarroutes voor de internationale scheepvaart. Een daling in het aanbod zorgt immers voor stijgende prijzen. 

    ‘Scheepvaartmaatschappijen worden geconfronteerd met talloze problemen, van het conflict in het Midden-Oosten en de droogte in Midden-Amerika [waardoor er problemen zijn met het Panamakanaal] tot stakingen in de VS, en bedrijven vinden het moeilijker – en duurder – om voorraden te vervoeren’, aldus de Britse krant. 

    Laten we eerst kijken naar het Midden-Oosten. De oplaaiende conflicten in het Midden-Oosten hebben al hun impact op het handelsverkeer via de Rode Zee. Het verkeer via deze belangrijke scheepvaartroute is met twee derde gekelderd sinds de aanvallen op schepen door Houthi-rebellen vorig jaar begonnen. Hiervoor was de route goed voor 12 procent van alle wereldwijde handel, aldus The Guardian.

    ANP 485629298
    Een boot met Houthi-strijders verlaat de haven van Al-Salif aan de Rode Zee. – © Yahya / Arhab / EPA

    Veel bedrijven, waaronder grote rederijen als Maersk, laten de route vrijwel volledig links liggen en kiezen in plaats daarvan om via de Kaap de Goede Hoop te varen, wat de reis tien dagen langer maakt en aanzienlijke kosten met zich meebrengt.

    Een nieuwe opflakkering van de spanningen in het Midden-Oosten in de afgelopen dagen heeft de vrees doen ontstaan dat nog meer schepen de route zullen mijden, maar Peter Sand, hoofdanalist bij het platform voor scheepvaartanalyse Xeneta, zegt tegen de Britse krant dat de laatste escalatie een kleinere impact zal hebben, omdat de meeste containerschepen de Rode Zee al mijden. Hij waarschuwt echter dat ‘een verdere verslechtering van de politieke situatie betekent dat een grootschalige terugkeer van containerschepen naar de Rode Zee verder uit het zicht lijkt’.

    ‘Beleidsmakers en beleggers moeten zich bewust zijn van het risico dat inflatie niet snel saai wordt’

    Ook op die andere belangrijke vaarroute, het Panamakanaal, zijn er problemen. Het verkeer door de vaarweg die de Atlantische Oceaan met de Grote Oceaan verbindt ‘is gedaald nadat een droogteperiode de exploitant eerder dit jaar dwong om het aantal schepen dat erdoorheen kon varen te verlagen van 36 naar 20 per dag’, bericht The Guardian

    Volgens The Economist is een dreigende handelsoorlog ook een mogelijke factor die de inflatie omhoog zou kunnen stuwen. ‘Donald Trump heeft een algemeen tarief van 10 procent beloofd als hij terugkeert in het Witte Huis (…). De heffing en eventuele vergeldingsmaatregelen van China zullen de importkosten opdrijven.’ Ook wijst het zakenblad naar klimaatverandering en toenemende investeringen in groene infrastructuur als een reden voor stijgende prijzen van grondstoffen. Voor de energietransitie zijn namelijk veel materialen nodig. 

    ‘Beleidsmakers en beleggers moeten zich bewust zijn van het risico dat inflatie niet snel saai wordt,’ stelt ook Tomasz Wieladek, Europees hoofdeconoom bij T. Rowe Price in Financial Times.

  • Gabon helpt Rusland om sancties te omzeilen

    Gabon helpt Rusland om sancties te omzeilen

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Haïti kampt met ‘ergste hongersnood op het westelijk halfrond’

    » Elektrische vrachtschepen en ferry’s: vergroening scheepvaart gaat nog langzaam

    Russische olietankers varen onder vlag van Gabon

    Sinds juli 2023 hebben meer dan 85 schepen met Russische banden hun registratie veranderd van Liberia naar Gabon, volgens het maritieme analysebedrijf Windward. Onder hen zijn schepen uit de vloot van Sovcomflot, een Russische staatsrederij die het onderwerp is van westerse sancties. Dat schrijft The New York Times. Russische schepen varen onder de vlag van andere landen om de opgelegde sancties sinds de inval van Oekraïne te omzeilen. Naast Gabon zijn Russische schepen ook ingeschreven in het scheepsregister van Panama, Palau en St. Kitts en Nevis

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Die maritieme herschikking heeft de kleine landen in een positie gebracht om te profiteren van de oorlog in Oekraïne’, aldus de Amerikaanse krant. Gabon, ooit een trouwe bondgenoot van de Verenigde Staten en Frankrijk, is na een militaire staatsgreep in 2023 steeds hechter bevriend geraakt met Rusland. Nu de westerse export naar Rusland grotendeels is bevroren, is Gabon een belangrijk onderdeel geworden van de bevoorradingsketen van Moskou. Volgens The Moscow Times zijn recentelijk door het Westen gemaakte vliegtuigonderdelen via een Gabonees bedrijf naar Rusland gevlogen.

  • Elektrische vrachtschepen en ferry’s: vergroening scheepvaart gaat nog langzaam

    Elektrische vrachtschepen en ferry’s: vergroening scheepvaart gaat nog langzaam

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Haïti kampt met ‘ergste hongersnood op het westelijk halfrond’

    » Gabon helpt Rusland om sancties te omzeilen

    Uitstoot scheepvaart zal in 2025 maar met 2 procent zijn afgenomen

    Vrachtverkeer via zee is een van de meest efficiënte transportmiddelen: het vervoert ongeveer 90 procent van de wereldhandel en draagt volgens schattingen van de EU slechts 3 tot 4 procent bij aan de uitstoot van broeikasgassen. Toch verplicht de Europese wetgeving dat ook de scheepvaart op termijn CO2-neutraal wordt.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Hoewel het nog lang duurt voordat elektrische schepen gemeengoed zijn, aldus El País, tonen enkele baanbrekende initiatieven hoe de toekomst eruit zal zien: China gebruikt al een 100 procent elektrisch containerschip dat 10.000 ton kan verplaatsen, in Noorwegen zijn er zeventig elektrische veerboten, op de Balearen is er net een te water gelaten tussen Ibiza en Formentera, terwijl in Australië een 130 meter lange veerboot wordt gebouwd om Argentinië en Uruguay met elkaar te verbinden. Toch was in 2023 nog 99,6 procent van de verbruikte brandstof door vrachtschepen van fossiele oorsprong.

    ‘De technologie bestaat al en in korte tijd hebben we indrukwekkende vooruitgang gezien. Het enige wat we nodig hebben is de politieke wil om een wetgevend kader te creëren om ze kosteneffectief te maken in vergelijking met fossiele opties. We zien steeds grotere batterijen met een groter bereik. We zullen deze technologie de komende jaren zien exploderen,’ zegt Jacob Armstrong van de milieu-organisatie Transport & Environment tegen de Spaanse krant. Toch is de voorspelling dat in 2025 de uitstoot van de scheepvaart met slechts 2 procent is afgenomen ten opzichten van 2020.

  • Rusland schroeft uitgaven aan defensie in 2025 met 30 procent op

    Rusland schroeft uitgaven aan defensie in 2025 met 30 procent op

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: meer dan 110 doden en 600 vermisten door orkaan Helene

    » Israël begint grondoffensief tegen Hezbollah in Zuid-Libanon

    Het defensiebudget bedraagt 8,7 procent van het bbp

    De begrotingswet die maandag werd onthuld, voorspelt een stijging van de defensie-uitgaven met 30 procent volgend jaar, wat bevestigt dat het Kremlin vastbesloten is zijn offensief in Oekraïne voort te zetten. De defensie-uitgaven zullen naar verwachting oplopen tot bijna 13.500 miljard roebel (130 miljard euro tegen de huidige koers).

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het nationale militaire budget is tegen 2024 al met bijna 70 procent explosief gestegen en vertegenwoordigt dit jaar met veiligheidsinvesteringen erbij volgens Vladimir Poetin 8,7 procent van het bbp, een primeur in de moderne Russische geschiedenis.

    ‘De enorme investeringen van Rusland in zijn leger baren Europese oorlogsplanners zorgen, die geloven dat de NAVO het vermogen van Rusland om op lange termijn oorlog te voeren heeft onderschat,’ aldus The Guardian.

  • Argentinië: armoedecijfer onder Javier Milei overstijgt de 50 procent

    Argentinië: armoedecijfer onder Javier Milei overstijgt de 50 procent

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Soedan: luchtaanvallen op Khartoem, leger valt posities RSF aan

    » Zelensky en Trump ontmoeten elkaar vandaag in de Trump Tower

    Dit jaar zijn 3,4 miljoen Argentijnen tot armoede vervallen

    De stijging van het armoedepercentage naar 52,9 procent, ‘als gevolg van het bezuinigingsprogramma van de regering’, is ‘een wake-up call voor de libertaire president, wiens populariteit begint af te brokkelen’, aldus Financial Times.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het cijfer, dat donderdag werd gepubliceerd door het nationale bureau voor de statistiek, ‘is het slechtste in twee decennia en 11,2 procentpunten hoger dan in de tweede helft van 2023, toen het 41,7 procent bedroeg’, merkt de zakenkrant op. Dit betekent dat 3,4 miljoen Argentijnen dit jaar tot armoede zijn vervallen.

  • VS: centrale bank voert eerste renteverlaging in sinds 2020

    VS: centrale bank voert eerste renteverlaging in sinds 2020

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » X slaagt erin schorsing in Brazilië te omzeilen, service tijdelijk beschikbaar

    » VS: Harvey Weinstein pleit onschuldig in nieuwe aanrandingszaak

    ‘Een belangrijke stap in de strijd tegen inflatie’

    De Amerikaanse centrale bank kondigde woensdag aan dat het ‘de rente met een half procentpunt verlaagt, wat het begin inluidt van een periode van versoepeling van het monetaire beleid’, schrijft de Financial Times. De rente ligt nu tussen 4,75 en 5,00 procent. Het besluit van de Fed ‘markeert een belangrijke stap in de twee jaar durende strijd tegen inflatie’, schrijft het dagblad.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Fed-voorzitter Jerome Powell rechtvaardigde zijn beslissing door te zeggen dat de inflatie nu onder controle is en dat de arbeidsmarkt moet worden beschermd. Voor het einde van het jaar staat nog een renteverlaging van een half punt gepland.

    Deze eerste renteverlaging sinds 2020 is goed nieuws voor de Democraten, twee maanden voor de presidentsverkiezingen. Hun kandidaat, vicepresident Kamala Harris, bejubelde het meteen als ‘goed nieuws voor Amerikanen’. Haar Republikeinse tegenstander Donald Trump zei daarentegen dat de forse rentedaling aantoonde dat de economie ‘in zeer slechte staat’ was.

  • VS: voorzitter centrale bank zegt dat ‘de tijd is gekomen’ om rente te verlagen

    VS: voorzitter centrale bank zegt dat ‘de tijd is gekomen’ om rente te verlagen

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: Robert F. Kennedy Jr. stapt uit presidentsrace en kiest kant van Trump

    » Rusland: meerdere doden bij gijzeling in gevangenis

    De Fed verlaagt de rente waarschijnlijk al in september

    Jerome Powell, de voorzitter van de Federal Reserve, de Amerikaanse centrale bank, heeft vrijdag ‘het sterkste signaal tot nu toe’ gegeven van een op handen zijnde renteverlaging. Hij zei dat de centrale bank ‘van plan is om te handelen om een verdere verzwakking van de Amerikaanse arbeidsmarkt te voorkomen’, schrijft The Wall Street Journal.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘We willen niet nog een vertraging op de arbeidsmarkt,’ zei Powell vrijdag in een toespraak tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van de centrale bank in Jackson Hole (Wyoming). ’De tijd is gekomen om ons beleid aan te passen,’ zei hij. Deze opmerkingen suggereren dat de Fed de rente waarschijnlijk al in september zal verlagen, tijdens haar laatste vergadering voor de presidentsverkiezingen in november, ‘waarmee een einde komt aan [haar] historische campagne om de inflatie te bestrijden’, merkt het zakenblad op. De rente ligt momenteel tussen 5,25 procent en 5,5 procent, het hoogste niveau in 23 jaar.