Onderwerpen: Economie

  • China bouwt steden met ‘kunstmatig’ zand

    China bouwt steden met ‘kunstmatig’ zand

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Groene economie kan tegen 2030 3,3 miljoen banen opleveren in heel Afrika

    » Griekenland: duizenden geëvacueerd nu bosbranden Athene naderen

    China vermaalt rotsen om aan grote zandvraag te voldoen

    Volgens een nieuw onderzoek wordt ongeveer 80 procent van het zand dat tegenwoordig in de Chinese bouwsector wordt gebruikt, geproduceerd en niet uit de natuur gewonnen, dat schrijft South China Morning Post. ‘Dit markeert een keerpunt in de menselijke ingenieurskunst en biedt hoop om een grote crisis in de wereld op te lossen.’

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Natuurlijke zandreserves raken namelijk op en de grote honger naar zand heeft een verwoestend effect op het milieu. Het milieuprogramma van de Verenigde Naties (UNEP) schat dat er jaarlijks 50 miljard ton zand en grind – stenen groter dan zand – wordt gewonnen voor de bouw. ‘We kunnen geen 50 miljard ton per jaar van welk materiaal dan ook winnen zonder dat dit enorme gevolgen heeft voor de planeet en dus voor het leven van mensen,’ vertelde UNEP-onderzoeker Pascal Peduzzi in 2019 aan de BBC.

    Volgens een recent onderzoek dat vorige maand in het tijdschrift Nature Geoscience is gepubliceerd, is de totale zandaanvoer van China – die tussen 1995 en 2020 ongeveer vervijfvoudigd is – echter grotendeels afkomstig van kunstmatig zand, dat wordt geproduceerd door rotsen of mijnafval mechanisch te vermalen en te zeven. Het onderzoek was een samenwerking tussen internationale onderzoekers van instituten als het Research Centre for Eco-Environmental Sciences van de Chinese Academie van Wetenschappen, de Universiteit Leiden in Nederland en de Universiteit van Cambridge in Groot-Brittannië.

  • Groene economie kan tegen 2030 3,3 miljoen banen opleveren in heel Afrika

    Groene economie kan tegen 2030 3,3 miljoen banen opleveren in heel Afrika

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Griekenland: duizenden geëvacueerd nu bosbranden Athene naderen

    » China bouwt steden met ‘kunstmatig’ zand

    Energietransitie biedt kansen voor Afrika

    Een groenere economie kan 3,3 miljoen banen opleveren in enkele van de grootste landen van Afrika. Dat stellen ontwikkelingsagentschap FSD Africa en impactadviesbureau Shortlist in het rapport ‘Forecasting Green Jobs in Africa‘. Dat rapport voorspelt dat 60 procent van de banen, voornamelijk in de hernieuwbare energiesector, voor opgeleide arbeidskrachten zullen zijn die ‘de groei van de middenklasse kunnen stimuleren in landen met snelgroeiende sectoren’, zoals hernieuwbare energie, e-mobiliteit, bouw en productie, bericht The Guardian.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het rapport is gebaseerd op voorspellingen voor vijf landen – de Democratische Republiek Congo, Ethiopië, Kenia, Nigeria en Zuid-Afrika – waar volgens het onderzoek in de komende zes jaar meer dan een vijfde van de verwachte nieuwe banen een gevolg zullen zijn van de energietransitie.

    Ongeveer 10 procent van de nieuwe banen zal een universitair diploma vereisen, 30 procent zal ‘gespecialiseerd’ werk zijn waarvoor een certificaat of beroepsopleiding vereist is, en 20 procent administratief werk. Ongeschoolde arbeid zal stabieler zijn, met mogelijkheden voor opwaartse mobiliteit, voorspelt de studie. ‘Dit is het eerste openbare rapport dat het idee serieus neemt dat menselijk kapitaal en talent belangrijk zijn als input voor groene economische groei, en als positief resultaat – in de vorm van miljoenen nieuwe, directe banen,’ zegt Paul Breloff, CEO van Shortlist, tegen The Guardian.

  • VS: centrale bank Fed houdt rentetarief ongewijzigd ondanks dalende inflatie

    VS: centrale bank Fed houdt rentetarief ongewijzigd ondanks dalende inflatie

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Fransman die vastzat in Iran is vrijgelaten, meldt Macron

    » Argentinië: Senaat neemt Mileis hervormingswet aan

    Het tarief ligt al bijna een jaar tussen de 5,25 en 5,50 procent

    Federal Reserve, de Amerikaanse centrale bank, besloot woensdag om haar belangrijkste rentetarief binnen de bandbreedte van 5,25 tot 5,50 procent te houden, waar het tarief al bijna een jaar tussen ligt. Na een opleving aan het begin van het jaar is de inflatie weer gaan dalen, maar ‘Fed-functionarissen verwachten slechts één renteverlaging dit jaar’, waarschijnlijk in de herfst, schrijft The Wall Street Journal.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De centrale bank ‘verhoogde de rente in 2022 en 2023 met het snelste tempo in decennia om de hoge inflatie te bestrijden, en veel economen zijn verbaasd over hoe de economie deze verhogingen tot nu toe heeft weerstaan’, voegt het zakenblad eraan toe.

  • In Japan lossen vrouwen het tekort aan handen in de visserij op

    In Japan lossen vrouwen het tekort aan handen in de visserij op

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Huurlingenleger Sadat, de ‘Turkse Wagner’, mogelijk actief in Afrika

    » VS en bondgenoten waarschuwen ex-piloten geen Chinese militairen te trainen

    Er heerst nog veel weerstand tegen vrouwelijke vissers

    In Japan doet een groeiend aantal visserijbedrijven een beroep op vrouwen om de gestage afname van het aantal arbeidskrachten tegen te gaan. Maar de sector ‘wordt op elk niveau door mannen gedomineerd en er heerst in Japan een culturele weerstand tegen vrouwen die op zee hun brood verdienen’, schrijft The Guardian.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Een deel van die weerstand is geworteld in folklore. Volgens volksverhalen wordt de godin van de zee ‘jaloers’ als vrouwen aan boord van een vissersboot gaan. De Japanse visserijsector heeft echter dringend arbeidskrachten nodig. Net als andere traditionele sectoren van de Japanse economie vergrijst en krimpt deze sector in gelijke tred met de bevolking. De gemiddelde leeftijd van een Japanse visser nadert de zestig; op sommige plaatsen is dat meer dan zeventig jaar. In 1961 had Japan 700.000 zeevissers in dienst, maar dat aantal was begin jaren negentig meer dan gehalveerd en in 2017 nog eens gehalveerd.

    Volgens de meest recente vijfjaarlijkse telling, uitgevoerd in 2018, telt de sector nu slechts 87.000 werknemers, waarvan iets meer dan 11.000 vrouwen, of ongeveer 13 procent. Om dat te veranderen worden er in Tokio wervingsevenementen gehouden voor vrouwen die geïnteresseerd zijn in werken in de visserij, hoewel uit een onderzoek in 2023 bleek dat slechts ongeveer zestig van de driehonderd bedrijven die vacatures open hadden staan, zeiden dat ze vrouwen in dienst zouden nemen.

    ‘Er zijn banen in de visserij waarvan mensen vroeger dachten dat ze alleen door mannen konden worden gedaan, maar dat is nu niet meer het geval’, zegt Kumi Soejima, universitair hoofddocent aan de Setsunan-universiteit. ‘Mechanisatie en andere verbeteringen – zoals het plaatsen van toiletten op boten – hebben het veel gemakkelijker gemaakt voor vrouwen. Het enige wat nodig is, is een andere mentaliteit en een beetje vindingrijkheid.’

  • De VS zijn onbetaalbaar geworden voor Europeanen

    De VS zijn onbetaalbaar geworden voor Europeanen

    Door de economische groei in de VS zijn de lonen sterk gestegen. Het verschil in levensstandaard met Europa is nog nooit zo groot geweest. ‘Als ik terugkom in Parijs, heb ik het gevoel dat is superrijk ben.’

    Toen Elias Chedid in 2017 van Frankrijk naar San Francisco (Californië) vertrok, was hij blij met de verdubbeling van zijn salaris. ‘Ik was verguld met een aanbod van 85.000 dollar [bijna 79.300 euro], maar eigenlijk ben ik erin geluisd,’ vertelt deze jonge wiskundige, die afstudeerde aan de HEC in Parijs. Na nog verschillende keren van baan te zijn veranderd woont hij nu in New York met een salaris van 400.000 dollar per jaar, inclusief gratis aandelen.

    ‘In Frankrijk had ik mijn salaris nooit kunnen verviervoudigen. ‘De mogelijkheden zijn enorm,’ vervolgt hij. ‘Als ik terugkom in Parijs, heb ik het gevoel dat ik superrijk ben. Als ik met mijn vrienden uitga, betaal ik de rekening – voor een maaltijd voor twee betaal ik in New York hetzelfde.’ 

    Dit is de bevinding van veel Amerikanen, die dromen van de zon in Europa – een beetje zoals Franse gepensioneerden die in Marrakech (Marokko) van hun pensioen gaan genieten. Dit beeld wordt bevestigd door een reportage op televisiezender CNBC over goedkoop met pensioen gaan in Frankrijk en Italië. ‘In Frankrijk of Italië kun je een huis kopen voor de prijs van een nieuwe vrachtwagen’, aldus de kop van het artikel, waarvoor Tommy Sikes, een Amerikaanse projectontwikkelaar, werd geïnterviewd. ‘In kleine steden en dorpen zijn prachtige woningen te koop voor 50.000, 75.000 of 100.000 dollar,’ vertelt hij. Ook zijn ‘de kosten van levensonderhoud er twee keer zo laag’.

    De verklaring: de enorme economische achteruitgang in Europa in vergelijking met de Verenigde Staten. In 2016 ging het nog goed; tegen het einde van het presidentschap van Barack Obama waren de naweeën van de financiële crisis en de euro overwonnen, en was de euro 1,15 dollar waard (vergeleken met 1,07 vandaag). Zoals we hebben gezien, werden het presidentschap van Donald Trump en daarna dat van Joe Biden gekenmerkt door een economische versnelling in de VS die doet denken aan de Gilded Age van eind negentiende eeuw, met daarin een glansrol voor John Davison Rockefeller, Andrew Carnegie, Thomas Edison en J.P. Morgan, en de roaring twenties, de jaren 1920 van economische waanzin, individualisme en geïnstitutionaliseerd racisme.

    De bedrijfscijfers doen duizelen: 94 miljard dollar winst voor Apple in 2023, 72 miljard dollar voor Microsoft, 61 miljard dollar voor Alphabet, 55 miljard dollar voor ExxonMobil en JP Morgan, 40 miljard dollar voor Meta…

    Kloof

    En de Amerikanen zelf worden ook rijker. In 2016 bedroeg het bruto binnenlands product (bbp) per hoofd van de bevolking volgens gegevens van het Internationaal Monetair Fonds respectievelijk 38.350 dollar voor Frankrijk en 58.180 dollar voor de Verenigde Staten; een verschil van 50 procent. In 2023 zijn de cijfers gestegen tot 47.360 dollar en 85.370 dollar. Gecorrigeerd naar koopkrachtpariteit (kkp), wat een betere maatstaf is voor de levensstandaard, laten deze cijfers zien dat de kloof is gestegen van 30 procent naar 40 procent.

    Volgens de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) zal het gemiddelde jaarsalaris in de Verenigde Staten in 2022 77.000 dollar bedragen, vergeleken met 52.700 dollar (kkp) in Frankrijk. De correctie naar koopkrachtpariteit is echter niet toereikend; de hogere kosten van levensonderhoud getuigen vooral van een sterkere economische ontwikkeling. Als het gaat om het kopen van een iPhone, benzine, investeringen in kunstmatige intelligentie of vliegreizen, komt het aan op het aantal dollars of euro’s dat men uitgeeft. 

    Ramon de Oliveira, directeur van Axa en voormalig lid van de teams van JPMorgan en AllianceBernstein, zet uiteen hoe de situatie in de VS is veranderd. ‘De economie kwam weer op gang in het midden van Obama’s tweede termijn. Trump erfde dit succes van hem en versnelde het herstel met zijn ongebreidelde belastingmaatregelen en beleid van lage tarieven. Biden is hierop doorgegaan, en de economische resultaten zijn fantastisch,’ aldus De Oliveira, die al vier decennia in New York woont. Als gevolg hiervan had de Europese Unie, inclusief het Verenigd Koninkrijk, volgens The Wall Street Journal tien jaar geleden een bbp dat 23,5 procent van het wereld-bbp bedroeg; hoger dan dat van de Verenigde Staten destijds, dat 22,1 procent bedroeg. In 2024 zijn de curves volledig omgekeerd: 26,3 procent voor de Verenigde Staten en 20,5 procent voor Europa, inclusief het Verenigd Koninkrijk.

    In 2016 dankte Donald Trump zijn overwinning aan de swingstates in de rust belt, de gedeïndustrialiseerde staten Michigan, Wisconsin en Pennsylvania, die hem kozen tegen de achtergrond van de verarming van de witte middenklasse. Die is inmiddels opgelost, vooral dankzij Bidens enorme investeringen in energie en halfgeleiders. ‘De rust belt is verleden tijd. Het herindustrialisatieproces is overal in de Verenigde Staten in volle gang. Over de hele linie,’ zegt De Oliveira.

    Ook is Amerika bezig met een inhaalslag in sectoren waarin het continent was achtergebleven: de ruimtevaart (SpaceX), elektrische auto’s (Tesla), hernieuwbare energie dankzij de wind en zon van Texas, et cetera. En dat alles tegen een achtergrond van overvloedige energie: de Verenigde Staten produceren meer olie dan Saoedi-Arabië, en de aanwezigheid van gas heeft het land in staat gesteld het aandeel van steenkool in de elektriciteitsproductie in twintig jaar terug te brengen van 50 naar 20 procent, waardoor het een van de best presterende landen is op het gebied van CO2-reductie.

    ‘Zelfs mensen die meer dan 100.000 dollar [per jaar] verdienen, hebben het moeilijk’

    Amerika wordt dus rijker, ook al krijgt Joe Biden daar weinig erkenning voor, vanwege de inflatie. Toegegeven, de inflatie is gedaald van een piek van 9,1 procent in juni 2022 naar 3,5 procent op jaarbasis. Maar de cumulatieve prijsstijging in de afgelopen acht jaar was enorm: 30 procent. De herinnering aan vroegere prijzen voedt de nostalgie. De prijs van een liter benzine is gestegen van 2,15 dollar in april 2016 tot 3,70 dollar vandaag, na een piek van meer dan 5 dollar in juni 2022. De prijs van een nieuwe auto heeft volgens de naslag-website Kelley Blue Book de 47.300 dollar overschreden. De prijs van een vrijstaand huis, in 2016 nog gemiddeld 246.000 dollar, ligt nu rond de 390.000 dollar.

    Het resultaat is dat niemand gelukkig is, zegt Tiffany Knighten, een Afro-Amerikaanse New Yorker die tijdens de ‘grote ontslagperiode’ haar eigen bedrijf opzette en nu ongeveer 100.000 dollar per jaar verdient. ‘Het is erger dan tien jaar geleden; hoewel de salarissen toen lager waren, was het leven goedkoper,’ aldus deze specialist in marketingadvies. ‘Zelfs mensen die meer dan 100.000 dollar [per jaar] verdienen, hebben het moeilijk.’ Overigens heeft ze zelf geen last van de huurstijgingen, omdat die van haar door de gemeente New York is vastgelegd op 2400 dollar per maand. 

    Loriane Lafont-Grave, doctoraatsstudent literatuurfilosofie in Chicago, vertelt dat de Fransen stomverbaasd zijn over de situatie in Amerika. ‘De Universiteit van Chicago heeft onze doctoraatsbeurzen aanzienlijk verhoogd. In 2018, toen ik aankwam, bedroeg een beurs 32.000 dollar per jaar. Nu is dat 45.000 dollar, waarbij rekening is gehouden met de inflatie. In Frankrijk kun je dat bedrag gerust door 2,5 delen,’ aldus de jonge vrouw, die vertelt dat ze het salaris van een Franse universitair docent verdient en een idee geeft van de enorme stromen geld die er op de Amerikaanse universiteiten omgaan: ‘Voor een conferentie aan de Universiteit van Chicago wordt 30.000 dollar uitgetrokken; in Frankrijk is dat 3000 dollar. De kloof is enorm.’

    Dat ze er desondanks warmpjes bij zit, heeft ze te danken aan haar man, een Franse ingenieur die in de techindustrie in San Francisco werkt. ‘In de Verenigde Staten is het niet ongewoon om tussen de 100.000 en 400.000 dollar [per jaar] te verdienen. In Frankrijk is het dat wel,’ merkt ze op; 20 procent van de huishoudens verdient meer dan 100.000 dollar en 2 procent meer dan 400.000 dollar, volgens het Witte Huis. 

    Rijk Amerika

    Rijk Amerika, alleen voor de rijken? Dat geldt nu minder dan aan het begin van de eeuw, toen de Franse econoom Thomas Piketty in de Verenigde Staten een gevierd man werd door in Kapitaal in de 21ste eeuw (Bezige Bij, 2014; Seuil, 2013) de 1 procent die verreweg het meeste bezit aan de kaak te stellen, en toen econoom Robert Gordon in 2016 een blijvende stagnatie voorspelde die het gevolg zou zijn van werkloosheid, zwakke groei en een gebrek aan loonstijgingen.

    Alles veranderde aan het einde van de ambtstermijn van Obama, en ging vervolgens in een stroomversnelling. Volledige werkgelegenheid dwong bedrijven om de lonen te verhogen – Amazon stelde zijn minimumuurloon vast op 15 dollar vanaf november 2018 – en de coronacrisis versterkte deze ontwikkeling doordat werknemers massaal ontslag namen en de dienstensector opnieuw werd gedwongen de loonstrookjes te evalueren. Als gevolg hiervan zijn tussen 2015 en begin 2023 de lage salarissen meer gestegen dan andere, zoals blijkt uit de Wage Growth Tracker van de Federal Reserve Bank van Atlanta (Georgia).

    In 2016 deed Bernie Sanders, de socialistische senator uit Vermont, het destijds revolutionaire voorstel om het minimumloon te verhogen naar 15 dollar. Daar heeft niemand het nog over, aangezien de markt het probleem grotendeels heeft opgelost.

    ‘Na vijf decennia van groeiende ongelijkheid en loonstagnatie hebben werknemers met lage en middeninkomens in de Verenigde Staten de afgelopen vier jaar hun reële loon aanzienlijk zien stijgen,’ zegt Arindrajit Dube, econoom aan de Universiteit van Massachusetts in Amherst.

    In de VS, dat nog steeds het westerse land met de grootste ongelijkheid is, daalde het armoedepercentage van 14 procent in 2016 naar 12,4 procent in 2022, maar het was lager in 2019 onder Trump, toen het 10,5 procent bedroeg. 

    Groei, inflatie – wat de oorzaak ook is, Amerika is ontoegankelijk geworden voor Europeanen. Het is moeilijk voor een Frans bedrijf om een Amerikaanse CEO aan te trekken, wiens salarisverwachting aanzienlijk hoger is dan die van een Franse kandidaat. Geconfronteerd met stijgende kosten bezuinigen bedrijven op expats, een fenomeen dat door de coronapandemie nog eens is versterkt.

    Franse toeristen in de VS schrikken zich kapot. Vijftigplussers hebben herinneringen aan hun jeugd, met hotdogs van 1 dollar in Central Park, motels van 30 dollar in het Amerikaanse Westen en goedkope jeans. 

    Voor een taxi vanaf de luchthaven John F. Kennedy is het basistarief, dat in 2017 nog 52 dollar bedroeg, inmiddels 75 dollar. Daar komen nog allerlei tolkosten bij; uiteindelijk moet 95 dollar worden afgerekend. Museumbezoeken drijven de kosten ook flink op. Het Metropolitan Museum heeft een einde gemaakt aan de mogelijkheid van gratis toegang voor toeristen, die tot 2018 het advies kregen om 25 dollar te betalen. De prijs is nu gestegen tot 30. Voeg daar de stijgende prijs van trans-Atlantische vliegtickets aan toe, nog eens aangewakkerd door het faillissement van de goedkope luchtvaartmaatschappij Norwegian in 2020, en de reis wordt bijkans onbetaalbaar.

    Volgens The Economist is New York de op twee na duurste stad ter wereld, na het Zwitserse Zürich en Singapore

    In New York kost een croissant voor de Fransman met heimwee 4,50 dollar, een pot jam ongeveer 8 dollar en de prijs van Époisses Berthaut [Franse kaassoort], die in 2017 nog voor 13 dollar werd verkocht, is gestegen tot 29 dollar, terwijl deze na zo’n lange reis niet op zijn best is.

    De prijzen op het restaurantmenu zijn bedrieglijk: tel er 8,8 procent belasting en 20 procent fooi bij op. Zelfs in een eenvoudig Italiaans restaurant betaal je meer dan 200 dollar voor twee personen, als je er graag een drankje bij drinkt. Volgens de laatste ranglijst van The Economist is New York de op twee na duurste stad ter wereld, na het Zwitserse Zürich en Singapore.

    ‘De totale kosten van een reis naar de Verenigde Staten (vliegtuig, hotel, autohuur) zijn erg hoog geworden voor gezinnen. Wat boekingen betreft zien we een daling van zo’n 10 procent,’ aldus Jean-François Rial, CEO van reisbureau Voyageurs du monde. 

    Ook de ziektekosten liggen in de VS onvoorstelbaar hoog. Een bezoek aan de kinderarts kost 360 dollar – vaccinaties niet meegerekend –, het trekken van een verstandskies 1320 dollar.

    Volgens de Kaiser Family Foundation (KFF, een non-profitorganisatie die onderzoek doet op het gebied van gezondheidszorg) kost een ziektekostenverzekering gemiddeld 24.000 dollar voor een gezin en 8400 dollar voor een alleenstaande. De stijging voor een gezin is 47 procent sinds 2013. De resterende uitgaven per hoofd van de bevolking bedragen 1425 dollar, vergeleken met 900 dollar in andere ontwikkelde landen. Een standaarddoktersbezoek brengt altijd een out-of-pocketuitgave van tussen de 30 en 50 dollar met zich mee.

    De meest exorbitante bedragen worden ongetwijfeld gerekend voor shows in Las Vegas – kaartjes voor de Super Bowl van 2024 kosten 2000 dollar, vergeleken met 90 dollar gecorrigeerd voor inflatie in 1967 – en skivakanties. In Jackson Hole, een ultrachic resort in Wyoming, kostte een dag groepsles voor kinderen in de winter van 2023 maar liefst 420 dollar. Een skiër uit de regio New York vertelt dat hij het plan had opgevat om te gaan skiën in het Franse Chamonix, omdat dat goedkoper was. Hij deed het uiteindelijk niet omdat er te weinig sneeuw lag.

  • Wassen de Emiraten echt niet meer wit?

    Wassen de Emiraten echt niet meer wit?

    De Verenigde Arabische Emiraten worden niet langer beschuldigd van malafide financiële praktijken en zijn daarom verwijderd van de ‘grijze lijst’ van de Financial Action Task Force. Maar daar zit ook een geopolitiek kantje aan, schrijft het Libanese dagblad L’Orient-Le Jour.

    Vanwege hun succes in de strijd tegen financiële criminaliteit zijn de Verenigde Arabische Emiraten op 23 februari van de lijst met hoogrisicolanden, de zogeheten ‘grijze lijst’, van de Financial Action Task Force (FATF) gehaald. Het is een overwinning voor het imago van de Emiraten, die regelmatig van een lakse, om niet te zeggen inschikkelijke houding worden beticht tegenover internationale financiële criminaliteit.

    Het land stond sinds juni 2022 op de lijst; destijds werd het beschuldigd van het oogluikend toelaten van het witwassen van geld en het financieren van terrorisme. Dat gebeurde met name in het emiraat Dubai, een belastingparadijs dat ook een spilfunctie is gaan vervullen in het omzeilen van sancties tegen Rusland.

    Veertig aanbevelingen

    Uit dit schrappen van de lijst valt op te maken dat de Emiraten zich in de ogen van de FATF inmiddels houden aan de veertig aanbevelingen die de taskforce heeft gedaan voor het versterken van de controle op het internationale bancaire verkeer om het financieren van criminele activiteiten tegen te gaan. In twee jaar tijd heeft de oliemonarchie inderdaad een aantal maatregelen genomen, onder andere het aanpakken van financiële misstanden, en heeft ze haar regelgeving op het gebied van virtuele activa (cryptovaluta) in lijn gebracht met de internationale normen.

    ‘Het is de vraag of de maatregelen van een land waar het er voorheen altijd schimmig aan toeging geen doekje voor het bloeden zijn’

    Volgens persbureau Bloomberg heeft de regering van de Emiraten tussen januari en oktober 2023 voor 250 miljoen dirham (62 miljoen euro) aan boetes opgelegd voor het witwassen van geld en het financieren van terrorisme, oftewel drie keer zo veel als het voorgaande jaar. Verder zijn er meer dan veertig internationale samenwerkingsakkoorden gesloten om witwaspraktijken en andere delicten tegen te gaan, meldde de Dubaise tak van het internationale advocatenkantoor DLA Piper in juli 2023 op zijn website. Ook heeft de centrale bank van de Emiraten een formulier online gezet waarop klokkenluiders desgewenst anoniem melding kunnen maken van financiële criminaliteit.

    ‘De regels van de FATF zijn zodanig dat als uit bepaalde signalen blijkt dat een land de verplichte normen hanteert, het automatisch van de lijst wordt afgevoerd,’ zegt Éric Vernier, algemeen directeur van de Iscid-Co International Business School in Duinkerken en specialist op het gebied van witwassen. ‘Het is vooral de vraag of die normen toereikend zijn en of de maatregelen van een land waar het er voorheen altijd schimmig aan toeging geen doekje voor het bloeden zijn.’

    Vooruitgang boeken

    Om een land van de lijst te verwijderen dient een ruime meerderheid van de veertig FATF-leden van oordeel te zijn dat er sinds het begin van de evaluatieperiode voldoende vooruitgang is geboekt. Bovendien kunnen bepaalde lidstaten hun politieke en economische gewicht aanwenden om een land al of niet op een van de FATF-lijsten te laten zetten, meldt nieuwssite Politico

    Eind 2023 zijn afgevaardigden van de Emiraten dan ook naar verscheidene van deze landen afgereisd, waaronder de Verenigde Staten, Zwitserland en Singapore, om zich van hun steun te verzekeren, meldt Bloomberg.

    Ook de geopolitieke context lijkt van invloed op de beslissingen van de FATF. Een groep Europese landen die aanvankelijk vóór sancties tegen de Emiraten was, heeft er om die reden vorig jaar bij de taskforce op aangedrongen om de monarchie van de grijze lijst te halen, aldus Politico. Deze ommezwaai viel samen met het beroep dat Europa na de Russische inval in Oekraïne op de Golfstaten deed om in zijn energiebehoeften te helpen voorzien. Vernier: ‘Elke keer als een land uit deze regio van de FATF-lijst wordt gehaald (zoals Irak in 2019 en Koeweit in 2015), zijn er verdenkingen dat er over energie is gemarchandeerd. De belangen zijn zo groot dat er weinig kans is dat een land als de Verenigde Arabische Emiraten lang op zo’n lijst zal blijven staan.’ 

    Dit geldt nog sterker in de context van de oorlog in Gaza: Abu Dhabi is een prominente diplomatieke speler in de regio en wordt als belangrijke gesprekspartner van het Westen gezien.

    Samenwerking Rusland

    Dit neemt niet weg dat de Verenigde Staten de Emiraten soms een duidelijk signaal van afkeuring sturen vanwege hun samenwerking met Rusland. Op 23 februari, aan de vooravond van de tweede verjaardag van het begin van de oorlog in Oekraïne, heeft het Amerikaanse ministerie van Financiën tien nieuwe in de Emiraten gevestigde personen en entiteiten toegevoegd aan zijn sanctielijst. In meerdere gevallen ging het daarbij om het leveren van steun aan de Russische wapenindustrie.

    ‘Vanwege hun sterke banden met Russische en Iraanse entiteiten zullen de Emiraten maar in beperkte mate profiteren van het feit dat ze niet meer op de grijze lijst staan,’ zegt onderzoeker en consultant Rachal Ziemba, gespecialiseerd in de economie en de energiesector van de Golfstaten. Jamie Ingram, analist bij de nieuwssite Middle East Economic Survey, noemt het verwijderen van de grijze FATF-lijst ‘in de eerste plaats een reputatiekwestie’ voor de monarchie. 

  • Filosoof Kohei Saito is voorvechter van economische krimp

    Filosoof Kohei Saito is voorvechter van economische krimp

    De Japanse hoogleraar filosofie vindt dat we moeten ontgroeien en minder buitensporig moeten consumeren. ‘Wil iedereen op aarde een fatsoenlijk leven kunnen leiden, dan moet het mondiale Noorden opgeven wat niet noodzakelijk is.’

    Stel je een wereld voor waarin je maar drie of vier dagen per week hoeft te werken. In je vrije tijd kun je sporten, tijd aan je dierbaren besteden, tuinieren of actief zijn in de lokale politiek. Bezorging binnen 24 uur, reclame en privévliegtuigen zijn verleden tijd, maar gezondheidszorg, onderwijs en groene stroom zijn voor iedereen gratis. Dat is het radicale ideaal dat de marxistische hoogleraar filosofie Kohei Saito voorstaat. Hij houdt een pleidooi voor ‘degrowth’, ‘ontgroei’, een doelbewuste krimp van de economie om zo de rijkdom beter te verdelen en over te gaan op een trager economisch stelsel waarin het welzijn van mens en planeet centraal staat.

    In de VS en andere rijke landen woedt onder voorvechters van klimaatmaatregelen steeds meer discussie over de vraag of economische groei moet worden ontmoedigd om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Het stimuleren van duurzame energie en groene technologie zal tot nieuwe banen en meer economische activiteit leiden. En ontwikkelingslanden hebben groei nodig om hun levensstandaard te verhogen.

    Maar pleitbezorgers van krimp zoals Saito en economen zoals Jason Hickel en Tim Jackson zeggen dat het vervangen van fossiele brandstoffen door groene energie niet volstaat. Volgens hen moeten de rijke landen, die verantwoordelijk zijn voor het leeuwendeel van de uitstoot van broeikasgassen, ook gaan minderen in hun energieverbruik en hun gebruik van grondstoffen uit ontwikkelingslanden, en zich meer richten op het voor hun burgers gratis maken van elementaire levensbenodigdheden als voedsel, onderdak, schoon water en energie.

    Waarom denkt u dat er steeds meer interesse is in kritiek op het kapitalisme en in economische krimp in het algemeen?

    De afgelopen decennia zijn onze samenlevingen overal ter wereld ernstig ontwricht door neoliberale hervormingen. En er is veel debat over het oplossen van de klimaatcrisis en het tegengaan van economische ongelijkheid. Maar de maatregelen werken niet en de klimaatcrisis wordt alleen maar erger. De mensen hebben te lijden onder banen zonder zekerheid, lage lonen en veel concurrentie. Mensen worden er ongelukkig van.

    Krimp en een postkapitalistische samenleving zijn op dit moment in zekere zin natuurlijk nog een utopie

    Krimp en een postkapitalistische samenleving zijn op dit moment in zekere zin natuurlijk nog een utopie. Maar anderzijds: voor mensen die echt op zoek zijn naar een alternatief, die zich echt zorgen maken om de crisis, is er binnen het bestaande kader geen oplossing te vinden. Ik zeg niet dat mijn oplossing alleen zaligmakend is, maar hij raakt wel een snaar, in deze algehele sfeer van onvrede en onbehagen, zeker onder de jongere generatie.

    Ik wil wat dieper ingaan op de kritiek op het kapitalisme zoals u die uiteenzet in Slow Down. Kunt u uitleggen waarom het kapitalisme volgens u de aanjager is van de ongelijkheid in de wereld en van de klimaatverandering?

    Karl Marx heeft aangetoond dat het kapitalisme de tendens vertoont om de economische ongelijkheid te vergroten, omdat onder dat systeem arbeiders worden uitgebuit, zodat het kapitaal zich ophoopt bij een kleine minderheid. En Marx zei ook dat in zo’n systeem van uitbuiting niet alleen mensen, maar ook de natuur wordt uitgebuit. Van die tendens waren we ons jarenlang niet bewust omdat rijke landen zoals de VS, Japan en de EU veel kosten elders konden onderbrengen. We hadden ons rijke leventje veelal te danken aan goedkope producten en grondstoffen die werden verkregen door uitbuiting van mens en natuur in het mondiale Zuiden.

    Door de globalisering heeft het kapitalisme nu de hele wereld veroverd. Dat betekent dat we alle kosten elders hebben ondergebracht. En nu kunnen we er nergens meer mee terecht, want China groeit, Brazilië groeit, India groeit: iedereen wil nu een kapitalist zijn en dan loopt het spaak. We hebben te maken met de wereldwijde ecologische crisis, de pandemie, de klimaatcrisis, de wedijver om grondstoffen, en dat is allemaal nauw verbonden met het kapitalisme en de neiging tot constante groei.

    Veel klimaatbeleid van tegenwoordig, zoals plannen voor een Green New Deal, zijn sterk gericht op meer hernieuwbare energie en groene technologie, met daarbij aanhoudende groei van de werkgelegenheid en de economie. Waarom is dat volgens u niet genoeg om iets tegen de klimaatcrisis te doen?

    Om te beginnen ben ik niet tegen technologie. We hebben hernieuwbare energie nodig. Elektrische auto’s en zo, die hebben we nodig. Ik ben voor het ontwikkelen van nieuwe technologieën en het investeren in goedkopere groene energie. Ik ben geen pleitbezorger van ‘terug naar de natuur’.

    Het probleem is dat we in het streven naar groei steeds meer en steeds grotere producten gaan verkopen. Het duidelijkste voorbeeld daarvan is de SUV. Ook al stappen we over op elektrisch rijden, als we steeds grotere auto’s blijven maken, zullen we nog steeds veel energie en grondstoffen verbruiken die vooral uit het mondiale Zuiden komen. Dan komt er dus geen eind aan de roof van land en grondstoffen, de uitbuiting van mijnwerkers en de vernietiging van inheemse gemeenschappen, de ontbossing enzovoort.

    Misschien moeten we privévliegtuigen verbieden. Misschien moeten we korte binnenlandse vluchten verbieden, omdat je evengoed de trein kunt nemen

    Wat volgens mij nodig is: investeer vooral in die groene technologieën. Maar we moeten ook eens gaan praten over bijvoorbeeld het terugdringen van het aantal auto’s, of van de vleesconsumptie, of van het vliegverkeer. Misschien moeten we privévliegtuigen verbieden. Misschien moeten we korte binnenlandse vluchten verbieden, omdat je evengoed de trein kunt nemen. Dat moet ook prioriteit krijgen.

    Het probleem met het mainstream debat over groen kapitalisme is dat het nooit gaat over het terugdringen van onze buitensporige consumptie en productie, want dat is iets wat het kapitalisme niet kan accepteren. Wil iedereen op aarde een fatsoenlijk leven kunnen leiden, dan moet het mondiale Noorden opgeven wat niet noodzakelijk is. Daar is het kapitalisme niet toe in staat.

    Daarom komt u met uw alternatieve economische visie van degrowth-communisme. Waarom zou het daarmee beter lukken om de mondiale klimaatdoelen te halen?

    Degrowth houdt in dat het bbp niet meer je enige toetssteen voor vooruitgang is. En dat je stopt met dingen die niet echt nodig zijn.

    Je kunt het bbp verhogen door dingen te produceren die niet echt nodig zijn, zoals privévliegtuigen. En ik zeg: misschien hebben we geen behoefte aan die dingen, want ze zijn alleen voor rijkelui en je maakt er de planeet mee kapot. Dus waarom steken we onze energie en ons geld niet in dingen die duurzamer zijn en die iedereen nodig heeft? Zoals gratis internet, gratis openbaar vervoer, gratis onderwijs, gratis zorg. Al die dingen die meestal aan commerciële partijen worden overgelaten, zeker in de VS, moeten uit handen van de commercie worden gehaald.

    Ons huidige model is dat de economie steeds groeit, zodat de taart groter wordt en iedereen een steeds groter stuk krijgt. Maar als we de economie zo laten groeien, produceren we enorm veel overbodige zaken. Als we overgaan op een economie zonder groei, wordt de taart niet meer groter. Dan moeten we de bestaande rijkdom met elkaar delen.

    Je levert er misschien iets voor in, maar je wint aan maatschappelijke rust, gemeenschapszin en betere producten

    Er zijn natuurlijk dingen die we niet kunnen delen, zoals privé-eigendom. Maar wat we wel kunnen delen is bijvoorbeeld kennis en onderwijs, openbaar vervoer, cultuur, gemeenschappelijke landbouw, elektriciteit enzovoort. Dan kunnen we gelukkiger zijn, over meer essentiële goederen en diensten beschikken en een stabieler leven leiden.

    Dan hebben we niet meer om de twee jaar een nieuwe iPhone. Hebben we geen wegwerpmode meer. Geen industriële vleesproductie. Misschien ook geen McDonald’s meer, maar wel gezonder eten. Dan hebben we duurzamere kleding, die je jarenlang kunt dragen. Je levert er misschien iets voor in, maar je wint aan maatschappelijke rust, gemeenschapszin en betere producten.

    Sommigen wijzen erop dat het vertragen van de economische groei schadelijk kan zijn voor de landen die nog in ontwikkeling zijn. Wat zou krimp betekenen voor het mondiale Zuiden?

    Ik zeg niet dat het mondiale Zuiden de beginselen van krimp meteen moet omarmen. We moeten daar nog meer wegen aanleggen en huizen, scholen en ziekenhuizen bouwen. We moeten daar ook meer energiecentrales bouwen en zonnepanelen aanleggen.

    Maar ik vind dat ook die landen in hun groei meer prioriteit moeten geven aan het voorzien in basisbehoeften dan aan het stimuleren van winstgevendheid en concurrentie, de manier waarop ontwikkeling nu door de Wereldbank met structurele aanpassingsprogramma’s wordt afgedwongen. We hebben voor het mondiale Zuiden andere ontwikkelingsmodellen nodig.

    Het verbruik van grondstoffen en energie zal in het Zuiden natuurlijk eerst stijgen, want hun verbruik ligt nu te laag

    Het verbruik van grondstoffen en energie zal in het Zuiden natuurlijk eerst stijgen, want hun verbruik ligt nu te laag. Hun ontwikkeling zal onvermijdelijk meer verbruik van energie en grondstoffen met zich meebrengen. Dat legt druk op de planetaire grenzen. Dat betekent dus dat het mondiale Noorden bewust naar krimp moet streven, omdat het zich te ver ontwikkeld heeft en overmatig produceert en consumeert.

    U schrijft in uw boek dat de transitie naar krimp niet van het ene op het andere moment hoeft plaats te vinden, en dat die overgang zelfs nu al gaande is. Kunt u een paar voorbeelden geven van stappen in de richting van degrowth?

    Frankrijk heeft een verbod ingesteld op korte binnenlandse vluchten, dat is een belangrijke stap. Sommige Europese landen experimenteren nu met minder arbeidstijd, zoals een werkweek van vier dagen. Gratis onderwijs en gratis zorg zijn andere voorbeelden. Gratis internet hoort daar ook bij, iets wat Jeremy Corbyn een paar jaar geleden in zijn verkiezingsprogramma had opgenomen.

    Verder de invoering van een maximum op jaarinkomens, en van werknemerscoöperaties, en de nationalisering van sommige bedrijven, zoals nutsbedrijven. Dat zijn een paar elementaire tegenmaatregelen die we binnen het kapitalisme kunnen nemen.

    Volgens sommigen is krimp een te grote politieke opgave en maak je jezelf niet populair als je de bevolking in het mondiale Noorden vraagt om bijvoorbeeld te gaan consuminderen. Wat is ervoor nodig om te zorgen dat de politieke prioriteiten zo breed worden verlegd? Is het wel realistisch om naar krimp te streven?

    In zekere zin is het een utopie, denk ik. Maar de gedachte dat het kapitalisme de komende decennia tot grote bloei zal leiden is ook utopisch, want we krijgen meer natuurrampen, inflatie en oorlogen, en met de klimaatcrisis wordt dat alleen maar erger. Dus het is naïef om te denken dat we op de een of andere manier ons leventje wel kunnen voortzetten. 

    Maar ons wereldbeeld is nu radicaal aan het veranderen en mensen als Greta Thunberg hebben het debat echt naar een hoger plan getild

    Ik denk dat er nu meer mensen zijn, zeker onder de jonge generatie, die radicalere verandering eisen. Ik vermoed dat bewegingen als de Sunrise Movement, Fridays for Future, Extinction Rebellion en Just Stop Oil vijftien jaar geleden nog niet op veel steun onder de bevolking konden rekenen en niet genoeg media-aandacht kregen. Maar ons wereldbeeld is nu radicaal aan het veranderen en mensen als Greta Thunberg hebben het debat echt naar een hoger plan getild. De herwaardering van waarden kan eigenlijk best snel gaan. 

    Capital in the Anthropocene (2020), is in november bij Arbeiderspers uitgegeven als Systeembreuk. Een nieuwe visie op kapitaal, natuur en maatschappij als antwoord op de klimaatcrisis. Het dit jaar in het Engels verschenen Slow Down: The Degrowth Manifesto is nog niet in het Nederlands vertaald.

  • EU bereikt akkoord over regels voor platformwerkers zoals maaltijdbezorgers

    EU bereikt akkoord over regels voor platformwerkers zoals maaltijdbezorgers

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Oeganda: voormalig sekswerker helpt vrouwen met hiv in sloppenwijk van Kampala

    » Uitstoot van broeikasgas methaan door energiesector op recordhoogte

    Maaltijdbezorgers en taxichauffeurs krijgen betere rechtsbescherming

    Het heeft meer dan achthonderd dagen onderhandelen gekost, maar de Europese Unie heeft nieuwe regels voor platformwerk veiliggesteld nadat de lidstaten een akkoord hadden bereikt over minimale arbeidsvoorwaarden voor mensen die werken via digitale platforms. Dat schrijft Politico.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Lidstaten zijn vereist om rechtsbescherming voor platformwerkers, zoals maaltijdbezorgers en taxichauffeurs, in te voeren, maar mogen zelf de voorwaarden bepalen. Dit betekent niet dat platformwerkers in elk land zullen behandeld worden als werknemers, het aanvankelijke doel van de wet.

    ‘Het is niettemin een mijlpaal’, aldus Politico, aangezien het aantal platformwerkers dat door de wet betere arbeidsomstandigheden krijgt naar verwachting zal groeien van 28 miljoen in 2021 tot naar schatting 43 miljoen volgend jaar. De wet vereist ook dat digitale platforms transparanter zijn over de algoritmes die ze gebruiken en de werknemersgegevens beter beschermen.

  • Regering in Thailand wil zakenimperium van leger afbreken

    Regering in Thailand wil zakenimperium van leger afbreken

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Australië: het Groot Barrièrerif lijdt aan ‘massale’ verbleking

    » Alabama neemt wet aan ter bescherming van ivf-behandelingen

    Thaise leger doet afstand van golfbaan

    Hotels, golfbanen, televisiekanalen, grond. De militairen van Thailand staan al lange tijd aan het hoofd van een zeer lucratief imperium. De regering is van plan daar een einde aan te maken, volgens Bangkok Post.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De eerste stap is de overdracht van de Kantarat-golfbaan, die in bezit was van de luchtmacht. Het terrein zal worden gebruikt voor de uitbreiding van Don Mueang, de luchthaven van Bangkok, zo bevestigde een woordvoerder van het ministerie van Defensie op 4 maart. De luchthavenautoriteiten proberen al meer dan vier jaar om de 57 hectare van de golfbaan tussen de twee start- en landingsbanen van de luchthaven terug te krijgen. Het stuk grond is al 68 jaar in bezit van de luchtmacht.

    De regering van Strettha Thavisin heeft verklaard dat het leger al zijn niet-militaire commerciële activiteiten moet opgeven. Deze omvatten het beheer van een enorme portefeuille van onroerend goed en hotels, golfbanen en zelfs energiecentrales. ‘Maar de rijkdom die het leger uit al zijn activiteiten haalt blijft een mysterie’, aldus de Thaise krant.

  • AOW’ers in Zwitserland krijgen dertiende maand

    AOW’ers in Zwitserland krijgen dertiende maand

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Haïti: minstens 12 doden bij bendeaanval op twee gevangenissen

    » Pakistan: Shehbaz Sharif voor de tweede keer verkozen tot premier

    Zwitserland stemde per referendum voor extra maand AOW

    In een referendum stemde zondag meer dan 58 procent van de Zwitserse kiezers in met de betaling van een dertiende maand aan AOW’ers, aan het einde van het jaar krijgt deze groep nu een extra maandbedrag uitgekeerd. Niemand zag de omvang van het ‘ja van de Zwitsers’ voor een verhoging van de AOW (Assurance-vieillesse et survivants in het Frans en Alters- und Hinterlassenenversicherung in het Duits) aankomen, merkt Le Temps op in een hoofdredactioneel commentaar. ‘De autoriteiten waren er duidelijk niet in geslaagd om de mate van publieke ergernis over de overheidsuitgaven en de koopkrachtcrisis te peilen’, aldus het dagblad uit Genève.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Maandelijkse Zwitserse socialezekerheidsuitkeringen voor ouderen zijn gemaximeerd op 2450 Zwitserse frank (2570 euro) voor een alleenstaande en 3675 Zwitserse frank voor een getrouwd stel. De dertiende maand, die het socialezekerheidsstelsel 4 miljard Zwitserse frank per jaar extra zal kosten, wordt van kracht in 2026. Een ander voorstel voor een referendum, gericht op het geleidelijk verhogen van de pensioengerechtigde leeftijd van 65 naar 66 jaar, werd met een overweldigende meerderheid van 74,72 procent van de stemmen verworpen.

  • Brandstofprijs Cuba gaat vanaf maart met 500 procent omhoog

    Brandstofprijs Cuba gaat vanaf maart met 500 procent omhoog

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Ruim honderd doden nadat Israël noodhulpleveringen in Gaza beschiet

    » Bendegeweld laait op in hoofdstad Haïti bij afwezigheid premier

    Reden is de inflatie en de economische crisis op het eiland

    Cubanen krijgen vanaf 1 maart te maken met een abrupte verhoging van de benzineprijzen. Dat schrijft CÑÑ Español. Het zou gaan om een prijstoename van 500 procent. De elektriciteitsprijs zal vanaf dezelfde datum met 25 procent stijgen voor de grootste verbruikers van het land.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De prijs van een liter gewone benzine zal stijgen van 25 pesos (18 eurocent) naar 132 pesos, terwijl de prijs van premium benzine zal stijgen van 30 naar 156 pesos, zei de regering vorige maand. De prijs voor het openbaar vervoer blijft echter gelijk en een verhoging van de aardgasprijzen is uitgesteld. De autoriteiten hebben ook bepaald dat toeristen hun brandstof in buitenlandse valuta moeten betalen.

    Het land beleeft de ergste economische crisis sinds de jaren negentig door de gevolgen van de pandemie, de verscherping van de Amerikaanse sancties in de afgelopen jaren en structurele zwakheden in de economie. Volgens officiële schattingen is de Cubaanse economie in 2023 met t2 procent gekrompen, terwijl de inflatie 30 procent bereikte. Er zijn chronische tekorten aan brandstof en andere basisproducten, en de overheid subsidieert bijna alle goederen en diensten die Cubanen consumeren.

  • ‘Rijke filantropen ontwijken belastingen via goede doelen – dat moet aangepakt worden’

    ‘Rijke filantropen ontwijken belastingen via goede doelen – dat moet aangepakt worden’

    Filantropen staan te boek als gulle mensen, maar ze halen enorm veel belastingvoordeel uit hun schenkingen en slechts het kleinst mogelijke deel daarvan gaat naar goede doelen. Hoog tijd dat ze eerlijk worden belast, aldus de directeuren van Transition Resource Circle, een ngo die zich inzet voor een eerlijkere liefdadigheidssector.

    We hebben weer een roerig jaar achter de rug, waarin allerlei gemeenschappen in de wereld getroffen zijn door oorlogen en natuurrampen. Rampspoed die het leed vergroot van mensen die toch al zuchten onder grote ongelijkheid, klimaatchaos, onteigening en marginalisatie. Zoals altijd bestond de mondiale reactie op deze crises onder meer uit ‘gulle giften’ van verschillende filantropen. Hun vertegenwoordigers schoven zelfs aan bij staatshoofden, CEO’s, beroemdheden, royalty en hoge ambtenaren op de jaarlijkse Algemene Vergadering van de Verenigde Naties in september, en daarna op de VN-klimaattop COP28 in november, om samen naar ‘oplossingen’ te zoeken. En velen van hen kwamen deze maand onder datzelfde mom opnieuw bijeen op het World Economic Forum in Davos.

    Maar de uitkomst van deze bijeenkomsten lijkt elk jaar te zijn dat er niets verandert. Dat komt onder meer doordat de elites in hun kijk op problemen en oplossingen beperkt worden door hun eigen wereldbeeld – een wereldbeeld dat deze crises veroorzaakt en in stand houdt. Bovendien zijn zulke bijeenkomsten vruchteloos omdat dat hun doel is: ze zijn niet opgezet om tot systemische verandering te leiden, maar om de status quo te behouden. De hele filantropische sector is evenmin opgezet om de oorzaken van systemische problemen bij de wortel aan te pakken, maar dient in plaats daarvan om particuliere financiële belangen te beschermen. Het wordt tijd dat dit eens tot de wereld doordringt. Hoe sneller we dit beseffen, des te sneller we betere manieren kunnen vinden om filantropie werkelijk in te zetten voor het belangrijke en moeizame werk van echte maatschappelijke verandering.

    ‘Iets terugdoen’

    We weten allemaal dat de rijken rijker worden en een gigantisch percentage van alle rijkdom op aarde in handen hebben. Volgens een recent rapport over de mondiale ongelijkheid van Oxfam is bijna twee derde van al het nieuwe vermogen sinds 2020 terechtgekomen bij de rijkste 1 procent van de mensheid, dus bijna tweemaal zoveel als bij de armste 99 procent. De rijken betalen bijna geen belasting (vaak nog geen 3 procent van hun inkomen) en door de rente op rente die ze over hun miljarden krijgen, blijft hun vermogen maar groeien. In de komende twintig jaar zal het grootste deel van dat vermogen overgaan op familieleden binnen de rijkste 1 procent. Alleen al in de VS zal naar schatting tussen de 36 en de 70 biljoen dollar aan vermogen van de ene op de andere generatie overgaan.

    De roep om de rijken te belasten zwelt wereldwijd aan en zal nog luider worden als deze enorme overdracht plaatsvindt. Een van de belangrijkste methoden van de rijken om die druk af te wenden is liefdadigheid. Je geld besteden aan goede doelen wordt aangemoedigd als een manier om ‘iets terug te doen’. Wereldwijd wordt er naar schatting 2,3 biljoen dollar aan liefdadigheid besteed, ongeveer 2 procent van het mondiale bbp. Dat is meer dan het jaarlijkse bbp van landen als Canada en Brazilië.

    Als filantropie per definitie iets goeds is en alleen maar zal groeien, waar maken we ons dan druk om? Laten we eens kijken hoe filantropie in de praktijk werkt.

    Eén aspect van filantropie in de VS is bijvoorbeeld de 5-procentregel die daar sinds 1976 in de belastingwet is verankerd. Deze houdt in dat een liefdadige instelling jaarlijks maar 5 procent van de geschonken fondsen hoeft te besteden aan beurzen of projectgerelateerde investeringen om de status van non-profitorganisatie te behouden. In de praktijk is die 5 procent nu niet de bodem, maar het plafond voor de bestedingen van filantropische instellingen. De overige 95 procent van het geld wordt behandeld als een belastingvrij investeringsfonds, dat de meeste stichtingen voortdurend verder laten groeien.

    Laten we dat concreter maken. Het gemiddelde rendement voor het kapitaal van liefdadige instellingen bedroeg in 2020 13,1 procent. Neem als voorbeeld een stichting met een fonds van 100 miljoen dollar: die stichting hoeft in een jaar maar 5 miljoen dollar aan goede doelen te besteden. Het vermogen groeit in dat jaar tot 113 miljoen dollar, en na aftrek van die 5 miljoen blijft er 108 miljoen over. Het jaar daarop groeit die grotere taart van 108 miljoen uit tot 122 miljoen, wat met aftrek van pakweg 5,4 miljoen aan liefdadige bestedingen resulteert in circa 117 miljoen. Zo is die 100 miljoen in twee jaar tijd dus al 117 miljoen geworden, en dat blijft maar groeien. Dat geld, in feite onbelast investeringskapitaal, belandt vervolgens bij de gebruikelijke aanjagers van het extractiekapitalisme: aandelen, obligaties, vastgoed, fossiele-brandstofbedrijven enzovoort. Wat weer resulteert in verdere vermogensaccumulatie. 

    Leeuwendeel

    De 5-procentregel is ooit ontstaan in de VS, maar heeft zich over de wereld verspreid en wordt nog steeds aanbevolen als model voor filantropische instellingen: het eigen fonds zo veel mogelijk laten groeien en de bestedingen tot het minimum beperken. Zo groeit het vermogen en groeit de macht van de betreffende instellingen, terwijl het geld mondjesmaat doorsijpelt naar degenen die het harde werk doen. Je hoeft geen boekhouder of econoom te zijn om de gevolgen van dit model te begrijpen. Slechts een fractie van de onbelaste schenkingen wordt daadwerkelijk ingezet voor het oplossen van maatschappelijke en klimatologische problemen, het leeuwendeel wordt opnieuw geïnvesteerd in de levensvernietigende activiteiten van extractieve markten met een hoog doorlopend rendement op investeringen.

    In de meeste landen zijn schenkingen aan liefdadige instellingen aftrekbaar van de belasting. Filantropie speelt daardoor een grote rol in strategieën voor het minimaliseren van de belastingafdracht en draagt verder bij aan de vermogensconcentratie. Volgens een recent onderzoeksrapport van tijdschrift The Nation krijgt Bill Gates misschien wel meer geld terug via belastingvoordelen dan hij met de activiteiten van de Gates Foundation aan schenkingen besteedt. Een ander voorbeeld is MacKenzie Scott, een van de grootste weldoeners in de VS. Haar is de afgelopen jaren lof toegezwaaid vanwege de omvang, aard en snelheid waarmee ze goede doelen heeft gefinancierd. Maar volgens de Billionaires Index van Bloomberg is ondanks al die schenkingen haar eigen vermogen in 2023 toch gegroeid. 

    Hoewel ze dus enorm veel belastingvoordeel uit hun schenkingen halen en slechts het kleinst mogelijke deel daarvan echt aan goede doelen besteden, staan filantropen in onze samenleving toch te boek als goede, gulle en grootmoedige mensen. Het is tijd om op te houden met die heldenverering van filantropen en de oproep om de rijken te belasten om te zetten in daden. We moeten de schenkingen gaan belasten. Ga maar na wat je zou kunnen doen met een belasting op die enorme filantropische fondsen. Met de opbrengst daarvan kun je democratisch beheerde burgerfondsen opzetten die miljarden dollars kunnen herverdelen onder gemeenschappen die direct door de klimaatverandering worden getroffen, inheemse volkeren, klimaatvluchtelingen en zelfs de ecosystemen die het zwaarst onder de winning van grondstoffen hebben geleden.

    Dit kan het begin zijn van ingrijpende structurele veranderingen in de filantropie. Wat hier vereist is, is niets minder dan een ander wereldbeeld, een andere aanpak die gebaseerd is op een economie die het leven op aarde centraal stelt en een oprecht verlangen de mondiale polycrisis aan te pakken. Het is tijd om van systemen die individuele en institutionele belangen beschermen over te stappen op systemen die de rijkdom herverdelen in collectieve investeringen in een toekomst die het leven waard is.

  • In Rusland dreigt een vastgoedcrisis

    In Rusland dreigt een vastgoedcrisis

    De door overheidssubsidies explosief gestegen huizenprijzen leiden in Rusland tot tweespalt aan de top. Met de verkiezingen in aantocht verwachten economen echter niet dat de regering de hypotheeksubsidies snel zal afbouwen, ondanks de nadelen die eraan kleven.

    Als zoethoudertje voor burgers die de oorlog moe zijn deelt de Russische staat miljarden dollars aan goedkope leningen uit om een huis te kopen. Al dat geld leidt nu tot een economisch probleem dat maar weinigen hadden voorzien: een snelgroeiende vastgoedzeepbel. Terwijl in Oekraïne de strijd doorwoedt, zorgen de steeds hogere huizenprijzen en de snel stijgende inflatie voor verdeeldheid in de hogere Russische echelons. Aan de ene kant heb je de strenge centrale bank die over de financiële stabiliteit van het land moet waken, aan de andere kant het Kremlin, dat in de aanloop naar de presidentsverkiezingen van 2024 vooral aan zijn populariteit werkt.

    President Poetin zei vorige week dat hij zeker tot het einde van 2024 wil doorgaan met de populaire hypotheeksubsidies, waardoor gezinnen met kinderen goedkoper geld kunnen lenen. Maar Elvira Nabioellina, de president van de Russische centrale bank, roept juist op tot het afbouwen ervan; zij waarschuwt dat deze subsidies fnuikend zijn voor de pogingen van de centrale bank om de vraag te drukken en de inflatie af te remmen. Vorige week verhoogde de centrale bank de belangrijkste rentevoet naar 16 procent, meer dan het dubbele van afgelopen juni. 

    Russen staan van oudsher argwanend tegenover hypotheken, die in de volksmond worden betiteld als ‘schuldslavernij’; ze kopen hun huizen liever zonder te lenen. Dat begon te veranderen in 2020, toen de overheid hypotheeksubsidies voor nieuwbouw begon te verstrekken als steunmaatregel in de pandemie. Sinds de Russische inval in Oekraïne heeft de interesse voor dat programma een hoge vlucht genomen. Direct na de inval kelderde het aantal hypotheken aanvankelijk nog, maar dat veranderde toen banken minder eisen gingen stellen, de subsidies voor burgers werden verhoogd en rijkere Russen als gevolg van de sancties minder bestedingsmogelijkheden hadden voor hun geld.

    Nieuw jaarrecord

    Volgens cijfers van de centrale bank is het Russische hypotheekvolume tot oktober 2023 met 72 procent gegroeid tot bijna 70 miljard dollar, een nieuw jaarrecord. Dankzij de overheidssteun is het merendeel van die hypotheken verstrekt tegen een rente die ver onder het marktpercentage ligt. De bijbehorende nieuwbouw heeft de economie een impuls gegeven. 

    Rusland heeft de sancties beter doorstaan dan het Westen voor mogelijk had gehouden; in 2024 wordt er zelfs weer gerekend op economische groei. De pijlers waar deze economische activiteit op rust zijn de nog immer hoge olieopbrengsten, de enorme toename van de defensiebestedingen en cadeautjes voor de gewone burger in de vorm van pensioenverhogingen en goedkope leningen. Het hypotheekprogramma is daar een belangrijk onderdeel van. 

    Maar economen zien verontrustende signalen van oververhitting van de economie als gevolg van al die hoge uitgaven en leningen. Volgens de Russische krant Vedomosti rekent de regering voor dit jaar op een verviervoudiging van de kosten van het subsidieprogramma tot 454 miljard roebel, oftewel zo’n 5 miljard dollar. Dat ook de regering zich van de risico’s bewust is, blijkt uit het feit dat ze de verplichte eigen inleg bij de aanschaf van een huis heeft verhoogd van 20 naar 30 procent.

    Rusland heeft de sancties beter doorstaan dan het Westen voor mogelijk had gehouden

    Voor veel Russen is onroerend goed een van de weinige zaken waar ze hun spaargeld in kunnen steken ter bescherming tegen de hoge inflatie die al decennialang met tussenpozen in Rusland woedt. De economische sancties drukken de aandelenhandel, en door de deviezenbeperkingen en westerse maatregelen is het ook moeilijk om geld naar het buitenland te sluizen. 

    Maar door de versoepeling van de hypotheekeisen stijgen de nieuwbouwprijzen. Een nieuwbouwappartement is in Rusland nu gemiddeld 40 procent duurder dan een appartement dat wordt doorverkocht. Vóór de komst van het hypotheekprogramma bedroeg dat verschil nog geen 10 procent. En die grote kloof betekent dat mensen er geld op kunnen verliezen als ze hun nieuw gekochte woning proberen te verkopen. ‘De spaartegoeden van mensen worden door de hypotheekrentesubsidies weggevaagd,’ zegt Olga Bytsjkova van onderzoeksbureau Moody’s Analytics. 

    Met de betalingsachterstanden valt het tot nog toe mee; daarvan is volgens cijfers van de centrale bank slechts sprake bij 0,4 procent van de hypotheken. Maar economen vrezen dat er onder de oppervlakte toch sprake is van financiële stress. Volgens Bytsjkova besteedt pakweg de helft van de nieuwe hypotheeknemers 80 procent of meer van het inkomen aan het aflossen van hun schuld, bijna tweemaal zoveel als twee jaar geleden.

    Een belangrijke groep burgers die deelt in de vastgoedhausse betreft de familie van gesneuvelde of gewond geraakte soldaten, zegt Alexandra Prokopenko, een voormalig medewerker van de Russische centrale bank die nu als extern onderzoeker verbonden is aan het Carnegie Russia Eurasia Center in Berlijn. Nabestaanden van in Oekraïne gesneuvelde soldaten kunnen rekenen op 5 miljoen roebel van de staat (circa 56.000 dollar), plus nog eens miljoenen aan steun van regionale overheden en uitkeringen van pensioenen en verzekeringen. Volgens Prokopenko gebruiken veel mensen dat geld om vastgoed mee te kopen. ‘Mensen voelen zich rijker,’ zegt ze. ‘Dat is een heel belangrijke politieke factor, dat mensen kunnen zien dat het ze beter gaat.’

    Vastgoedcrisis

    Prokopenko zegt dat er een vastgoedcrisis kan ontstaan als de overheid haar ruimhartige steunregelingen afschaalt of beëindigt. Dat kan tot betalingsachterstanden bij hypotheeknemers leiden en de banken opzadelen met oninbare schulden. ‘Die overheidssubsidies zijn niet voor eeuwig. Dat is een enorm risico,’ zegt ze. ‘Het is onduidelijk hoe mensen deze schulden over drie of vijf jaar moeten afbetalen.’

    Hypotheeksubsidies worden door Rusland ook ingezet om mensen over te halen dienst te nemen in het leger, te gaan werken in bepaalde sectoren zoals de ICT, of te verhuizen naar regio’s die de overheid wil ontwikkelen, zoals het uiterste oosten en het poolgebied. Die subsidieprogramma’s worden vaak ook nog aangevuld met bedragen aan contant geld. In het kader van het programma ‘Wonen in de poolcirkel’ kunnen kopers van een huis in die regio tot wel anderhalf miljoen roebel (circa 17.000 dollar) krijgen.

    Hypotheeksubsidies worden door Rusland ook ingezet om mensen over te halen het leger in te gaan

    De hypotheekgroei komt voor een groot deel op het conto van steden als Moskou en Sint-Petersburg, maar ook in andere regio’s wordt druk geleend. Op de in 2014 door Rusland geannexeerde Krim, de regio die Oekraïne nu probeert terug te veroveren, is volgens cijfers van de centrale bank het volume aan hypothecaire leningen het afgelopen jaar verdubbeld. In Toeva, een afgelegen regio in Siberië, is het hypotheekvolume gestegen met 233 procent, al was het aanvangsvolume daar laag. Aangezien er in maart verkiezingen zijn, waarvoor Poetin in december zijn kandidatuur heeft bevestigd, verwachten economen niet dat de regering de hypotheeksubsidies snel zal afbouwen. Ze blijven ‘heel populair, dus ik verwacht vóór de verkiezingen geen grote veranderingen, ondanks de neveneffecten,’ zegt Vasily Astrov van het Weens Instituut voor Internationaal Economisch Onderzoek.

  • Thomas Piketty: ‘Zonder duidelijk doel loopt de Europese Unie vast’

    Thomas Piketty: ‘Zonder duidelijk doel loopt de Europese Unie vast’

    Met de dood van Jacques Delors eind 2023 slaat Europa een bladzijde om in zijn geschiedenis. Tijd dat we een kritische balans opmaken en lessen trekken voor de EU-verkiezingen in juni, schrijft Thomas Piketty.

    De Europese Akte (1986) met vrij verkeer van goederen en diensten, de Europese richtlijn (1988) over de liberalisering van kapitaalstromen, het Verdrag van Maastricht (1992): het is een understatement om te zeggen dat het Europa dat we nu kennen in de tijd van Jacques Delors, toen voorzitter van de Europese Commissie, is gevormd. Vooral het Verdrag van Maastricht is fundamenteel. Het vormde de Europese Economische Gemeenschap om tot één Unie. En het introduceerde één gemeenschappelijke munt: de euro werd in 1999 van kracht in de financiële sector en in 2002 beschikbaar voor particulieren.

    De daaropvolgende Europese Grondwet (2005) werd per referendum verworpen in Nederland (61,54 procent tegen) en Frankrijk (54,67 procent tegen). Het werd vervolgens met parlementaire middelen alsnog ingevoerd in de vorm van het Verdrag van Lissabon (2007), maar het kende eigenlijk geen grote nieuwigheden – het verdrag consolideerde vooral enkele cruciale besluiten die al tussen 1986 en 1992 waren genomen. Het begrotingsverdrag van 2012 scherpte criteria aan inzake schulden en tekorten, wederom zonder centrale innovatie.

    Verwaarloosde kwestie

    Wie wil begrijpen wat er op het spel stond in de Europese onderhandelingen die tussen 1985 en 1995 zijn gevoerd, leest het naslagwerk dat Rawi Abdelal in 2007 publiceerde (Capital rules. The construction of global finance). Gebaseerd op tientallen diepgaande interviews met de belangrijkste politieke spelers en hoge Europese functionarissen uit die tijd, in het bijzonder Jacques Delors, analyseert Abdelal met finesse de toekomstvisies en de onderhandelingsmarges van alle betrokken partijen.

    Samenvattend kunnen we stellen dat de Franse socialisten destijds erop gokten dat de euro en de Europese Centrale Bank (ECB), een machtige federale instelling die haar beslissingen bij meerderheid van stemmen neemt, uiteindelijk de creatie van een Europese publieke macht mogelijk zou maken. Die zou in staat zijn om de economische krachten effectiever te reguleren dan de linkse regering die sinds 1981 in Frankrijk aan de macht was.

    Om dit resultaat te bereiken, gaven de Franse socialisten gehoor aan de centrale eis van de Duitse christendemocraten. Die pleitten voor een liberalisering van de kapitaalstromen zonder enige publieke regulering, én zonder enige gemeenschappelijke belastingheffing. Een cruciale kwestie, die grotendeels werd verwaarloosd door François Mitterrand en Jacques Delors tijdens de onderhandelingen. Daarmee was de basis voor een compromis gelegd.

    Meederheidsbesluiten

    Dertig jaar later zijn de resultaten van deze innovaties genuanceerd. Enerzijds speelde de ECB een centrale rol bij het voorkomen van een ineenstorting na de financiële crisis van 2008 en de coronapandemie. Na aanvankelijke fouten tijdens de Griekse crisis, stelden meerderheidsbesluiten de ECB in staat om nationale veto’s – met name Duitsland – terzijde te schuiven, om snel en effectief aanzienlijke bedragen te mobiliseren om de Europese economie te stabiliseren en de crisis terug te dringen.

    ‘De Europese regels voor vrij verkeer van kapitaal bleken zo extreem dat zelfs het IMF ervoor terugschrok’

    Niemand weet wat er zou zijn gebeurd zonder gemeenschappelijke munt. Het is duidelijk dat de euroloze Scandinavische landen het niet zo slecht hebben gedaan. Toch stelt geen enkele geloofwaardige politicus vandaag een terugkeer naar de Franse franc of Nederlandse gulden voor.

    Aan de andere kant begrijpt iedereen dat geldschepping niet alle problemen oplost. Centrale banken zijn vooral bereid om banken en bankiers te redden, in plaats van investeringen in onderwijs, gezondheidszorg of het klimaat toe te staan. Daarmee dragen ze bij aan het concentreren van de rijkdom, aangezien de rijksten profiteren van de groei van aandelenmarkten die mogelijk gemaakt is door aandelenterugkoop, terwijl de inflatie het spaargeld van de armsten wegvaagt.

    Parlementaire unie

    De Europese regels voor vrij kapitaalverkeer uit 1992 bleken zo extreem en destabiliserend dat zelfs het IMF na de Aziatische crisis van 1997 en de crisis van 2008 besloot bepaalde controles op kapitaal voor kortetermijnstromen opnieuw in te voeren. De Europese regels dragen daarnaast bij aan het verergeren van belastingdumping: eindeloze verlagingen van bedrijfsbelastingen, ontwikkeling van belastingparadijzen en structurele onderbelasting van miljardairs en multimiljonairs.

    Hoe moeten we nu omgaan met dit complexe, Europese erfgoed? Ten eerste moeten we tot doel stellen dat zich binnen de EU een harde kern van landen vormt, die bij meerderheid besluiten kan nemen over belastingtechnische, begrotings- en milieu-aangelegenheden. Zelfs als deze ‘Europese Parlementaire Unie’ niet onmiddellijk het levenslicht ziet, moet zij een centraal doel blijven om naar te streven.

    Landen zullen, in afwachting van het vinden van een compromis, substantiële unilaterale maatregelen moeten nemen om intra-Europese en buiten-Europese fiscale, sociale en ecologische dumping tegen te gaan. Dit zal complexe maar overkomelijke crises veroorzaken, maar dit is onvermijdelijk als we aan de huidige blokkades willen ontsnappen.

  • Albanië wil het nieuwe Dubai zijn

    Albanië wil het nieuwe Dubai zijn

    Een stijgend bbp, politieke stabiliteit, explosieve toename van het toerisme – alle seinen staan op groen in Albanië, waar de economie een hoge vlucht neemt. Het Italiaanse dagblad Il Sole 24 Ore bezocht hoofdstad Tirana om de redenen voor dit succes te onderzoeken.

    Nog maar een paar jaar geleden was het een gigantische ruïne in het centrum van Tirana. Een gebouw met gebroken ruiten, vol met graffiti, een overblijfsel uit een verleden van armoede, ellende en chaos dat mensen het liefst zo gauw mogelijk vergeten. Maar sinds een paar weken is het voormalige piramidevormige mausoleum dat gewijd is aan Enver Hoxha, de communistische dictator die Albanië in de twintigste eeuw [tussen 1941 en 1985] met ijzeren vuist regeerde, het grootste technologiecentrum op de Westelijke Balkan geworden dat zich bezighoudt met start-ups en innovatie. Zodoende is men erin geslaagd de geschiedenis en een pijnlijk verleden te recyclen op een manier die consistent is met het nieuwe nationale verhaal van Albanië: de overgang van callcenters naar digitale centra, op weg om een soort Tel Aviv van de Balkan te worden.

    In de afgelopen dertig jaar, die werden gekenmerkt door turbulente politieke perioden – van postcommunistische anarchie tot maffiademocratie en tien jaar ‘ramistische’ regering (genoemd naar de premier, Edi Rama) – was Albanië vooral een land van economische activiteit gebaseerd op een grote, goedkope beroepsbevolking. Maar er is iets aan het veranderen in een staat die de herinnering aan een van de meest gesloten en paranoïde dictaturen van de twintigste eeuw lijkt te hebben verdrongen.

    Albanië heeft ook de bladzijde omgeslagen van de jaren negentig, de tijd van massale emigraties, gewapende bendes en de ‘virtuele burgeroorlog’ die werd uitgelokt door de ineenstorting van de ‘financiële piramides’ die door de staatstelevisie werden aangemoedigd en die het spaargeld van bijna 70 procent van de bevolking hadden opgeslokt. Dat was in 1997.

    Strategisch

    ‘Vandaag de dag is er nog steeds het grote voordeel van arbeidskrachten, met basissalarissen tussen de 410 en 420 euro per maand,’ merkt Antonio Nidoli op, voorzitter van de Italiaanse Kamer van Koophandel in Albanië. Maar dat is niet het enige wat het land te bieden heeft. ‘De regering heeft een wet aangenomen die gunstig is voor startende bedrijven en heeft voordelige belastingmaatregelen ingevoerd die nieuwe bedrijven aantrekken, met name in de digitale sector.’ 

    Op deze manier hoopt Tirana een land met minder dan 3 miljoen inwoners om te vormen tot een soort ‘nieuw Singapore of Dubai’, door zich te richten op informatietechnologieën, de digitale transitie en megadata. ‘Het is een klein land, maar wel een strategisch land,’ stelt Sergio Fontana, voorzitter van de Puglia-Albania-tak van de Italiaanse werkgeversorganisatie Confindustria. 

    Dus naast de traditionele uitbesteding van IT-contracten aan jonge Albanese software-ingenieurs, is er nu een markt gebaseerd op hightechbedrijven die hier flexibele arbeidskrachten vinden met een gedegen opleiding en een uitstekende beheersing van het Engels.

    ‘Tegenwoordig ligt de toekomst voor veel jonge mensen thuis en niet meer in de diaspora, vooral in de technologiesector,’ legt Nidoli uit. Maar in tegenstelling tot de vorige generatie, die twintig jaar geleden naar Italiaanse televisiezenders keek, spreken de jongeren van nu vaker Engels dan de taal van Dante.

    Ook op het gebied van onderwijs heeft het land schoon schip gemaakt met het oerwoud aan privéuniversiteiten die in het nieuwe Albanië floreerden en waarvan de neonreclames veel gebouwen in het centrum van de hoofdstad verlichtten.

    Tirana telde er zo’n dertig, waarvan de meeste diplomafabrieken waren. Nu zijn het er veel minder en de serieuzere, zoals de katholieke universiteit Notre-Dame-du-Bon-Conseil, leiden de middenklasse op door dubbele studieprogramma’s aan te bieden in samenwerking met bepaalde Italiaanse universiteiten. De kinderen van de nieuwe oligarchie studeren daarentegen rechtstreeks in Londen, Duitsland of de Verenigde Staten. 

    Tirana, de hoofdstad van Albanië, die zich nu uitstrekt langs de hellingen van de omringende bergen, is een weerspiegeling van al deze invloeden.

    ‘Als je de stad bekijkt vanaf een van de gebouwen die de afgelopen jaren zijn verrezen, zie je drie stedelijke lagen,’ legt Daniele Rielli uit, een schrijver die een paar jaar geleden een prachtige reportage over Albanië schreef. ‘De oude laagbouw uit het communistische tijdperk, die heeft plaatsgemaakt voor de bouwwerken uit het eerste democratische tijdperk; de flatgebouwen van tien tot twaalf verdiepingen, en tot slot het hedendaagse Tirana, met zijn wolkenkrabbers die voortdurend in aanbouw zijn.’

    Deze esthetische evolutie is vooral duidelijk rond het Skanderbergplein, dat omgeven is door departementen die tijdens het fascistische tijdperk werden gebouwd, toen Albanië in feite nog een kolonie van Mussolini was.

    ‘Tegenwoordig ligt de toekomst voor veel jonge mensen thuis’

    ‘Twintig jaar geleden telde Tirana 250 000 inwoners, nu zijn het er bijna een miljoen. Er staan kranen zover het oog reikt en de vastgoedprijzen rijzen de pan uit. Het is ook een erg veilige stad geworden, waar de politie zeer sterk aanwezig is. Kleine criminaliteit bestaat niet en zware criminaliteit is nauwelijks merkbaar,’ vat Francesco Milella samen, voormalig directeur van het bedrijf Publikompass in Bari, die in de Albanese hoofdstad een nieuwe roeping heeft gevonden sinds hij de kliniek voor cosmetische chirurgie Medicalba opgericht heeft.

    ‘Gezondheidstoerisme, van esthetiek tot orthodontie, is een andere snelgroeiende sector in Albanië,’ vervolgt Milella. ‘Onze patiënten komen voornamelijk uit Italië en Ticino, in Zwitserland.’ 

    In zijn postcommunistische geschiedenis heeft Albanië twee zeepbellen gekend: de financiële zeepbel van de financiële piramides en de vastgoedzeepbel. ‘Deze laatste bestaat vandaag de dag nog steeds, deels omdat veel Albanezen in de diaspora om emotionele redenen huizen in Albanië terugkopen, met de bedoeling om er later weer te gaan wonen, of gewoon om te bewijzen dat ze hun zaken goed op orde hebben,’ merkt Nidoli op.

    Naast de bouw-, technologie- en digitale sectoren zet het nieuwe Albanië nu ook zwaar in op de agrarische business. ‘Gezien de uitstekende waterbronnen en vruchtbare grond van het land is dit een sector die hoge groeipercentages belooft,’ aldus Fontana.

    Tot slot speelt ook het toerisme een belangrijke rol in deze lange economische transitie. Het bewijs: deze zomer ontving Albanië een recordaantal toeristen als gevolg van een stijging van 32 procent. De kustlijn die zich uitstrekt van Durrës en Vlorë tot aan de gouden stranden van Ksamil en Sarandë, tegenover Corfu, staat vol met prachtige locaties die sterk doen denken aan het Griekenland van begin jaren negentig. Landschappen op een ansichtkaart die de grote internationale ketens aantrekken die de nieuwe luxe hotels en vakantiedorpen moeten beheren die de nieuwe lokale bouwbaronnen blijven bouwen.

    ‘Begin oktober 2023 hadden we al 8,3 miljoen toeristen verwelkomd,’ vertelt de minister van Infrastructuur en Energie, Belinda Balluku. Het doel is om de grens van 10 miljoen te passeren en daarmee de cijfers van 2022 te verdubbelen. Daarmee zou het kleine Balkanland officieel op de radar komen van Europa’s populairste bestemmingen aan zee.

    Alle gemakken

    Naast toeristen zijn gepensioneerden een andere groep die graag voet aan de grond wil krijgen in Albanië, vooral sinds Portugal, dat een paar maanden geleden nog een gouden toevluchtsoord was, een einde heeft gemaakt aan de belastingvrijstelling voor buitenlandse gepensioneerden. Sinds 23 januari 2020 belast Albanië alleen nog inkomsten die in het land zelf zijn gegenereerd. In gewone taal betekent dit dat gepensioneerden die naar Albanië verhuizen met een geldige verblijfsvergunning het pensioen blijven ontvangen dat ze in Italië hebben verdiend, dat belast is door de Italiaanse belastingdienst maar niet door de Albanese belastingdienst, zodat dubbele belastingheffing wordt vermeden.

    Carmine Iampietro werkte zijn hele leven in Novara, vlak bij Milaan. Ongeveer tien jaar geleden verhuisde hij naar Durrës, waar hij de Vereniging van Italiaanse Gepensioneerden in Albanië oprichtte. Hij legt uit: ‘We hebben een overeenkomst met zorginstellingen, makelaars en advocatenkantoren.’ Net als de meeste van de bijna duizend Italiaanse gepensioneerden die in Albanië wonen, woont hij in Durrës, in een woonwijk aan de zee.

    ‘We zitten op minder dan een half uur rijden van Tirana, waar je artsen in alle specialismen hebt. Je bent hier van alle gemakken voorzien: de kosten van levensonderhoud zijn aanzienlijk lager dan in Italië, het hele jaar door een aangenaam klimaat, de zee, lekker eten en, niet in de laatste plaats, het feit dat iedereen boven de veertig Italiaans spreekt.

    Ondanks deze troeven neemt de levendigheid van het nieuwe Albanië zeker niet de enorme problemen weg van een land dat nog steeds in clantermen denkt, een erfenis van een plattelandswereld die standhoudt buiten Tirana en de grote steden. En dan is er nog de diaspora, die het gevolg is van het isolement en de langdurige dictatuur (1,25 miljoen Albanezen wonen nu in het buitenland, dat is 40 procent van de totale bevolking van het land).

    De diaspora ziet er echter niet meer zo hopeloos uit als aan het begin van de jaren negentig, toen het koopvaardijschip Vlora, overvol met wanhopige mensen, aanmeerde in de haven van Bari (op 8 augustus 1991) en de foto’s ervan de hele wereld over gingen.

    Arjan Vasjari, een Albanees die jurisprudentie studeerde in Bari, is een gecultiveerde en briljante man met een academische achtergrond die vandaag de dag consul-generaal van Albanië is in de hoofdstad van de Italiaanse regio Apulië. ‘Albanië is een tumultueuze democratie,’ geeft hij toe. ‘Onze geschiedenis na de dictatuur hangt ook van valpartijen aan elkaar, maar we zijn altijd weer opgestaan. We proberen onze problemen niet onder het tapijt te vegen, maar ze bij de horens te pakken.’

    ‘De huidige politieke en institutionele overgang in Albanië is zeker een goede zaak, vooral in vergelijking met andere Balkanlanden,’ aldus Fabrizio Bucci, de Italiaanse ambassadeur in Albanië. ‘Edi Rama is bezig aan zijn derde termijn, hij garandeert stabiliteit en blijft regeren met een grote meerderheid.’ Kredietbeoordelaar Moody’s geeft het land ‘een stabiele aanblik, met een groei van het bbp van naar schatting 3,5 procent in 2023, tegenover 5 procent in 2022’, aldus Vasjari.

    Edi Rama richt zich resoluut op Europa, maar blijft tegelijk Turkije en de Golfstaten in de gaten houden

    De afgelopen jaren heeft de regering grote hervormingen doorgevoerd, te beginnen bij de justitie. Er lopen nog steeds onderzoeken om zo’n achthonderd Albanese magistraten [verdacht van vriendjespolitiek en corruptie] te berechten en er zijn nog zo’n honderd zaken die onderzocht moeten worden. Tot nu toe heeft de procedure geleid tot het ontslag van 60 procent van de magistraten, terwijl anderen er de voorkeur aan hebben gegeven ontslag te nemen om aan de publieke veroordeling te ontkomen.

    ‘Albanië boekt ook vooruitgang op het internationale toneel en heeft officieel onderhandelingen geopend over het EU-lidmaatschap tijdens de eerste intergouvernementele conferentie in juli 2022,’ vervolgt Bucci.

    Meer in het algemeen rekent de internationale gemeenschap op Albanië om een turbulente Balkanregio te helpen stabiliseren. ‘Als ambassadeur herinner ik onze grote bedrijven er voortdurend aan dat Tirana binnenkort lid zal zijn van Europa en dat het de poort is naar de Balkan’ – een markt van 22 miljoen mensen die al geconcentreerd zijn in een vrijhandelszone, de ‘Open Balkan’ tussen Servië, Albanië en Noord-Macedonië.

    Toch zal Albanië nog minstens zeven of acht jaar moeten wachten voordat het officieel tot Europa kan toetreden. Het hangt er helemaal van af hoe snel Tirana voldaan heeft aan het stappenplan van Brussel. ‘Het belangrijkste is dat het proces al in volle gang is: de vraag is niet meer of, maar wanneer,’ concludeert Bucci.

    Edi Rama richt zich resoluut op Europa, maar blijft tegelijk Turkije en de Golfstaten in de gaten houden. ‘Vergeet niet dat het hart van deze regering en van Albanië weliswaar naar het Westen leunt, maar dat de portefeuille ondertussen aan de kant van het Oosten staat,’ waarschuwt Carlo Bollino, een Italiaanse journalist die al jaren in Albanië woont.

    Albanië is per slot van rekening nog altijd een overwegend islamitisch land.