Tag: China

  • Rusland en China sluiten deal met Houthi’s over Rode Zee

    Rusland en China sluiten deal met Houthi’s over Rode Zee

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Gevluchte Catalaan Puigdemont wil weer regiopresident worden

    » Orbán feliciteert Poetin als enige Europese leider met herverkiezing

    Russische en Chinese schepen zullen niet worden aangevallen

    De Houthi-rebellen in Jemen hebben Rusland en China verzekerd dat hun schepen veilig door de Rode Zee en de Golf van Aden kunnen varen. Dat schrijft Bloomberg. In ruil daarvoor hebben zowel China als Rusland beloofd om ‘politieke steun’ te geven aan de sjiitische militante groep.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De precieze aard van het akkoord is niet bekend, maar het zou kunnen inhouden dat ze worden gesteund door het blokkeren van resoluties gericht tegen de Houthi”s in de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties, meldde Bloomberg. In januari nam de Veiligheidsraad een resolutie aan waarin de aanvallen van de Houthi‘s op vrachtschepen in de Rode Zee werden veroordeeld; China en Rusland onthielden zich bij die stemming.

    Onderhandelingen tussen Chinese en Russische diplomaten en hun Houthi-tegenhangers vonden naar verluidt plaats in Oman. Eerder dit jaar bezocht een Houthi-delegatie Moskou voor besprekingen met het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken. De partijen bespraken maatregelen om Israël en de VS onder druk te zetten om een einde te maken aan het conflict in Gaza waarbij tienduizenden Palestijnen zijn gedood.

  • China telt duizenden Navalny’s maar niemand mag van hun bestaan weten

    China telt duizenden Navalny’s maar niemand mag van hun bestaan weten

    Er zijn in China geen dissidenten die zich zo publiekelijk profileren als Aleksej Navalny deed in Rusland. De regering heeft veel critici, maar zorgt ervoor dat ze stuk voor stuk verdwijnen, aldus de Chinese journalist Li Yuang.

    Na het zien van Navalny, de documentaire over de Russische oppositieleider Aleksej Navalny, stuurde een Chinese zakenvrouw me een berichtje: ‘Ren Zhiqiang is de Navalny van China.’ Ze had het over de gepensioneerde vastgoedmagnaat die tot achttien jaar gevangenisstraf werd veroordeeld omdat hij kritiek had geuit op de Chinese leider Xi Jinping.

    Na de tragische dood van Navalny deze maand postte een jonge dissident die in Duitsland woont het volgende bericht op X: ‘Leraar Li komt het dichtst in de buurt van de Chinese versie van Navalny.’ Hij verwees naar de rebelse influencer die bekendstaat als Leraar Li, een jonge kunstenaar die sociale media gebruikte om informatie te delen over protesten in China en die nu voor zijn leven vreest.

    Er zijn er nog meer: Liu Xiaobo, een Nobelprijswinnaar die in 2017 in gevangenschap stierf, en Xu Zhiyong, de rechtsgeleerde die veertien jaar gevangenisstraf uitzit op beschuldiging van ondermijning.

    Geen oppositie

    Het trieste feit is dat er geen Chinees equivalent van Navalny is omdat er geen oppositiepartij in China is, en dus ook geen oppositieleider. En dat is niet omdat men het niet geprobeerd heeft. Veel moedige Chinezen hebben zich verzet tegen de machtigste autoritaire regering ter wereld. Sinds 2000 heeft de humanitaire non-profitorganisatie Duihua de gevallen van 48.699 politieke gevangenen in China bijgehouden, waarvan er nu 7371 in hechtenis zijn. Geen van hen heeft het soort naamsbekendheid onder het Chinese publiek dat Navalny in Rusland had.

    Onder president Vladimir Poetin is Rusland zeer intolerant tegenover afwijkende meningen. Poetin zet zijn critici gevangen en maakt jacht op hen, zelfs als ze in ballingschap zitten. In China zouden Navalny’s tegenhangers zich niet prominent kunnen profileren. Ze zouden het zwijgen al zijn opgelegd en al gevangen zijn genomen lang voordat ze bij het grote publiek bekend zouden worden.
    ‘Kun je je voorstellen dat de Volksrepubliek China bekende politieke gevangenen de voortdurende toegang geeft die Navalny direct en indirect tot de publieke opinie had?’ schreef Jerome Cohen, een gepensioneerde hoogleraar rechten aan de New York University, op X, waarbij hij de volledige naam van China, de Volksrepubliek China, vermeldde.

    Dat was wat leden van de Chinese dissidentengemeenschap dachten toen ze het nieuws over de dood van Navalny met verdriet en afschuw bekeken. Zijn dood was tragisch en zijn leven heroïsch. Maar ze vonden het moeilijk om de onthulling te verwerken dat hij vanuit de gevangenis honderden handgeschreven brieven kon versturen. Mensen schreven hem, waarbij ze veertig cent per pagina betaalden, en ontvingen scans van zijn antwoorden. Een link naar een video van hem achter de tralies tijdens zijn laatste verschijning voor de rechtbank werd online gezet.

    De meeste namen van Chinese politiek gevangenen worden online gecensureerd

    ‘Ondanks de steeds zwaardere omstandigheden, waaronder herhaalde perioden in eenzame opsluiting’, schreef mijn collega Anton Trojanowski, ‘bleef hij aanwezig op sociale media, terwijl leden van zijn team vanuit hun ballingschap doorgingen met het publiceren van onderzoeken naar de corrupte elite van Rusland.’

    Niets van dat alles zou mogelijk zijn in China. De meeste namen van Chinese politiek gevangenen worden online gecensureerd. Eenmaal gearresteerd wordt er nooit meer iets van ze vernomen. Niemand kan hen bezoeken behalve hun directe familieleden en hun advocaten, hoewel ook dat niet gegarandeerd is. In China kunnen politiek gevangenen niet corresponderen met de buitenwereld en worden ze achtergelaten om achter de tralies weg te rotten, zelfs als ze kampen met gezondheidsproblemen – reden dat Liu, winnaar van de Nobelprijs voor de Vrede, in gevangenschap stierf aan leverkanker in een vergevorderd stadium.

    Sommige mensen noemen de gepensioneerde vastgoedmagnaat Ren ‘de Navalny van China’. Ooit had hij waarschijnlijk het hoogste publieke profiel onder de Chinese politiek gevangenen. Hij was op sociale media met bijna 38 miljoen volgers een van de invloedrijkste bloggers van het land. In 2016 werd zijn Weibo-account verwijderd nadat hij kritiek had geuit op de verklaring van Xi dat alle Chinese nieuwsmedia de partij moesten dienen.

    Toen ik vorig jaar in een gesprek met een jonge Chinese man zijn naam noemde, keek hij me verdwaasd aan. Hij was vijftien toen Ren het zwijgen werd opgelegd en had geen idee wie hij was. Ik ken Ren sinds 2010. Maar sinds zijn arrestatie in maart 2020 heb ik geen rechtstreekse communicatie meer met hem gehad. Zijn vrienden ook niet. Niemand van ons heeft kennis uit eerste hand van zijn leven in de gevangenis.

    Enkele dagen voor zijn arrestatie vertelde Ren me dat hij een afspraak had voor een biopsie vanwege een vermoeden van prostaatkanker. Al maanden hoor ik van mensen die contact hebben met zijn familie dat hij geen goede behandeling krijgt voor zijn prostaataandoeningen en dat hij tientallen keren per nacht uit bed moet om naar het toilet te gaan. Ik kan geen contact opnemen met leden van zijn familie aangezien spreken met buitenlandse media hen in de problemen kan brengen.

    Gao Zhisheng was een mensenrechtenadvocaat die jarenlang in de gevangenis zat, gemarteld werd en vervolgens in 2017 verdween. Zijn familie heeft sindsdien niets meer van hem vernomen. Niemand weet waar hij is en zelfs niet of hij nog leeft. Slechts weinig Chinezen kennen ondertussen nog zijn naam.

    Veenbrand

    ‘Het gebeurt regelmatig dat ze verdwijnen’, schreef Guo Yushan, een activist die de advocaat Chen Guangcheng in 2012 hielp asiel aan te vragen in de Verenigde Staten. ‘Het systeem wil ze uitroeien, ze worden gemeden en geweerd door het merendeel van de samenleving, ze worden vergeten door het publiek,’ zei hij. ‘En vaak geldt: hoe grondiger hun verzet, hoe grondiger hun verdwijning.’

    Guo schreef deze woorden in 2013, het eerste jaar van Xi’s bewind, voor een organisatie die financiële hulp bood aan families van politiek gevangenen. Dergelijke programma’s zouden vandaag de dag ondenkbaar zijn in China. Guo zelf verdween uit de openbaarheid nadat hij in 2015 werd vrijgelaten na bijna een jaar gevangenschap.

    In een maatschappij die zo streng gecontroleerd wordt als China onder Xi, is het onmogelijk voor iemand om het soort invloed te hebben dat Navalny had. De grootste angst van de Communistische Partij zijn organisaties en individuen die haar heerschappij in twijfel zouden kunnen trekken. Daarom houdt ze niet van religieuze groepen of niet-gouvernementele organisaties. Ze is bang voor ondernemers van wie ze denkt dat ze de financiële macht en organisatorische vaardigheden hebben om een bedreiging te vormen voor de partij. Ze blust elke vonk die zou kunnen uitgroeien tot een veenbrand.

    Op dit moment lijkt ze geobsedeerd te zijn door Leraar Li, een influencer op social media met een kat als avatar. Li Ying is een schilder die in 2022 zijn Twitteraccount veranderde in een nieuwskanaal die het Chinese publiek informeert over nieuws dat het niet te horen krijgt van de zwaar gecensureerde media en het internet. Deze week riep hij zijn volgers in China op hem niet te volgen, omdat de politie een aantal van hen aan de tand voelde. Binnen één dag daalde het aantal volgers van 1,6 miljoen naar 1,4 miljoen.

    Li, die in Milaan woont, vertelde me vorig jaar dat hij zich mentaal aan het voorbereiden was op de mogelijkheid dat hij zal worden vermoord.

    De Russische en Chinese politiek gevangenen delen de droom dat hun landen democratisch en vrij zullen worden

    Rusland heeft van China geleerd hoe het controle kan uitoefenen over zijn bevolking in het tijdperk van de sociale media. Sinds de inval in Oekraïne twee jaar geleden heeft Rusland de meeste belangrijke westerse platforms geblokkeerd, behalve YouTube. Nu Navalny, de meest prominente oppositieleider,  dood is, kan het voor andere oppositieleiders, die meestal in ballingschap leven, moeilijk worden om net als hij een nationale aanhang op te bouwen.

    Ongeacht de verschillende vormen van autoritarisme waar ze mee te maken hebben, delen de Russische en Chinese politiek gevangenen de droom dat hun landen niet gedoemd zijn maar democratisch en vrij zullen worden. Het zijn allemaal Navalny’s.

    Navalny koos ervoor terug te keren naar Rusland, ook al wist hij dat hij gearresteerd zou worden. Xu Zhiyong, de rechtsgeleerde die veertien jaar in de gevangenis zit, maakte een soortgelijke keuze.

    In 2013 schreef hij in een essay dat hij moest kiezen tussen thuis en de gevangenis en dat hij voor het laatste koos. Het was een pijnlijke keuze voor hem, maar hij vond dat hij niet anders kon dan deze beslissing nemen. Na zijn vrijlating uit de gevangenis in 2017, zei hij bereid te zijn weer terug te keren.
    ‘Jarenlang’, schreef hij op 1 januari 2020, ‘heb ik erover nagedacht wat waardevoller zou zijn voor mijn land: binnen of buiten de gevangenis blijven.’

    Een maand later werd hij opnieuw gearresteerd.

  • China prijst ‘historisch sterke betrekkingen’ met Rusland

    China prijst ‘historisch sterke betrekkingen’ met Rusland

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Biden en Trump winnen voorverkiezingen in Michigan

    » Apple stopt met zijn zelfrijdende elektrische auto

    China en Rusland werken meer samen door westerse sancties

    China heeft de loftrompet gestoken over de ‘historisch sterke betrekkingen’ met Rusland en roept op tot samenwerking op het gebied van veiligheid, stabiliteit en ontwikkeling in de regio Azië-Pacific. Dat schrijft Al Jazeera. China en Rusland moeten een ‘betere rol spelen als anker van stabiliteit in de veranderende omstandigheden van deze eeuw’, zei het ministerie van Buitenlandse Zaken in Beijing in een verklaring die woensdag werd uitgegeven na een bezoek aan Moskou van de viceminister van Buitenlandse Zaken Sun Weidong.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Hoewel Beijing op zijn hoede is om de banden met het Westen te beschadigen, heeft het geweigerd om de Russische invasie in Oekraïne te veroordelen, en de betrekkingen tussen de twee BRICS-staten zijn warm gebleven te midden van de oorlog’, schrijft de Qatarese nieuwszender. Sun zei in de verklaring dat ‘onder de strategische leiding van president Xi Jinping en president Poetin (…) de betrekkingen tussen de twee landen nog nooit zo goed zijn geweest’.

    De oorlog in Oekraïne is een van de redenen waarom Rusland en China de banden hebben aangehaald. Beijing heeft woedend gereageerd toen Chinese bedrijven door de Verenigde Staten en de Europese Unie op een zwarte lijst zijn gezet vanwege hun rol in het helpen van Rusland om handelssancties te omzeilen. Moskou heeft op zijn beurt naar Beijing gekeken als een cruciale economische reddingslijn te midden van de sancties, terwijl China heeft geprofiteerd van goedkope energie-import en toegang tot enorme natuurlijke hulpbronnen.

  • Tientallen doden in China door aardverschuiving

    Tientallen doden in China door aardverschuiving

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » NAVO-lidmaatschap Zweden dichterbij met goedkeuring Turkije

    » Overheidsfinanciering voor Duitse extreemrechtse partij stopgezet

    Er zijn nog veel vermisten die onder de modder liggen

    In de bergachtige provincie Yunnan in het zuidwesten van China zijn reddingswerkzaamheden aan de gang nadat ten minste 47 mensen bedolven werden door een aardverschuiving. Dat schrijft de BBC. Inmiddels zijn twintig lichamen geborgen. Reddingswerkers zouden nog proberen overlevenden te vinden, maar door de sneeuw en zware rotsblokken wordt dat bemoeilijkt.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De oorzaak van de aardverschuiving was niet meteen bekend. Aardverschuivingen komen vaak voor in Yunnan, een afgelegen regio in China vlak bij het Himalaya-gebergte. Yunnan is een van de provincies in het zuiden van het land die momenteel te maken hebben met temperaturen onder het vriespunt.

    China wordt de afgelopen tijd vaker getroffen door natuurrampen. Zo volgt de aardverschuiving op een aardbeving met een kracht van 6,2 op de schaal van Richter een maand geleden in het noordwesten van het land. Daar kwamen zeker 149 mensen bij om, zo’n duizend mensen raakten gewond.

    Lees ook:

  • ‘Beijing houdt zich voorlopig gedeisd tegenover de nieuwe leider van Taiwan’

    ‘Beijing houdt zich voorlopig gedeisd tegenover de nieuwe leider van Taiwan’

    Amerikaanse deskundigen en politici beweren dat Beijing het conflict met Taiwan wil laten escaleren en zelfs een oorlog wil riskeren om de bevolking af te leiden van de binnenlandse problemen, maar volgens columnist Alex Lo denkt de Chinese regering daar zelf heel anders over.

    Zoals verwacht wordt William Lai Ching-te van de Democratische Progressieve Partij de volgende president van Taiwan. Maar de DPP heeft de controle over de Wetgevende Yuan verloren aan de oppositie. De Taiwanese kiezers hebben laten zien dat ze de voorkeur geven aan een machtsevenwicht in plaats van een dominante DPP.

    Vanwege Lai’s verkiezingsoverwinning zijn nu vrijwel alle westerse analisten het erover eens dat Beijing de aanval zal inzetten en de agressie opvoeren. Dat is precies wat Washington wil – een excuus om het eiland Taiwan en de Filipijnen te versterken terwijl het zich ondertussen bezighoudt met het in toom houden van China, in lijn met zijn zogenaamde ‘pivot to Asia’ [het Amerikaanse buitenlandbeleid waarbij de meeste aandacht naar Azië uitgaat].

    Voor de Amerikanen zullen de crises in Oekraïne en het Midden-Oosten ooit ophouden; het echte gevecht vindt plaats in Azië en de Stille Oceaan. Dat alleen al kan reden genoeg zijn om te denken dat Beijing het tegenovergestelde zal doen of zich op zijn minst met enige terughoudendheid zal opstellen om Lai’s intenties op de proef te stellen.

    Het Chinese vasteland moet inmiddels de politieke realiteit onder ogen zien dat de DPP een gevestigde partij is die niet weggaat. Er is een meer genuanceerde modus operandi nodig. Agressie als standaardreactie volstaat niet langer.

    Win-winsituatie

    Lai’s overwinningstoespraak zou een hoopvol signaal kunnen zijn. ‘We moeten met de anderen in gesprek gaan en daarbij niet de confrontatie maar de dialoog aangaan om vrede en gezamenlijke welvaart te bereiken. We moeten streven naar vrede, gelijkheid en een democratische dialoog,’ zei hij. ‘Dit komt het meest overeen met de belangen van de mensen aan beide zijden van de Straat van Taiwan en is de enige weg naar een win-winsituatie.’ 

    ‘Win-win’ is een geliefde uitdrukking bij de Chinese diplomatie. Gezien de talloze economische problemen van het Chinese vasteland zal Beijing willen voorkomen dat het met de VS in een strijd over het eiland verwikkeld raakt.

    Amerikaanse deskundigen en politici beweren vaak dat Beijing de spanningen wil laten escaleren en zelfs een oorlog wil riskeren om de bevolking af te leiden van de binnenlandse problemen. Zo is het gegaan in de geschiedenis van de VS en vandaag de dag gaat het nog steeds zo. Maar bij de Chinezen ligt dat anders. Beijing riskeert niet graag een oorlog en zal zich eerder zorgen maken dat de spanningen overzee de binnenlandse problemen zullen verergeren.

    Alles hangt dus af van wat Lai de komende maanden zal zeggen en doen. De aftredende DPP-president, Tsai Ing-wen, heeft het eiland nagenoeg gemaakt tot een regionale partner van Washington, en het provoceren van Beijing is praktisch een beleid geworden. Als Lai deze lijn voortzet, zal Beijing waarschijnlijk met agressie reageren. Lai’s in het verleden verraden een onmiskenbare afscheidingsdrang. Maar nu hij aan de macht is, zou hij zich weleens wat pragmatischer kunnen gaan opstellen. Uit de ene na de andere opiniepeiling blijkt dat een overweldigende meerderheid van het Taiwanese publiek de voorkeur geeft aan de status quo, namelijk de facto zelfbestuur in plaats van onafhankelijkheid de jure.

    Wederzijds wantrouwen betekent dat uiteindelijke escalatie alleen in het voordeel van de VS zal uitpakken

    Dit is een duidelijk geval van het gevangenendilemma. Beide partijen aan weerszijden van de Straat van Taiwan zullen er baat bij hebben als ze allemaal instemmen met een de-escalatie. Maar wederzijds wantrouwen betekent dat uiteindelijke escalatie alleen in het voordeel van de VS zal uitpakken, die in het gevangenendillema de ondervragende agent zijn.

    Politiek is echter zelden iets eenmaligs, maar bestaat eerder uit spelletjes die zichzelf steeds weer herhalen. Empirische experimenten met menselijke proefpersonen in een gevangenendilemma laten zien dat het mogelijk is om te de-escaleren als beide partijen kleine stappen zetten. Als de ene partij een ‘micro-non-agressie’-stap zet, zou de andere partij hetzelfde moeten doen, enzovoort.

    Natuurlijk kan het ook de andere kant opgaan, en daar zet Washington nu juist op in door vierkant achter het eiland te gaan staan en zo het Chinese vasteland uit te dagen. Misschien zal Taipei onder Lai de bezoeken van strijdlustige Amerikaanse wetgevers en voormalige regeringsfunctionarissen beleefd afwijzen of op zijn minst ontmoedigen. Het Chinese vasteland zou op zijn beurt het aantal gevechtsvliegtuigen van de PLA in de buurt van het luchtruim van het eiland kunnen verminderen.

    Natuurlijk, als Lai besluit het pad van Tsai te volgen en er zelfs nog een schepje bovenop doet, dan heeft Beijing geen andere keuze dan met gelijke munt terug te betalen. Maar in dat geval zal Beijing niet de enige schuldige zijn. Zoals ze zeggen: It takes two to tango, maar met de VS als bemiddelaar heb je er drie nodig.

  • 500 mensen geëvacueerd en 47 vermist na aardverschuiving in Chinees dorp

    500 mensen geëvacueerd en 47 vermist na aardverschuiving in Chinees dorp

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: Ron DeSantis stapt uit de presidentsverkiezingen en steunt Trump

    » Hamas geeft ‘fouten’ toe bij aanval van 7 oktober

    Sneeuw en vrieskou bemoeilijken de reddingsoperatie

    Er zijn meer dan vijfhonderd mensen geëvacueerd en zevenenveertig personen vermist geraakt na een aardverschuiving in een dorp in het zuidwesten van China maandagochtend. Dat schrijft South China Morning Post. Sneeuwval en temperaturen onder nul bemoeilijken de reddingsoperatie. 

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De aardverschuiving vond rond zes uur ‘s ochtends lokale tijd plaats in het dorp Liangshui in de provincie Yunnan. De Chinese staatszender CCTV meldde dat er achttien huizen bedolven liggen onder het puin. Het is nog onbekend wat de aardverschuiving veroorzaakte. 

    Er zijn zo’n driehonderd reddingswerkers en meer dan vijftig hulpdiensten op de been. 

    ‘We moeten onmiddellijk reddingsteams organiseren en alles in het werk stellen om de vermiste personen te zoeken en het aantal slachtoffers zoveel mogelijk te beperken,’ riep president Xi Jinping op. 

  • Opluchting in het Westen, woede in China na verkiezingen Taiwan

    Opluchting in het Westen, woede in China na verkiezingen Taiwan

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Frederik X gekroond tot nieuwe koning van Denemarken

    » Bouterse zoek: ex-president meldt zich niet bij gevangenis

    De pro-democratische DPP heeft een verkiezingszege geboekt

    Wereldleiders hebben de Taiwanese verkiezingswinnaar Lai Ching-te dit weekend gefeliciteerd met het winnen van de presidentsverkiezingen in Taiwan. Volgens South China Morning Post zorgde dat voor woede bij China, dat had gehoopt dat de regerende partij van Taiwan zou verliezen. Westerse landen zijn blij dat de verkiezingen transparant zijn verlopen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Lai won een derde termijn met de Democratic Progressive Party (DPP) bij de verkiezingen op zaterdag, met meer dan 40 procent van de stemmen. Lai neemt het stokje over van Tsai Ing-wen, die sinds 2016 president was van de DPP. Ze beloofde het eerdere buitenlandbeleid van haar partij voort te zetten en zich te verzetten tegen de plannen van China om Taiwan in te lijven.

    Een woordvoerder van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken feliciteerde het Taiwanese volk ‘met het opnieuw tonen van de kracht van hun democratie’. Het VK, de Europese Unie, Japan en Canada. De Chinese ambassades in de VS, het VK en Japan hebben hier verzet tegen aangetekend, omdat ze het niet eens zijn met buitenlandse inmenging in Taiwan.

    Lees ook:

  • ‘Trump ontving voor miljoenen aan betalingen van buitenlandse regeringen’

    ‘Trump ontving voor miljoenen aan betalingen van buitenlandse regeringen’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Nog bijna 200 vermisten na aardbeving in Japan

    » IS zegt achter bloedige aanslag in Iran te zitten

    Bedrijven van Trump kregen betalingen

    Donald Trump heeft bijna 8 miljoen dollar aan betalingen van buitenlandse regeringen ontvangen tijdens twee van zijn vier jaar in het Witte Huis. Dat schrijft The Wall Street Journal. De bevindingen komen uit een rapport dat donderdag werd vrijgegeven door Democraten in het Huis van Afgevaardigden.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Zeker twintig buitenlandse regeringen hebben betalingen aan Trumps bedrijven gedaan. De Democraat Jamie Raskin schrijft in het rapport dat de betalingen afkomstig zijn van ‘enkele van ’s werelds meest onsmakelijke regimes’, met China als grootste geldschieter, dat meer dan 5,5 miljoen dollar betaalde aan Trump. Ook landen als Saoedi-Arabië, Qatar, Koeweit, India en Afghanistan deden betalingen.

    Volgens het rapport heeft Trump de grondwet geschonden, omdat een zittende president geen geldbetalingen of geschenken mag aannemen van buitenlandse regeringen en vorsten, tenzij hij de toestemming van het Congres krijgt om dit te doen. De 7,8 miljoen dollar zou ‘vrijwel zeker slechts een fractie zijn’ van het geld dat Trump heeft ontvangen uit het buitenland.  

    Lees ook:

  • De toekomst van onze planeet ligt in handen van China

    De toekomst van onze planeet ligt in handen van China

    De CO2-uitstoot in China bereikt binnenkort zijn hoogtepunt om vervolgens af te nemen, maar daarna wordt het pas echt ingewikkeld. Gaat China de planeet redden of vernietigen?

    Hoewel hij op het punt stond om aan een hersentumor te overlijden, had Tu Changwang, een gerespecteerde Chinese meteoroloog, nog één laatste boodschap. Hij had gemerkt dat het klimaat aan het opwarmen was. In 1961 schreef hij in Volksdagblad, een spreekbuis van de Communistische Partij, dat dit de omstandigheden die het leven mogelijk maken, zou kunnen veranderen. Hij dacht toen dat de opwarming onderdeel was van een zonnecyclus die waarschijnlijk op een gegeven moment zou omkeren. Tu had nog niet door dat de klimaatverandering werd veroorzaakt door de CO2 die bij de verbranding van fossiele brandstoffen in de atmosfeer werd gepompt. In hetzelfde nummer stond op een andere pagina een foto van grijnzende mijnwerkers. China was op dat moment bezig met een snelle industrialisatie. Het land wilde de economische achterstand op het Westen inhalen.

    Vandaag de dag is China een industriële grootmacht die meer dan een kwart van de wereldproductie huisvest – meer dan Amerika en Duitsland bij elkaar. Maar die vooruitgang heeft ook een keerzijde: de emissie. In de afgelopen drie decennia heeft China in totaal meer CO2 in de atmosfeer uitgestoten dan welk ander land ook. Volgens de Rhodium Group, een Amerikaans onderzoeksbureau, stoot het land nu jaarlijks meer dan een kwart van alle broeikasgassen ter wereld uit. Dat is ongeveer twee keer zoveel als de Verenigde Staten, dat op de tweede plaats komt (hoewel de Verenigde Staten het per hoofd van de bevolking nog steeds slechter doen).

    In 2015 beloofden regeringen in Parijs op de jaarlijkse klimaattop van de VN dat ze de opwarming van de aarde onder de 2 graden Celsius wilden houden. Als ze dat doel nog willen halen, hangt er dus een hoop van China af. De top van dit jaar (COP28) begon op 30 november in Dubai. China heeft zowel goed als slecht nieuws voor de deelnemers.

    Groeiende vraag

    Het goede nieuws is dat de Chinese emissies binnenkort niet meer zullen stijgen. Sommige deskundigen denken dat de piek dit jaar wordt bereikt. Het is in elk geval min of meer zeker dat die er voor 2030 zal komen, overeenkomstig de Chinese doelstellingen. China bouwt sneller kerncentrales dan welk ander land ook. Het heeft ook enorm geïnvesteerd in hernieuwbare energie: het land beschikt nu over een capaciteit van ongeveer 750 gigawatt aan wind- en zonne-energie. Dat is ongeveer een derde van het wereldwijde totaal. Tegen het einde van dit decennium wil de regering die capaciteit opschalen naar twaalfhonderd gigawatt. Dat is meer dan de totale stroomcapaciteit van de Europese Unie op dit moment. China zal dat waarschijnlijk ruimschoots overtreffen.

    Daarnaast neemt China nog andere maatregelen om de uitstoot te beperken. Er wordt minder koolstofrijk staal en cement geproduceerd. Na decennialang wegen en spoorwegen te hebben aangelegd, geeft de regering minder geld uit aan grote infrastructuurprojecten. De jarenlange uitbreiding van de vastgoedsector is abrupt ten einde gekomen. Dat heeft de economie aan het wankelen gebracht, maar ook tot minder uitstoot geleid. De meeste deskundigen verwachten dat het bbp van China in de toekomst minder snel zal groeien dan aan het eind van de vorige eeuw en het begin van deze eeuw. Met andere woorden: de meest vervuilende fase van China’s ontwikkeling ligt waarschijnlijk achter ons.

    Belangrijker dan de piek is echter wat er daarna gebeurt. China heeft beloofd om de netto uitstoot van broeikasgassen tegen 2060 te beëindigen (oftewel ‘koolstofneutraal’ te worden). Deze doelstelling is veel moeilijker te behalen. Zelfs met al die hernieuwbare energiebronnen leveren vervuilende kolen nog steeds meer dan de helft van China’s energie. Dat is minder dan in 2011, toen het aandeel nog op ongeveer 70 procent lag. De hoeveelheid kolen die China verbrandt, blijft echter toenemen door de stijgende vraag naar elektriciteit. Vorig jaar is er in China een recordhoeveelheid van 4,5 miljard ton steenkool gedolven. Elke week werd de bouw van gemiddeld twee nieuwe kolencentrales goedgekeurd.

    Veel van deze installaties zullen er misschien nooit komen. Bestaande kolencentrales worden steeds minder in gebruik genomen, wat verdere bouw minder noodzakelijk maakt. Maar volgens milieuactivisten en deskundigen is China nog te zeer afhankelijk van kolen om de doelstelling voor 2060 te kunnen halen. Een deel van het probleem is dat het land er simpelweg heel veel van heeft. Steenkool vormt een veilige energiebron voor China, dat maar over weinig olie en gas beschikt. De kolenwinning zorgt voor banen. Het bouwen van een centrale, of die nu nodig is of niet, is bovendien een veelgebruikte methode voor lokale overheden om economische groei te stimuleren.

    Het Chinese elektriciteitsnet is gebaseerd op steenkool. In de centrales waar de kolen verbrand worden, beslissen mensen wanneer ze het vermogen verhogen of verlagen. Maar in het geval van zonne- en windenergie heeft de natuur het voor het zeggen. Het elektriciteitsnet moet dus flexibeler worden. Als er op een bepaalde plek een overschot aan energie is, moet het netwerk in staat zijn om dat op te slaan of te verplaatsen. Anders heeft het voor China geen zin om allemaal nieuwe windmolens en zonnepanelen te plaatsen.

    Bestuurders zijn bang dat klimaatvriendelijk beleid de energiezekerheid van het land zal ondermijnen

    Dergelijke veranderingen moeten in de meeste landen worden doorgevoerd. Volgens David Fishman van de Lantau Group, een energieadviesbureau, is de situatie in China echter uniek. De meeste zonne- en windenergiebronnen van het land bevinden zich in het westen. Maar de energie die ze opwekken is vooral nodig in het oosten, waar de grootste steden liggen. Het is lastig om de energie over zulke lange afstanden te transporteren. Een ander probleem is dat provinciale overheden veel zeggenschap hebben over hun deel van het elektriciteitsnet. Ze zijn voor hun energie niet graag van elkaar afhankelijk. Dus kan een provincie er bijvoorbeeld voor kiezen om een eigen kolencentrale te gebruiken in plaats van een schonere energiebron elders.

    Mensen die zich zorgen maken over de ontwikkelingen in China, wijzen ook op methaan, een krachtig broeikasgas. Sommige landen kunnen hun methaanuitstoot op eenvoudige manieren verminderen, bijvoorbeeld door lekkende gasleidingen te repareren. Maar het meeste methaan uit China komt uit kolenmijnen of wordt geproduceerd door microben in rijstvelden. Het is moeilijk om het probleem op te lossen zonder mijnen te sluiten of de landbouw te veranderen. Daarom weigerde China op de VN-klimaattop in 2021 zich aan te sluiten bij een pact van meer dan honderd andere landen om de wereldwijde uitstoot van methaan tegen 2030 met minstens 30 procent te verminderen. Eerder deze maand zei China wel dat het probleem een thema zou worden in het nationale klimaatplan voor 2035 (dat mogelijk pas over twee jaar wordt gepubliceerd).

    Met het oog op deze problemen moeten Chinese leiders doortastend zijn. Maar het kan dat hun klimaatambities al een grens hebben bereikt. Dat zegt Li Shuo, de nieuwe directeur van de China Climate Hub tegen het Asia Society Policy Institute in New York. Hij denkt dat de regering is afgeschrikt door de stroomstoringen van de afgelopen jaren, veroorzaakt door de stijgende steenkoolprijzen en de droogteperiodes die de winning door waterkracht verstoren. Bestuurders zijn nu bang dat klimaatvriendelijk beleid de energiezekerheid van het land zal ondermijnen. Klimaatactivisten beweren juist dat bepaalde hervormingen het tegenovergestelde effect zouden hebben: denk bijvoorbeeld aan het eerdergenoemde meer flexibele elektriciteitsnet. Li verwacht dat de uitstoot van China niet gaat dalen, maar een plateau gaat bereiken.

    China heeft echter genoeg redenen om het klimaat tot een prioriteit te maken. Enkele van de grootste Chinese steden, waaronder Shanghai, liggen aan de kust en kunnen door de stijgende zeespiegel onderlopen. Het droge noorden heeft een tekort aan drinkwater. En extreme weersomstandigheden eisen nu al hun tol. Vorig jaar steeg het aantal sterfgevallen door hittegolven in China met 342 procent ten opzichte van het historische gemiddelde. Dat blijkt uit een onderzoek dat werd gepubliceerd door medisch tijdschrift The Lancet. Deze zomer hebben overstromingen een groot deel van de tarweoogst in China aangetast.

    Ondertussen is China toonaangevend geworden op het gebied van groene-energietechnologie. De rest van de wereld is grotendeels afhankelijk van Chinese toeleveringsketens voor zonnepanelen en batterijen. Sinds dit jaar is niet langer Japan, maar China de grootste exporteur van auto’s wereldwijd, deels dankzij de Chinese dominantie in elektrische voertuigen.

    Niets laten opleggen

    Er is dus nog wel hoop dat China een welwillende rol zal spelen op de klimaattop in Dubai. Het land heeft de ambitie om de leider te worden van de zogenaamde global south en zal een onderwerp dat in veel ontwikkelingslanden hoog op de agenda staat dus niet zomaar aan de kant schuiven. Optimisten wijzen ook op de ontmoeting in november van Xie Zhenhua, China’s gezant voor het klimaat, en John Kerry, zijn Amerikaanse ambtsgenoot. Ze werden het eens over een aantal kleine stappen. Zo willen ze de samenwerking bevorderen bij projecten om koolstof op te vangen.

    China heeft echter ook duidelijk gemaakt dat het zich niets zal laten opleggen als het gaat om klimaatverandering. Eerder dit jaar herhaalde Xi Jinping dat hij tegen 2030 een koolstofpiek wil bereiken en tegen 2060 koolstofneutraal wil worden. ‘Maar’, zei hij, ‘het pad, de methode, het tempo en de intensiteit waarmee we dit doel bereiken, bepalen we zelf. We zullen ons nooit door anderen laten beïnvloeden.’

  • China deelt gevangenisstraffen uit voor het fotograferen van militaire apparatuur

    China deelt gevangenisstraffen uit voor het fotograferen van militaire apparatuur

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » In Argentinië kunnen bedrijven werknemers betalen met melk of vlees in plaats van geld

    » Franse vrouwen dragen steeds minder vaak hoge hakken

    Foto’s zouden nationale veiligheid in gevaar brengen

    Het Chinese ministerie van Staatsveiligheid heeft fans van militaria op WeChat gewaarschuwd online geen foto’s te publiceren van militaire apparatuur. Sterker nog: daar staat gevangenisstraf op, schrijft South China Morning Post.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens het ministerie kunnen foto’s de nationale veiligheid in gevaar brengen. Ze kunnen gevoelige informatie over technische details en militaire ontwikkelingen onthullen en gebruikt worden door ‘vijandige buitenlandse strijdkrachten’ om de ‘gevechtseffectiviteit’ te analyseren. Informatie over locatie, inzet en gebruiksfrequentie van militair materieel kan de planning van defensie in gevaar brengen. Soms gebruiken mensen professionele apparatuur zoals drones om stiekem foto’s te maken van militaire objecten, aldus het ministerie. In 2021 kreeg iemand een jaar gevangenisstraf omdat hij vliegdekschip Fujian een jaar vóór de onthulling had gefotografeerd.

  • Waarom maken China en het Westen ruzie om grafiet?

    Waarom maken China en het Westen ruzie om grafiet?

    Elke week pluist de redactie van 360 een actuele gebeurtenis voor je uit aan de hand van de internationale pers. Deze week kijken we naar grafiet, een grondstof die cruciaal is voor de energietransitie. Waarom is grafiet het middelpunt geworden van de handelsoorlog tussen het Westen en China?

    Dit artikel verscheen woensdag in de nieuwsbrief Buiten de grenzen, exclusief voor abonnees. Wil je elke week op de hoogte blijven? Neem dan een (proef)abonnement – al vanaf €5 per maand – op 360 Magazine en abonneer je op de nieuwsbrieven.

    Waarom beperkt China de export van grafiet?

    ‘Het is zwart, glanzend en je wordt er erg vies van. Het is familie van steenkool en toch is het een essentiële bondgenoot in het proces om de wereld koolstofvrij te maken – wat nogal vreemd is, aangezien grafiet pure koolstof is. Het wordt al sinds de oudheid gebruikt voor het maken van potloden en inkt, maar nu is het een onmisbaar ingrediënt geworden in onder andere batterijen voor elektrische auto’s. Dus toen de Chinese regering op donderdag 19 oktober aankondigde dat ze de exportregels voor dit mineraal ging herzien, schudde de autowereld zijn hoofd’, schrijft Philippe Escande, economisch redacteur van Le Monde, in een analyse van de geopolitieke strijd om grafiet.

    Op 1 december gingen de Chinese exportbeperkingen op grafiet van kracht. Vanaf dat moment hadden Chinese exporteurs een vergunning nodig om de grondstof aan het buitenland te verkopen, aldus Global Times. Volgens het Chinese staatsmedium zijn de maatregelen bedoeld om ‘de nationale veiligheid en belangen van China te beschermen’ en ‘zal China zich blijven inzetten om de stabiliteit van wereldwijde industrieketens te beschermen’. Maar hoe heeft de rest van de wereld gereageerd op de Chinese exportrestricties van grafiet?

    The Washington Post spreekt van ‘een nieuw front’ in ‘de steeds feller wordende techoorlog tussen de VS en China’. Volgens de Amerikaanse krant zijn de Chinese maatregelen een reactie op nieuwe regelgeving in de Verenigde Staten die onder andere inhouden dat Amerikaanse bedrijven geen chips voor kunstmatige intelligentie meer aan China mogen leveren. 

    China gebruikt zijn dominantie op het gebied van bepaalde belangrijke grondstoffen om politieke druk uit te oefenen, zegt Jost Wübbeke, een expert in Chinees industrieel beleid, tegen The Washington Post. China is wereldwijd veruit de grootste producent van grafiet, merkt The Economist op. Negentig procent van het verwerkte grafiet is afkomstig uit het land. Eerder dit jaar, in juli, beperkte China de export van gallium en germanium, eveneens cruciale mineralen voor de energietransitie. 

    ANP 459202059
    In deze fabriek in het Chinese Hegang wordt grafiet verwerkt voor lithium-ionbatterijen. Grafiet is het belangrijkste bestanddeel van batterijen voor elektrische voertuigen (EV’s). – © (Xie Jianfei / Xinhua)

    ‘Deze oog-om-ooghouding als het aankomt op exportbeperkingen onderstreept hoezeer de concurrentie tussen de VS en China is toegenomen’, aldus WP. ‘China en de Verenigde Staten zijn al jarenlang verwikkeld in een rivaliteit over kwesties als Taiwan, de Zuid-Chinese Zee, de oorlog in Oekraïne en China’s staat van dienst op het gebied van mensenrechten. Nu de twee grootste economieën ter wereld met elkaar wedijveren om het leiderschap van de wereld, zijn ook exportbeperkingen en protectionistisch beleid van steeds grotere invloed op de broze relatie.’

    Volgens The Economist test China al jaren hoe het grafiet kan inzetten als economisch wapen. Zo zouden Chinese bedrijven na een diplomatieke ruzie met Zweden in 2020 al van de regering te horen hebben gekregen dat ze geen grafiet mochten leveren aan het Scandinavische land. ‘Sommige insiders vermoedden dat het informele verbod bedoeld was om de ontwikkeling van groene technologieën in Zweden tegen te houden’, aldus de Britse krant. 

    Waarom is grafiet zo belangrijk?

    Grafiet is een zachte vorm van koolstof die wordt gebruikt in bijna alle batterijen voor elektrische auto’s, halfgeleiders en kernreactoren, schrijft WP. Vooral in batterijen voor elektrische voertuigen (EV’s) is het essentieel: het negatief geladen gedeelte van een batterij, de anode, is gemaakt van grafiet, waarvoor nog geen alternatief bestaat. ‘Wat China met deze beslissing tegen het Westen zegt, is: we gaan jullie niet helpen met het maken van elektrische auto’s, jullie moeten je eigen manier maar vinden om dat te doen,’ zei Hugues Jacquemin, CEO van Northern Graphite, tegen Reuters.

    Doordat veel ontwikkelde economieën vol hebben ingezet op de overstap naar elektrisch rijden, stijgt de vraag naar grafiet snel. Volgens een rapport van het Internationaal Energieagentschap zal deze in 2040 al zes tot dertig keer zo groot zijn als in 2020. Hoe groot die vraag uiteindelijk wordt, hangt af van de richting waarin de batterij-industrie zich ontwikkelt en of er in de toekomst voor batterijen nog net zo veel grafiet nodig is.

    Het goede nieuws is dat grafiet vrijwel overal ter wereld kan worden gevonden, schrijft Philippe Escande van Le Monde. ‘Het (her)openen van mijnen kost echter tijd, vooral in westerse landen.’ Naast ‘natuurlijk’ grafiet uit mijnen kan het materiaal op een synthetische manier uit aardolie worden geproduceerd.

    ANP 465740477
    Een grafietraffinaderij in het Chinese Jixi. Negentig procent van de verwerkte grafiet ter wereld komt uit China. – © (Zhang Tao – Xinhua)

    Synthetisch grafiet is efficiënter, waardoor een batterij sneller oplaadt en langer meegaat. Maar de productie is duurder, schrijft The Financial Times. Ook komt bij de productie ervan meer CO2-uitstoot vrij, omdat deze nogal energie-intensief is. Ook van synthetisch grafiet is China momenteel de grootste producent; het land produceerde vorig jaar bijna 70 procent van de wereldwijde hoeveelheid. 

    Volgens The Washington Post zullen de Chinese exportbeperkingen niet alleen het Westen raken, maar ook de Chinese industrie stimuleren van eindproducten die grafiet bevatten, zoals magneten, batterijen, EV’s, zonnepanelen en windturbines. De toegang tot goedkoop grafiet zou Chinese bedrijven een voorsprong geven op de rest van de wereld.

    Hoe kan Europa de toegang tot grafiet veiligstellen?

    Met de ​​Critical Raw Materials Act heeft de Europese Commissie in maart een voorstel gedaan om de toegang tot kritieke grondstoffen zoals grafiet veilig te stellen. Toenmalig Eurocommissaris Frans Timmermans zei bij het indienen van het voorstel dat ‘Europa zijn eigen strategische beslissingen moet maken’, aldus Politico. Het doel van de wet is om Europa minder afhankelijk te maken van Chinese technologieën voor schone energie. 

    China stopt natuurlijk niet per direct met de verkoop van grafiet aan de rest van de wereld, schrijft El País. ‘Dat zou ten nadele zijn van binnenlandse anodefabrikanten zoals Shanshan en Shanghai Putailai New Energy, die al miljarden hebben toegezegd om fabrieken in Finland en Zweden te bouwen.’ 

    Maar Europa wil al in 2030 tenminste 40 procent van het geconsumeerde grafiet zelf verwerken, en 10 procent zelfs op Europese bodem delven, zo staat in de ​​Critical Raw Materials Act. Het delven van grafiet in Europa is alleen veel duurder, zegt Aiden Lavelle, CEO van mijnbouwbedrijf European Green Metals, tegen de Spaanse krant.

    ANP 477448434
    Grafiet kan ook gewonnen worden door batterijen te recyclen. Deze fabriek van Li-Cycle in het Duitse Sülzetal doet precies dat: batterijen recyclen. Ook andere kritieke mineralen zoals koper, nikkel en lithium kunnen uit batterijen worden gewonnen. – © (Klaus-Dietmar Gabbert / dpa)

    Volgens experts kan het vijf jaar of langer duren om nieuwe mijnen in Europa te openen. En de bouw van nieuwe grafietraffinaderijen zou ook veel voeten in de aarde hebben. Autofabrikanten die zich inzetten voor de groene transitie, zoals Volkswagen en Tesla, willen niet wachten tot Europa en de VS hun achterstand hebben ingehaald en wijken momenteel uit naar China, signaleert El País

    En andere manier om grafiet en andere kritieke grondstoffen te winnen, is recycling van onder meer gebruikte batterijen. Maar recycling van batterijen is ingewikkeld en alleen mogelijk met behulp van giftige chemicaliën, schrijft Süddeutsche Zeitung. Reshoring, oftewel de productie naar Europa verplaatsen, zal daarom gepaard gaan met hoge milieukosten ‘die tot nu toe in Europa onzichtbaar zijn gebleven’, aldus Politico.

    Volgens de nieuwe voorstellen van de Europese Unie kan aan de aanleg van energie-infrastructuur en strategische mijnbouw-, raffinage- en recyclingprojecten voorrang worden gegeven in het geval van juridische conflicten met bestaande wetgeving, zoals regels voor natuurbehoud en waterbescherming, aldus de politieke nieuwssite. ‘De industrie heeft hierop aangedrongen – met name als het gaat om het openen van nieuwe mijnen voor het winnen van kritieke grondstoffen – maar milieugroeperingen waarschuwen dat de stap schadelijk kan zijn voor Europa’s natuurlijke omgeving.’

    Europa staat dus voor een paradox: wil het onafhankelijk van China verduurzamen, dan moet het milieuschade op eigen bodem accepteren. Milieuschade die nu wordt uitbesteed aan andere landen. 

    Lees ook:

  • Weinig resultaten bij top tussen Europa en China

    Weinig resultaten bij top tussen Europa en China

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS begint militaire oefeningen met Guyana

    » Denemarken keurt Koranwet goed, tegen koranverbrandingen

    Er werd over Oekraïne en het handelstekort gesproken

    China en de Europese Unie hebben donderdag tijdens hun eerste top in vier jaar tijd afgesproken dat de huidige handelsbetrekkingen evenwichtiger moeten worden, meldt Politico. Het is een magere stap en verder leek niets erop te wijzen dat meningsverschillen over andere kwesties worden opgelost.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Er waren geen tekenen dat de EU enige vooruitgang had geboekt bij het overtuigen van China om zijn invloed op Rusland te gebruiken om een einde te maken aan de oorlog in Oekraïne, een onderwerp dat al langer voor spanningen tussen de EU en China zorgt. Over het handelstekort van China leken ook geen vorderingen te zijn gemaakt.

    De voorzitter van de Europese Raad, Ursula von der Leyen, zei dat de partijen hun onevenwichtige handelsbetrekkingen hebben besproken, van een gebrek aan toegang tot de Chinese markt en een voorkeursbehandeling voor Chinese bedrijven tot overcapaciteit in de Chinese productie. ‘Politiek gezien zullen de Europese leiders niet kunnen tolereren dat onze industriële basis wordt ondermijnd door oneerlijke concurrentie,’ zei ze.

    Lees ook:

  • China maakt jacht op ‘varkensslachters’. Zo pakt Beijing internetoplichters aan

    China maakt jacht op ‘varkensslachters’. Zo pakt Beijing internetoplichters aan

    Een netwerk van internetoplichters opereert vanuit mysterieuze, dystopische complexen in Zuidoost-Azië en maakt wereldwijd slachtoffers. Het fenomeen wordt ‘varkens slachten’ genoemd. De Chinese autoriteiten proberen nu een einde te maken aan deze vorm van cybercriminaliteit.

    Het wordt ‘varkens slachten’ genoemd; groepen oplichters die opereren vanuit de meest wetteloze uithoeken van Zuidoost-Azië – vaak onder leiding van Chinese misdaadbazen. De oplichters leggen online contact met mensen over de hele wereld. Ze knopen intensieve, soms zelfs romantische relaties met hen aan en laten hun doelwitten nepinvesteringen doen. Ze doen het voorkomen alsof de investeringen na verloop van enige tijd vruchten afwerpen, zodat hun slachtoffers nog meer geld opsturen. Daarna verdwijnen ze van de aardbodem.

    De afgelopen maanden heeft China de meest vergaande poging tot nu toe ondernomen om de verspreiding van dergelijke oplichtingspraktijken aan te pakken, vooral in een beruchte regio in het grensgebied bij Myanmar, dat in handen is van drugshandelaren en krijgsheren.

    Decennialang vormden dergelijke grensgebieden toevluchtsoorden voor de gokindustrie en de handel in van alles en nog wat – van drugs tot wilde dieren en mensen. Nu zijn het broeinesten voor deze zogenaamde varkensslachters. 

    Mensenhandel

    De oplichters opereren vanuit geheimzinnige, dystopische complexen. Die worden gerund door Chinezen die naar plekken in het buitenland zijn vertrokken waar het makkelijker is om de wet te overtreden. Jaarlijks ontfutselen ze niet alleen Chinese burgers, maar slachtoffers over de hele wereld miljarden dollars. Het Amerikaanse ministerie van Financiën waarschuwde Amerikanen in september officieel voor hun oplichtingspraktijken.

    Naast afgelegen stadjes in de heuvels van Myanmar zijn deze zwaarbewaakte enclaves ook te vinden in gokcentra zoals Sihanoukville en Poipet in Cambodja. De Cambodjaanse autoriteiten hebben met Chinese hulp sporadisch invallen gedaan, maar die hebben niet veel uitgehaald. 

    De Chinese autoriteiten schamen zich ervoor dat Chinese criminelen het middelpunt vormen van de oplichtingspraktijken, zegt Jason Tower, landelijk directeur Myanmar voor het United States Institute of Peace, een onafhankelijke onderzoeksorganisatie die is opgericht door het Amerikaanse Congres en is gespecialiseerd in conflictoplossing. China is ‘erg bang voor het plaatje dat hierdoor kan ontstaan’, zegt hij. ‘Vooral omdat het gaat om Chinese misdaadgroepen die door de autoriteiten jarenlang nauwelijks aan banden zijn gelegd.’

    Tijdens de coronapandemie floreerden de oplichtingspraktijken. De handel over de grens kwam tot stilstand en het internetgebruik nam toe. Er ontstond in deze periode ook meer mensenhandel. Veel van de oplichters zijn zelf slachtoffer van mensenhandel: met nepadvertenties worden ze naar het buitenland gelokt, waar ze gevangen worden gehouden door mensen die hun loon en paspoort achterhouden. Volgens het mensenrechtenbureau van de Verenigde Naties worden meer dan 120.000 mensen gedwongen om als oplichter te werken in Myanmar, en nog eens 100.000 in Cambodja.

    Veel van de oplichters zijn zelf slachtoffer van mensenhandel

    Een Maleisisch slachtoffer van mensenhandel vertelt dat hij werd getraind om zijn slachtoffers gedurende weken of maanden ‘vet te mesten’ door hun vertrouwen te winnen, voordat hij ze ‘slachtte’. Zijn verhaal komt overeen met dat van anderen die werden meegelokt om voor de oplichters te gaan werken. Hij vertelt dat hij had gereageerd op een vacature en ging werken voor een klantenservice in Cambodja. Daar aangekomen werd hij naar een gevangenisachtig complex in Sihanoukville gebracht en met geweld gedwongen om als oplichter te gaan werken.

    Hij had een begeleider die hem trainde en voorzag van een smartphone met nepaccounts. Ook kreeg hij een ‘slachtofferlijst’ met de contactgegevens van potentiële doelwitten en verschillende scripts om het ijs te breken en vertrouwen te winnen. Na enkele weken kreeg hij een chauffeur die mensen en voorraden naar het kamp vervoerde zover dat hij hem hielp ontsnappen.

    Regionale migratieonderzoekers hebben mensenhandel vanuit tientallen landen geregistreerd. Veel slachtoffers komen uit Zuidoost-Azië, maar sommigen komen ook uit verder gelegen gebieden, zoals Brazilië of Kenia. 

    ‘China maakt nu duidelijk dat het genoeg is geweest,’ zegt Inshik Sim, een in Bangkok gevestigde analist voor de regionale operaties van het Bureau voor Drugs en Misdaad van de VN.

    In augustus lanceerde het land een ‘speciale gezamenlijke operatie’ met drie buren en voerde het de druk op bij gewapende groepen die toezicht houden op afgelegen delen van Myanmar. Bijna vijfduizend Chinese staatsburgers die verdacht worden van illegale activiteiten werden opgespoord, gearresteerd en gerepatrieerd.

    De Chinese autoriteiten richtten zich daarbij op verschillende grensgebieden die weliswaar deel uitmaken van Myanmar, maar volledig in handen zijn van gewapende groepen. Vanuit die grensregio’s werden grote investeringen – zowel legale als illegale – aan Chinese staatsburgers onttrokken. Veel Chinezen, waaronder beruchte voortvluchtigen, wonen in deze enclaves. De gesproken taal is Mandarijn en de munteenheid is de Chinese Renmimbi.

    Serieuze schoonmaak

    De Wa Self-Administered Division, gelegen langs de zuidwestelijke grens van China, speelt een extra belangrijke rol, deels omdat China er zoveel invloed op heeft. Het gebied is de thuisbasis van de etnische minderheid Wa, die het claimt als voorouderlijk grondgebied. China is al tientallen jaren de belangrijkste weldoener van de groep; historici zeggen dat ze de Chinese Communistische Partij hielpen om vijanden te verjagen die in de jaren vijftig en zestig over de grens vluchtten. Het gebied vormde later een belangrijke economische toegangspoort tot het grondstofrijke Myanmar.

    Onafhankelijke onderzoekers zeggen dat het Verenigde Leger van Wa (UWSA) de feitelijke leider van het gebied is. Het UWSA voert bevel over een troepenmacht van meer dan twintigduizend mensen die bewapend zijn met moderne Chinese apparatuur, waaronder draagbare grond-luchtraketten en gepantserde voertuigen.

    Het gebied is al bijna twee eeuwen bekend om z’n opium. De laatste decennia is het bovendien uitgegroeid tot een van de belangrijkste producenten van synthetische drugs zoals methamfetamine. Het Amerikaanse ministerie van Financiën zette het UWSA in 2003, op grond van de Kingpin Act, op de zwarte lijst en heeft tientallen mensen en bedrijven die banden hebben met de groep op de vingers getikt. Het UWSA wordt ‘de grootste en machtigste organisatie voor drugshandel in Zuidoost-Azië’ genoemd. Dit leger en andere criminele netwerken zijn zich naast de drugshandel steeds meer gaan toeleggen op oplichting.

    Volgens een rapport uit 2022 van de Chinese staatsmedia blokkeerden de autoriteiten het afgelopen jaar 2,1 miljoen frauduleuze websites en hielden ze ongeveer 51,6 miljard dollar aan verdachte transacties tegen. Burgers wordt geadviseerd om op hun hoede te zijn voor dubieuze kortingen, investeringsplannen en ongevraagd contact van iedereen die beweert een bedrijf of staatsorganisatie te vertegenwoordigen.

    ‘Er zijn in de wereld veel kwetsbare plekken die ze kunnen uitbuiten’

    De eerste stap in de serieuze schoonmaak kwam begin september, toen China in samenwerking met het UWSA gedurende twee dagen invallen organiseerde die leidden tot de arrestatie van meer dan duizend verdachten over de grens. Daarna verhoogde China de inzet en verlegde het de focus op de leiders van de groep.

    Op 12 oktober zei het Chinese ministerie van Openbare Veiligheid dat er arrestatiebevelen waren uitgevaardigd tegen twee hoge ambtenaren van Wa: Chen Yanban, de staatsminister van Bouw, en Xiao Yankui, een burgemeester. Zij werden ervan beschuldigd criminele netwerken te leiden. Vier dagen later verklaarde het UWSA dat beiden uit hun functie waren ontheven. Hun verblijfplaats is onbekend.

    Dezelfde dag verklaarden de Chinese autoriteiten dat ze twee dagen eerder 2349 mensen die van ‘telecommunicatiefraude’ werden verdacht, hadden opgehaald uit Myanmar. Het is tot nu toe de grootste uitlevering binnen deze tak van criminaliteit. Volgens China zijn er 4666 verdachten vanuit Myanmar gerepatrieerd sinds de maatregelen eerder dit jaar van kracht werden.

    ‘Dat dit zo grootschalig is aangepakt, geeft aan wat voor impact deze praktijken hebben op China en zijn burgers, en hoe serieus de autoriteiten dit nemen,’ zegt Richard Horsey, hoofdadviseur Myanmar voor de International Crisis Group, een in Brussel gevestigde denktank gespecialiseerd in conflictpreventie.

    Maar China mag de druk dan opvoeren voor cybercriminelen langs de grens, volgens experts is de oplichting zo lucratief dat de leiders waarschijnlijk gewoon op zoek gaan naar een rendabelere standplaats – gebieden in kwetsbare staten met zwakke wetshandhaving.

    ‘Deze groepen zullen niet snel verdwijnen,’ aldus Tower van het U.S. Institute of Peace. ‘Ze beschikken over een goudmijn en er zijn in de wereld veel kwetsbare plekken die ze kunnen uitbuiten.’

  • De eeuwenoude vraag: hoe betaalt een land een oorlog?

    De eeuwenoude vraag: hoe betaalt een land een oorlog?

    Vanwege de oorlog in Oekraïne verhogen meerdere regeringen hun defensie-uitgaven. Maar waar moet al dat geld vandaan komen? ‘Er zullen moeilijke keuzes moeten worden gemaakt.’

    Volgend jaar april zullen de Denen voor het eerst in drie eeuwen moeten werken op de Grote Gebedsdag, aangezien de regering deze vrije dag heeft afgeschaft, deels om de extra defensie-uitgaven te bekostigen. Het besluit van afgelopen maart stuitte op grote weerstand onder de bevolking: volgens een peiling was 70 procent van de Denen tegen. Economen daarentegen hebben Kopenhagen geprezen omdat het met een oplossing komt voor zijn hogere defensiekosten, in tegenstelling tot veel andere regeringen. ‘Niemand wil meer belasting betalen. Maar tegelijkertijd wil iedereen een betere defensie en goede gezondheidszorg,’ zegt John Llewellyn, voormalig hoofd economische voorspellingen van de OESO. ‘Op een gegeven moment wordt de kwestie de politieke arena in geduwd omdat niemand weet waar het geld vandaan moet komen.’

    Japan, bezorgd over een steeds assertiever China en het risico van oorlog in de Indo-Pacific-regio, heeft nog niet gespecificeerd hoe het tegen 2027 zijn defensiebegroting met twee derde verhoogd denkt te kunnen hebben. Het VK wil, onder invloed van de Russische inval in Oekraïne, zijn militaire uitgaven uiteindelijk laten oplopen tot 2,5 procent van het bnp, maar alleen als ‘de fiscale en economische omstandigheden dat toelaten’. Duitsland, geschrokken van de Russische agressie, wil zijn defensie-uitgaven eveneens verhogen, maar niet ten koste van een officiële vrije dag. Frankrijk heeft nog niet toegelicht waar het geld vandaan moet komen voor de geplande verhoging van zijn militaire begroting met 40 procent de komende vijf jaar. Hetzelfde geldt voor Polen, dat zijn uitgaven bijna wil verdubbelen tot 4 procent van het bnp.

    Zenuw

    De vraag hoe oorlogen gefinancierd moeten worden is even oud als het fenomeen oorlog zelf. De Romeinse staatsman Cicero noemde ‘geld de zenuw van de oorlog’. In 1694 werd de Bank of England opgericht om William III te helpen zijn oorlog met Frankrijk te financieren. Vandaag de dag lijken zelfs in een steeds chaotischer wereld de uitgaven beperkter als gevolg van de stijgende rentepercentages en de hoge staatsschulden.

    Europa zit midden in het grootste gewapende conflict sinds 1945. De geopolitieke spanningen tussen China en Taiwan lopen op. Iran zal wellicht weldra in staat zijn een kernwapen te produceren. Bovendien kunnen ook wereldwijde problemen als klimaatverandering en migratie overheden ertoe dwingen veel geld uit te geven.

    Het Internationaal Instituut voor Vredesonderzoek van Stockholm (SIPRI) heeft berekend dat de defensie-uitgaven vorig jaar wereldwijd zijn gestegen tot een recordbedrag van 2,24 triljoen dollar. Die trend zal zich dit jaar voortzetten, ook al zijn overheden meer geld kwijt aan leningen vanwege de stijgende rente.

    Economen als Lawrence Summers, voormalig minister van Financiën van de VS, en Olivier Blanchard, voormalig hoofdeconoom bij het IMF, hebben erop gewezen dat hogere defensie-uitgaven de rentepercentages zelfs nog verder kunnen opjagen.

    ‘Eén scenario is dat landen die in 2022 al meer aan defensie hebben uitgegeven dat zullen blijven doen, terwijl landen die dat voor 2023 hebben aangekondigd daar nu werkelijk mee beginnen,’ zegt Diego Lopes Da Silva, hoofdonderzoeker bij de afdeling militaire uitgaven en wapenproductie van SIPRI.

    In de vijf landen met de hoogste defensie-uitgaven ter wereld gaat het om duizelingwekkende bedragen. In de VS hebben politici een incidentele verhoging van het schuldenplafond mogelijk gemaakt om de defensie-uitgaven in 2024 met 3 procent te kunnen verhogen tot 886 miljard dollar. De defensiebegroting van China, die SIPRI op 292 miljard dollar schat, zal dit jaar voor het negenentwintigste achtereenvolgende jaar worden verhoogd. Rusland, dat vorig jaar naar schatting 86 miljard dollar aan defensie uitgaf, heeft inmiddels verklaard dat er geen ‘financieringsbeperkingen’ zullen gelden voor zijn oorlog tegen Oekraïne, ook al blijft het precieze bedrag geheim. India wil zijn defensiebegroting het komende jaar met 13 procent verhogen tot 73 miljard dollar, terwijl Saoedi-Arabië, uit vrees voor een nucleair Iran, nu 7,5 procent van zijn bnp aan defensie besteedt, na Oekraïne het hoogste percentage.

    Oorlogen gaan dikwijls gepaard met hogere inflatie en beperking van rentepercentages

    Binnen de NAVO hebben maar 7 van de 31 lidstaten vorig jaar de beoogde norm van 2 procent van het bnp gehaald. Zouden ze dat allemaal doen, dan zouden de totale defensie-uitgaven met meer dan 150 miljard dollar per jaar stijgen, volgens onderzoek van Financial Times.

    Hoewel oorlog tot de ‘duurste en minst productieve menselijke activiteiten’ behoort, zegt James Grant, financieel historicus en hoofdredacteur van Grant’s Interest Rate Observer in New York, ‘kan de boel ook in vredestijd flink uit de hand (…) lopen. Als dat gebeurt, nemen de uitgaven en het bijdrukken van geld vaak hand over hand toe.’

    Over het algemeen worden ‘korte, hete oorlogen’ die een plotselinge verhoging van uitgaven vereisen gefinancierd met extra leningen, terwijl ‘korte, koude oorlogen’, die langdurige defensie-uitgaven vereisen, via belastingen worden betaald.

    De napoleontische oorlogen en de Eerste en Tweede Wereldoorlog werden grotendeels gefinancierd met geleend geld. Maar tijdens de lange decennia van de Koude Oorlog financierde het Westen zijn defensie-uitgaven met belastingverhogingen. In de kwarteeuw die voorafging aan de val van de Berlijnse muur stegen de belastinginkomsten van de OESO-landen gemiddeld van 25 procent van het bnp naar meer dan 32 procent, terwijl de staatsschuld over het algemeen daalde.

    Inflatie

    ‘Voor korte oorlogen kunnen regeringen de kosten dekken met leningen,’ zegt James Macdonald, auteur van A Free Nation Deep in Debt, dat over de geschiedenis van openbare financiën en oorlogen handelt. ‘Maar als het gaat om een langdurige oorlog, moet je andere methodes gebruiken naarmate die langer duurt, zoals belastingheffing.’

    Oorlogen gaan ook dikwijls gepaard met hogere inflatie en beperking van rentepercentages. Tijdens de Tweede Wereldoorlog stegen de Amerikaanse groothandelsprijzen gemiddeld met 8,2 procent, terwijl de rente op langjarige leningen werd beperkt tot 2,5 procent, een gat dat Washington hielp de waarde van Amerikaanse staatsobligaties door inflatie te laten wegsmelten.

    ‘Alle oorlogen worden over het algemeen geassocieerd met enige inflatie. Politici houden er niet van belastingen te verhogen [om oorlogen te financieren], en inflatie is verborgen belasting,’ zegt Richard Sylla, coauteur van A History of Interest Rates.

    Economen verwachten dat aanhoudend hoge defensie-uitgaven, die in de OESO-landen na de val van de Berlijnse muur met een derde waren gedaald, een mengeling van hogere belastingen en bezuinigingen elders vereisen. ‘Om de politiek kun je niet heen,’ zegt Llewellyn. ‘Samenlevingen worden met een aantal ingewikkelde problemen geconfronteerd en er zullen moeilijke keuzes moeten worden gemaakt.’

  • ‘De race om de ruimte leidt tot nieuwe conflicten tussen landen’

    ‘De race om de ruimte leidt tot nieuwe conflicten tussen landen’

    Dalende kosten van raketten zorgen voor een ware ruimtewedloop, nu ook nieuwe spelers als India en China een succesvol ruimteprogramma hebben opgetuigd. Om dat allemaal in goede banen te leiden zijn nieuwe internationale regels nodig, schrijft commentator Stephen Bush.

    In de ruimte blijft al je gepraat over soft power in het luchtledige hangen. Vraag het maar aan Colombia. Daar werd in 1976 een top belegd met Brazilië, Ecuador, Oeganda, Kenia, Indonesië, Congo en toenmalig Zaïre. Die landen gaven een verklaring af waarin ze stelden dat het luchtruim boven hun land tot aan de geostationaire baan niet bij de ruimte hoort, maar bij het grondgebied van hun land. Die Verklaring van Bogotá was een flop. Colombia mag zijn aanspraak op dat deel van de ruimte dan in zijn grondwet hebben verankerd, internationaal vond de verklaring geen weerklank en ‘hun’ ruimte wordt nog onverminderd geëxploiteerd.

    Al deze landen hadden dezelfde klacht: dat de internationale wetgeving over het gebruik van de ruimte niet de belangen dient van alle landen ter wereld, maar vooral die van de grootmachten. En ze hadden gelijk, al zal dat een schrale troost zijn. In het internationale Ruimteverdrag staat dat verkenning van de ruimte zal worden uitgevoerd ‘in het belang van alle landen’. Maar sinds dat verdrag werd aangenomen en ondertekend (in 1967, met de VS, de Sovjet-Unie en het Verenigd Koninkrijk voorop) is de macht van landen in de ruimte altijd nauw verbonden geweest met hun macht op aarde. Een goed voorbeeld daarvan zijn de wetten die de VS unilateraal opstelt over zaken die in het verdrag van 1967 niet of niet duidelijk genoeg geregeld zijn, zoals commerciële mijnbouw op asteroïden en de maan.

    Kostendaling

    De maanlanding van Chandrayaan-3 eind augustus was belangrijk als romantische illustratie van iets wat we al wisten: dat India deze eeuw een grootmacht in opkomst is. Maar het was ook een belangrijk moment om een andere reden: naar verluidt had India de nog niet eerder verkende zuidpool van de maan weten te bereiken voor slechts 74 miljoen dollar, nauwelijks meer dan Arsenal heeft betaald voor de Duitse voetballer Kai Havertz. Dat kunnen veel andere landen ze niet nadoen, en dat is deels te danken aan de kennis die India in de loop van zijn nu al 54 jaar oude ruimteprogramma heeft opgebouwd.

    Maar het past ook binnen de bredere kostendaling in de ruimtevaart die wordt aangewakkerd door commerciële bedrijven als SpaceX. Het succes van India is deels te danken aan zijn eigen macht. Maar ook aan het feit dat het mede dankzij Indiase innovaties nu zelfs mogelijk wordt om een eigen maanmissie op te tuigen voor grootmachten op hun retour zoals het Verenigd Koninkrijk. En voor commerciële bedrijven en privépersonen met veel minder geld dan Elon Musk of Amazon-oprichter Jeff Bezos, die in zijn toespraak bij de diploma-uitreiking op de middelbare school al blijk gaf van zijn belangstelling voor het koloniseren van de ruimte.

    Met de dalende kosten van raketten is nog maar één hindernis voor die kolonisatie uit de weg geruimd. In hun voortreffelijke nieuwe boek A City on Mars leggen Kelly en Zach Weinersmith op geestige en overtuigende wijze uit waarom je wel krankzinnig optimistisch of oliedom moet zijn om binnen afzienbare tijd een kolonie in de ruimte te willen vestigen. Helaas zijn velen van ons een van de twee of allebei.

    ‘De ruimte lijkt de mens tot nu toe geen verlangen naar vrede in te boezemen’

    Diverse wedlopen tussen grote mogendheden in het verleden hebben aangetoond dat landen tot akelig veel stommiteiten in staat zijn om maar niet achter te blijven bij de ander. En het zou kunnen dat er op de zuidpool van de maan nog onvermoede schatten worden ontdekt. Maar het is net zo goed mogelijk dat die droom net zo’n illusie blijkt als het mythische El Dorado in het hartje van Afrika. Een van de gevolgen van de kolonisatiewedloop in Afrika was dat miljoenen Afrikanen vermoord of op de vlucht gejaagd werden. Er zijn gelukkig geen maanbewoners of marsmannetjes die we van hun land kunnen beroven. Maar een ander uitvloeisel waren directe conflicten tussen de Europese mogendheden. De race om een al dan niet reële voorsprong in de ruimte te behalen begint al hetzelfde effect te krijgen.

    Dat India de doelstelling van zijn ruimteprogramma verlegd heeft van binnenlandse ontwikkeling naar maanmissies en de verdediging van Indiase satellieten, is een reactie op de proeven die China uitvoert met antisatellietwapens. En dat de VS weer met maanmissies bezig is, heeft meer te maken met de zekerheid dat China mensen naar de maan wil sturen dan de minieme kans dat er op de zuidpool van de maan iets waardevols te vinden is. 

    Door de dalende kosten van raketten is het verkennen van de ruimte niet langer alleen voorbehouden aan de grote mogendheden, zoals tijdens de Koude Oorlog. Het verdrag van 1967 op basis waarvan de ruimte nu met anderen gedeeld wordt, gaat nog steeds uit van een wereld waarin dit vooral een bezigheid is van de Amerikanen en de twee voormalige grote mogendheden Groot-Brittannië en de Sovjet-Unie. Terwijl de huidige koplopers in de ruimtewedloop de VS en China zijn. ‘De ruimte lijkt de mens tot nu toe geen verlangen naar vrede in te boezemen,’ schrijft het echtpaar Weinersmith. Nu de wereld zich opmaakt voor een race naar Mars, is de ruimtevaart hard toe aan nieuwe internationale regels.

    Lees ook: