Onderwerpen: Cultuur

  • Gerecenseerd

    Gerecenseerd

    360 kiest een aantal door de buitenlandse pers beschreven concerten, voorstellingen, boeken, films en exposities die naar Nederland of België komen, of online te vinden zijn.

    The Father st 8 jpg sd low

    In het oog van de storm

    Angstaanjagende verbeelding van dementie

    FILM | Films over dementie zijn er volop gemaakt, met Oscarwinnaar Amour (2012) van Michael Haneke als aansprekend voorbeeld, maar The Father is van een andere categorie, vinden buitenlandse recensenten.

    Zo maakt Todd McCarthy van The Hollywood Reporter gewag van een ‘uitmuntend’ filmdebuut van toneelregisseur Florian Zeller. De Fransman oogstte al lof voor de toneelversie van The Father en volgens McCarthy maakt hij voor de film volop gebruik van de ‘extra visuele elementen om de confrontatie met dementie nog geloofwaardiger te maken. En daarbij zien we Anthony Hopkins in een van zijn allerbeste filmrollen.’

    Charlotte O’Sullivan had nooit gedacht dat het thema dementie ‘associaties met angst of horror’ zou oproepen. In haar bespreking van The Father voor Evening Standard komt ze daarvan terug: ‘Alleen al hoofdpersoon Anthony (Anthony Hopkins) is angstaanjagend. Alsof je als kijker in het oog van de storm zit. Deze film zit vol afgrondelijk diepe levensvragen, en de laatste scène laat je harder huilen dan je dit jaar nog zult doen.’

    Het is ‘meer dan een film waarin een verhaal wordt verteld’, schrijft Ronak Kotecha van The Times of India. ‘Dit komt neer op een directe ervaring, een reis door een onstabiele omgeving die net zo echt is als verzonnen. Gevoed door uitstekende acteerprestaties is dit een feestje van cinematografisch genie.’

    David Ehrlich vergelijkt The Father voor filmsite IndieWire met een ‘huis vol spiegels waarin iedereen zichzelf kwijtraakt’ – de kijker inbegrepen. Juist omdat de regisseur volgens Ehrlich beide kanten van dementie wil laten zien: ‘zowel vanuit degene die zijn geheugen verliest als vanuit de mensen die van hem houden’. Zo legt Zeller de nadruk op het ‘constante gevecht om nog iets van een gedeelde werkelijkheid over te houden’. ‘Anthony’s verwarde blik verandert zijn omgeving en uiteindelijk zijn gehele bestaan in een puzzel die uit steeds meer stukjes bestaat’, stelt het Franse filmmagazine Le Bleu du Miroir. ‘Door het verspringen van het perspectief wordt de verwarring over het aftakelingsproces volstrekt invoelbaar voor de bioscoopbezoeker.’

    The Father van Florian Zeller, met Anthony Hopkins, Imogen Poots en Olivia Colman, is vanaf 26 augustus te zien in de bioscoop.


    3000 the flicker phase 1950 c shigeru onishi courtesy of mem tokyo

    Wiskundige fotograaf wil tijd en ruimte overstijgen

    Shigeru Onishi voor het eerst te zien in Foam

    FOTOGRAFIE | In 1955 trok de Japanse wiskundige Shigeru Onishi veel aandacht met een tentoonstelling die vanwege de ‘rauwe, poëtische foto’s’ volgens Art Limited mogelijk van invloed is geweest op de Provoke-generatie, een experimentele stroming genoemd naar het gelijknamige Japanse undergroundtijdschrift. Kenmerkend voor Onishi’s werk noemt de kunstsite het gebruik van fotografie om ‘handeling [weer te geven] in plaats van een momentopname’, en ‘als gevoelsuiting in plaats van als document’. In zijn ambitie om tijd en ruimte overstijgen, aldus Art Limited, lapte de Japanner ‘alle regels van de donkere kamer aan zijn laars’.

    Zo ‘schilderde’ hij met een kwast de fotografische emulsie op het fotopapier, waardoor hij bewust onregelmatigheden aanbracht in de ontwikkeling van het beeld. Hij gebruikte nieuwe technieken zoals meervoudige belichting in de donkere kamer, speciale ontwikkelingsmethoden en kunstmatige kleurstoffen, en slaagde er in de woorden van de Japanse dichter en kunstenaar Shuzo Takiguchi in om ‘unieke en fantastische werelden’ te scheppen, schrijft kunstblog The Unknown Project.

    Tokyo Artbeat haalt de prominente kunstcriticus en verzamelaar Michel Tapié aan, die Onishi een ‘avant-gardekalligraaf van de informele schilderkunst’ noemde, een stroming die door Tapié zelf was geïntroduceerd en die kunst beschrijft ‘die uitsluitend de schilderende daad vooropstelt en waarbij pas tijdens dat proces, al dan niet spontaan, leesbare symbolen ontstaan’.

    Na een paar jaar verdween Onishi even plotseling uit de fotografiewereld als hij was opgedoken. Voor het eerst wordt zijn werk nu in Europa tentoongesteld.

    Van 17 september tot 9 januari 2022 in Foam, Amsterdam.


    60d2c 145364 Srinivasan Amia kopie

    Srinivasan scheidt morele reflectie van moralisering

    Essay naar aanleiding van het manifest van een moordenaar

    NON-FICTIE | Amia Srinivasan begon aan haar essay The Right to Sex, aanvankelijk gepubliceerd in London Review of Books, toen Elliot Rodger, een ‘incel’ (involuntary celibate) zes mensen vermoordde en veertien verwondde in Isla Vista, in Californië, waar hij studeerde en steeds gefrustreerder raakte over zijn vermeende ‘unfuckability’. Een term die, schrijft The Guardian, centraal staat in Srinivasans filosofische werk over hoe seks en politiek onlosmakelijk verbonden zijn.

    Los van de gebeurtenis zelf en het manifest dat Rodger achterliet, was Srinivasan geïntrigeerd door de reacties van feministen. Vrijwel geen van hen ging in op zijn bewering dat de ‘onneukbaarheid’ van bepaalde groepen – Aziatische mannen, zwarte vrouwen, mensen met een beperking enzovoort – een politieke oorzaak heeft. Hoe moreel verwerpelijk zijn daad ook was, aldus de hoogleraar sociale en politieke theorie aan de Universiteit van Oxford, Rodger had hier wel een punt.

    Het standpunt is kenmerkend voor haar boek, waarin ze volgens de New Statesman ‘snelle oplossingen [weigert], om de eenvoudige reden dat ze “niet bereid is om wat gecompliceerd is te reduceren tot iets gemakkelijkers”’. ‘The Right to Sex laat zien zien hoe morele reflectie kan worden onderscheiden van moralisering, waarom we moeten leren pauzeren, verschillende perspectieven verzamelen, ze afwegen en de verleiding van een paniekerig en voortijdig oordeel weerstaan.’ Srinivasan maakt op subtiele wijze duidelijk, om The Guardian te citeren, ‘hoe seksueel verlangen (…) wordt beïnvloed door de heersende onrechtvaardigheden in de samenleving en relevant is voor de eliminatie daarvan’.

    In die zin, stipt The Irish Times aan, is haar boek zowel een product van deze tijd van identiteitspolitiek als een verzet tegen het algemene gebrek aan nuance, ook binnen het seksuele discours. ‘Je hoeft het niet met haar eens te zijn om haar toewijding en onpartijdigheid te bewonderen’, aldus de krant.

    The Right to Sex verschijnt in oktober bij De Geus.


    vdi9789056726973

    Coming of age in Nigeria

    Stem uit duizenden kelen

    LITERATUUR | De 14-jarige Adunni, woonachtig op het Nigeriaanse platteland, wordt uitgehuwelijkt aan een oudere man die haar geregeld misbruikt. Geen wonder dat Adunni algauw haar heil zoekt in de grote stad.

    Zo begint The Girl with the Louding Voice, de debuutroman van de Nigeriaanse, in Engeland gevestigde schrijfster Abi Daré. ‘Met Lagos als decor en tal van actuele sociaal-maatschappelijke thema’s, is het op zichzelf al een waanzinnig boek’, vindt Rebecca Munro van Bookreporter. Maar wat het verhaal ‘helemaal onvergetelijk maakt, is de meeslepende stem’ van hoofdpersoon Adunni.

    Chibundu Onuzo van The Guardian zet wel vraagtekens bij de zelfverzonnen taal waarmee de auteur Adunni’s gedachtenwereld weergeeft. ‘Daré wil haar personage daarmee het gevoel geven dat ze zich onderscheidt van het Pidginengels waarin iedereen in Nigeria zich uitdrukt, maar dat pakt niet overal goed uit.’

    Voor Tsitsi Dambarembga van The New York Times staat het ‘voor westerse lezers ongewone taaltje’ juist symbool voor de onderhuidse woede van de vele jonge Nigeriaanse meisjes. Adunni’s gebroken Engels is ook bedoeld om haar ‘drang naar educatie te benadrukken’, stelt Gail Collins in de New African. Daarmee verwijst Daré volgens Collins naar de brede context van kinderhandel. ‘Geen aangenaam boek, wel onontkoombaar en emotioneel.’

    Het meisje met de luidende stem van Abi Daré, vertaald door Arjaan en Thijs van Nimwegen, is verschenen bij uitgeverij Signatuur

  • Tigray: Afrikaanse academici roepen op tot dialoog | ‘Groen’ staal uit Zweden

    Tigray: Afrikaanse academici roepen op tot dialoog | ‘Groen’ staal uit Zweden

    Afrikaanse intellectuelen roepen op tot dialoog in Ethiopië

    ‘Ethiopië staat aan de rand van de afgrond, we moeten handelen.’ Zo luidde de noodkreet van bijna zestig Afrikaanse intellectuelen in het tijdschrift African Arguments op 26 augustus, twee weken na de oproep van premier Abiy Ahmed tot een algemene mobilisatie van de Ethiopische bevolking.

    ‘Wij zijn ontzet en geschokt door de steeds verder verslechterende situatie in Ethiopië’

    De auteurs, die zichzelf omschrijven als ‘Afrikaanse intellectuelen die zich bezighouden met het continent en de diaspora‘ en die ‘hun werkzame leven hebben gewijd aan het begrijpen van de oorzaken van en mogelijke oplossingen voor intra- en inter-Afrikaanse conflicten’, waarschuwen de internationale gemeenschap voor de dramatische ontwikkelingen in de oorlog in Tigray. ‘Wij zijn ontzet en geschokt door de steeds verder verslechterende situatie in Ethiopië.’

    In hun open brief roepen zij zowel de Ethiopische regering als de regionale regering van Tigray op om ‘positief te reageren op de herhaalde oproepen tot een politieke dialoog, ook met de betrokken groepen in de regio’s Amhara en Oromia’. Zij dringen er bij de buurlanden op aan ‘maximale druk’ uit te oefenen en bij de gehele internationale gemeenschap om het werk van de Intergouvernementele Ontwikkelingsautoriteit (IGAD) en de Afrikaanse Unie (AU) te steunen.

    Lees ook:


    De laatste zwaardmakers van Toledo

    De Carthaagse generaal Hannibal en de Romeinse legioenen waren ruim tweeduizend jaar geleden al fan van zwaarden uit het Spaanse Toledo. De reputatie van deze zwaarden was enorm; met honderden smeden was de stad een van ’s werelds belangrijkste centra voor dit ambacht. Nu zijn er nog maar twee ambachtelijke zwaardmakers over. Ze vormen de laatste schakel in de duizenden jaren oude traditie, aldus The Guardian.

    ‘Zwaarden maken is nauw verbonden met deze stad’, zegt Antonio Arellano van Artesania Arellanos. ‘Als we dat kwijtraken, is het een enorm verlies.’

    ‘Toen ik begon zat het in en om het historische centrum van Toledo nog vol met werkplaatsen’

    Arellano is afkomstig uit een lange lijn van ijzerbewerkers en begon dertig jaar geleden met het maken van zwaarden. Klanten bestonden toen al niet meer uit edellieden en zwaardvechters; in plaats daarvan concentreerde het bedrijf zich op toeristen en verzamelaars die graag een beroemd stuk Toledo-staal wilden aanschaffen. ‘Toen ik begon zat het in en om het historische centrum van Toledo nog vol met werkplaatsen’, aldus Arellano, met zijn 69 jaar de laatste meester-zwaardsmid van Toledo. De afgelopen jaren moesten de lokale zwaardmakers concurreren met inferieure, massaal geproduceerde zwaarden uit Azië. Vervolgens kwam corona en bleven de toeristen weg.

    Toch zal Arellano’s zoon het bedrijf overnemen, want er is nog hoop, schrijf de Britse krant. Belangstelling voor geschiedenis heeft geleid tot een stroom aan opdrachten van tv-series en theaterproducties die op zoek zijn naar historisch nauwkeurig materiaal. En onlangs tekende Arellano een overeenkomst met een historisch themapark, waar zijn zoon ten overstaan van het publiek zwaarden zal gaan smeden.


    Groen staal uit Zweden

    De groene staalonderneming HYBRIT uit Zweden heeft ’s werelds eerste staal geleverd dat is geproduceerd zonder gebruik van steenkool. Het bedrijf wil een revolutie teweegbrengen in een industrie die goed is voor ongeveer 8 procent van de mondiale CO2-uitstoot. HYBRIT, eigendom van SSAB, Vattenfall en mijnbouwbedrijf LKAB, levert het ‘groene’ staal aan Volvo voor een testfase en mikt op volledige commerciële productie in 2026. Volgens SSAB, dat verantwoordelijk is voor 10 procent van de Zweedse en 7 procent van de Finse CO2-uitstoot, is de proeflevering een ‘belangrijke stap in de richting van een volledig fossielvrije keten’, aldus Reuters.

    ‘Ik ben blij de minister te zijn in een land waar de industrie bruist van energie voor een groene reset

    HYBRIT startte vorig jaar met testactiviteiten in zijn proeffabriek in Luleå, in het noorden van Zweden. Ook het bedrijf H2 Green Steel werkt aan een fossielvrije staalfabriek in Noord-Zweden. ‘Ik ben blij de minister van Ondernemen en Energie te zijn in een land waar de industrie bruist van energie voor een groene reset’, was de reactie van Ibrahim Baylan, minister van Ondernemen, Industrie en Innovatie.

  • Wereldbeeld: Ingepakt eerbetoon

    Wereldbeeld: Ingepakt eerbetoon

    Arc de Triomphe Majel van der Meulen 2 1
    © Majel van der Meulen

    Op de foto zijn de voorbereidingen in volle gang om de Arc de Triomphe aan de Champs-Élysées in 25.000 vierkante meter zilverblauw polypropyleen te verpakken, in de volgende stap werd bijeen gebonden door 7 kilometer rood koord. Inmiddels is het kunstwerk in zijn volle glorie te bewonderen.

    Het project werd een jaar uitgesteld vanwege de pandemie, waardoor de Amerikaans-Bulgaarse ‘inpakkunstenaar’ Christo het zelf niet meer mee kon maken. Hij overleed vorig jaar op 84-jarige leeftijd.

    De hommage aan Christo, die L’Arc de Triomphe, Wrapped zestig jaar geleden al bedacht, is tot en met 3 oktober te zien.

  • Een kleurensleutel voor de natuurwereld: van mageremelkwit tot kruidnagelbruin

    Een kleurensleutel voor de natuurwereld: van mageremelkwit tot kruidnagelbruin

    Tweehonderd jaar geleden publiceerde Patrick Syme een baanbrekend naslagwerk over kleur en de oorsprong ervan in de natuur. Onder redactie van verfhistoricus Patrick Baty verscheen een herdruk ‘barstensvol afbeeldingen, boordevol informatie en met een bijna manische, onbedwingbare energie’.

    Wist je dat de schoonheidsvlek op de vleugel van een wilde eend precies dezelfde kleur heeft als de meeldraden van een blauwachtig paarse anemoon, en als blauwe kopererts? Of dat de gewone opaal dezelfde kleur heeft als de achterkant van de bloemblaadjes van de blauwe Hepatica en het wit van de menselijke oogbol? ‘Mageremelkwit’ noemde de Schotse wetenschappelijk kunstenaar Patrick Syme dat in zijn boek uit 1814: Werner’s Nomenclature of Colours, with Additions, Arranged So as to Render It Highly Useful to the Arts and Science, Particularly Zoology, Botany, Chemistry, Mineralogy, and Morbid Anatomy.

    Syme werd wel de bloemenschilder van Edinburgh genoemd; hij werkte voor de Wernerian Natural History Society van die stad. Zijn boek is nu herdrukt, uitgebreid en van commentaar voorzien en verscheen als Nature’s Palette: A Colour Reference System from the Natural World, onder redactie van Patrick Baty. Symes boek was zelf al een herziening van het standaardwerk voor de identificatie van mineralen in die tijd, geschreven door de naamgever van de Society: geoloog en mijnbouwingenieur Abraham Gottlob Werner.

    Werner had in zijn boek Von den äusserlichen Kennzeichen der Fossilien (Over de uiterlijke kenmerken van fossielen), waarvan de eerste druk in 1774 verscheen, een methode opgesteld om stenen en mineralen te onderscheiden aan de hand van de vijf zintuigen. Kleur, zo vond Werner, is de eigenschap die wij als eerste opmerken, maar, zoals Peter Davidson uitlegt in zijn doorwrochte essay over Werners carrière en invloed, er bestond geen gestandaardiseerd vocabulaire om de tint van een mineraalmonster te beschrijven.

    Symes kleurentaal duikt op in ‘Zoology Notes’ van Charles Darwin

    Dus probeerde Werner er een te creëren: in zijn boek gaf hij een lijst van 54 kleuren die in het laboratorium of in het veld gebruikt konden worden. Hij verdeelde die kleuren in acht categorieën, of Hauptfarben: wit, grijs, zwart, blauw, groen, geel, rood en bruin. Deze kregen dan een beschrijvend woord mee, net zoals de binominale classificaties die eerder in de achttiende eeuw door Carl Linnaeus waren ontwikkeld. Dat beschrijvende woord was een samentrekking met een andere kleur, zoals in ‘rossigwit’, of met een bekend pigment of natuurverschijnsel, zoals in ‘karmozijnrood’ of ‘hemelsblauw’. Elke kleur kon ook nog een extra aanduiding meekrijgen, zoals donker, helder, licht of bleek. Dit leverde in totaal 216 afzonderlijke kleuren op – genoeg, zo dacht Werner, om alles te beschrijven wat je uit de grond kunt opgraven.

    Maar Werner gaf er geen illustraties bij. Was je een doorgewinterde stenenverzamelaar, zoals Goethe, of een hoogleraar met de beschikking over een mooie universiteitscollectie, dan had je misschien je eigen mineralen als referentie. Maar voor de minder bevoorrechten, of de minder goed voorbereiden, kon het lastig zijn om precies te snappen hoe ‘kruidnagelbruin’ verschilde van, zeg, ‘tombakbruin’, of wat Werner precies bedoelde met het poëtische ‘morgenrood’ (Morgenrot).

    Met de diverse vertalingen van Werners werk (interessant genoeg was de eerste in het Hongaars) breidde de lijst kleuren zich langzaam uit en in sommige edities kwamen er ook illustraties bij. Maar Syme, die sterk werd beïnvloed door Robert Jameson, hoogleraar natuurhistorie in Edinburgh en overtuigd werneriaan, pakte het veel ambitieuzer aan. Zoals zijn heerlijk lange titel al duidelijk maakt, wilde hij dat zijn boek niet alleen nut had voor ervaren mineralogen. Omdat hij zelf niet alleen geïnteresseerd was in mineralen maar ook in planten en insecten, wilde hij iets maken dat als breder naslagwerk kon dienen: een kleurensleutel die de hele natuurwereld bestreek. Niet alleen voegde hij een aantal kleuren aan Werners systeem toe en breidde hij het aantal Hauptfarben uit van acht naar tien, hij verwees waar mogelijk ook bij elke kleur naar voorbeelden uit het dieren- en plantenrijk.

    Nature’s Palette

    De elegante tabellen stralen het rustige zelfvertrouwen uit dat zo kenmerkend is voor veel pogingen tijdens de Verlichting om de wereld in kaart te brengen. Ze vormen de basis van Nature’s Palette. Alle vijf secties van het boek openen met facsimiles van een of meer van Symes tien kleurentabellen, gevolgd door een geschiedkundig essay en vervolgens een wandeling langs alle 108 afzonderlijke kleuren in Werner’s Nomenclature of Colours. De redacteuren hebben ook kleurenstalen opgenomen, plus Symes recepten voor het mengen van de kleuren. Bovendien hebben ze illustraties uit die tijd opgespoord van alle dieren, planten en mineralen die Syme noemt, ook in de gevallen dat Syme zelf geen parallel kon vinden.

    Het resultaat is een boek barstensvol afbeeldingen, boordevol informatie en met een bijna manische, onbedwingbare energie. Naast de enorm uitgebreide kleurenindex vind je in Nature’s Palette ook grafieken die de groei van Werners oorspronkelijke lijst laten zien, met vrijwel elke opeenvolgende toevoeging. Er staan paginagrote foto’s van naturalia in die het belang van kleur voor zo’n beetje elke ‘ologie’ aantonen: nauwgezet uitgestalde verzamelingen eieren en schelpen, opgezette vogels in glazen stolpen, rijen scarabeeën. Alles bij elkaar bevat het boek zo’n duizend illustraties. Hoewel de heldere toon van de essays in het boek je misschien van het tegendeel probeert te overtuigen, is Nature’s Palette gewoon volkomen waanzinnig.

    In hun bijdragen laten natuur- en kunsthistorici Elaine Charwat, Giulia Simonini en André Karliczek zien hoe groot Werners belang voor de natuurwetenschappen is geweest – zijn invloed wordt wel de ‘werneriaanse straling’ genoemd. Het interessantst is misschien nog wel dat Symes kleurentaal opduikt in de Zoology Notes van Charles Darwin. Op 28 januari 1932 stuitte Darwin bij de Kaapverdische Eilanden op ‘een octopus’ (in werkelijkheid een inktvis). ‘De overheersende kleur van het dier was Fransgrijs met veel heldergele vlekken,’ schreef hij. ‘Over het hele lijf trokken voortdurend wolken, die in kleur varieerden van een “hyacintrood” tot een “kastanjebruin.”’ Nu zou hij gewoon zijn telefoon erbij hebben gepakt.

    Nature’s Palette: A Colour Reference System from the Natural World, onder redactie van Patrick Baty, uitgegeven door Thames and Hudson.

  • De vraag in Nigeria is niet óf roofkunst moet worden teruggegeven, maar aan wie

    De vraag in Nigeria is niet óf roofkunst moet worden teruggegeven, maar aan wie

    Veel Europese landen zijn nog huiverig om geroofde kunst terug te geven aan het land van herkomst, maar in Nigeria spelen heel andere kwesties. Moeten de werken terug naar het paleis waaruit ze gestolen zijn, of eigendom worden van het deelstaatsbestuur?

    Het debat in Nigeria gaat niet over de vraag óf de koloniale buit moet worden teruggegeven, maar aan wie. De meningen zijn verdeeld. De betrokkenen moeten de gelederen sluiten en samen met de regering in Abuja een programma voor cultuurbehoud ontwikkelen, om de kunstschatten daarna zo snel mogelijk naar voorouderlijk grondgebied te laten terugkeren.

    Als je tegenwoordig twee mensen uit het voormalige koninkrijk Benin in de huidige Nigeriaanse deelstaat Edo hoort praten, is de kans groot dat ze het over kunstschatten hebben. Dat koninkrijk blijft me verbazen, omdat de bevolking ervan op zo’n mythische, verbluffende manier geworteld is in het verleden en er tegelijkertijd zulke avant-gardistische ideeën op nahoudt.

    Niet dat de koetjes en kalfjes uit de plaatselijke gesprekken in het Bini zijn verdwenen, of dat veiligheid en geborgenheid niet langer een bron van zorg zijn. Alleen heeft de huidige ellende momenteel op de een of andere manier plaatsgemaakt, zij het tijdelijk, voor het nieuws over de mogelijke teruggave van de kunstschatten die ruim honderdtwintig jaar geleden uit het koninkrijk Benin zijn gestolen. De gesprekken zijn een soort afrekening, die bewijst hoe ver de dagen van Robin Hood achter ons liggen.

    Oorlogsbuit

    Onderdeel van de erfenis van slavernij en kolonialisme was dat de buit aan de overwinnaar toebehoorde. In de wereld van de toenmalige plunderaars bestond de oorlogsbuit uit mensen, dieren en kunstschatten. De oorspronkelijke bewoners van Noord-Amerika en Australië, de zwarten in Afrika en minderheden in andere delen van de wereld zijn eeuwenlang slachtoffer van deze karikatuur geweest.

    De wereld is er sindsdien ontegenzeglijk op vooruitgegaan, maar de sporen van die afschuwelijke periode zijn nog altijd aanwezig. Niet alleen in onze herinnering, maar ook in de privécollecties en musea van particuliere en institutionele dieven die tegelijkertijd geld blijven verdienen aan en excuses blijven maken voor het uitstellen van de teruggave.

    Volgens huidige schattingen vertegenwoordigt de uit Afrika gestolen kunst een waarde van miljarden euro’s. Maar in geestelijke valuta is de waarde nog hoger. Volgens een artikel in The New York Times kocht de Amerikaanse kunstverzamelaar Harry A. Franklin in 1966 voor 29.000 dollar [ca. 25.000 euro] een houten beeld uit Kameroen, de Bangwa Queen, dat na zijn dood in 1983 voor 3,4 miljoen dollar van de hand werd gedaan. Bij het beroemde internationale veilinghuis Sotheby’s werd een Gabonees meesterwerk, een Fang-hoofd uit de Clyman-collectie, vorig jaar te koop aangeboden voor een bedrag tussen de 2,5 en 4 miljoen dollar.

    ‘Afrikaans erfgoed,’ zei Macron, ‘hoort gewoon niet thuis in Europese privécollecties en musea’

    Tijdens een bezoek aan Afrika in 2018 zei de Franse president Emmanuel Macron dat hoewel er historische verklaringen bestaan voor de diefstal van Afrikaanse kunstschatten, een valide, onvoorwaardelijke rechtvaardiging ontbreekt. ‘Afrikaans erfgoed,’ zei hij, ‘hoort gewoon niet thuis in Europese privécollecties en musea.’ Toch bevindt het zich daar nu al eeuwen. Drie jaar na Macrons lippendienst verkommeren de geroofde kunstschatten nog altijd in privécollecties en musea.

    Macron is niet het enige probleem. De eindeloze gesprekken over roofkunst in Nigeria worden niet alleen gevoed door loze beloften, maar ook door nodeloos gekibbel over de oorspronkelijke herkomst ervan.

    Nigeria wacht al sinds 1897 op de teruggave van de bronzen beelden uit het koninkrijk Benin. Tijdens een recent bezoek van een Nigeriaanse delegatie aan Duitsland, onder leiding van minister van Informatie en Cultuur Lai Mohammed, zeiden twee Duitse ministers dat hun regering plannen heeft voor ‘een substantiële’ teruggave van geroofde kunstschatten. De Nigeriaanse regering eist terecht dat de teruggave ‘volledig’ en ‘onvoorwaardelijk’ zal zijn. Volgens rapporten omvat de totale buitgemaakte schat bewerkte slagtanden van olifanten, ivoren luipaardbeelden, houten hoofden en minstens negenhonderd bronzen plakkaten uit de zestiende en zeventiende eeuw. Ook zijn er meer dan drieduizend in de negentiende eeuw gestolen bronzen beelden uit Benin in Europa en de VS beland, waarvan bijna de helft in Duitse musea.

    Geniale zet

    Het debat in Nigeria gaat niet over de vraag óf de koloniale buit moet worden teruggegeven, maar aan wie. De meningen zijn verdeeld. De gouverneur van de deelstaat Edo, Godwin Obaseki, wil dat de kunstschatten weer onder beheer van het deelstaatbestuur komen en heeft een geniale zet gedaan door de zoon van de Oba van Benin, het traditionele opperhoofd van het Edo-volk, voor zijn zaak te winnen. Obaseki heeft tal van ideeën om de kunstschatten te gelde te maken, zoals door het aantrekken van honderden toeristen. Boze stemmen beweren dat hij de verzameling wil kapen en privatiseren voor zijn eigen oude dag.

    Aan de andere kant wil Ewuare II, de Oba van Benin, dat de kunstschatten terugkeren naar het paleis waaruit ze gestolen zijn, terwijl minister van Informatie en Cultuur Lai Mohammed heeft gezegd dat de eerste prioriteit van de Nigeriaanse regering is om de kunstschatten terug te halen naar Nigeriaanse bodem.

    Lees ook:

    Omdat de kunstschatten geen Duits spreken of verstaan, heb ik geprobeerd vast te stellen welke loop de geschiedenis zal kunnen nemen. Het historische antecedent dat voor terugkeer naar het paleis pleit, zijn de Fabergé-eieren die tijdens de Russische Revolutie door de bolsjewieken uit het paleis van de Russische keizerlijke familie werden gestolen. Rond 2004, toen Roman Abramovitsj zijn zinnen op het Engelse Chelsea FC had gezet, deed zijn tegenhanger Viktor Vekselberg een bod van 90 miljoen dollar op de Fabergé-eieren. Het beroemde ei is een complex geweven schatkist van goud en edelstenen waaronder het Kroningsei, met daarin het prototype van de koets waarin tsarina Alexandra in 1897 Moskou binnenreed. Waar het om gaat, is dat het ei werd teruggehaald dankzij een investering van een Russische oliesjeik. Wat die ermee gedaan heeft, gaat niemand wat aan.

    Maar wanneer landen zijn betrokken bij onderhandelingen over de teruggave van geroofde kunstschatten, leert de geschiedenis dat die bij voorkeur worden teruggegeven aan het land van herkomst.

    Toen The Boston Globe acht jaar geleden berichtte dat acht kunstschatten, waaronder een gestolen houten voorouderlijke figuur uit Oron in het zuiden van Nigeria, werden teruggegeven door het Boston Museum, gingen de objecten, inclusief de houten figuur, naar verluidt naar Nigeriaanse musea. Ik weet niet of de Ahta Oro, het opperhoofd van Oron, er aanspraak op heeft gemaakt.

    Laten we de kunstschatten naar huis halen, waar ze horen

    Op dezelfde manier werden kunstschatten die door de Verenigde Staten, Australië en het Verenigd Koninkrijk aan India werden teruggeven in ontvangst genomen door het land, niet door particulieren of de plek waar ze waren geroofd. Nederland deed hetzelfde met de gestolen oudheden uit Indonesië, die soms wel van 500 v.Chr. dateren.

    Toch lijkt het erop dat onder bepaalde jurisdicties rechtstreeks betrokkenen met succes aanspraak kunnen maken op teruggave van ooit gestolen collecties. Zo kennen de Verenigde Staten sinds 1990 een federale wet, de Native American Graves Protection and Repatriation Act, die bepaalt dat musea en federale instanties bepaalde inheemse culturele items zoals stoffelijke overschotten, grafattributen, heilige voorwerpen of voorwerpen die tot het culturele erfgoed behoren, kunnen teruggeven aan de afstammelingen in rechte lijn.

    Australië kent geen wetten die rechtstreeks op teruggave betrekking hebben, maar er bestaat wel een regeringsprogramma dat voorziet in de teruggave van kunstschatten aan Aboriginals. Zweden heeft een door Zweden uit Canada gestolen totempaal teruggegeven aan de oorspronkelijke eigenaars; Italië heeft een schitterende zesde-eeuwse ‘krater’, een klassieke vaas, terug laten plaatsen op zijn oorspronkelijke plek in Rome, nadat hij langdurig aan het nationale museum was uitgeleend.

    Lees ook:

    Sinds de tijd van Erediauwa, de vader van de huidige Oba, heeft het paleis van Benin krachtig campagne gevoerd voor de teruggave van gestolen kunstschatten. Gouverneur Obaseki moet niet de indruk wekken dat hij wil zaaien waar hij niet heeft geoogst of dat hij ernaar snakt de collectie aan de trofeeën in zijn ambtswoning toe te voegen. Het lijkt erop dat de onenigheid over de kunstschatten tussen het paleis en Obaseki een voortzetting van de oorlog is met andere middelen. Tijdens de gouverneursverkiezingen van vorig jaar stak het paleis zijn voorkeur voor Obaseki’s uitdager Ize-Iyamu maar nauwelijks onder stoelen of banken.

    Dat Obaseki niet alleen de verkiezingen heeft gewonnen maar ook nog eens het beheer wil krijgen over onschatbare objecten die mogelijk met hulp van zijn voorvaderen uit het paleis zijn gestolen, is begrijpelijkerwijs onverdraaglijk voor de Oba. Helaas heeft het er alle schijn van dat de winnaarsmentaliteit van de gouverneur een weerspiegeling is van de subversieve houding die het plunderen van het koninkrijk Benin destijds heeft mogelijk gemaakt en gedoogd.

    De betrokkenen moeten de gelederen sluiten en samen met de regering in Abuja een programma voor cultuurbehoud ontwikkelen, om de kunstschatten daarna zo snel mogelijk naar voorouderlijk grondgebied te laten terugkeren. Een aarzelende Robin Hood wil niets liever dan dat de meningen verdeeld zijn.

    Wie de ruzie en de onverzoenlijke meningsverschillen tussen de leden van de elite zo ziet, zou bijna denken dat de gestolen kunstschatten inderdaad veiliger zijn in ballingschap. Laten we de kunstschatten naar huis halen, waar ze horen.

    Benin Bronzes British Museum Joy of Museums kopie 1 1
    Details van de bronzen beelden uit Benin in het British Museum – © Joy of Museums

  • Dave Chappelle weet het luchtig te houden

    Dave Chappelle weet het luchtig te houden

    De show The Midnight Miracle van de Amerikaanse komiek in samenwerking Yasiin Bey (Mos Def) en Talib Kweli is podcast en muzikale soundtrack ineen.

    ‘Het zou me niks verbazen als Dave Chappelle nog nooit een podcast had geluisterd voordat hij er zelf een maakte’, schrijft Carrie Battan van The New Yorker. The Midnight Miracle van de Amerikaanse komiek en satiricus is geen podcast in ‘talk-radio-stijl’, en ook geen verhalende show. ‘Chapelle doet niet aan overdreven preludes, introducties of wegwijzers. In plaats daarvan beweegt The Midnight Miracle van verhaal naar verhaal, subtiel afgewisseld door zorgvuldig geselecteerde muzikale intermezzo’s.’

    The Midnight Miracle verlegt de grenzen van de podcast’

    Cultuursite NME spreekt zelfs van een muzikale soundtrack, bestaande uit onder andere Charlie Parker, Dizzy Gillespie, Thelonious Monk, D’Angelo, Heatwave featuring Johnnie Wilder en veel meer. Inspiratie op dit vlak is mede afkomstig van rappers Yasiin Bey (Mos Def) en Talib Kweli, met wie Chappelle de show samen maakt. In de woorden van entertaimentsite Deadline ‘verlegt [The Midnight Miracle] de grenzen van de podcast en ontstaat een audio-ervaring die luisteraars nooit eerder hebben gehoord’.

    In de show komen naast muziek en humor ook maatschappelijke issues aan bod, van racisme tot eenzaamheid tot verslaving. Zo heeft Bey het in een van de afleveringen over Amy Winehouse, met wie hij bevriend was, en over het belang van niet oordelen wanneer anderen in nood zijn. Ook in zulke afleveringen, prijst Battan Chappelle, blijft de toon luchtig zonder dat de makers in algemeenheden vervallen.

    Elke twee weken is een nieuwe aflevering van The Midnight Miracle te beluisteren via verschillende podcastplatforms.

    Door Laura Weeda

  • Steunbetuiging aan Afghaanse kunstenaars | Algerije verwijt Marokko ‘vijandige acties’

    Steunbetuiging aan Afghaanse kunstenaars | Algerije verwijt Marokko ‘vijandige acties’

    Oproep voor steun aan Afghaanse kunstenaars

    Een groep van 350 kunstenaars, filmmakers, artiesten, schrijvers en curatoren heeft de Amerikaanse regering in een open brief verzocht om hulp te bieden aan Afghanen werkzaam in de culturele sector die op de vlucht zijn voor de taliban. De groep, die zich Arts for Afghanistan noemt, roept de Amerikaanse regering op om ‘alles te doen’ om ‘het vertrek van Afghanen die risico lopen, te bespoedigen’ en om daarbij ook ‘kunstenaars, filmmakers, artiesten en schrijvers’ op te nemen, aldus ArtNet News.

    ‘De stemmen van kunstenaars worden als gevaarlijk beschouwd omdat ze de macht de waarheid zeggen’

    Volgens de briefschrijvers namen cultuurwerkers al vóór de overname door de taliban grote risico’s bij het weergeven van de ervaringen en het verwoorden van de ambities van Afghanen, daartoe vaak aangemoedigd of gesteund door de Amerikaanse regering.

    Volgens politicoloog Eric Gottesman, een van de ondertekenaars, ‘worden de stemmen van kunstenaars als gevaarlijk beschouwd omdat ze de macht de waarheid zeggen’. De briefschrijvers vragen de Amerikaanse regering om de uitgifte van visa voor artiesten te versnellen.


    Draghi bepleit humanitaire hulp voor Afghanistan

    De Italiaanse premier Mario Draghi wil dat Italië de middelen die bestemd waren voor de Afghaanse strijdkrachten nu inzet voor humanitaire hulp. Tijdens een digitaal overleg vroeg hij leiders van G7-landen hetzelfde te doen. Hij voegt eraan toe dat de door Italië voorgezeten G20 de G7 zouden kunnen helpen om andere belangrijke spelers zoals Rusland, China, Saoedi-Arabië, Turkije en India bij de plannen te betrekken, schrijft het Italiaanse persbureau ANSA. Dit alles omdat er een enorme inspanning nodig is op het gebied van immigratie.

    Draghi wil er zorg voor dragen dat internationale organisaties ook na de deadline van 31 augustus toegang houden tot Afghanistan.

    Lees ook:


    Algerije en Marokko ruziën

    Algerije heeft vorige week de diplomatieke betrekkingen met Marokko verbroken op beschuldiging van ‘vijandige acties’. Algerije beweerde vorige week al dat de dodelijke bosbranden die op 9 augustus uitbraken tijdens een zinderende hittegolf, het werk waren van ‘terroristische’ groepen. Een daarvan wordt gesteund door Marokko, schrijft Al-Jazeera.

    De bosbranden hebben ten minste negentig mensen het leven gekost

    De bosbranden in Algerije hebben tienduizenden hectaren bos verwoest en aan ten minste negentig mensen het leven gekost, waaronder meer dan dertig soldaten. Volgens de Algerijnse autoriteiten zijn branden aangestoken door de onafhankelijkheidsbeweging MAK uit de Berberse regio Kabylië, die zich uitstrekt langs de Middellandse Zeekust ten oosten van de hoofdstad Algiers.

  • Wereldnieuws: Zweeds bedrijf produceert ‘groen’ staal & Meer

    Wereldnieuws: Zweeds bedrijf produceert ‘groen’ staal & Meer

    Red een pelikaan met je paardenstaart

    Nadat je je haar hebt laten knippen bij Pitch, een kapsalon in het centrum van San Francisco, verzamelen de kappers de afgeknipte lokken en voeren die aan viltmachines die buiten staan. Deze veranderen het haar in strak geweven viltmatten die worden gebruikt om watervervuiling aan te pakken. Het is een idee van Phil McCrory, een haarstylist uit Huntsville, in Alabama, schrijft Reasons to be Cheerful. In 1989 zag hij beelden van de olieramp met de Exxon Valdez in Alaska. Hij wist hoe gemakkelijk olie zich aan haren hecht en vroeg zich af of je ook mensenhaar zou kunnen gebruiken om olie op te ruimen. Wetenschappers bevestigden zijn theorie: elke haar absorbeert drie tot negen keer zijn gewicht in olie. 

    Het idee van McCrory leidde tot een wereldwijde beweging. In 1998 ging hij een partnerschap aan met Matter of Trust, een non-profitorganisatie van Lisa Gautier uit San Francisco. Samen lanceerden ze het baanbrekende Clean Wave-programma om vezelmatten te produceren van mensenhaar uit kapsalons, dierenvacht uit salons voor huisdieren en zelfs pluisjes uit wasserettes.

    Inmiddels doneren alleen al in de VS veertigduizend kapsalons hun haarresten

    Inmiddels doneren alleen al in de VS veertigduizend kapsalons hun haarresten. Elke kapsalon en dierentrimmer knipt ongeveer anderhalve kilo haar of vacht per dag, en dat levert een enorme hoeveelheid op aan natuurlijke vezels. De viltfabriek in San Francisco ontvangt nu dagelijks haar uit dertig landen.

    De haarmatten van Matter of Trust zijn inmiddels al met succes gebruikt bij grote olielozingen, zoals in Ecuador, waar Texaco tussen 1964 en 1992 meer dan 60 miljard liter giftig afvalwater dumpte, naast miljoenen liters ruwe olie. In 2010 leidde de lekkage van bijna 800 miljoen liter ruwe olie door BP in de Golf van Mexico tot een ongekende reactie: binnen vier dagen ontving Matter of Trust 340.000 kilo aan vezels. EPA, het milieuagentschap van de overheid, noemde het de grootste burgeractie die het ooit had gezien.


    De laatste zwaardmakers van Toledo

    De Carthaagse generaal Hannibal en de Romeinse legioenen waren ruim tweeduizend jaar geleden al fan van zwaarden uit het Spaanse Toledo. De reputatie van deze zwaarden was enorm; met honderden smeden was de stad een van ’s werelds belangrijkste centra voor dit ambacht. Nu zijn er nog maar twee ambachtelijke zwaardmakers over. Ze vormen de laatste schakel in de duizenden jaren oude traditie, aldus The Guardian.

    ‘Zwaarden maken is nauw verbonden met deze stad’, zegt Antonio Arellano van Artesania Arellanos. ‘Als we dat kwijtraken, is het een enorm verlies.’

    ‘Toen ik begon zat het in en om het historische centrum van Toledo nog vol met werkplaatsen’

    Arellano is afkomstig uit een lange lijn van ijzerbewerkers en begon dertig jaar geleden met het maken van zwaarden. Klanten bestonden toen al niet meer uit edellieden en zwaardvechters; in plaats daarvan concentreerde het bedrijf zich op toeristen en verzamelaars die graag een beroemd stuk Toledo-staal wilden aanschaffen. ‘Toen ik begon zat het in en om het historische centrum van Toledo nog vol met werkplaatsen’, aldus Arellano, met zijn 69 jaar de laatste meester-zwaardsmid van Toledo. De afgelopen jaren moesten de lokale zwaardmakers concurreren met inferieure, massaal geproduceerde zwaarden uit Azië. Vervolgens kwam corona en bleven de toeristen weg.

    Toch zal Arellano’s zoon het bedrijf overnemen, want er is nog hoop, schrijf de Britse krant. Belangstelling voor geschiedenis heeft geleid tot een stroom aan opdrachten van tv-series en theaterproducties die op zoek zijn naar historisch nauwkeurig materiaal. En onlangs tekende Arellano een overeenkomst met een historisch themapark, waar zijn zoon ten overstaan van het publiek zwaarden zal gaan smeden.


    ‘Vertrek van tienduizenden is normaal

    Tijdens een bezoek aan Hongkong ontkende een hoge Chinese regeringsfunctionaris dat tienduizenden inwoners de stad hebben verlaten vanwege de door Beijing opgelegde nationale veiligheidswet. De regering van de stadstaat maakte eerder deze maand bekend dat ruim 89.000 mensen uit Hongkong zijn vertrokken sinds de invoering van de veiligheidswet, twaalf maanden geleden. Maar volgens Huang Liuquan, van het Bureau voor Zaken aangaande Hongkong en Macau, hebben de twee zaken niets met elkaar te maken, schrijft South China Morning Post.

    ‘Inwoners hebben hun rustige en veilige leven hervat en de sociale orde is hersteld’

    ‘Sommigen suggereren dat mensen Hongkong hebben verlaten omdat ze ontevreden zijn over de uitvoering van de nationale veiligheidswet en het vertrouwen in de ontwikkeling van de stad hebben verloren. Ik denk niet dat dat juist is’, aldus Huang. ‘Inwoners hebben hun rustige en veilige leven hervat, de principes van de rechtsstaat zijn duidelijk gemaakt en de sociale orde is hersteld. De ontwikkeling van Hongkong is weer op de goede weg. Dit zijn onmiskenbare feiten.’

    Huang beweerde dat een uittocht van tienduizenden inwoners normaal is voor een internationaal georiënteerde stad, zeker tijdens een pandemie.


    Groen staal uit Zweden

    De groene staalonderneming HYBRIT uit Zweden heeft ’s werelds eerste staal geleverd dat is geproduceerd zonder gebruik van steenkool. Het bedrijf wil een revolutie teweegbrengen in een industrie die goed is voor ongeveer 8 procent van de mondiale CO2-uitstoot. HYBRIT, eigendom van SSAB, Vattenfall en mijnbouwbedrijf LKAB, levert het ‘groene’ staal aan Volvo voor een testfase en mikt op volledige commerciële productie in 2026. Volgens SSAB, dat verantwoordelijk is voor 10 procent van de Zweedse en 7 procent van de Finse CO2-uitstoot, is de proeflevering een ‘belangrijke stap in de richting van een volledig fossielvrije keten’, aldus Reuters.

    ‘Ik ben blij de minister te zijn in een land waar de industrie bruist van energie voor een groene reset

    HYBRIT startte vorig jaar met testactiviteiten in zijn proeffabriek in Luleå, in het noorden van Zweden. Ook het bedrijf H2 Green Steel werkt aan een fossielvrije staalfabriek in Noord-Zweden. ‘Ik ben blij de minister van Ondernemen en Energie te zijn in een land waar de industrie bruist van energie voor een groene reset’, was de reactie van Ibrahim Baylan, minister van Ondernemen, Industrie en Innovatie.


    Toch porno op OnlyFans

    Minder dan een week nadat OnlyFans had aangekondigd pornografie op zijn platform te verbieden, trok de Britse site die beslissing weer in, omdat het bedrijf ‘garanties heeft gekregen die nodig zijn om onze gemeenschap van diverse makers te kunnen ondersteunen’. Kennelijk zijn er nieuwe overeenkomsten afgesloten met banken, zodat makers die inhoud op OnlyFans plaatsen kunnen worden betaald, ook degenen die seksueel expliciet materiaal aanbieden, schrijft Variety.

    OnlyFans doet zo’n 300 miljoen dollar aan uitbetalingen per maand

    Oprichter en directeur Tim Stokely legde de schuld voor het pornoverbod bij onder meer JP Morgan Chase, Bank of New York Mellon en Metro Bank. Het conflict met de banken is mogelijk opgelost door openbaar te maken hoeveel geld er door de site stroomt: OnlyFans doet zo’n 300 miljoen dollar aan uitbetalingen per maand. Ook de woedende reacties van sekswerkers die op de site vertrouwden voor hun onderhoud zullen doorslaggevend zijn geweest.

  • Eindelijk erkenning voor Margaret Kilgallen

    Eindelijk erkenning voor Margaret Kilgallen

    Margaret Kilgallen was hard op weg een kunstenaar van nationaal en internationaal belang te worden, toen ze in 2001 op haar drieëndertigste voortijdig overleed. In Bonnefanten in Maastricht vind je het eerste grote Nederlandse én Europese retrospectief van de Amerikaanse kunstenaar.

    Eindelijk krijgt de veel te jong (aan kanker) overleden Amerikaanse kunstenaar Margaret Kilgallen (Washington, 1967- 2001) het podium en de erkenning die ze verdient. De indrukwekkende, reizende tentoonstelling Margaret Kilgallen: that’s where the beauty is, benadrukt de verbluffende, visuele complexiteit van haar werk geïnspireerd op haar relatie met de surfers en graffitikunstenaars uit de jaren negentig, haar grote liefde voor handwerk en haar wortels in de geschiedenis van de prentkunst, de Amerikaanse ‘folk’ en ‘folklore’ en feministische representatiestrategieën.

    Kilgallens oeuvre is van grote invloed geweest op de kunstwereld van de Amerikaanse West Coast

    De tentoonstelling die – evenals haar esthetiek – zowel nostalgische als folkloristische elementen kent, maakt duidelijk waarom Kilgallens oeuvre – gedreven door een groot sociaal engagement ten aanzien van minderheden als de lhbtq-gemeenschap, de Native American gemeenschap en de surfsubcultuur – van grote invloed is geweest op de kunstwereld van de Amerikaanse West Coast bestaande uit kunstenaars als Barry McGee, Clare Rojas en Chris Johanson.

    Kilgallen was gefascineerd door handgeschilderde uithangborden, de typografie van het oude Wilde Westen en de kleurige muurschilderingen van muralisten uit Latijns-Amerika die ze vertaalde naar haar eigen houtsnedes en traditionele print- en schildertechnieken. Ze wilde dat haar werk toegankelijk was voor het grote publiek en daarom maakte ze zowel werk voor de galeriewereld als voor de publieke ruimte. Ook zien we in de documentaire Place van Art21, hoe ze meedeed aan de toenmalige traditie om treinen en goederenwagons te voorzien van haar naam of tag (Matoklie Slaughter) in krijt, om, zo jong als ze was, haar stempel op de wereld te drukken.

    Margaret Kilgallen: that’s where the beauty is, t/m 7 november, Bonnefantenmuseum, Maastricht

  • Amerikanen krijgen derde dosis | Ruimtevervuiling wordt probleem

    Amerikanen krijgen derde dosis | Ruimtevervuiling wordt probleem

    Amerikanen krijgen eind september een derde dosis

    Vanaf 20 september kunnen Amerikanen die de coronavaccins van Moderna of Pfizer hebben gekregen, een derde boosterdosis krijgen, meldt The Wall Street Journal. Het plan van de Amerikaanse regering, dat woensdag bekend werd gemaakt, moet nog worden goedgekeurd door de Amerikaanse geneesmiddelenautoriteit (FDA) – een formaliteit, aldus de krant. ‘Dit is de beste manier om ons te beschermen tegen nieuwe varianten die kunnen opduiken’, zei president Joe Biden.


    Toename satellieten leidt tot ruimteafvalberg

    In 2019 cirkelden er minder dan tweeduizend hightechapparaten in een baan om de aarde, nu zijn het er zesduizend en in 2030 zullen het er zo’n vijftigduizend zijn, schrijft The Hustle. Decennialang ging het om objecten van regeringen en miljardenbedrijven zoals Boeing, Lockheed Martin en AT&T. Die gebruiken satellieten voor weersvoorspellingen, het volgen van pakketbezorgers en het uitzenden van live sportprogramma’s. Maar dat verandert razendsnel, want raketlanceringen en satellieten worden goedkoper en software voor gegevensanalyse geavanceerder.

    De snelle opkomst van satellieten roept vragen op over ruimtevervuiling

    Veel nieuwe particuliere spelers betreden de markt, met als gevolg een explosie van direct beschikbare satellietbeelden met hoge resolutie. Zogenaamde NewSpace-innovators ontwikkelen nieuwe toepassingen, die bijvoorbeeld helpen Oeigoerse interneringskampen in China te signaleren, of inheemse gemeenschappen kunnen helpen bij het bestrijden van ontbossing.

    Maar de snelle opkomst van satellieten roept vragen op over ruimtevervuiling en critici willen nu daadwerkelijk actie om de problemen op te lossen die worden veroorzaakt door de snel evoluerende technologie, aldus The Hustle.

    Lees ook:


    Casinoconcern veilt elf Picasso’s

    MGM Resorts veilt elf werken van de Spaanse schilder Pablo Picasso met een waarde tot 104 miljoen dollar in een casino in Las Vegas. De elf werken van Picasso waren eigendom van voormalig casinomagnaat Steve Wynn, schrijft Business Insider. Wynn verkocht zijn Mirage Resorts-bedrijf in 2000 aan MGM en verliet de casinobusiness in 2018 na beschuldigingen van aanranding en intimidatie.

  • Spaans dorp wil ‘praatjes op straat’ verheffen tot cultureel erfgoed

    Spaans dorp wil ‘praatjes op straat’ verheffen tot cultureel erfgoed

    De burgemeester van Algar (1400 inwoners) noemt op de stoep buurten de ‘tegenhanger van sociale media’. Hij zou willen dat iedereen weer buiten ging zitten.

    Het is een zomeravondritueel in grote delen van Spanje: zodra de verstikkende hitte van overdag afneemt, worden er stoelen naar de straat gesleept voor een praatje in de openlucht. Nu probeert een ondernemend dorp in Zuid-Spanje de traditie bij de Verenigde Naties aangemerkt te krijgen als cultureel erfgoed. 

    De bedoeling is de eeuwenoude gewoonte te beschermen tegen de bedreigende opmars van sociale media en televisie, aldus José Carlos Sánchez, de burgemeester van Algar, een dorp van zo’n 1400 inwoners. ‘Het is de tegenhanger van sociale media,’ zei hij tegen The Guardian. ‘Hier gaat het om lijfelijke gesprekken.’

    Sánchez diende onlangs een verzoek in om de gewoonte bij de Unesco erkend te krijgen als immaterieel cultureel erfgoed, in de hoop dat ze een plaats verdient op een lange lijst die loopt van de kunst van het pizzabakken in Napels tot de saunacultuur in Finland en een grasmaaicompetitie in Bosnië en Herzegovina. 

    Saamhorigheidsgevoel

    Het is een ongewone manier om aan te kijken tegen de spontane, informele bijeenkomsten die van oudsher zorgen dat je even op adem komt na de hitte, geeft de burgemeester toe. Maar elke keer dat familieleden en buren hun stoep in het pueblo blanco (witte dorp) opzoeken, ziet hij als een poging om de traditie te behouden. ‘Maar het is niet meer wat het was,’ aldus Sánchez. ‘We zouden willen dat iedereen weer buiten gaat zitten, in plaats van door Facebook te scrollen of binnen tv te kijken.’

    Sánchez, die regelmatig een zoele zomeravond doorbrengt voor het huis van zijn 82-jarige moeder, somt gretig de vele voordelen op van wat bekend staat als charlas al fresco (praatjes in de buitenlucht): van de oplopende energiebesparing doordat je de airconditioning een paar uur uitzet tot het saamhorigheidsgevoel dat ontstaat als buren de dagelijkse roddels delen of de laatste nieuwtjes bespreken.

    ‘Mensen komen hun huis uit en voelen zich zo minder alleen’

    De avondlijke conversatie dient ook als een soort psychologische uitlaatklep om de eenzaamheid op afstand te houden in een tijd waarin zorgen over de geestelijke gezondheid toenemen, zegt hij. ‘Mensen komen hun huis uit en in plaats van zich alleen te voelen ondergaan ze een therapeutische sessie,’ aldus de 38-jarige burgemeester. ‘Ze delen hun verhalen of de problemen waar ze mee zitten, en de buren doen hun best om te helpen.’ 

    De inwoners van het dorp hebben naar zijn zeggen hartelijk gereageerd op zijn gooi naar de status als werelderfgoed. ‘Ik heb tot nu toe geen enkele negatieve reactie gehad, het was allemaal heel positief.’ Hij wacht op nieuws over vervolgstappen, maar het kon weleens lang gaan duren, denkt hij, misschien wel jaren.

    Intussen heeft zijn poging om erkenning te krijgen voor het culturele belang van het gebruik van Algar wel alvast voor onverwachte reuring gezorgd: vanuit het hele land is er media-aandacht op gang gekomen, wat hem de kans geeft zijn kleine dorp, dat verscholen ligt tussen twee natuurreservaten in Zuid-Spanje, op de kaart te zetten. ‘In Madrid beginnen ze Algar te kennen. In Barcelona ook. Net als in een heleboel andere streken,’ aldus Sánchez. ‘We bezorgen de gemeente dus gratis publiciteit.’ 

  • Kunstenfestival Watou biedt stof tot nadenken

    Kunstenfestival Watou biedt stof tot nadenken

    De veertigste editie van kunst- en poëziefestival Watou in België daagt haar bezoekers uit na te denken over de meest elementaire vragen. Zoals: wat is onze rol en positie in deze almaar veranderende wereld?

    Dit jaar vindt alweer de veertigste editie van het bekendste Belgische festival voor de beeldende kunst en poëzie plaats in het inmiddels artistieke dorp Watou. Het festival slaagt er iedere zomer weer in een inspirerende dialoog tussen hedendaagse kunst, poëzie, landschap en karaktervolle locaties tot stand te brengen dankzij Gwy Mandelinck, stadsbibliothecaris en conservator van het Hop-museum die net voorbij Poperinge de gedroomde plek zag voor een festival.

    De wereld is aan het veranderen, wat is de invloed daarvan op de natuur, op onszelf en op elkaar?

    Door de aanwas van technologie en artificiële intelligentie, maar ook door de wereldwijde crisis, worden we gedwongen niet alleen op onze rationele, maar ook – en steeds meer – op onze biologische, emotionele, spirituele en intuïtieve intelligentie te vertrouwen. De wereld zoals we die kennen is aan het veranderen, wat is de invloed daarvan op de natuur, op onszelf en op elkaar? Watou nodigt haar bezoekers uit om te kijken naar en te reflecteren over deze en andere essentiële vragen die ons bezighouden en ons met elkaar en de natuur verbinden.

    Kunstenfestival Watou telt meer dan dertig beeldend kunstenaars, onder wie Tracey Emin, Mark Manders, Neo Matloga en Esther Kläs & Gustavo Gomes. De dichters zijn gevestigde namen uit Vlaanderen en Nederland. Stefan Hertmans, die 70 werd in maart, wordt gevierd.

    WATOU, Watou (Poperinge), België, t/m 5 september, kunstenfestivalwatou.be

    Door Manuela Klerkx

  • VK neemt 20.000 Afghaanse vluchtelingen op | Armoede in Mexico neemt toe

    VK neemt 20.000 Afghaanse vluchtelingen op | Armoede in Mexico neemt toe

    Verenigd Koninkrijk neemt 20.000 Afghaanse vluchtelingen op

    De Britse regering kondigde dinsdag een regeling aan om ‘op lange termijn’ 20.000 Afghaanse vluchtelingen op te nemen, waarvan 5000 in het eerste jaar. In een interview met The Telegraph drong de Britse minister van Binnenlandse Zaken, Priti Patel, er bij Europa op aan om ook Afghanen op te nemen die hun land ontvluchtten nadat de taliban de macht hadden gegrepen, waarbij zij betoogde dat het Verenigd Koninkrijk niet ‘alleen kon optreden’.

    Macron waarschuwde maandag tegen ‘ongecontroleerde migratiestromen’ uit Afghanistan

    Het conservatieve dagblad brengt in herinnering dat in Frankrijk president Emmanuel Macron maandag waarschuwde voor ‘ongecontroleerde migratiestromen’ uit Afghanistan en verklaarde dat Parijs, Berlijn en andere Europese hoofdsteden werkten aan een gecoördineerde reactie.

    Lees ook:


    De armoede in Mexico is toegenomen

    Eind vorig jaar leefde bijna 44 procent van de 126 miljoen Mexicanen in armoede, zo blijkt uit officiële gegevens van de overheid. Vorig jaar duikelden 3,8 miljoen Mexicanen onder de officiële armoedegrens en daarmee kwam het totaal op 56 miljoen armen, bericht MercoPress.

    De armoedegrens in Mexico is bepaald op 111 dollar (94,50 euro) per maand voor plattelandsbewoners en 170 dollar (145 euro) voor stedelingen. De kwalificatie ‘extreme armoede’ geldt voor degenen die onvoldoende verdienen om een maandelijkse basishoeveelheid voedsel te kunnen kopen ter waarde van 63 dollar in plattelandsgebieden en 88 dollar in steden. Extreme armoede groeide vorig jaar van 7 procent tot 8,5 procent en treft nu bijna 11 miljoen Mexicanen.


    Bacon-donateur is boos op museum

    Barry Joule, klusjesman en voormalige vriend van de wereldberoemde Britse kunstenaar Francis Bacon (1909-1992), schonk een archief van de kunstenaar aan de Tate Gallery, maar dreigt de gift terug te trekken omdat het museum de werken volgens hem niet prominent genoeg exposeert, schrijft kunstsite ArtForum.

    Joule suggereert dat zijn donatie misschien beter wordt gewaardeerd in Frankrijk

    Joule, die Bacon aan het eind van de jaren zeventig leerde kennen, schonk in 2004 ruim 1200 schetsen, foto’s en documenten met een geschatte waarde van bijna 24 miljoen euro. Volgens Joule slaat de Tate de werken slechts op en hij suggereert dat zijn donatie misschien beter wordt gewaardeerd in Frankrijk.

    Tate zegt zich aan het schenkingscontract te houden en daarmee aan de plicht de werken te catalogiseren en te exposeren. Sinds 2004 is de collectie publiekelijk toegankelijk in het archief en items werden in 2019 tentoongesteld in Tate Britain, hoewel ze in 2008 ontbraken op de grote Bacon-tentoonstelling. Joule zegt juridische stappen te zullen ondernemen ‘als er geen bevredigende conclusie wordt bereikt in oktober 2021’.

  • Voorstellingen die niet in een hokje passen

    Voorstellingen die niet in een hokje passen

    Ook dit jaar biedt Boulevard, het grootste theaterfestival van het Zuiden, weer de uitgelezen kans om nieuw werk te zien van theatermakers uit binnen- en buitenland.

    In Den Bosch geven zowel gelauwerde regisseurs als nieuwe podiumkunstenaars uit binnen- en buitenland voorstellingen die niet altijd ‘in een hokje passen’. Het festival is begonnen op 5 augustus en biedt een zeer divers programma rond dé cultuurstad van het Zuiden.

    Theaterfestival Boulevard, t/m 22-8

    Door Manuela Klerkx

  • Waarom iedereen mooi, jong en slank wil blijven

    Waarom iedereen mooi, jong en slank wil blijven

    Wie verlangt er niet naar de eeuwige jeugd? Door middel van verschillende kunstdisciplines onderzoekt Kunsthal Rotterdam met de tentoonstelling Youthquake dit ongrijpbare ideaal.

    We willen allemaal jong blijven en mooi (en slank) oud worden. Althans, dat is wat de commercie en de media ons doen geloven. Maar hoe doe je dat? Of liever gezegd, waarom willen we dat?

    De multimediale tentoonstelling Youthquake laat zien hoe mode, fotografie en video inspelen op het ideaal van de eeuwige jeugd. Maar ook modellen als Kate Moss en Naomi Campbell verjaren en ook de mini-me’s zullen eraan moeten geloven en op een dag niet meer in hun maatje 34 passen.

    99-jarige ‘tiener’ Iris Apfel laat zien hoe je op positieve en gracieuze wijze oud kunt worden

    Modehuis en creatieve studio Maison the Faux, verantwoordelijk voor de vormgeving van de tentoonstelling, houdt de modewereld graag een spiegel voor en slaagt daar ook dit keer wonderwel in; en de 99-jarige ‘tiener’ (en wereldberoemd stijlicoon) Iris Apfel laat in een video zien hoe je op positieve en gracieuze wijze oud kunt worden.

    Youthquake: Verlangen naar eeuwige jeugd, t/m 22 augustus, Kunsthal Rotterdam

    Door Manuela Klerkx