Onderwerpen: Politiek

  • ‘Het werd tijd.’ De buitenlandse pers over de val van het kabinet en het vertrek van Rutte

    ‘Het werd tijd.’ De buitenlandse pers over de val van het kabinet en het vertrek van Rutte

    Elke week pluist de redactie van 360 een actuele gebeurtenis voor je uit aan de hand van de internationale pers. Deze week kijken we naar de val van het Nederlandse kabinet en het aangekondigde vertrek uit de politiek van premier en VVD-leider Mark Rutte. Wat schrijft de buitenlandse pers hierover?

    Dit artikel verscheen woensdag in de nieuwsbrief Buiten de grenzen, exclusief voor abonnees. Wil je elke week op de hoogte blijven? Neem dan een (proef)abonnement – al vanaf €4 per maand – op 360 Magazine en abonneer je op de nieuwsbrieven.

    Hoe kijkt het buitenland naar de val van het kabinet?

    ‘Ruzies over migratiebeleid hebben de Nederlandse regering verdeeld, die al een strenger immigratiebeleid heeft dan sommige andere EU-landen’, schrijft The New York Times. De Amerikaanse krant wijst erop dat migratie hoog op de agenda stond in Nederland sinds vorige zomer honderden asielzoekers in een ‘geïmproviseerd kamp buiten een overval opvangcentrum [in Ter Apel] werden opgevangen, onder wat hulpverleners beschreven als erbarmelijke omstandigheden’.

    Na de asielcrisis van 2015 is flink bezuinigd op de asielopvang in Nederland, schrijft The Washington Post. ‘Maar het aantal asielaanvragen in Nederland neemt weer toe en het uitgeklede systeem heeft moeite om de toestroom aan te kunnen.’

    ‘De coalitiepartners – Rutte’s VVD, het CDA, het progressieve D66 en de kleinere ChristenUnie – waren al weken in gesprek over het asielbeleid. Hoewel ze dicht bij een akkoord waren, escaleerde het conflict woensdag [5 juli] toen Rutte abrupt niet-onderhandelbare eisen introduceerde. De problemen stapelden zich vanaf dat moment op’, aldus Bloomberg

    ‘De discussies onderstreepten de ideologische verdeeldheid in de coalitie tussen de partnerpartijen die niet voor een streng migratiebeleid zijn – D66 en ChristenUnie – en de twee partijen die voor strengere maatregelen zijn – Ruttes conservatieve VVD en het CDA’, typeert The Guardian.

    Toch waren partijen het erover eens dat migratie ingeperkt moest worden. ‘De huidige zorgen over de huizencrisis, hoge gasprijzen en inflatie, probeerden sommigen af te schuiven op buitenlandse migranten – internationale studenten, rijkere “expats” en vooral asielzoekers’, schrijft het Britse dagblad in een analyse. ‘Maar het aftreden van de regering zal Nederland waarschijnlijk niet helpen om de dringende problemen op te lossen’, voegt het eraan toe. 

    bvXOoWnz2Kg4Su4ZBXyEpqxFrE0egDM9b7GaZGmE9 xrJK H6 ludlz9oYoGrBTPCSVktq8glSU2FgeY9QctkyEGz7KqdQErPmlMFPyJVHLWWrrCgmgm XVTbae2a7V QHS3hbpvPFj6fWkh29GwARQ
    Rutte arriveert op 6 mei bij het ministerie van Algemene Zaken voor het overleg over de asielaanpak. De coalitiepartijen waren al weken in discussie over het migratiebeleid voordat het kabinet viel. – © Robin Utrecht / ANP

    ‘Waarom deze plotselinge val van de coalitie?’ vraagt correspondent Thomas Kirchner zich af in Süddeutsche Zeitung. ‘Deze coalitiepartijen hadden überhaupt moeite om tot elkaar te komen. In anderhalf jaar hebben ze niet veel bereikt, maar wel íéts, ondanks de energiecrisis en de inflatie. In het buitenlandbeleid hebben ze een verfrissend duidelijke pro-Oekraïnekoers gevolgd. Toen het moeilijk werd, trokken ze samen op; niemand wilde nieuwe verkiezingen riskeren. Maar nu ineens wel?’

    Het was niet de asielkwestie waar het Rutte om te doen was, schrijft Kirchner. ‘Rutte zocht gewoon een voorwendsel om deze coalitie te beëindigen. Enerzijds omdat het hem duidelijk was dat het niet zou lukken om een veel ernstiger probleem onder controle te krijgen: de stikstofcrisis. (…) Anderzijds omdat Rutte kansen zag. De peilingcijfers van de VVD kunnen ermee door, terwijl de concurrentie, vooral in het midden en op links, op haar gat ligt. Rutte liet de coalitie bewust barsten om, zoals hij dat zag, op tijd weg te sluipen van een volledige desintegratie. En door te focussen op het asielbeleid, leidde hij de aandacht af van het falen op stikstof. Zijn aanpak zou dus theater zijn, een poging om aan de macht te blijven van machiavelliaan met dertien jaar ervaring in de regering.’

    Het Hongaarse regeringsgezinde dagblad Magyar Nemzet verkneukelt zich over het falen van een van de felstste critici van Hongarije en zijn migratiebeleid. ‘Mark Rutte, die ooit zei dat de Hongaren op de knieën moesten worden gedwongen [in reactie op een Hongaarse anti-lhbti-wet in 2021], is nu op de knieën gedwongen. Zijn regering is ingestort – wat een verrassing – vanwege interne meningsverschillen over migratie.’

    Wat vinden buitenlandse media van het vertrek van Rutte?

    ‘Hij was de grote overlever van de Nederlandse politiek, een man wiens vermogen om kritiek te ontwijken en schandalen te overleven hem de bijnaam “Teflon Mark” opleverde. Hij combineerde achterkamertjesvaardigheden met een imago van alledaagsheid om de langstzittende leider van het land te worden’, schrijft Jon Henley van The Guardian in een analyse. Maar zijn besluit om uit de politiek te vertrekken ‘maakt een einde aan zijn zeventienjarig leiderschap van de VVD en dertien jaar als minister-president van Nederland, aan het hoofd van vier verschillende regeringen’. Dat hij lange tijd zo populair heeft kunnen zijn, verklaart The Economist als volgt: ‘Zijn imago van gewone man, die zich net zo goed thuis voelt in pak als in spijkerbroek en polo, past goed bij de vreemde combinatie van nuchter calvinisme en onverbloemd hedonisme binnen de Nederlandse cultuur.’

    ‘Nederland zonder Rutte betekent het einde van een tijdperk’, aldus Thomas Kirchner in een portret in Süddeutsche Zeitung. ‘Een tijd waarin het aan de ene kant goed ging met het land. Het slaagde erin de financiële crisis te boven te komen door massaal te bezuinigen en het vertraagde in ieder geval de opkomst van de rechtse populisten. Op het Europese toneel wordt Rutte gezien als een bekwame en betrouwbare partner, vooral van de Duitse regering. Rutte trad al vroeg zeer krachtig op tegen het Rusland van Vladimir Poetin. Deze houding kwam mede voort uit het neerschieten van vlucht MH17 boven Oekraïne door Russisch gesteunde separatisten in 2014, een crisis waarin Rutte het land bij elkaar hield’, aldus Kirchner.

    Maar de Duitse correspondent is ook kritisch. ‘De demissionaire premier laat een berg onopgeloste problemen achter, van klimaat- en huisvestingsbeleid tot de vraag hoe het nu verder moet met de landbouw. De gesprekken met boeren over een oplossing voor de “stikstofcrisis” zitten in een impasse. Daarnaast bevorderde Rutte een algemeen verlies van vertrouwen in de politiek door regelmatig over zaken te liegen.’

    639Rx84EESdrFWqoMbhZ0WZco1TSm9yKlVuvfGEBlff8L3TD W8YPUcZTIj1EXw58AEODmxYsVsPa3TdNvyJnYK6vO1PXRxsv1KvkwhzPySORmVf64Z3AcNbVQ NRCFNrI5njYiqlYjk6I44L02I8JU
    Rutte bood zondag zijn ontslag aan bij de koning. Volgens buitenlandse media stond hij bekend om zijn imago van gewone man, mede vanwege de oude Saab waarin hij al jaren rijdt. – © Robin Utrecht / ANP 

    Veel mensen in Nederland vreesden dat Rutte door zou gaan voor een vijfde kabinet, schrijft Kirchner in een opiniestuk in dezelfde krant. ‘Meer stagnatie, meer manoeuvres om de macht te behouden. Meer van hetzelfde met de altijd lachende man die sinds 2010 aan het roer stond, die met een appel in zijn hand naar kantoor fietste, die zo sympathiek en snel van begrip leek. Die zoveel crises had overleefd.’

    Maar ‘zelfs aan de carrière van succesvolle politici komt een einde. Angela Merkel voelde dat voor zichzelf op tijd aan. Mark Rutte niet. Een groot aantal Nederlanders was hem beu’, aldus Kirchner. ‘Rutte had twee jaar geleden eigenlijk al politiek gezien afgedaan’ toen hij ternauwernood het toeslagenschandaal en het ‘Omtzigt, functie elders’-schandaal overleefde. ‘Het werd tijd.’

    Henley van The Guardian schrijft hierover: ‘Misschien was het grootste voordeel van de vertrekkende Nederlandse premier wel dat er nooit iets aan hem leek te kleven. Hij is eerder een manager dan een visionair leider – zijn favoriete uitspraak is naar verluidt die van de voormalige Duitse kanselier Helmut Schmidt: “Mensen met visie moeten naar de dokter” – zijn aloude beleid van meeveren, altijd meeveren, liet hem uiteindelijk in de steek.’

    Volgens The Economist verdwijnt Rutte niet compleet van het politieke toneel. ‘Er gaan veel geruchten dat hij een kandidaat is om Jens Stoltenberg te vervangen als hoofd van de NAVO, wanneer diens termijn volgend jaar afloopt.’ Verschillende media schrijven ook dat voor Rutte misschien een positie bij de Europese Unie in het verschiet ligt.

    Hoe nu verder?

    ‘Wat er nu gaat gebeuren, is op zijn zachtst gezegd onzeker’, schrijft The Guardian in een hoofdredactioneel commentaar. ‘[Ruttes] vertrek laat een tijdelijke leegte achter die extremere krachten hopen op te vullen. Na de pandemie zijn ook in Nederland de problemen rondom de kosten van levensonderhoud, de energiecrisis, toenemende wereldwijde migratie en de groene transitie een zegen gebleken voor radicaal rechts, waarvan de invloed doorsijpelt naar de mainstream.’

    ‘Het vertrek van Rutte luidt het uur nul in in Nederland, de natie is onthoofd en moet zich hergroeperen’, oordeelt Thomas Kirchner. ‘In het beste geval wordt er ruimte en lucht gecreëerd om na te denken over wat het land nodig heeft. (…) Het welvarende land, dat lang zo zelfverzekerd was, gaat een periode van grote onzekerheid tegemoet.’

    Kirchner vervolgt: ‘Het meest waarschijnlijke scenario op dit moment lijkt een coalitie tussen de liberaal-conservatieve VVD en de BoerBurgerBeweging van Caroline van der Plas, die echter het ambt van regeringsleider schuwt. Hoe zo’n alliantie het aantal landbouwhuisdieren, het moeilijkste probleem, zal verminderen, is niet te voorzien. De uitstoot van de veehouderij moet hoe dan ook omlaag.’

    4cdgCFhgcoY3CT IRIjYa3uykR9qgcqcrs1DbFL5mea4o4sKMppf9DJe
    Caroline van der Plas (BBB) en Mark Rutte omhelzen elkaar na het debat over de val van het kabinet. Van der Plas maakt grote kans om Rutte op te volgen als premier, aangezien haar partij de grootste werd in de provinciale verkiezingen van maart en leidt in de peilingen voor de Tweede Kamerverkiezingen. – © Phil Nijhuis / Hollandse Hoogte / ANP

    Wat is de impact op Europa?

    ‘Er staat ons nu een onverwacht turbulente politieke zomer en herfst te wachten’, aldus The Guardian. ‘Het aftreden van Rutte betekent dat er voor het einde van het jaar vier belangrijke Europese verkiezingen zullen plaatsvinden. In Spanje zou bij vervroegde verkiezingen later deze maand voor het eerst sinds de terugkeer van de democratie een rechtsradicale partij in de regering kunnen zitten. In Slowakije gaat een Poetin-vriendelijke partij voorop in de peilingen, die gekant is tegen verdere militaire steun aan Oekraïne. In Polen hoopt de conservatief-nationalistische partij PiS dit najaar op een derde opeenvolgende overwinning.’

    The New York Times wijst ook op de wijdverspreide ruk naar rechts in Europa. ‘Afgelopen najaar wonnen de Zweedse Democraten, een partij met wortels in de neonazibeweging, 20,5 procent van de stemmen in Zweden, en werden zo de op een na grootste partij in het parlement. In Frankrijk haalde de extreemrechtse leider Marine Le Pen, die al lange tijd een anti-immigratie standpunt inneemt, vorig jaar de laatste ronde van de presidentsverkiezingen. In Hongarije is premier Viktor Orbán deels aan de macht gekomen door te protesteren tegen immigratie. En vorig jaar verkoos Italië een hard-rechtse coalitie onder leiding van Giorgia Meloni, wier lange staat van dienst van kritiek op immigratie en de Europese Unie bezorgdheid heeft gezaaid over de betrouwbaarheid van de natie in de westerse alliantie.’

    Ook Kirchner baart deze trend zorgen. ‘In verschillende landen verschuift de politieke as op dit moment naar rechts, meestal vanwege de manier waarop met de migratiekwestie wordt omgegaan. Voor een deel is dit een realistisch probleem, dat moet worden aangepakt. Voor een deel, zoals in Nederland, is het probleem veroorzaakt door nalatigheid van de overheid. Maar voor een deel ook is het veroorzaakt door jarenlange haatzaaierij.’

    ‘Tegen die onheilspellende achtergrond heeft het vertrek van Rutte een betekenis die verder gaat dan de Nederlandse grenzen’, vervolgt The Guardian. ‘Rutte, een invloedrijke figuur op het internationale toneel, was een veteraan van de generatie sociaal-liberale, fiscaal conservatieve leiders die de politiek van de Europese Unie bepaalden na de crash van 2008. De daaruit voortvloeiende bezuinigingen maakten de weg vrij voor de opkomst van populistische partijen, het tot zondebok maken van migranten en voor een nationalistische opleving. Om radicaal rechts van zich af te schudden, hebben de mainstream partijen een andere aanpak nodig dan die van de Rutte en gelijkgestemde bondgenoten; een aanpak met de nodige investeringen en genoeg ambitie om de uitdagingen van deze tijd aan te pakken.’

    Lees ook:

  • Parlement Israël stemt in met omstreden herziening rechtssysteem

    Parlement Israël stemt in met omstreden herziening rechtssysteem

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Poetin sprak Prigozjin enkele dagen na muiterij

    » Turkije zwicht toch: Zweden wordt lid van de NAVO

    De wetten beperken de macht van het Hooggerechtshof

    In Israël heeft het parlement een controversiële wet aangenomen waarmee het rechtssysteem van het land grondig wordt herzien, schrijft The Jerusalem Post. Tegen de herziening werd eerder massaal gedemonstreerd en voor dinsdag worden nieuwe protesten verwacht.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De herziening van het systeem beslaat onder meer een beperking van de macht van het Hooggerechtshof, dat niet meer kan ingrijpen als wetten als onredelijk worden gezien. De overheid kan met de herziening rechters benoemen en het parlement krijgt meer bevoegdheden. Critici vrezen dat de regering van premier Benjamin Netanyahu met het wetsvoorstel meer macht naar zich toetrekt.

    Maandag werd al voor het parlementsgebouw in Israël gedemonstreerd en voor dinsdag zijn grootschalige protesten aangekondigd. De eerdere demonstraties tegen de hervormingen werden gezien als de grootste sinds de stichting van de staat Israël.

    Lees ook:

  • Turkije zwicht toch: Zweden wordt lid van de NAVO

    Turkije zwicht toch: Zweden wordt lid van de NAVO

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Parlement Israël stemt in met omstreden herziening rechtssysteem

    » Poetin sprak Prigozjin enkele dagen na muiterij

    Turkije lag lang dwars bij de toetreding van het land

    Aan de vooravond van de NAVO-top in Vilnius is er verrassend nieuws te melden. Volgens Jens Stoltenberg, secretaris-generaal van de NAVO, is Turkije akkoord met de toetreding van Zweden tot de alliantie, meldt CNN. Het akkoord wordt nu voorgelegd aan het Turkse parlement.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Hoewel Stoltenberg al eerder sprak van een positieve houding van Turkije jegens het NAVO-lidmaatschap van Zweden, leek Turkije de afgelopen dagen wat terughoudender. Zo kwam het op maandag met aanvullende eisen, waaronder een heropening van toetredingsgesprekken voor Turkije tot de Europese Unie. Of daar nieuwe afspraken over zijn gemaakt is niet bekend.

    Op dinsdag gaat in Vilnius een tweedaagse NAVO-top van start. Men hoopte op die top Zweden te kunnen presenteren als nieuw lid, maar die gebeurtenis laat nog even op zich wachten. Hongarije, een andere dwarsligger, heeft ook toegezegd akkoord te zullen gaan.

    Lees ook:

  • ‘NAVO-lidmaatschap Zweden lijkt kwestie van tijd’

    ‘NAVO-lidmaatschap Zweden lijkt kwestie van tijd’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Bedrijf achter geïmplodeerde duikboot stopt met activiteiten

    » VS gaan controversiële clusterbommen leveren aan Oekraïne

    Volgens Stoltenberg zijn Zweden en Turkije bijna akkoord

    Het is een kwestie van tijd voordat ook Zweden lid wordt van de NAVO. Dat heeft de secretaris-generaal van het militair bondgenootschap Jens Stoltenberg donderdag gezegd, schrijft Euronews. Mogelijk wordt het Scandinavische land volgende week, als de NAVO-landen bijeenkomen tijdens een top in Vilnius, al toegelaten.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Turkije ligt al lange tijd dwars bij de toetreding van Zweden tot de alliantie, omdat het land volgens president Erdogan een veilige haven biedt aan wat hij ‘Koerdische terroristen’ noemt. Dat onlangs weer koranverbrandingen plaatsvonden in Zweden heeft ervoor gezorgd dat Turkije de hakken dieper in het zand heeft gezet.

    Zweden zegt er alles aan te doen en volgens Stoltenberg is een positief oordeel op de NAVO-top niet alleen aannemelijk maar ook een belangrijk signaal. President Erdogan zal op de top spreken met de Amerikaanse president Joe Biden, die de Turken al langer aanmoedigt om het lidmaatschap van Zweden goed te keuren.

    Lees ook:

  • De Braziliaanse oud-president Bolsonaro is veroordeeld. Is zijn politieke rol nu voorbij?

    De Braziliaanse oud-president Bolsonaro is veroordeeld. Is zijn politieke rol nu voorbij?

    Elke week pluist de redactie van 360 een actuele gebeurtenis voor je uit aan de hand van de internationale pers. Vandaag kijken we naar de veroordeling van de Braziliaanse oud-president Jair Bolsonaro door het electoraal hof in Brazilië. Bolsonaro mag tot 2030 geen publiek ambt meer bekleden, maar is zijn rol daarmee uitgespeeld?

    Dit artikel verscheen woensdag in de nieuwsbrief Buiten de grenzen, exclusief voor abonnees. Wil je elke week op de hoogte blijven? Neem dan een (proef)abonnement – al vanaf €4 per maand – op 360 Magazine en abonneer je op de nieuwsbrieven.

    Waarom is Jair Bolsonaro veroordeeld?

    ‘Vandaag heb ik een dolksteek in de rug gekregen,’ zei de Braziliaanse oud-president Jair Bolsonaro op 30 juni, volgens CNN Brasil. Enkele uren daarvoor had Bolsonaro van het hoogste electorale hof in het land te horen gekregen dat hij voor acht jaar geen publiek ambt meer mocht vervullen. Vijf van de zeven opperrechters in het tribunaal stemden voor zijn veroordeling en beslechtten daarmee zijn politieke lot.

    Hoewel Bolsonaro volgens Agencia Brasil aankondigde in beroep te gaan, zeggen onafhankelijke experts dat de politieke loopbaan van Bolsonaro zo goed als voorbij is. In 2030, als Bolsonaro weer mag meedoen, is hij vijfenzeventig, en de oud-president kampt met een kwakkelende gezondheid als gevolg van een mesaanval tijdens zijn eerste presidentiële campagne en een zware corona-infectie. Maar waarom werd de president veroordeeld door het electorale hof?

    Jair Bolsonaro verloor in 2022 nipt de presidentsverkiezingen van zijn aartsrivaal Lula. Al maanden voor de verkiezingen was Bolsonaro, in het Westen vaak vergeleken met de Amerikaanse oud-president Donald Trump, bezig met het zaaien van twijfel over de verkiezingsuitslag. Hij richtte zich vooral op het elektronische stemsysteem, dat al jarenlang wordt gebruikt in Brazilië en dat volgens waarnemers waterdicht is.

    ANP 472836293
    Bolsonaro staat de pers te woord na zijn veroordeling door het electoraal hof op 30 juni. – © Sergio Lima / AFP

    De zaak die afgelopen weken diende in het electorale hof richt zich op een gebeurtenis die drie maanden voor de verkiezingen plaatsvond. Bolsonaro riep diplomaten en ambassadeurs van meerdere landen naar zijn presidentiële residentie en fulmineerde urenlang over het systeem en de fraude die ermee gepleegd zou kunnen worden. De PT, de politieke partij van de huidige president Lula, spande vervolgens een rechtszaak aan wegens machtsmisbruik.

    De opperrechters in het electorale hof gingen mee met die aanklacht. Zo zei Andre Ramos Tavares volgens Folha de São Paulo dat de actie van Bolsonaro ‘rampzalige gevolgen voor de democratie’ had. Maar los van de verbanning uit de politiek in Brazilië, wat zijn de gevolgen van de veroordeling voor Bolsonaro zelf?

    Wat betekent het vonnis voor Bolsonaro’s toekomst?

    De advocaten van Bolsonaro gaven al snel aan in beroep te gaan tegen de veroordeling. Dat beroep is echter weinig kansrijk, aangezien het eerst beoordeeld moet worden door de president van het electorale hof, Alexandre de Moraes. De Moraes was, zoals website UOL schrijft, ‘Bolsonaro’s belangrijkste doelwit tijdens diens aanvallen op de rechterlijke macht’. Een rivaal van Bolsonaro moet dus beoordelen of het beroep gegrond is.

    ANP 468218984
    Bolsonaro is nog steeds zeer populair in Brazilië en zijn aanhang noemt de veroordeling een ‘heksenjacht’. – © Miguel Schincariol / AFP​

    ‘Het was de ergste politieke nederlaag die hij in vierendertig jaar als politicus heeft geleden – maar het zou slechts het begin kunnen zijn van een mogelijk zeer pijnlijke reeks rechtszaken’, schrijft The Brazilian Report. ‘Bolsonaro wordt geconfronteerd met meer dan zeshonderd rechtszaken, variërend van vermeende verkiezingsmisdrijven tot gezondheidsovertredingen tijdens de pandemie en strafrechtelijke onderzoeken.’ Met andere woorden, Bolsonaro wacht nog een hoop vonnissen.

    Een van de zaken die tegen Bolsonaro lopen, draait om de bestorming van de het Plein van de Drie Machten in de Braziliaanse hoofdstad Brasilia op 8 januari. Aanhangers van Bolsonaro bestormden onder meer het Congres en richtten grote vernielingen aan, nadat ze wekenlang hadden opgeroepen om in opstand te komen tegen de verkiezingsuitslag, aangespoord door een enorme golf fake news die de ronde deed op sociale media.

    Bij het Hooggerechtshof, waar de eerder genoemde De Moraes ook in zit, loopt volgens Folha de São Paulo een onderzoek naar zogeheten ‘digitale milities’ die Bolsonaro hielpen met het verspreiden van nepnieuws en desinformatie tijdens zijn ambtstermijn. Volgens De Moraes is Bolsonaro ‘een van de meesterbreinen’ achter de aanval op 8 januari, en onderdeel van een ‘criminele organisatie’. Bij een veroordeling kan Bolsonaro een jarenlange gevangenisstraf krijgen en nóg langer worden uitgesloten van de politiek.

    Daarnaast lopen er vier andere zaken bij het Hooggerechtshof, opgesomd door persbureau AFP:

    –   Een onderzoek naar inmenging in onderzoeken van de federale politie, om zo familieleden te beschermen tegen beschuldigingen van corruptie.

    –   Het verspreiden van desinformatie over covid-19.

    –   Het lekken van geheime informatie over een politieonderzoek naar een hackaanval op de Braziliaanse verkiezingsautoriteit.

    –   Het verspreiden van desinformatie over het stemsysteem in Brazilië.

    Bolsonaro kan hier veertig jaar celstraf voor krijgen. Maar is zijn rol helemaal uitgespeeld? Zal hij een politieke martelaar worden? En hoe zit het met zijn opvolging?

    ANP 468643464
    Michelle Bolsonaro, de opvolger van Jaïr Bolsonaro? – © Isaac Fontana / EPA

    Wat betekent dit voor het politieke landschap in Brazilië?

    De koning is dood, leve de koning! Al voorafgaand aan de uitspraak van het electorale hof op 30 juni schreef The Guardian over de mogelijke opvolging van Bolsonaro, en dat zijn politieke rivalen niet eens stonden te springen om zijn veroordeling. ‘Sommigen vrezen dat de beslissing de voormalig president sterker kan maken, zodat hij zich, net als Trump of Boris Johnson, kan voordoen als een politiek martelaar die wordt vervolgd door een heksenjacht of een kangoeroerechtbank’, schreef de krant. ‘Anderen geloven dat het op een zijspoor zetten van Bolsonaro rechts zou kunnen helpen.’

    Bolsonaro gebruikte trumpiaanse taal door de vele rechtszaken tegen hem af te doen als ‘een heksenjacht’ en de ruim 49 procent van de stemgerechtigde Brazilianen die bij de verkiezingen voor hem stemden denken daar ongeveer hetzelfde over. Er kan dus politieke munt geslagen worden uit zijn veroordeling, zo ziet de partij van Bolsonaro, die in het Congres nog steeds de grootste is. De opvolgers van de oud-president staan te trappelen.

    Allereerst de machtige Bolsonaro-clan zelf. Behalve naar de zonen van Bolsonaro – Eduardo, Flávio en Carlos, alle drie succesvol in de politiek en het zakenleven – wordt er met argusogen gekeken naar de groeiende populariteit van Michelle Bolsonaro, de vrouw van de oud-president en dus de voormalige first lady van Brazilië. Americas Quarterly schrijft: ‘Michelle Bolsonaro lijkt steun te genieten onder de gewone Brazilianen, van wie velen zich de nadruk van haar man op “het verdedigen van de familie” goed herinneren en haar zien als een potentieel minder controversieel figuur’.Maar ook Michelle is niet wars van schandalen: zo zou ze giften van de Saoedische regering niet hebben aangegeven en voor zichzelf hebben gehouden, waaronder een diamanten ketting. Een andere veelgenoemde opvolger van Bolsonaro is de gouverneur van São Paulo, Tarcísio de Freitas. Zijn kansen kunnen nog oplopen, aangezien de naam Bolsonaro de komende maanden verder besmet kan raken, gezien de vele rechtszaken die er nog lopen. Een rol als kingmaker is volgens Le Monde nog wel weggelegd voor Bolsonaro. Meer achter de schermen, maar met net zoveel macht: Brazilië is nog niet van Jair Bolsonaro af.

    Lees ook:

  • Stoltenberg plakt jaar aan ambtstermijn als chef NAVO

    Stoltenberg plakt jaar aan ambtstermijn als chef NAVO

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Maandag was de heetste dag ooit gemeten op aarde

    » Vluchtelingenstroom na militaire operatie door Israël in Jenin

    De Noor is al sinds 2014 secretaris-generaal van de NAVO

    De Noor Jens Stoltenberg plakt nog een jaar aan zijn ambtstermijn als secretaris-generaal van de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie (NAVO). Stoltenberg doet dat op aandringen van de NAVO-landen, schrijft Politico. De vierenzestigjarige Stoltenberg was sinds 2014 in functie en blijft tot minstens 2024 aan.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Op Twitter schrijft Stoltenberg over het belang van de NAVO. ‘De trans-Atlantische band tussen Europa en Noord-Amerika heeft onze vrijheid en veiligheid al bijna vijfenzeventig jaar lang verzekerd. In een steeds gevaarlijker wordende wereld is onze alliantie belangrijker dan ooit’, aldus de secretaris-generaal. Verschillende wereldleiders zeggen zijn verlenging toe te juichen.

    Zo zegt de Oekraïense president Volodymyr Zelensky dat hij de Noor heeft bedankt ‘voor zijn persoonlijke inzet om de Oekraïense Euro-Atlantische aspiraties te steunen. Ik hoop dat onze samenwerking zo vruchtbaar blijft in de toekomst.’ De oorlog in Oekraïne zou de grootste reden zijn dat Stoltenberg, die met drie termijnen bij de NAVO als een ervaren leider geldt, aanblijft.

    Lees ook:

  • Zelensky ontbiedt ambassadeur Georgië vanwege verzwakte ex-president in gevangenis

    Zelensky ontbiedt ambassadeur Georgië vanwege verzwakte ex-president in gevangenis

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Oekraïense schrijver Victoria Amelina overlijdt na Russische raketaanval op Kramatorsk

    » Duitsland krijgt eerste extreemrechtse burgemeester

    Micheil Saakasjvili wil naar Kyiv voor medische behandeling

    De Georgische ambassadeur in Oekraïne is ontboden door Volodymyr Zelensky. Hij roept Tbilisi op te stoppen met de ‘openbare executie’ van zijn voormalig president, die momenteel terechtstaat, bericht Ukrinform. De Oekraïense president kondigde dat aan nadat hij een video had bekeken van Micheil Saakasjvili, voormalig president van Georgië (van 2004 tot 2013) en belangrijkste tegenstander van het huidige (pro-Russische) regime, vanuit zijn gevangeniscel waarop hij sterk vermagerd en verzwakt te zien is.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Saakasjvili, die momenteel terechtstaat voor overtredingen die volgens hem zelf politiek gemotiveerd en beledigend zijn, vraagt om overplaatsing naar het buitenland voor medische behandeling. De vijfenvijftigjarige is al verschillende keren in hongerstaking geweest en heeft sinds zijn gevangenschap bij zijn terugkeer uit ballingschap in 2021 veel gewicht verloren, meldt het Amerikaanse online medium US News and World Report.

    De voormalig president is een vijand van de Russische president Vladimir Poetin sinds de invasie van een deel van zijn land in 2008. Ook beweert hij te zijn vergiftigd door handlangers van Poetin. In een videoboodschap op maandag drong Zelensky er daarom bij de Georgische autoriteiten op aan om Saakasjvili, die de dubbele Oekraïense nationaliteit heeft, naar Kyiv te laten reizen voor medische behandeling. ‘Oekraïne heeft de Georgische autoriteiten herhaaldelijk gevraagd om deze openbare executie te stoppen,’ zei hij. ‘Geen enkele autoriteit in Europa heeft het recht om mensen te executeren. Leven is een fundamentele Europese waarde.’

    Lees ook:

  • Wat zij zeggen over de gevolgen van de opstand van Prigozjin voor Poetin

    Wat zij zeggen over de gevolgen van de opstand van Prigozjin voor Poetin

    Internationale commentatoren en opiniemakers over de gewapende opstand van de Wagner-groep van Jevgeni Priogozjin tegen de Russische legerleiding op 24 juni.

    Lucian Kim – oud-Moskou-correspondent NPR

    Foreign Policy

    ‘Ondanks de dramatiek van de situatie zou een opstand door de engste mensen van Rusland niet moeten verrassen. Het Kremlin liet Prigozjin rekruteren in gevangenissen, Wagners strijdmacht zat vol veroordeelden. Jevgeni Prigozjin was voor het Kremlin lange tijd de man voor de vuile zaakjes, van de inmenging met zijn trollenfabrieken in de Amerikaanse verkiezingen van 2016 tot de heimelijke gevechten in Oekraïne, Syrië en de Centraal-Afrikaanse Republiek.’


    Andrew Roth – correspondent Moskou

    The Guardian

    ‘Hoewel ze openlijk bloedvergieten hebben vermeden, is het moeilijk voor te stellen dat Vladimir Poetin en Jevgeni Prigozjin zich ooit nog met elkaar zullen verzoenen. De Russische leider heeft een politiek motief om hard op te treden tegen zijn eigenzinnige krijgsheer en loopt anders het risico zwak over te komen, een kardinale zonde in de Kremlinpolitiek. Bovendien heeft de Russische leider nooit bekendgestaan als iemand die verraad vergeeft.’


    Anton Troianovski – correspondent Moskou

    The New York Times

    ‘De belangrijkste test voor Poetin was loyaliteit, en Prigozjin begreep dat, ondanks zijn kritiek. “Ik luister naar Poetin,” zei hij in mei. Maar na meer dan twintig jaar te hebben geprofiteerd van zijn band met Poetin, wierp hij de laatste flarden van die loyaliteit weg en stortte Rusland in de grootste politieke crisis in drie decennia, toen zijn troepen de macht overnamen in de zuidwestelijke stad Rostov aan de Don en dreigden Moskou aan te vallen.’


    Gary Kasparov – oud-wereldkampioen schaken en voorzitter Human Rights Foundation

    Twitter

    ‘Dat Poetin door deze gebeurtenissen het vertrouwen heeft verloren van oligarchen, voormalige trawanten en ambtenaren, is van groter belang voor het voortbestaan van zijn regime dan dat zijn rivalen zich nu aangemoedigd voelen. Een capo di tutti capi garandeert bescherming in ruil voor loyaliteit: bescherming van fortuinen, van autoriteit. Met het afnemen van die bescherming neemt ook de loyaliteit af.’

  • Hooggerechtshof: Amerikaanse universiteiten mogen niet langer positief discrimineren

    Hooggerechtshof: Amerikaanse universiteiten mogen niet langer positief discrimineren

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Grote onrust in Frankrijk na dood tiener in Parijse voorstad

    » Woede in Arabische wereld na koranverbranding Zweden

    Lang kregen achtergestelde groepen voorrang bij toelating

    Het Amerikaanse Hooggerechtshof heeft een streep gezet door het inclusieve toelatingsbeleid van Amerikaanse universiteiten, waarbij studenten uit achtergestelde groepen op basis van afkomst voorrang krijgen bij toelating tot studies. Volgens de opperrechters is ‘positieve discriminatie’ ook een vorm van discriminatie en moet het daarom verboden worden, aldus The Washington Post.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Universiteiten gebruikten jarenlang ‘affirmative action’ om onder meer studenten met een Afro-Amerikaanse- of Latijns-Amerikaanse achtergrond een kans te geven. Studentenactiegroepen die tegen dit beleid waren, daagden Harvard en de Universiteit van North Carolina voor de rechter. Vanwege de uitspraak van het Hooggerechtshof moeten alle universiteiten in het land zich aan het vonnis houden.

    Universiteiten in staten die het beleid al hebben afgeschaft, zoals Florida, zagen dat het aantal witte en Aziatische studenten toenam na de afschaffing, wat erop zou duiden dat het beleid wel degelijk werkte om achtergestelde groeperingen een kans te geven. Volgens het Hooggerechtshof, waarvan de meerderheid conservatief is, gaat het beleid echter in tegen het Amerikaanse gelijkheidsbeginsel.

    Lees ook:

  • ‘We moeten ambivalentie omarmen’

    ‘We moeten ambivalentie omarmen’

    Mensen hebben altijd al behoefte gehad aan orde en structuur om zo grip op de werkelijkheid te krijgen, maar dit slaat vaak om in dogmatisch denken. Financial Times-columnist Janan Ganesh pleit ervoor om deze behoefte los te laten en de weg van de ambivalentie in te slaan.

    Naar de tentoonstelling After Impressionism in de National Gallery. Er hangt een landschap van Georges Seurat dat zo vaag is dat ik niet weet of ik nu naar zand of naar tarwe sta te kijken. Een portret van Picasso waarin het perspectief zo verbrokkeld is dat driekwart van de geportretteerde erin verdwijnt. En dan de obligate Mont Sainte-Victoire van Cézanne: een kilometers hoog bergmassief dat er bij hem uitziet alsof het bij het minste briesje kan wegwaaien. Niets is hier zeker. Niets staat vast.

    Daarom bracht deze kunst eind negentiende, begin twintigste eeuw het publiek ook zo van zijn stuk. In een wereld zonder betekenis lijkt er een psychische behoefte te bestaan aan orde en structuur. Niet iedereen heeft die behoefte (daarover later meer). Maar wie er wel naar verlangt, doet dat ook tot in het extreme.

    Dat is eigenlijk de echte wortel van het kwaad, nietwaar? Begerigheid, ja, alleen niet naar duiten, maar naar duidelijkheid. Dat is wat mensen ertoe drijft liever een politiek dogma te omarmen dan te leven met dubbelzinnigheid. We staan nu aan het begin van het einde van zo’n fenomeen. Cultureel links is sinds 2020 volgens mij over zijn hoogtepunt heen. Hoor maar hoe het woord ‘woke’ alleen nog honend wordt gebruikt. Kijk hoe de kranten die zich er eerst achter schaarden, nu voorzichtig terugdeinzen. Geen reden voor gejuich, want er komt wel weer wat anders voor in de plaats. Waar linkse ‘activisten’ op uit waren, was niet zozeer dat dogma, maar een dogma: een denksysteem waarmee de wanorde van het echte leven in duidelijke categorieën (‘patriarchaat’) en regeltjes (‘niet meer doen’) kan worden gevangen. Welk systeem op enig moment aan die behoefte voldoet, is een kwestie van toeval en mode.

    Starre denktrant

    Laat ik het zo zeggen: zou Lenin teleurgesteld zijn geraakt in het revolutionaire socialisme, dan was hij wel zo’n vrijemarktgekkie van de Oostenrijkse school geworden, of een steile predikant of zelfs een fanatieke tsarist. Er is geen scenario denkbaar waarin iemand met zo’n starre denktrant, zoveel angst voor de wanorde van de werkelijkheid ergens in het politieke midden kan uitkomen. Een voorbeeld van iets minder wereldhistorisch kaliber is de Britse Maajid Nawaz: begonnen als islamitische geloofsfanaat, tot inkeer gekomen, toen parlementskandidaat voor de Liberal-Democrats, en uiteindelijk geëindigd in de complothoek van het coronadebat. Zo iemand moet zijn drang naar structuur toch ergens in kwijt.

    After Impressionism beslaat de periode van 1880 tot de Eerste Wereldoorlog. Dat was ongeveer de tijd dat marxisten en freudianen de rommeligheid van het menselijk bestaan te lijf gingen met de exactheid van de newtoniaanse natuurkunde. Er werden historische wetten ‘ontdekt’. Een taxonomie van het menselijk gedrag opgesteld. Het eerste van deze twee dogma’s veroverde uiteindelijk zo’n derde van de wereld. Het andere heeft in de vorm van populaire psychologie nog steeds de hoogopgeleide westerse stedeling in zijn greep. Het klinkt door als mensen je vertellen welk Myers-Briggs-persoonlijkheidstype ze zijn. Of wanneer gedrag dat te banaal voor woorden is het etiket ‘gaslighting’ krijgt opgeplakt. Zoiets is meer dan alleen een hobby van de welgestelde middenklasse. Het geeft blijk van een diepgewortelde drang om orde te scheppen in een wereld waar verontrustend weinig orde heerst.

    Wat ik zie bij de vele radicalen die ik in de loop der jaren al heb ontmoet, is angst

    Uiteindelijk hebben de impressionisten en postimpressionisten de strijd daartegen dus verloren. Ja, de schilderkunst was voorgoed veranderd. Maar de wereld buiten de kunst bleef radeloos naar zekerheden zoeken: in de schilderkunst mochten ze zijn afgeschaft, maar in het denken eiste men heldere lijnen. De Europese politieke ontwikkelingen van de eerste helft van de twintigste eeuw zijn het dodelijkste voorbeeld van waar dat toe kan leiden. Er zijn ook luchtiger voorbeelden. Wie single is, kan het niet ontgaan hoe hardnekkig het geloof in astrologie blijft onder verder toch rationeel denkende volwassenen.

    Dat ik deze zucht naar zekerheid overal zie, komt doordat ik zoveel reis. Wat mijn drie lievelingssteden Londen, Los Angeles en Bangkok definieert, is hun gebrek aan definitie. Er is daar geen sprake van een groot overkoepelend plan, geen architectonische samenhang, zodra je daar ergens de hoek omslaat kun je met een totaal ander stadsbeeld en sfeer worden geconfronteerd dan in de vorige straat. Ik schrijf dit met binnen handbereik een fles bourgogne, waar ik een zwak voor heb; niet omdat die afkomstig is uit de beste, maar uit zo’n gevarieerde wijnstreek.

    En wat politiek betreft: halverwege de twintig had ik op elk van de drie grote Britse partijen al eens gestemd. Ik weet nog steeds niet wat ik de volgende keer ga stemmen. Ongetwijfeld een teken van een slap en laf karakter. Maar ambivalentie is op zijn eigen manier radicaal. Het druist in tegen de menselijke behoefte aan structuur. En het omgekeerde is ook waar. Radicalen zíjn helemaal niet zo radicaal. Wat ik zie bij de vele radicalen die ik in de loop der jaren al heb ontmoet, is angst: voor het leven, voor de slordigheid van hun eigen soort.

  • Buitenlandse Zakenministers VS en China ontmoeten elkaar

    Buitenlandse Zakenministers VS en China ontmoeten elkaar

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » BBC: Griekse kustwacht liegt over toedracht migrantenramp

    » Mondkapjesplicht heringevoerd in Chili na golf besmettingen

    Blinken en Qin Gang ontmoetten elkaar voor het eerst in jaren

    Voor het eerst in vijf jaar heeft een Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken China bezocht. Volgens The Washington Post hadden Anthony Blinken en zijn collega Qin Wang constructieve gesprekken, op een moment dat de relaties tussen de VS en China op een historisch dieptepunt zijn. De ministers spraken af elkaar binnenkort weer te spreken.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens Qin zouden er aan Chinese kant zorgen zijn over de manier waarop de VS zich proberen in te mengen in Chinese aangelegenheden, zoals de kwestie-Taiwan. Het land, dat door de VS als een onafhankelijk land wordt gezien, wordt door China gezien als afvallige provincie die onder het één-Chinaprincipe onder de Chinese vlag valt. Ook de kwestie Noord-Korea blijft een splijtzwam tussen de twee landen.

    Op het gebied van Oekraïne zijn er ook nog steeds conflicten, met name omdat China Rusland blijft steunen. Daarnaast zijn er technologische en economische meningsverschillen. Een eerdere ontmoeting tussen Blinken en Qin in februari werd afgeblazen omdat een Chinese spionageballon in het Amerikaanse luchtruim zou hebben gevlogen.

    Lees ook:

  • Hoe extreemrechts in Europa steeds normaler wordt

    Hoe extreemrechts in Europa steeds normaler wordt

    De populariteit van extreemrechtse politieke partijen neemt in steeds meer Europese landen toe. In onder andere Oostenrijk, Frankrijk, Duitsland, Zweden en Spanje is de grens tussen reguliere politieke partijen en extreemrechts aan het vervagen. Normalisering ligt op de loer.

    Keuze uit het archief

    Afgelopen week presenteerde de aankomende coalitie – bestaande uit de PVV, BBB, NSC en VVD – het hoofdlijnenakkoord dat de basis moet vormen voor een nieuwe regering. De oppositie stak haar teleurstelling en bezorgdheid over het akkoord niet onder stoelen of banken: er vielen woorden als ‘luchtkastelen op financieel drijfzand’, ‘rampzalig akkoord’ en ‘een zwarte dag voor Nederland’. Esther Ouwehand van de PvdD zei zelfs dat radicaal-rechtse partijen ‘niks te zoeken hebben in het centrum van de macht’.
    Dit artikel uit The Guardian van een jaar geleden laat zien hoe extreemrechtse partijen in Europa en de VS het zover hebben kunnen schoppen dat ze op het regeringspluche beland zijn. Journalist Owen Jones wijst op het gevaar van het imiteren van extreemrechtse retoriek door reguliere partijen en stelt dat we er alles aan moeten doen om normalisering van ultrarechts gedachtegoed te voorkomen.

    Normalisering is het proces waardoor iets ongewoons of extreems deel wordt van het leven van alledag. Wat ooit afschuw en woede wekte, wordt algauw nauwelijks meer opgemerkt. Het bekendste voorbeeld is misschien wel de manier waarop de aanwezigheid van Donald Trump een doodgewoon politiek gegeven werd. Maar deze normalisering van uiterst rechts voltrekt zich op meer plekken in de democratische wereld.

    Toen Trump eenmaal ‘normaal’ was geworden, werden gebeurtenissen die nog extremer leken dat ook. Een enquête uit 2022 wees uit dat twee op de vijf Amerikanen de kans groot achten dat het komende decennium een burgeroorlog zal uitbreken. Eén politicoloog oppert de mogelijkheid dat er in 2030 een rechtse dictator aan het hoofd van de VS zal staan.

    Dezelfde griezelige normalisering zien we ook in de Europese politiek. Rond de afgelopen eeuwwisseling, toen de rechts-populistische Freiheitliche Partei Österreichs (FPÖ) – geleid door Jörg Heider, die had laten doorschemeren dat hij sympathie koesterde voor het naziregime – een coalitie aanging met de christendemocratische Volkspartei, braken er niet alleen massale protesten uit in Wenen maar ook elders in Europa en in de VS. De EU legde Oostenrijk zelfs diplomatieke sancties op. Iedereen was het erover eens dat er een grens was overschreden; dat gezien de met bloed doordrenkte geschiedenis van Europa uiterst rechts met ferme hand buiten de deur moest worden gehouden.

    Dat gaat niet langer op. Toen de FPÖ in 2017 een nieuwe coalitie vormde, klonk er al veel minder protest. Momenteel boekt de partij winst bij gemeenteraadsverkiezingen en gaat ze aan kop in de Oostenrijkse opiniepeilingen. Als belangrijkste politieke partij maakt de FPÖ grote kans de nieuwe regering te zullen leiden. Ondertussen staat de Volkspartei, onder druk van haar rechterflank, een nog strenger antimigratiebeleid voor.

    Patroon

    En dan is er Spanje. Nog jaren na de financiële crisis leek dat land, in tegenstelling tot veel andere Europese landen, niet te worden geconfronteerd met een opkomende uiterst rechtse partij. Kopstukken van de linkse Podemos-partij hadden daarvoor een verklaring: de massale Indignados-protesten tegen de bezuinigingen, die uitbraken in 2011, leken te garanderen dat de onvrede tegen machtige belangengroeperingen was gericht in plaats van tegen kwetsbare groepen als migranten. 

    Maar bij de algemene verkiezingen van 2019 eindigde de uiterst rechtse Vox-partij als derde en ook bij de gemeenteraadsverkiezingen van afgelopen 28 mei boekte ze een onverwacht succes. Deze partij is migranten vijandig gezind en verzet zich tegen regionale autonomie in Spanje. Voor komende juli zijn er vervroegde verkiezingen uitgeschreven, waarmee de kans groter wordt dat uiterst rechts voor het eerst sinds de val van Franco op het Spaanse regeringspluche zal belanden.

    De Duitse Brandmauer begint te verbrokkelen.

    Het patroon is overduidelijk. In Duitsland is het uiterst rechtse Alternative für Deutschland (AfD) sterk in opkomst: volgens een recente peiling zou de partij bij algemene verkiezingen als tweede eindigen, vóór de regerende sociaaldemocraten. Hoewel andere partijen verklaren dat ze op nationaal niveau zullen weigeren met de AfD samen te werken, gebeurt dat op gemeentelijk niveau al regelmatig. Het toonaangevende blad Foreign Policy verklaarde onlangs dan ook dat de Duitse Brandmauer (brandmuur) begint te verbrokkelen.

    Dat is tenslotte ook in Zweden gebeurd, waar andere partijen weigerden samen te werken met Zweden Democraten, een partij met neonazistische wortels. In 2016 maakte Anna Kinberg Batra, de leider van de conservatieve Moderata samlingspartiet, Zweden Democraten nog uit voor racistisch. Maar bij de laatste verkiezingen eindigde de partij als tweede en verleende ze gedoogsteun aan de vorming van een centrumrechts minderheidskabinet.

    Zondebok

    In Frankrijk behaalde Marine Le Pen met haar partij Rassemblement national bij zowel de presidentiële als de parlementsverkiezingen van vorig jaar de beste resultaten uit de geschiedenis. De Italiaanse premier Giorgia Meloni is van de uiterst rechtse partij Fratelli d’Italia. In Oost-Europa hebben we Hongarije, waar een de facto uiterst rechtse autocratie de macht heeft en een nog extremere partij, de Ons Vaderland-beweging (Mi Hazánk Mozgalom, MHM), stijgt in de peilingen. En vergeet Polen niet, bestuurd door een radicaal rechtse regering die momenteel de Oekraïnecrisis misbruikt om een commissie in het leven te roepen die zogenaamd de Russische invloed in het land moet onderzoeken. In de praktijk is dit niet meer dan een slap excuus om de oppositie te dwarsbomen.

    Hoe heeft het zo ver kunnen komen? Het lijdt geen twijfel dat uiterst rechtse partijen de groeiende economische onzekerheid en ongelijkheid graag aangrijpen om regerende partijen tot zondebok te maken. Als linkse bewegingen er beter in waren geslaagd de woede daarover naar de ware schuldigen te verleggen – zoals politici die de sociale voorzieningen uitkleden, werkgevers die slecht betaalde banen aanbieden en een financieel systeem dat de wereld in een crisis heeft gestort – dan zou uiterst rechts misschien minder aantrekkelijk zijn geweest.

    Overal in de westerse wereld imiteren reguliere partijen de retoriek en het beleid van uiterst rechts in plaats van daar krachtig tegenin te gaan en een alternatieve kijk op de toekomst te bieden

    Maar ook de reguliere partijen zijn medeplichtig. Trump is het monster dat is gecreëerd door dezelfde gevestigde Republikeinse orde, met haar anti-Obamaretoriek, haar islamofobie en haar op niets gebaseerde anticommunisme, die hem nu lijkt te verafschuwen. Overal in de westerse wereld imiteren reguliere partijen de retoriek en het beleid van uiterst rechts in plaats van daar krachtig tegenin te gaan en een alternatieve kijk op de toekomst te bieden. Het enige wat ze daarmee hebben bereikt is dat de fanatiekelingen worden gelegitimeerd en in staat zijn de discussie te bepalen.

    We dachten te hebben geleerd van de donkerste momenten van onze geschiedenis. Maar zolang we het er niet over eens worden dat uiterst rechts opnieuw de politieke perken te buiten gaat, wachten ons nieuwe gruwelen.

    Lees ook:

  • Hoe overleef je als niet-gebonden land een spagaat tussen supermachten

    Hoe overleef je als niet-gebonden land een spagaat tussen supermachten

    Verreweg de meeste landen ter wereld nemen een pragmatisch neutraal standpunt in en willen vooral uit politieke en economische overwegingen geen partij kiezen tussen de VS, China en Rusland. Een analyse van de zogeheten niet-gebonden landen.

    Veel landen die gevangen zitten tussen Amerika, China en Rusland willen in geen geval partij kiezen. Nu de naoorlogse, door de VS geleide wereldorde uiteenvalt en economieën almaar verder losgekoppeld raken, proberen ze deals te sluiten die scheidslijnen overstijgen. Een transactiegerichte aanpak die de geopolitiek een nieuw aanzien geeft.

    Wil je de niet-gebonden machten goed in kaart brengen, bekijk je ze dan eens door een Russische lens. Onze zusterorganisatie EIU [Economist Intelligence Unit, een organisatie die ontstaan is uit The Economist en analyses uitvoert voor het bedrijfsleven] heeft landen geanalyseerd op basis van hun economische en militaire banden met Moskou, hun diplomatieke standpunten zoals die blijken uit hun stemgedrag in de VN en hun steun aan en uitvoering van sancties. Er zijn 52 landen, goed voor 15 procent van de wereldbevolking, die het optreden van Rusland hekelen: het Westen en zijn bondgenoten. Slechts 12 landen staan achter Rusland. Dit betekent dat de overige 127 staten niet duidelijk voor een van beide kampen kiest.

    Wat niet-gebonden landen gemeen hebben is een nietsontziend pragmatisme 

    Om een idee te krijgen van wat niet-gebondenheid precies inhoudt, heeft The Economist ook gekeken naar de 25 grootste economieën (t25) die de kat uit de boom hebben gekeken bij de Oekraïense oorlog, of die neutraal willen blijven in de Chinees-Amerikaanse confrontatie, of beide. Deze ‘transactiegerichte’ groep is in termen van welvaart en politieke organisatie buitengewoon gevarieerd van samenstelling: zowel het reusachtige India als dwergstaat Qatar behoren ertoe. Wat ze gemeen hebben is een nietsontziend pragmatisme. 

    Ze vertegenwoordigen nu 45 procent van de wereldbevolking. Hun aandeel in het mondiale bbp is gestegen van 11 procent in 1992 naar 18 procent in 2023, en is daarmee hoger dan dat van de EU. Hun strategie van neutraliteit brengt ernstige risico’s met zich mee, maar biedt ook grote kansen. Hun succes of falen zal de wereldorde tientallen jaren beïnvloeden. En zowel de VS als China zullen proberen deze landen voor zich te winnen.

    Kloof

    In de twintigste eeuw had niet-gebondenheid verschillende betekenissen voor verschillende landen op verschillende momenten. Tijdens conferenties in Bandung in Indonesië (1955) en Belgrado in Joegoslavië (1961) presenteerden leiders een ‘derde wereld’, naast het Westen en het Sovjetblok. Vanaf het einde van de jaren zestig richtten deze landen hun pijlen steeds meer op economische ongelijkheid tussen het ‘mondiale zuiden’ (een minder beladen term voor ‘derde wereld’) en het industriële noorden. De niet-gebonden beweging was een formele instelling waarvan bijna elke Afrikaanse, Aziatische en Latijns-Amerikaanse staat lid werd. Toen de Koude Oorlog ten einde kwam werd ze, in de woorden van een Indiase academicus, ‘een zieltogende organisatie, die een waardige begrafenis behoefde’.

    De niet-gebonden landen van nu zijn niet te herkennen aan lidmaatschap van een instelling, maar aan gedrag. Middelgrote machten zijn het, die zich laten leiden door pragmatisme en opportunisme. In een recent boek betoogt de voormalige Chileense diplomaat Jorge Heine dat landen in de twintigste eeuw vaak per toeval in een van de invloedssferen van de supermachten terechtkwamen. Tegenwoordig is het meer zo dat ze mogelijkheden ‘actief’ evalueren om bepaalde doelen te bereiken, zo stelt hij. Sommigen noemen dit ‘minilateralisme’ (in tegenstelling tot multilateralisme) – het aansturen van discrete allianties of groeperingen, in plaats van je lot in handen van één blok te leggen.

    ‘Europa moet zich bevrijden van de mentaliteit dat de problemen van Europa de problemen van de wereld zijn, maar dat de problemen van de wereld niet de problemen van Europa zijn’

    Niet-gebonden landen vinden westerse leiders meestal hypocriet. In het eerste jaar van de oorlog werd ongeveer 170 miljard dollar aan hulp toegezegd aan Oekraïne – ongeveer 90 procent van wat de ontwikkelingscommissie van de OESO, een groep van 31 westerse donoren, in 2021 aan mondiale hulp uitgaf. Voor het Westen is deze vrijgevigheid een uiting van solidariteit met een mededemocratie; voor anderen toont ze aan dat rijke landen vooral geld ophoesten als dit hun belangen dient. ‘Europa moet zich bevrijden van de mentaliteit dat de problemen van Europa de problemen van de wereld zijn, maar dat de problemen van de wereld niet de problemen van Europa zijn,’ zo stelde Subrahmanyam Jaishankar, de Indiase minister van Buitenlandse Zaken, vorig jaar.

    Deze stellingname komt in grote lijnen overeen met de publieke opinie. Uit een rapport van Cambridge University van vorig jaar bleek dat in liberale democratieën 75 procent een negatief beeld heeft van China en 87 procent ongunstig over Rusland oordeelt. Onder de 6 miljard mensen die elders wonen is het beeld nagenoeg omgekeerd. Er is dus een kloof tussen hoe het Westen de wereld ziet en hoe de rest van de wereld die ziet. In een opiniepeiling, eerder dit jaar gepubliceerd door de Europese Raad voor Buitenlandse betrekkingen (een denktank), stelde 48 procent van de Indiërs en 51 procent van de Turken dat multipolariteit of niet-westerse dominantie de toekomstige wereldorde zal bepalen. Slechts 37 procent van de Amerikanen, 31 procent van de EU-bevolking en 29 procent van de Britten waren het hiermee eens. Het Westen denkt dat het naar een vervolgaflevering van de Koude Oorlog kijkt, de rest van de wereld ziet een geheel nieuwe film.

    Gemeenschappelijk doel

    Wie zitten er dan allemaal in die t25? Het is, zoals gezegd, een diverse groep die bestaat uit landen met bevolkingen die tot de grootste ter wereld behoren, waarvan er twee – India en Indonesië – de grootste democratieën ter wereld zijn. Je hebt ook Vietnam, Saoedi-Arabië en Egypte, alle bestuurd door autocraten van uiteenlopende snit. Er zijn grote verschillen wat welvaartsniveau betreft. In Saoedi-Arabië is het bbp per persoon ruim 24.000 euro, ongeveer evenveel als dat van een aantal Europese landen, terwijl het in Pakistan op zo’n 1440 euro blijft steken.

    Naarmate de globalisering zich uitbreidde, zijn de t25 een handel in vele richtingen gaan drijven. Zo’n 43 procent geschiedt met het westerse blok, 19 procent met het Chinees-Russische blok en 30 procent met landen uit geen van beide kampen. Misschien is het gezien de ligging van Mexico niet verrassend dat 77 procent van de totale handel van dat land met het Westen is, en dat ook Israël en Algerije voor meer dan 60 procent handel daarmee drijven. Geen ander t25-land kent zo’n intensief handelsverkeer met China als Chili (meer dan een derde), maar tegelijkertijd betreft 40 procent van dat handelsverkeer het Westen. Meer dan de helft van de Argentijnse handel, en bijna de helft van die van India, wordt met andere niet-gebonden landen gedreven.

    De wapeninvoer toont ook een complex netwerk van loyaliteiten. India dekt zich slim in. Tussen 2018 en 2022 was Rusland de belangrijkste leverancier, die India voor 45 procent van zijn wapens voorzag, maar het land ontving van Europa nog eens 29 procent en waarschijnlijk zal het zich nog zelfredzamer maken met Amerikaanse hulp. Met het rivaliserende China, dat levert aan India’s aartsvijand Pakistan, kan geen sprake zijn van handel. Israël, Marokko, Saoedi-Arabië en Zuid-Afrika verlaten zich voor het overgrote deel op de Verenigde Staten als het om wapenimport gaat.

    Geopolitieke allianties zijn sinds 2018 almaar belangrijker geworden bij het bepalen van directe buitenlandse investeringen

    Er is geen bestuursorgaan dat niet-gebonden landen en hun belangen vertegenwoordigt. En dat zal er waarschijnlijk ook niet komen. In plaats daarvan zijn er uiteenlopende organisaties, zoals de G20, die platforms bieden die grote niet-gebonden landen in meer of mindere mate van nut zijn. De BRICS-groep – Brazilië, Rusland, India, China en Zuid-Afrika – is een forum voor middelgrote machten die expansie nastreven: er is een discussie gaande over of Iran en Saoedi-Arabië mogen toetreden. Tijdens klimaatgesprekken in VN-verband is een brede groep van meer dan honderddertig landen, waaronder China, rond de tafel gaan zitten.

    Ondanks hun verschillen hebben de niet-gebonden landen een gemeenschappelijk doel: gunstige overeenkomsten sluiten in een veranderlijke omgeving. Twintig jaar lang konden velen relaties opbouwen met zowel het Westen en China als Rusland. Dat is verleden tijd. Het Westen legt Rusland sancties op en beperkt China’s toegang tot technologie.

    Voor veel landen betekent dit nu een ernstige bedreiging. Door de sancties tegen Rusland stegen de energie- en voedselprijzen wereldwijd, met ernstige gevolgen voor de niet-westerse wereld. Onlangs heeft Janet Yellen, de Amerikaanse minister van Financiën, Amerikaanse bedrijven aangespoord om hun toeleveringsketens naar bevriende staten over te hevelen. Ook investeringen verplaatsen zich. En ondertussen bloeit er iets moois op tussen Beijing en Moskou. Recent onderzoek van het IMF heeft uitgewezen dat geopolitieke allianties, zoals die blijken uit stemgedrag in de VN, sinds 2018 almaar belangrijker zijn geworden bij het bepalen van directe buitenlandse investeringen. De scenario’s van het IMF ten aanzien van gefragmenteerde handel voorspellen dat de impact in opkomende markten meer dan twee keer zo slecht kan zijn als in ontwikkelde markten.

    Geen ‘automatische allianties’

    Maar velen in de niet-gebonden wereld gokken er ook op dat ze voordeel kunnen putten uit deze economische en politieke fragmentatie door hun relaties met diverse grootmachten af te palen en zelf andere landen te beïnvloeden. Om deze transactiestrategie te begrijpen, is het goed te kijken naar de aanpak van enkele grote landen die tussen twee vuren zitten. Neem Brazilië. Dat verzet zich tegen wat Mauro Vieira, minister van Buitenlandse Zaken, ‘automatische allianties’ noemt. Luiz Inácio Lula da Silva, die in januari aan zijn tweede leven als president van Brazilië begon, ziet ambtsgenoot Biden als een bondgenoot in de strijd tegen klimaatverandering; op hun bijeenkomst in Washington DC in februari werden gezamenlijke milieu-instellingen, die door de vorige president Bolsonaro waren opgedoekt, in ere hersteld. De VS zien Brazilië als een ‘grote niet-NAVO-bondgenoot’, en die status geeft recht op robuustere samenwerking met de Amerikaanse strijdkrachten.

    Maar ook Brazilië laveert tussen de supermachten. Net als andere landen in de regio heeft het afwijzend gereageerd op westerse voorstellen om oud materieel van Russische makelij aan Oekraïne te leveren in ruil voor nieuwe wapens. Het bezoek van Lula aan Beijing in april onderstreept het economische belang van China. De handel tussen Brazilië en China bedroeg in 2022 een kleine 140 miljard euro, wat 37 keer zo veel is als twintig jaar geleden. Dit is onder meer te danken aan de wijze waarop Brazilië gebruik heeft gemaakt van de tarievenoorlog tussen China en de VS. Ten koste van Washington voerde het de export van landbouwproducten naar China op.

    De angst van India voor China heeft in een aantal opzichten gezorgd voor toenadering tot het Westen

    Brazilië gaat ook zelf op avontuur. Lula bezoekt binnenkort Afrika om de invloed van Brazilië daar nieuw leven in te blazen. Tijdens zijn eerste periode als president steeg de handel met Afrika van een kleine 5,5 miljard euro in 2003 naar ruim 23 miljard euro in 2012, en Zuid-Afrika mocht toetreden tot het brics-blok. Lula’s voorganger begaf zich niet naar Afrika. Hijzelf vindt duidelijk wel dat het de moeite loont.

    De angst van India voor China heeft in een aantal opzichten gezorgd voor toenadering tot het Westen. In maart bracht de premier van Japan – dat net als India, de VS en Australië tot het ‘quadrilaterale’ Indo-Pacifische veiligheidsforum Quad behoort – een historisch bezoek aan Delhi. In het financiële jaar 2021-22 overtrof de handel van India met de VS die met China. Toch koopt India nog steeds wapens en goedkope olie van Rusland en is het onwaarschijnlijk dat het zijn jarenlange banden met dit land zal verbreken, tenzij het regime van Poetin kernwapens gaat inzetten.

    Praktisch, niet partijdig

    Net als Brazilië profileert India zich in het buitenland: alleen China zit dieper in de import en export met Afrika bezuiden de Sahara. Het gemiddelde jaarlijkse totaal aan directe buitenlandse investeringen van India bedroeg van 2004 tot 2008 0,7 miljard euro (minder dan de helft van die van Zweden), maar een decennium later 28 miljard (meer dan die van Duitsland en Japan samen). Vorige maand nodigde India vertegenwoordigers van 31 Afrikaanse landen uit voor war games. En India heeft beloofd zijn voorzitterschap van de G20 dit jaar te gebruiken om de ‘stem van het mondiale zuiden’ te laten horen.

    Turkije wil zijn invloed in het mondiale zuiden eveneens vergroten. Het heeft veiligheidsovereenkomsten met dertig Afrikaanse staten gesloten. De militaire export naar Afrika vervijfvoudigde tussen 2020 en 2021. Adviseurs van de Turkse president Erdogan zeggen dat het ‘nieuwe Turkije’ zijn eigen partners kan uitkiezen. Dat kan verklaren waarom Turkije zich neutraal opstelt ten aanzien van de oorlog in Oekraïne. Ankara heeft zijn banden met Moskou recent aangehaald. De Turkse export naar Rusland kwam in 2022 uit op bijna 7 miljard euro, een stijging van 45 procent ten opzichte van het jaar ervoor.

    Saoedi-Arabië verkleint zijn afhankelijkheid van zijn historische bondgenoot, de VS, door tegen China aan te schurken, dat nu de grootste handelspartner van het koninkrijk is. Kijk naar de besluiten, deze maand, en in oktober, door de OPEC, waarin Saoedi-Arabië het hoogste woord voert, om de olieproductie terug te dringen. Vorige maand ondertekende Saoedi-Arabië een overeenkomst met Iran, waarbij China had bemiddeld, en sloot het zich aan bij de Shanghai Co-operation Organization, een Euraziatische praatclub. China zegt zo snel mogelijk een vrijhandelsovereenkomst met de Golf te willen sluiten.

    De betrekkingen van de Golfstaten met Afrika bleven ooit beperkt tot energie, landbouw en de politiek van de Hoorn van Afrika. Nu willen Saoedi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten contracten voor de winning van delfstoffen in de wacht slepen; DP World, een havenexploitant uit Dubai, is bezig uit te groeien tot een cruciaal bedrijf op het Afrikaanse continent, en Qatar manifesteert zich op uiteenlopende manieren op het diplomatieke toneel. Vorige maand was het betrokken bij onderhandelingen over de vrijlating van Paul Rusesabagina, een gedetineerde Rwandese dissident (en inspirator voor de film ‘Hotel Rwanda’).

    Zelden klonken westerse beloften om de veiligheid te garanderen in sommige delen van Afrika zo hol

    Afrikaanse landen hebben zich lange tijd naar beide grootmachten gericht. Het Westen is door de bank genomen hun belangrijkste voorziener in ‘zachte‘ behoeften geweest: onderwijs, gezondheid en, mocht een regering dat willen, mensenrechten. China biedt ‘hardware’: bruggen, wegen, havens, en de leningen om die te bouwen. Voor infrastructuurprojecten ten zuiden van de Sahara bedroegen de leningen van het belangrijkste Amerikaanse ontwikkelingsbureau tussen 2007 en 2020 minder dan een tiende van de leningen die de twee grote ontwikkelingsbanken van China verstrekten (1,7 miljard tegen ruim 20 miljard euro).

    Zelden klonken westerse beloften om de veiligheid te garanderen in sommige delen van Afrika zo hol. ‘De Amerikaanse troepen en agenten moeten ergens slapen. Maar de veiligheidsrelatie komt onze economische ontwikkeling helemaal niet ten goede,’ legt een voormalig adviseur van een Afrikaanse president uit. ‘Daarvoor hebben we China nodig.’ In augustus verlieten, na negen jaar, de laatste Franse troepen Mali; de Wagner-groep, bestaande uit Russische huurlingen, houdt de regerende junta nu overeind.

    De niet-gebonden landen kiezen liever geen partij. Maar de grootmachten VS en China willen ze graag in hun invloedssfeer trekken. Beijing ziet zijn leiderschap over het mondiale zuiden als een manier om beter weerwerk te kunnen bieden aan de VS. Het positioneert zich als rolmodel binnen een brede familie van ontwikkelingslanden. Het zet zich af tegen het Westen, dat volgens Beijing meer waarde hecht aan exclusiever gezelschap, zoals dat van de G7. ‘China laat zich zien waar en wanneer het Westen dat niet doet,’ zegt Yemi Osinbajo, de vertrekkende vicepresident van Nigeria.

    Oosterse vrienden, westerse vrienden

    China is de belangrijkste handelspartner van ongeveer 120 landen en voor velen de geldschieter in eerste en laatste instantie. Tussen 2007 en 2020 stopte het meer geld in infrastructuur ten zuiden van de Sahara dan de volgende acht grootste geldschieters tezamen. Dit is van cruciaal belang voor het oplossen van staatsschuldcrises. Uit een analyse van 73 ontwikkelingslanden door het IMF blijkt dat China in 2006 slechts 2 procent van de externe schulden van deze groep bezat, waar de ‘club van Parijs’ – een groep grotendeels westerse crediteuren – 28 procent voor zijn rekening nam. In 2020 bedroegen deze percentages respectievelijk 18 en 10.

    Westerlingen mogen hier terecht hun wenkbrauwen bij fronsen. China’s ‘win-win’-retoriek verdonkeremaant de meedogenloze houding van Beijing. In het boek Banking on Beijing (2022), van onder anderen Bradley Parks van AidData (een onderzoeksinstelling), valt te lezen hoe China zijn economische instrumenten gebruikt voor politieke doeleinden. Geldstromen worden vaak naar de thuisdistricten van zittende leiders omgebogen, en ook is China meer dan westerse landen bereid geld te lenen aan corrupte en autocratische landen. AidData ontdekte ook dat als een land 10 procent vaker met Beijing meestemt bij de VN, het ook meer Chinese projecten in dat land tegemoet mag zien. Chinese leningen gaan vergezeld van ongewoon strikte clausules betreffende vertrouwelijkheid en onderpand. Chinese ontwikkelingsprojecten zouden echter wel tot een verhoging van het bbp per persoon leiden, merkt Parks op.

    De VS bedrijft nu diplomatie op plekken die het eerder heeft verwaarloosd

    De VS en bondgenoten proberen de Chinese inspanningen te ondervangen door hun boodschap aan de niet-gebonden wereld te verfijnen. Washington erkent dat de internationale orde die het leidt alleen legitiem is als andere landen er vrijwillig mee instemmen. ‘Landen willen niet gedwongen worden te kiezen, en dat willen wij ook niet,’ aldus Jake Sullivan, nationale veiligheidsadviseur van president Biden, eerder dit jaar in The Washington Post. De VS bedrijft nu diplomatie op plekken die het eerder heeft verwaarloosd. Kamala Harris, de Amerikaanse vicepresident, Janet Yellen en Antony Blinken, minister van Buitenlandse Zaken – allemaal hebben ze Afrika in 2023 bezocht. Biden volgt binnenkort.

    De VS hebben ook de veiligheidssamenwerking met invloedrijke niet-gebonden landen versterkt. In november ontmoette minister van Defensie Lloyd Austin zijn Indonesische collega voor de vierde keer; in januari kwamen Amerikaanse en Indiase functionarissen overeen de samenwerking op het gebied van geavanceerde defensietechnologieën verder uit te bouwen. In totaal onderhoudt de VS 88 ‘defensiepartnerschappen’ (uitgezonderd formele allianties zoals die met de NAVO), al is een aantal vrij beperkt van aard. 

    Hoewel de VS en de EU de afgelopen jaren de Belt and Road Initiative, ofwel de door China geïnstigeerde Nieuwe Zijderoute, probeerden te pareren met concurrerende plannen, blijft de indruk bestaan dat je nog altijd beter bij Beijing kunt aankloppen voor geld om je infrastructuur te verbeteren en daarmee je economie te transformeren. Nadat Kamala Harris een soundtrack met Afrikaanse artiesten had uitgebracht om haar recente bezoek aan het continent luister bij te zetten, merkte een hoge Afrikaanse functionaris droogjes op dat de Chinezen met leningen en ingenieurs komen aanzetten en de Amerikanen met playlists.

    Een politieke paradox

    Alom wordt ervan uitgegaan dat de regering-Biden een buitenlands beleid op twee niveaus voert: op de eerste plaats komen de betrekkingen met de belangrijkste democratische bondgenoten in Europa en Azië (met de hoop dat India daarvan ooit deel zal uitmaken) – en daarna met rammelende mondiale instituties. Aan de bemiddelende rol van die instituties heeft een brede groep landen, waaronder de meeste niet-gebonden landen, behoefte, of het nu gaat om ontwikkeling, schuldverlichting, veiligheid of financiën.

    Dat brengt drie uitdagingen met zich mee. In de eerste plaats moet de westerse eenheid standhouden. Dat is niet vanzelfsprekend. Tijdens zijn recente bezoek aan China zei de Franse president Emmanuel Macron dat de Europese staten het Amerikaanse beleid ten aanzien van Taiwan niet zomaar moeten volgen, noch een boodschap hoeven te hebben aan het Amerikaanse ‘ritme’.

    Het risico van deze bundeling van krachten is dat het mondiale zuiden verder vervreemd raakt van de internationale orde

    De tweede uitdaging is de mogelijkheid dat China de mondiale instellingen ondermijnt door bijvoorbeeld te kiezen voor bilaterale schuldenverlichting in plaats van zich volledig in te zetten voor gecoördineerde inspanningen op dat gebied. De halsstarrige houding van Chinese crediteuren bij het IMF vermindert de flexibiliteit die het kan bieden aan landen die met schulden worstelen.

    De laatste uitdaging betreft het wantrouwen jegens het Westen vanwege al zijn verbroken beloften. Neem de klimaatfinanciering. In 2009 zeiden rijke landen dat ze in 2020 ruim 90 miljard euro per jaar naar arme landen zouden sluizen; het jaarlijkse totaal is nooit hoger geweest dan 77 miljard.

    Op grond van hun gedeelde liberale waarden en geschiedenis schaarden westerse landen zich achter Oekraïne na de Russische invasie. Zij hebben ook hernieuwde vastberadenheid aan de dag gelegd jegens een autoritair China. Het risico van deze bundeling van krachten is evenwel dat het mondiale zuiden verder vervreemd raakt van de internationale orde. Het zou tragisch zijn als de VS, door het Westen te verenigen, het contact met de rest van de wereld verliest.

    Lees ook:

  • Wat betekent de aanklacht tegen Trump voor zijn kansen op het presidentschap?

    Wat betekent de aanklacht tegen Trump voor zijn kansen op het presidentschap?

    Elke week pluist de redactie van 360 een actuele gebeurtenis voor je uit aan de hand van de internationale pers. Deze week gaan we dieper in op de aanklacht tegen de voormalig Amerikaanse president Donald Trump. Wat betekent het proces voor zijn politieke toekomst?

    Dit artikel verscheen woensdag in de nieuwsbrief Buiten de grenzen, exclusief voor abonnees. Wil je elke week op de hoogte blijven? Neem dan een (proef)abonnement – al vanaf €4 per maand – op 360 Magazine en abonneer je op de nieuwsbrieven.

    Waarvoor is Donald Trump aangeklaagd?

    Dinsdag meldde oud-president Donald Trump zich in Miami bij een federale rechtbank. Daar is hij formeel aangehouden voor het illegaal achterhouden van informatie over de nationale veiligheid en het belemmeren van de rechtsgang. Tijdens de hoorzitting heeft Trump op alle zevenendertig aanklachten onschuldig gepleit, aldus CNN.

    ‘Het was opnieuw een historische dag’, schrijft El País. Voor het eerst in de geschiedenis van de Verenigde Staten verscheen een voormalig Amerikaanse president voor een federale rechtbank, beschuldigd van overtredingen die hem naar de gevangenis kunnen sturen – ‘voor wel vierhonderd jaar’, berekende het Spaanse dagblad. CNN spreekt van een eventuele gevangenisstraf van enkele jaren.

    Eenendertig aanklachten tegen Trump hebben betrekking op het opzettelijk achterhouden van informatie over de nationale veiligheid, een aanklacht die niet afhangt van de vraag of de documenten geheim verklaard zijn of niet. Hij zou hiermee in overtreding zijn van de Spionagewet. Naast de beschuldiging dat hij heeft samengezworen om justitie tegen te werken, staan hem ook vier aanklachten te wachten met betrekking tot het verbergen van de documenten en een aanklacht wegens het afleggen van valse verklaringen, aldus CNN.

    De documenten die de FBI in augustus vorig jaar in beslag nam in Trumps resort in Mar-a-Lago, bevatten ‘informatie over de defensie- en wapencapaciteiten van zowel de Verenigde Staten als van buitenlandse landen; Amerikaanse nucleaire programma’s; potentiële kwetsbaarheden van de Verenigde Staten en hun bondgenoten bij een militaire aanval; en plannen voor mogelijke vergelding in geval van een buitenlandse aanval. De ongeoorloofde openbaarmaking van deze geheim verklaarde documenten kan een risico vormen voor de nationale veiligheid van de Verenigde Staten, voor de buitenlandse betrekkingen, de veiligheid van het leger en derden’, aldus de rechtbank in een van de aanklachten, gepubliceerd door The New York Times

    o3vLGIbDWzb5 DuHNWxRSENF8tuCUg0o3DF9gqGpoeQUGJkcLGdIHTW 1tWKVmEd7LAOv 3ilyVKzCQtxP6fdiJET0a7eVTNrUFdRz7 ZUgoU9hT SPVPzcc9kkkmakhYTQHFL3vLwRuS8DbwE n3ho
    Voormalig president Donald Trump hield dinsdag een toespraak op de Trump National Golf Club Bedminster in Bedminster, New Jersey, waarin hij Joe Biden aanviel. – © Ed Jones / AFP

    Wat zijn de kansen dat Trump veroordeeld wordt?

    ‘De hoorzitting van dinsdag is het begin van wat waarschijnlijk een lange, dramatische rechtsgang zal worden, met strafrechtelijke en beroepsprocedures die jaren kunnen duren’, aldus CNN. Districtsrechter Aileen Cannon van de rechtbank in West Palm Beach, waar Trump is aangeklaagd, heeft de zaak toegewezen gekregen. Dat is opmerkelijk, want zij dankt haar baan aan Trump, die haar tijdens zijn presidentschap heeft voorgedragen. Ook kreeg zij hevige kritiek toen ze vorig jaar besloot dat een derde partij een onafhankelijk onderzoek moest doen naar de huiszoeking van de FBI in Mar-a-Lago, een beslissing die uiteindelijk werd verworpen in hoger beroep.

    ‘Er zijn maar weinig mensen machtiger dan een districtsrechter in een federale zaak,’ zegt Alan Rozenshtein, rechtenprofessor aan de Universiteit van Minnesota tegen CNN. ‘Ze zou – als ze dat zou willen – enorme problemen kunnen veroorzaken voor de aanklagers. Zouden dat existentiële problemen zijn? Waarschijnlijk niet.’

    ‘Het is Trumps nieuwste stresstest voor de Amerikaanse democratie: kan de staat een voormalig president ter verantwoording roepen en het recht toepassen?’ schrijft David Smith van The Guardian. Het Witte Huis weet dat het zich geen misstap kan veroorloven.’

    Trump heeft altijd beweerd dat het justitiële onderzoek een politiek gemotiveerde ‘heksenjacht’ is. ‘Hij zal waarschijnlijk aanvoeren dat hij selectief wordt vervolgd, door te verwijzen naar het feit dat president Joe Biden en voormalig vicepresident Mike Pence niet zijn aangeklaagd nadat werd ontdekt dat beide mannen geheime documenten bewaarden na hun ambtstermijn’, schrijft persbureau Reuters in een analyse. De documenten van Biden stammen uit zijn tijd als vicepresident en senator.

    ‘De advocaten van Trump zeggen dat de selectieve vervolging deel uitmaakt van een breder patroon van wangedrag van het Openbaar Ministerie, hoewel ze weinig details hebben gegeven buiten de bewering dat de onderzoekers het ambtsgeheim van advocaten hebben geschonden, door privégesprekken tussen Trump en zijn advocaat in hun aanklacht op te nemen.’ 

    BqrZhvqtzv46jJ6j0mnD3F8wS0KQpcNHxdnN 1P FyvWWycUgg6bWkdI fKWWS84T6P2rHVqNPKDYlyfOdRPx3oVmB BfTHxrhx8yTXlVSuvaJVm0GcNFPsD9OfFCAVoo 9pfwD sdy5E V8WmOWh2I
    Een aanhanger van Trump betuigt haar steun voor de ex-president bij de ingang van de rechtbank in Miami. – © Michele Eve Sandberg / Sipa

    Volgens Reuters is het voor Trumps verdediging moeilijk hard te maken dat er sprake is van vooringenomenheid en selectieve vervolging: ‘verdachten moeten bewijzen dat ze opzettelijk zijn uitgekozen om willekeurige redenen en dat aanklagers hebben geweigerd om anderen in soortgelijke omstandigheden aan te klagen’.

    Trump beweert dat hij de documenten openbaar heeft verklaard voordat hij ze meenam, aldus Reuters. Presidenten hebben de bevoegdheid om documenten openbaar en geheim te verklaren, maar dit wordt meestal schriftelijk vastgelegd en via de gevestigde kanalen gedaan. Trump en zijn bondgenoten zeggen dat hij een ‘permanent bevel’ had om documenten die hij meenam van de Oval Office naar het woongedeelte van het Witte Huis openbaar te verklaren. Maar ook hier heeft Trump geen bewijs van geleverd, schrijft Reuters.

    ‘Wat betreft obstructie zou Trump kunnen aanvoeren dat hij gewoon handelde op advies van zijn advocaten en dat hij daarom geen criminele bedoelingen had. Hij zou ook kunnen proberen de schuld af te schuiven op ondergeschikten of hen ervan beschuldigen op eigen houtje te handelen’, concludeert het persbureau.

    Volgens The Economist worden in de praktijk alleen mensen vervolgd voor de verkeerde omgang met geheime informatie als ze de documenten ‘in hun bezit weigeren terug te geven of de rechtsgang belemmeren; en als ze ze niet veilig opbergen of met anderen delen. Trump zou zich schuldig hebben gemaakt aan alle drie de vergrijpen.’

    ‘Deze beschuldigingen zijn zo ernstig dat het niet aanklagen van Trump zou betekenen dat hij een speciale behandeling krijgt’, vervolgt het Britse tijdschrift. ‘Als Trump zijn fout had erkend en alle dossiers had teruggegeven, zou het moeilijk zijn om hem nog te vervolgen. Bill Barr, de voormalig minister van Justitie onder Trump, vertelde Fox News dat de aanklacht “zeer, zeer vernietigend” is en concludeerde dat “als ook maar de helft waar is, hij er is geweest”.’

    Kan Trump de rechtszaak inzetten in zijn campagne?

    Na zijn aanhouding hield Donald Trump zich verre van op de achtergrond en was hij strijdlustiger dan ooit. Hij maakte van de gelegenheid gebruik om zijn aanhang te verzamelen en zijn Democratische tegenstander, president Joe Biden, frontaal aan te vallen. ‘Vandaag waren we getuige van het meest gruwelijke geval van machtsmisbruik in de geschiedenis van ons land,’ vertelde hij zijn aanhangers ’s avonds vanaf zijn golfbaan in Bedminster, New Jersey. ‘Het is erg triest om te zien hoe een corrupte president zijn tegenstander laat arresteren op basis van valse en verzonnen beschuldigingen,’ voegde hij eraan toe, geciteerd door CNN.

    De toespraak van de miljardair – wiens ‘gebrek aan energie’ een journalist van The New York Times ‘opviel’ – was het hoogtepunt van een ongekende dag, die van minuut tot minuut werd gevolgd door de Amerikaanse en internationale media. Volgens Miami Herald probeerde de miljardair ‘van de dag van de aanklacht een campagnedag te maken, en hij slaagde daar aardig in’. Onder het motto dat ‘slechte publiciteit niet bestaat, probeerde hij van zijn optreden een spektakel te maken – of op zijn minst een middel om kiezers te bereiken’. Maar Trump wilde vooral ‘de aandacht afleiden van het enorme gewicht van de beschuldigingen tegen hem’, aldus de krant.

    XmB9w7CbKHrh1eZynj0gGLgkRYzyz8DtnTXp7mKimBFR8Fr1uiG2KIVcvDoq3bFvkbSt vMMGMMqQIWw e1fXet5nxXAn oGQ996jx8w4jRFnQ9S bPVmZ MtMjUHbdRVeksThG1O3ZWZo
    Volgens de aanklacht zou Trump de nationale veiligheid van de Verenigde Staten in gevaar hebben gebracht. – © Hyosub Shin / The Atlanta Journal-Constitution / ZUMA Press Wire

    ‘Hoewel niemand precies weet hoe Trump zich tegen de ernstige aanklacht die hem ten laste werd gelegd zal verweren, zijn zijn opties om het rechtssysteem te gebruiken om de zaak te vertragen, er een politiek circus van te maken of zichzelf af te schilderen als slachtoffer van federale aanklagers talrijk en gevarieerd’, schrijft The New York Times in een ander artikel

    De uitspraak zal daarom waarschijnlijk pas plaatsvinden na de verkiezingen. En als Trump wint, zou hij ervoor kunnen zorgen dat zijn nieuwe minister van Justitie de zaak laat vallen of zou hij zelfs zichzelf gratie kunnen verlenen. Maar ‘de aanklacht – en een eventuele veroordeling – weerhoudt Trump er niet van om zich kandidaat te stellen’, schrijft Charlie Savage in een commentaar voor de Amerikaanse krant. ‘Toch zou het uitzonderlijk zijn als iemand die aangeklaagd is, laat staan veroordeeld voor een misdrijf, kandidaat zou zijn voor een belangrijke partij.’

    Een voorproefje van hoe Trump de rechtszaak zal inzetten voor zijn campagne kregen we dinsdag al, toen hij na de aanklacht een Cubaans restaurant bezocht. Daar ‘werd hij begroet als een volksheld die onrecht is aangedaan. Aanhangers verzamelden zich om hem heen en baden voor hem. Iemand riep: “Jezus houdt van je!” Trump glimlachte en zwaaide en verklaarde: “Zijn jullie er klaar voor? Eten voor iedereen!” De menigte barstte uit in applaus en gejuich. Iemand schreeuwde: “Blijf vechten, meneer!”’ schetst David Smith van The Guardian de situatie. 

    ‘Hij was weer in zijn element, speelde voor de camera’s en deed zich voor als de populistische kampioen die het verhaal vorm kan geven en de toon kan zetten,’ concludeert Smith.

    Lees ook:

  • Controversiële Italiaanse oud-premier Berlusconi overleden

    Controversiële Italiaanse oud-premier Berlusconi overleden

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » George Soros draagt imperium over aan Soros jr.

    » Militie vermoordt ruim veertig mensen in Democratische Republiek Congo

    Berlusconi was viermaal premier van Italië

    De Italiaanse oud-premier Silvio Berlusconi is maandag overleden. ‘La fine di un’era’, of het einde van een tijdperk, schrijft de Italiaanse krant La Repubblica hierover. Berlusconi was naast viermaal premier van Italië, ook een mediamagnaat, voorzitter in het glorietijdperk van voetbalclub AC Milan en een succesvol zakenman. Tot zover de positieve kant van zijn cv.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Tijdens zijn carrière, zowel in het zakenleven als in de politiek, werd Berlusconi geplaagd door schandalen, uiteenlopend van corruptie, fraude en omkoping tot seksschandalen met minderjarige meisjes. Ook zou hij banden hebben gehad met de Italiaanse maffia en stond hij op goede voet met autoritaire leiders als Vladimir Poetin.

    Berlusconi was al langer ziek: hij leed aan leukemie. In Italië is woensdag een dag van nationale rouw afgekondigd vanwege zijn overlijden en hij zal een staatsbegrafenis krijgen in de kathedraal van Milaan. De huidige Italiaanse premier Giorgia Meloni, die samen met onder meer Berlusconi’s Forza Italia de regeringscoalitie vormt, noemt Berlusconi in een reactie ‘een man die niet bang was om zijn overtuigingen te verdedigen. Zijn moed en vastberadenheid maakten hem tot een van de invloedrijkste mannen in de geschiedenis van Italië’.

    Lees ook: