Louis Theroux legt uit waarom het belangrijk is programma’s te maken met neonazi’s en andere problematische figuren met een grote achterban. Een Amerikaanse hacker werd slachtoffer van een Noord-Koreaanse aanval; uit wraak haalde hij het hele internet in het land uit de lucht & Meer aanraders van de 360-redactie.
Omdat 360 niet alles kan vertalen wat de redactie leest, ziet en hoort, tippen wij voor u enkele interessante artikelen, podcasts, documentaires en fotoreportages die wij deze week tijdens het speuren naar mooie journalistiek zijn tegengekomen.
Koor van buitenissige stemmen
Kunnen we aan de hand van drie voorbeelden zeggen dat er sprake van een trend is? Ik denk het niet, aldus editor at large Katrien Gottlieb, ook al lijkt zich aan deze en gene zijde van het kanaal langzaamaan een patroon af te tekenen: de kritiek op voorhand uit de lucht halen door met excuses over de plaats van je wieg et cetera te beginnen en zo slim zorgdragen voor de eigen marketing. Sander Schimmelpenninck doet het, Joris Luyendijk doet het en Louis Theroux – de absolute alleenheerser van meeslepende documentaires over de (onbekende) medemens – doet het op zijn manier ook.
Theroux legt in The Guardian uit waarom het belangrijk is programma’s te maken met neonazi’s en andere problematische figuren die met hun eigen platforms met miljoenen volgers zeer reële invloed hebben en dus wat zeggen over de wereld waarin wij leven. Niemand kan beter laten zien dat nieuwsgierigheid naar maatschappelijke fenomenen niet hoeft te resulteren in een rariteitenkabinet van tegengestelde wereldbeelden. Helaas maakt zijn onderzoek naar hoe dergelijke wildgroei zich voedt, deze nog niet ongedaan. Maar misschien moet Theroux daarvoor eerst zijn wieg bij de BBC laten staan en zijn programma’s op Time Square vertonen, voor een miljoenenpubliek. Want, zoals hij zelf zegt, de oude wereld waarin kranten en omroepen het debat monopoliseren, is verdwenen. ‘Het koor van buitenissige stemmen – sommige haatdragend, sommige goedaardig, maar allemaal ontwrichtend — is niet langer beperkt tot trailers in Montana.’
Louis Theroux: Forbidden America is vanaf 13 februari te zien op BBC Two.
Hacker neemt wraak op Noord-Korea
Waarnemers merkten de afgelopen twee weken dat Noord-Korea’s beperkte deel van het internet soms ernstige verbindingsproblemen had, schrijft Wired. Praktisch alle Noord-Koreaanse websites, veel zijn het er niet, gingen met tussenpozen regelmatig massaal offline. Het gaat dan om sites die uiteenlopen van de boekingssite van luchtvaartmaatschappij Air Koryo tot Naenara, het officiële portal voor de regering van dictator Kim Jong-un. Ging het hier om een hack omdat het land recent een reeks rakettests had uitgevoerd? Waarnemers, analisten en Noord-Korea-watchers dachten het, maar het zat anders, las redacteur IJsbrand van Veelen.
Ruim een jaar geleden werd de Amerikaanse onafhankelijke hacker P4x slachtoffer van een Noord-Koreaanse hackcampagne die zich richtte op westerse beveiligingsonderzoekers met het kennelijke doel om hun gereedschappen en software te stelen. P4x voorkwam dat die hackers iets van waarde van hem afpikten. Maar de persoonlijke aanval raakte hem, evenals het uitblijven van een zichtbare reactie van de Amerikaanse regering. Dus hij sloeg terug en slaagde erin eigenhandig het Noord-Koreaanse internet plat te leggen, meerdere keren. ‘Ik wil dat ze begrijpen dat als je naar ons toekomt, dit betekent dat een deel van je infrastructuur voor een tijdje uitvalt’, zegt hij nuchter. Wat zijn verdere overwegingen zijn, hoe hij te werk ging en waarom sommigen in de hackerswereld het oneens zijn met zijn acties, lees je hier.
Lees ook:
Boomerwiskunde
Het is een vaak gehoorde kreet onder boomers: als millennials niet zo veel geld uit zouden geven aan luxe, zoals avocado’s, citytrips en Netflix, hadden ze allang genoeg geld kunnen sparen om een huis te kopen. Sarah Manavis van het Britse The New Statesman noemt dit fenomeen ‘boomer mathematics’, oftewel boomerwiskunde.
‘De onzin van dit denken is overduidelijk’, schrijft Manavis (zelf millennial). ‘Huizenprijzen (en, bij uitbreiding, huurkosten) zijn de afgelopen vijftig jaar dramatisch meer gestegen dan de lonen, waardoor het voor jonge mensen (of in ieder geval voor jonge mensen zonder een grote erfenis of aanzienlijke financiële hulp) bijna onmogelijk is om een huis te kopen – zelfs als ze alle uitgaven behalve hun wekelijkse boodschappen zouden opgeven.’
‘Oudere generaties hebben nooit echt slimmere beslissingen genomen’
Boomers ‘zijn verontwaardigd over het feit dat het leven tegenwoordig leuker lijkt voor jongeren, die omslaat in spot wanneer diezelfde jongeren durven te klagen dat ze zich de basics niet kunnen veroorloven’, aldus Manavis.
De waarheid, schrijft Manavis, is dat ‘oudere generaties nooit echt slimmere beslissingen hebben genomen. Er was geen systeem dat zij te slim af waren. Zij waren op het juiste moment op de juiste plaats en hadden het geluk geboren te zijn in een periode waarin wonen werkelijk betaalbaar was. De jongeren van vandaag hebben niet hetzelfde geluk gehad.’
Uitstekende munitie als je boomer-oom/-tante of -collega weer begint over dat millennials geen huis kunnen betalen omdat ze elk weekend op citytrip gaan en avocadotoast eten, aldus redacteur Joep Harmsen.
Lees ook:
Lgbtq+-verhalen in het museum
Musea proberen vaak actief maatschappelijke thema’s te koppelen aan hun kunstcollectie. Waar het Stedelijk Museum in Amsterdam de aandacht vestigde op het kolonialistische verleden van kunstenaars en daarmee hun kunstwerken – de tentoonstelling Kirchner en Nolde: Expressionisme. Kolonialisme –, heeft het Gentse Museum voor Schone Kunsten (MSK) sinds kort een museumtour over de vaak vergeten lgbtq+-verhalen uit hun collectie. Een aanrader van redactiestagiair Maud Wiersma.
‘In bepaalde werken uit onze vaste collectie gaat een gelaagde queer thematiek schuil’, vertelt Bart Ooghe, hoofd publiekswerking van het museum, aan De Morgen. ‘We werkten tijdens de voorbereiding nauw samen met de lgbtq+-gemeenschap.’ Op deze manier hopen ze en genuanceerder beeld te scheppen van bepaalde werken. ‘Iemand die zich identificeert als non-binair ziet bijvoorbeeld andere dingen dan een lesbische vrouw.’
‘Geslachtsvariatie en genderidentiteit spelen naast geaardheid ook een belangrijke rol’
’De curators selecteerden twaalf werken met een queer thematiek. Ze kozen hierbij ook bewust voor het werk van vrouwelijke kunstenaars’, aldus De Morgen. Zo is er het werk Verdwaalde nimf uit het gevolg van Diana van Elisa De Gamond, waarin de vrouw enorm geseksualiseerd is weergegeven. ‘Met de link naar Diana is er een soort lesbische dubbellaag in het werk verweven. We zien de Romeinse jachtgodin steeds vergezeld van haar groepje trouwe nimfen, die mannen afzweren.’
Er zijn meerdere verwijzingen naar de Griekse mythologie. Zo maakt de bezoeker ook kennis met Salmacis, die verliefd is op de betoverende Hermaphroditus. De goden lieten het paar versmelten tot één wezen: tussen man en vrouw in. Geslachtsvariatie en genderidentiteit staan in dit verhaal centraal. Deze thema’s spelem naast geaardheid ook een belangrijke rol in de rondleiding. Hermaphroditus werd een symbool voor wat vandaag te boek staat als intersekse. ‘De kunstenaar toont geen duidelijke primaire geslachtskenmerken, zodat de twee al op elkaar lijken voor ze versmelten’, vertellen kunsthistorici Roelens en Dekeukeleire.
De lgbtq+-tour van het MSK vindt plaats op 12, 19, 26 februari, 5 maart en op aanvraag.